PDA

View Full Version : De Marshall valvestate series zijn goede versterkers



Baker
14 februari 2003, 09:46
EN NU BEN IK HET ZAT!

Altijd en altijd weer worden de Marshall Valvestate versterkers hier afgekraakt.
Soms gefundeerd, maar heel vaak slaat het gewoon echt HELEMAAL nergens op.

In onze band spelen we met 2 versterkers
Een peavy 5150 120 W buizen top met een 4x12 kast.
En een Valvestate 2x65w Stereo Chorus met 2 speakers. + extra 2x12 speaker cabinet.

Het mooie is dat beide versterkers zo zeer verschillen, dat ze elkaar juist heel mooi aanvullen.
Oke, een buizenbak klinkt over het algemeen veel warmer, vooral op hoger volume. Als je versterker ook meteen je enige geluidsbron is dan komt een buizenversterker “beter door” dan een transistor. Je hoort hem gewoon beter. Als je over een PA speelt is dat voordeel veel mindere belangrijk. Een buizenbak klinkt beter, daar zal iedereen het over eens zijn. Maar een transistor versterker is over het algemeen veelzijdiger, en goedkoper. De valvestate heeft standaard 3 kanalen, waardoor je veel makkelijker kunt schakelen tussen sologeluid en begeleiding. Is echt wat waard!

Ik zal de voordelen even op ene rijtje zetten.

Voordelen Peavy buizen:
- Ontzettend goed geluid, vooral op hoog volume
maar dat was het dan ook wel.

Voordelen Marshall Valvestate
- Veel goedkoper
- ingebouwd stereo Chorus effect voor een veel ruimtelijke geluid.
- 3 kanalen
- veel lichter In kilo’s. Scheel echt als je veel moet sjouwen
- Goedkoper in onderhoud. Buizenversterkers zijn nu eenmaal schadegevoeliger.

Clean klinkt ook de peavy niet zo heel erg fantastisch. Dan moet je een marshall TSL nemen, die klinkt clean wel goed. Ik heb trouwens de TSL 602 combo geprobeerd. Deze is goed te vergelijken met de valvestate 265 stereo Chorus Combo. Beide hebben ze twee speakers en drie kanalen. En eerlijk gezegd viel het mij een beetje tegen. Hij klinkt uiteraard beter dan de valvestate. Maar nou ook weer niet zo alemachtig gigantisch veel beter zodat ik ga zeggen: wat een gigantische kutversterker is die valvestate. Je moet gewoon alle voor en nadelen zorgvuldig afwegen, en dat is nou precies wat nooit gebeurd hier op dit forum. Altijd wordt maar gezegd: Valvestate is per definitie kut, en dat wordt dan volgens mij alleen maar gezegd omdat ze zelf ZWAAR geinversteerd hebben in een buizenbak die altijd op stand 1 op hun slaapkamertje staat en zo dus nooit tot z’n recht komt, en dan vergeten dat PRIJS en VEELZIJDIGHEID ook mee zouden moeten spelen bij de aanschaf van een versterker.

En dan heb ik het nog niet eens over de AVT Valvestates want die schijnen clean beter te klinken. En die hebben bovendien een complete effectenbak aan boord.

Conclusie: De Marshall valvestate series zijn goede versterkers, zeker als je alle voor en nadelen zorgvuldig tegen elkaar afzet.

Ik zou zeggen reageer maar, maar dan wel gefundeerd graag, en niet zomaar wat schreeuwen.

Bins
14 februari 2003, 10:18
Nou...
Tis niet zo dat ik de valvestates per definitie k*t vind. Het is alleen zo fake. Die buis is echt nergens voor nodig. De Marshall MG serie (puur transistor) klinkt naar mijn mening gewoon beter. En dat zonder al die "oh wow, er zit een buis in" heisa.
Ook doen de treble, mid, bass controls op de valvestates waar ik over gespeeld heb veel te weinig. Je krijgt een soort standaard geluidje en daar moet je het dan maar mee doen.
Valvestate is dus niet superkut ofzo, maar er is gewoon beter te krijgen in de zelfde prijsklasse (of goedkoper).

Mijn mening dus heh, ik verkondig dit niet als the gospel truth ofzo.

Phyrexian
14 februari 2003, 10:30
Ik weet niet of je into Death Metal bent, maar Chuck van Death (RIP) speelde altijd over Valvestates; ze hadden wel enkele mods, maar zijn geluid was altijd hemels eigenlijk.

Ik heb een Marshall Valvestate VS65R (1x12 met Reverb, tweede reeks Valvestates) en gebruik die voornamelijk als oefenversterker. Daarvoor is hij goed, maar er is beter. Voor de prijs is het ideaal en met een Boss GE-7 in de fx-loop heb'k een goedkope oplossing om thuis te oefenen die me mogelijkheden zat geeft. Ik kan er met een drummer mee jammen (50%-75% volume volstaat) maar op hoger volume begint hij een beetje héél scherp te klinken en dan moet de treble ook een beetje teruggeschroefd worden :grin: Vooral die GE-7 is dan handig voor lichte boosts en cuts.

Harry
14 februari 2003, 10:41
de dingen die jij als voordelen noemt van de valvestate zie ik niet als nadelen bij andere versterkers. Als jij het geluid goed vindt is dat prima, maar ik vind ze niet mooi.

Sj03rd
14 februari 2003, 12:18
Maar die chorus waar je het over hebt is eigenlijk onbruikbaar want die klinkt dus echt NERGENS naar!

Bobsterke
14 februari 2003, 13:06
Ben niet overtuigd door jou voor-en nadelen; je zet ze alleen af tegen de peavey.

nadelen van die marshall valvestate:
- waardeloze clean;
- chorus die nergens naar klink en ook nog eens slecht te regelen is;
- overdrive/distortion is veel te dun;
- mist veel vermogen om kleine optredens te doen (dus zonder PA)

Tja ik kan het weten ben begonnen op een valvestate 8280, maar er binnen een jaartje alweer vanaf gestapt. Is en blijft gewoon niet MIJN smaak versterker. Maar als jij er blij mee bent! Tis een forum dus iedereen mag een mening hebben over een bepaald type versterker... En dit was de mijne :smile:

el loco
14 februari 2003, 13:30
Nou Bob, mijn vs 265R mist echt geen vermogen zonder PA. Ik heb er al en aantal kroeggigs en alle oefeningen mee gespeeld, maar hard ging `ie absoluut. Ik ben er erg tevreden mee. Tuurlijk zou ik een vette fullstack kopen met alleen maar buizen enzo als ik er geld voor had. Maar dan moet ik ook een grotere auto hebben. Ik vind valvestate een goed en betaalbaar alternatief en nog goed voor je rug ook.

Noctiis
14 februari 2003, 13:44
ik gebruik ook valvestate in mn band, klinkt prima... en welke sukkel doet er nou gigs zonder PA en zaalversterking?! smalltime gezeik, bah...

PluueeR
14 februari 2003, 14:14
Versterkers hebben buizen. :grin:

Maar ff zonder gein. Ik heb zelf een VS100R, en ik ben heel lang op zoek geweest naar mijn geluid, en uiteindelijk na 3 jaar nog steeds niet gevonden. Ik heb afgelopen zomer me eerste buzienversterker gekocht, een Fender HotRod Deville, de warmte en het "echte" clean krijg ik daar uit. En met welke setting ik speel ik klink altijd lekker.

Paar maanden daarna ook nog een Marshall JCM 800 top gekocht en een cabinet en ook daar krijg ik heerlijke sounds uit, en met die Valavestate lukt me dat gewoon niet, te schel te iel. Ik ben blij dat ik dat ding nooit live heb hoeven gebruiken.

Phyrexian
14 februari 2003, 14:18
Een kennis van me heeft zo'n nieuwe Valvestate AVT150 head met bijhorende cabinet.

Ik vond het een goeie amp, maar m'n JCM900 4100 Dual Reverb blies die toch nog makkelijk omver. :grin:

jackson tom
14 februari 2003, 14:31
bnhet best emt je eens, ik heb een vs265 gehad, ik vond hem een heel erg goed geluid hebben, is idd ook veelzijdig
maar ik heb me om dezelfde reden diejij geeft een buizenbak (jcm 800 2205) aangeschaft.. omdat dat in de repetities er gewoon veel beter uitkomt, maar als je een goee PA hebt, heb je ook aan een VS voldoende,

vind ik dan....

greetz

andy
14 februari 2003, 16:44
Die Valvestate zal voor sommigen een best ok versterker zijn, hangt er van af wat je speelt natuurlijk.
Maar ik heb er een broertje dood aan, moest een keer over zo"n kreng spelen. Je weet wel, zo"n gig waar al een back line aanwezig is. Iel geluidje als je een buizentop gewend bent. Nee geef mij maar een oude London City of de JCM 800.

BLOK182
14 februari 2003, 18:10
Ben benieuwd, ik moet over een klein maandje ergens spelen waar ze valvestates als backline hebben.

el loco
14 februari 2003, 19:26
Bij gigs moet je zowiezo nooit over de backline spelen die er staat (ander geluid, dus andere instellingen, dus loop je te kutten, dus kun je niet lekker los gaan op het podium) Tenzij het natuurlijk veel beter is dan je eigen spullen, dat lijkt me duidelijk.

BLOK182
14 februari 2003, 19:30
nou, het is dus duidelijk NIET beter dan mun Mesa, ze hebben een vs 8080 en een ouwe fender torrenbak, maar we mogen niet over eigen spullen spelen omdat het teveel tijd zou kosten met verwisselen, die avond spelen er namelijk nog 3 andere bands.

Bobsterke
14 februari 2003, 22:18
" ik gebruik ook valvestate in mn band, klinkt prima... en welke sukkel doet er nou gigs zonder PA en zaalversterking?! smalltime gezeik, bah..."

Ik dus, mijn ervaring met de valvestate was dat met name het cleane kanaal het niet trok. Hij begon gigantisch te vervormen. ook al speel je met PA + bijbehorende monitoren; ik hoor toch het liefste het podiumgeluid door mijn versterker.

Ach en dat het een betaalbare versterker is ben ik met je eens; maar als je goed rondkijkt zijn er voor dezelfde prijs betere alternatieven.

Gegroet

el loco
15 februari 2003, 10:34
[off-topic]
Blok 182, op een gegeven moment moet je gewoon eisen stellen. (met het risico dat je niet mag spelen) Kijk, bij bandcompetities ligt het vaak wat anders en dat weet je als je mee gaat doen. Voor normale optredens spelen wij alleen over onze eigen backline, anders ga ik gewoon weer naar huis. (wat nog nooit is voorgekomen, overigens) Wel van te voren aangeven natuurlijk, desnoods in het contract laten opnemen.
[/off-topic]

Noctiis
15 februari 2003, 10:38
Op 2003-02-14 22:18, schreef Bobsterke:
" ik gebruik ook valvestate in mn band, klinkt prima... en welke sukkel doet er nou gigs zonder PA en zaalversterking?! smalltime gezeik, bah..."

Ik dus, mijn ervaring met de valvestate was dat met name het cleane kanaal het niet trok. Hij begon gigantisch te vervormen. ook al speel je met PA + bijbehorende monitoren; ik hoor toch het liefste het podiumgeluid door mijn versterker.

Ach en dat het een betaalbare versterker is ben ik met je eens; maar als je goed rondkijkt zijn er voor dezelfde prijs betere alternatieven.

Gegroet


kwestie van de valvestate (laten) modificeren, zodat t een echte transistor bak word... mn clean is vrij heerschend vergeleken met mn JCM800 :smile: maargoed ik ben bevooroordeeld want ik wil eigelijk alleen maar digitaal spul

belfrink
15 februari 2003, 11:53
Ik heb sinds kort ook een VS 8200, en die bevalt me prima.

PluueeR
15 februari 2003, 19:28
Ik wil ook altijd over mijn eigen versterker(s) spelen live. Als het echt niet kan vanwegen een bandjesavond/battle dan doen we wel een akoestische set :smile:

Baker
15 februari 2003, 20:28
Op 2003-02-14 12:18, schreef Sj03rd:
Maar die chorus waar je het over hebt is eigenlijk onbruikbaar want die klinkt dus echt NERGENS naar!


Dit is gewoon NIET waar.
Bovendien is de chorus van de vs265 is ECHT stereo, dit in tegenstelling tot veel Chorus pedaaltjes.

Bobsterke
15 februari 2003, 21:19
Op 2003-02-15 20:28, schreef mbakker75:


Op 2003-02-14 12:18, schreef Sj03rd:
Maar die chorus waar je het over hebt is eigenlijk onbruikbaar want die klinkt dus echt NERGENS naar!


Dit is gewoon NIET waar.
Bovendien is de chorus van de vs265 is ECHT stereo, dit in tegenstelling tot veel Chorus pedaaltjes.




Mwoh een beetje Boss chorus is wel degelijk stereo te gebruiken; moet je hem alleen wel stereo aansluiten.

Guinness
15 februari 2003, 23:32
Weet je, het is geloof ik nog niet eens dat die versterkers zo slecht zijn, maar het meest walgelijke van die valvestates zijn de speakerkasten. Moet je maar eens opletten. In de speakerkasten zitten andere (goedkopere speakers) dan in een 1960. Als je en jcm 800 aansluit op die kasten klinkt die werkelijk WALGELIJK. Of je moet een treble-masochist zijn. Heel erg iel en schel.

Baker
16 februari 2003, 17:19
Oke,
noem mij een 2x65watt versterker met 2x12 speakers, 3 kanalen, beneden de 800 euro.
de vs265 kostte toendertijd 1500 GULDEN.



Ach en dat het een betaalbare versterker is ben ik met je eens; maar als je goed rondkijkt zijn er voor dezelfde prijs betere alternatieven.

Gegroet

Baker
16 februari 2003, 17:23
Hier ben ik het eigelijk mee eens!
De speakers van de valvestate series zijn inderdaad niet om over naar huis te schrijven. Het ligt dus aan de speakers volgens jou.... Maar dit bevestigt wel mijn punt! Als je er een buizenbak op aansluit klinkt het nog niet goed... Buizenversterkers worden VEEL TE VEEL opgehemeld. Buizen is alles en transistor is kut, bla bla bla. Zonder een goede afweging te maken en prijs gewicht en veelzijdiheid ook mee te nemen.



Op 2003-02-15 23:32, schreef Guinness:
Weet je, het is geloof ik nog niet eens dat die versterkers zo slecht zijn, maar het meest walgelijke van die valvestates zijn de speakerkasten. Moet je maar eens opletten. In de speakerkasten zitten andere (goedkopere speakers) dan in een 1960. Als je en jcm 800 aansluit op die kasten klinkt die werkelijk WALGELIJK. Of je moet een treble-masochist zijn. Heel erg iel en schel.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-02-16 17:25 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-02-16 17:26 ]</font>

Paradoxia
17 februari 2003, 01:17
Valvestate valt mee. Je kunt hoog of laag spingen, maar er zijn slechtere versterkers voor dat geld. Heb nu toevallig een VS100R te leen, kan niet op tegen de JCM800, maar kom op, tis niet het slechtste waar je ooit op hebt gespeeld. :smile:

guhlenn
17 februari 2003, 13:28
Hier roepen mensen al dat Koch een bijenkorf is, waar zijn die allemaal?

Negative K3 fan
17 februari 2003, 13:41
Op de meeting gisteren kwam de multitone echt niet door de mix heen, en ik denk dat meerdere meeting gangers dat kunnen beamen. Later toen rutger of marc (ik benv ergeten wqie) er een rat voor zette wou het wel lukken.

De ENGL daarentegen deed het heel netjes.

EdJ
17 februari 2003, 13:46
Hoe was het trouwens op de meeting?

Baker
17 februari 2003, 15:56
Dit is nou precies wat ik aan wou geven met deze discussie.



Op 2003-02-17 01:17, schreef Paradoxia:
Valvestate valt mee. Je kunt hoog of laag spingen, maar er zijn slechtere versterkers voor dat geld. Heb nu toevallig een VS100R te leen, kan niet op tegen de JCM800, maar kom op, tis niet het slechtste waar je ooit op hebt gespeeld. :smile:

BLOK182
17 februari 2003, 16:09
De ENGL daarentegen deed het heel netjes.

Was dat zo'n kleine savage?

Bobsterke
17 februari 2003, 16:58
Op 2003-02-17 13:41, schreef Negative K3 fan:
Op de meeting gisteren kwam de multitone echt niet door de mix heen, en ik denk dat meerdere meeting gangers dat kunnen beamen. Later toen rutger of marc (ik benv ergeten wqie) er een rat voor zette wou het wel lukken.

De ENGL daarentegen deed het heel netjes.



Hoezo kwam de Multitone niet door de mix heen???

gerrekat
17 februari 2003, 21:01
helemaal met d stelling eens.
In ons oefenhol staat een AVT50 head die we huren voor de andere gitarist in de band en er komt een verassend vette scheur uit, buis of geen buis dat ding scheurt gewoon!

OK, het is geen DIEZEL, ENGl etc. maar voor het geld vind ik de prestaties fenomenaal, zo was ik ook altijd zeer etvreden met mijn V100 head toen ik nog geen dure buizenbakken kon betalen!

En hij klinkt cht niet als een metalzone of een sissende SS bak of al die stereotypen waar altijd over gesproken wordt in combinatie met het woord Solid state, het klinkt organisch en goed, ik was in ieder geval verrast!

guhlenn
18 februari 2003, 12:15
goed voor het geld? zeker! maar organisch? allesbehalve! imho

Negative K3 fan
18 februari 2003, 14:43
Op 2003-02-17 16:58, schreef Bobsterke:


Op 2003-02-17 13:41, schreef Negative K3 fan:
Op de meeting gisteren kwam de multitone echt niet door de mix heen, en ik denk dat meerdere meeting gangers dat kunnen beamen. Later toen rutger of marc (ik benv ergeten wqie) er een rat voor zette wou het wel lukken.

De ENGL daarentegen deed het heel netjes.



Hoezo kwam de Multitone niet door de mix heen???


Nou, in een band situatie (gitaar+gitaar+drum+bas in dit geval) hoorde je hem (bijna niet) ook al stond het volume aardig hoog. Hoog genoeg zodat ie op zichzelf heel hard klinkt. En de Engl hoorde je er duidelijk bovenuit. Ik heb het nuu alleen over de scheur tonen trouwens.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2003-02-18 14:45 ]</font>

Negative K3 fan
18 februari 2003, 14:44
Op 2003-02-17 16:09, schreef BLOK182:


De ENGL daarentegen deed het heel netjes.

Was dat zo'n kleine savage?


nee, een kleine sovereign oud model.

Negative K3 fan
18 februari 2003, 14:45
Op 2003-02-17 13:46, schreef EdJ:
Hoe was het trouwens op de meeting?


lees beirtje erbij.

gerrekat
18 februari 2003, 16:22
Op 2003-02-18 12:15, schreef guhlenn:
goed voor het geld? zeker! maar organisch? allesbehalve! imho


Ik vonde de scheur erg organisch klinken, hoe je het ook wend of keert, natuulijk klinkt mijn ENGL beter, maar hij was gewoon goed zeker gezien wat mijn verwachtingspatroon ervan was!

Ik vind het nog steeds jammer dat er bij voorbaat meestal al negatief gedaan wordt over SS bakken, ze zijn echt neit allemaal slecht en buizenbakken zijn niet allemaal goed klaar!

Bobsterke
18 februari 2003, 17:29
Hmm gek dat die multitone niet door de mix heen kwam. Heb met die van mij weinig problemen. De rest van de band klaagt vaak of het wat zachter kan :smile:

Misschien ligt het aan wat voor stijl muziek je ermee speelt???

Baker
4 april 2003, 11:03
Ik zie op in diverse posts dat valvestates weer flink worden afgekraakt. Daarom deze nog maar een keer.

Baker
4 april 2003, 11:06
En oh ja,
voordat ik het vergeet, inmiddels heb ik een multitone 50 w combo.+ extra 2x12 Gisteren geoefend met de band, mede gitarist heeft een TSL + 4x12. De multitone kwam PRIMA door de mix!

Bigfoot414
5 april 2003, 18:58
Aangezien ik nog een arm studentje ben, moet ik nog heel lang sparen voor een fatsoenlijke JCM. En als ik zo jullie reacties bekijk, denk ik er serieus over na om de Valvestates uit te gaan testen