PDA

View Full Version : coil split karakteristieken



brampk8
20 maart 2008, 11:16
heren,

Heb een ouwe japanse fenix verbouwd en er een setje SD ssl2 single coils en een SD hb11 custom custom humbucker ingezet bij de brug.
Het hele zaakje aangesloten via een EYB schaller megaswitch type E.
Na wat geklooi met aansluiten (zie post verderop in de dit forum) klinken de single coils nu echt ongelofelijk goed.

De humbucker klinkt zacht en heel erg nasaal (alsof t uit een transistor radiootje komt). Bovendien bromt ie een beetje. Ik heb opnames...zijn die te posten?

Zijn dit karakteristieken van een coil spilt, en zo ja, waarom zou iemand dat in hemelsnaam willen? Zou er misschien iets anders aan de hand kunnen zijn?
Ik mag er toch wel van uit gaan dat de humbucker spoelen juist gefaseerd zijn?

Duff
20 maart 2008, 13:40
opnames kan je posten, je moet ze eerst uploaden naar een host site en dan kan je hier de link plaatsen.

Wat me een beetje zorgen baart is het "geklooi met aansluiten", kijk eerst even of alles helemaal goed is aangesloten.

Minda
20 maart 2008, 13:44
Klinkt alsof je humbucker spoelen verkeerd om aan elkaar zitten. Dan werken ze elkaar tegen. Levert een zacht, dun geluidje en brom op.

brampk8
20 maart 2008, 13:53
yo
dank voor de reacties!

De humbucker is zo af-fabriek..die sluiten ze toch wel goed aan? of kan ik het oplossen door de hot en ground te verwisselen? (zitten nu goed volgens Seymour Duncan kleurcode in onderstaand schema). Is het misschien te meten?

Wat aanklooien betreft; denk dat alles nu goed zit aangesloten en t is verder wel netjes gedaan. In de single coils heb ik verder ook een geweldig geluid en geen enkele ruis oid,

http://i155.photobucket.com/albums/s293/brampk8/aansluitinghss-1.jpg

Minda
20 maart 2008, 14:33
Iedere coil van de bucker heeft 2 draden, er zijn dus 4 draden (en vaak een kale aardedraad, maar die laat ik er even buiten).

Die 2 van de coil die je gebruikt als single na het splitten, coil A, zit kennelijk goed. De ene hiervan is je hot, de andere is aarde als je gesplit hebt.
Die 2 van de coil die je niet gebruikt in de gesplitte toestand, coil B, zitten in gesplitte toestand alle 2 aan aarde. In ongesplitte stand zit 1 van die 2 aan aarde, de andere aan de 'aarde'-draad van de andere coil.

Als je de draden van coil B verwisseld, verhelp je het effect dat ik eerder beschreef.