PDA

View Full Version : gt5,gt8,x3live wat is nu de beste???



joke
20 maart 2008, 07:57
hallo allemaal, ik heb een gt5 die ik direct in de tafel plug (monitoring is ; in-ear) en de versterkersimulaties in combinatie met de overdrive distortion sectie zijn heel erg bruikbaar.
omdat ik stereo speel met banden mee is het niet zo bruikbaar om zoals bij de gt8 mogelijk is twee amps (1 links en 1 rechts) te gebruiken ,voor mij zou gelden ; leuk voor thuis of met opnames maar niet live zoals ik nu de gt5 gebruik.
de effecten als galm en chorus laten bij de gt5 wel iets te wensen over zeker die galm en daarmee zou denk ik de gt8 wellicht een verbetering zijn .
of misschien de podx3 live ?
zijn er gebruikers die deze bakken al eens grondig vergeleken hebben ...
bij mij in de buurt is zo gauw geen gt8 te regelen voor een vergelijkend waren onderzoek...
wie heeft ze al eens in de vingers en in de oren gehad?
alvast bedankt voor jullie input

dml
20 maart 2008, 08:03
Ik kan je wel wat vertellen over de GT8 vs. GT5. De verbetering zit voornamelijk in de amp- en speakermodellen en de dynamiek. De GT5 klinkt wat dat betreft als een platte doos waarbij het nauwelijks iets uitmaakt of je hard of zacht aanslaat. Qua effecten zit er niet zo heel veel verschil in, al is de GT8 natuurlijk wat uitgebreider als het om het aantal effecten gaat.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom het een probleem zou zijn de Dual Amp-functie op een GT8 te gebruiken. Waarom denk je dat?

Rhulshof
20 maart 2008, 08:09
Mijn ervaring met de GT8 is dat ik die clean heel erg bruikbaar vond maar de overdrive kanalen vond ik tegenvallen wel veel dynamiek.
toen overgestapt naar de POD XT klinkt net andersom dus clean minder en overdrive wel weer fijn wel een beetje het line6 geluid en weinig dynamiek.

en sinds afgelopen weekend overgegaan naar de VOX LE naar mijn idee op dit moment het meest bruikbaar als het gaat om direct inprikken op mixers en dus ook voor opnames direct uit de prossesor.
De vox kan alleen niet twee amps naast elkaar plaatsen maar ik vind wel dat de chorus en delays erg veel mooier zijn dan die ik heb gehoord uit de POD en de GT8 veel meer stereo effect en veel voller qua klank.

misschien kan je hier iets mee.

GRTZ. Ronnie

joke
20 maart 2008, 08:43
bedankt voor de reacties,
omdat ik voledig stereo speel en het zo uit de pa komt zou je dus bijvoorbeeld 1 kant een overdrive horen kunnen en aan de andere kant een tube screamer of een acoustische simulatie als je tenminste voor de dual amp setting zou kiezen .
dan horen de mensen die links staan de ene sound en omgekeerd.
dat lijkt mij met banden die best wel vol klinken al moeilijk inmixen in combinatie met dit stereo probleem.
maar ik begrijp dat het verschil meer zit in de versterkings simulaties dan in de effecten ,gek ,ik had meer van de modulatie en galm effecten een groter verschil in kwaliteit tussen de gt5 en gt8 verwacht.
de vox ken ik overigens niet weet wel dat er een 12ax buisje in zit maar dat zit ook in mijn valvetronixs ad 15vt ampje

Rhulshof
20 maart 2008, 09:55
Als je links en rechts een amp wil laten horen is wel mooi maar kan live echt tot een ramp uitlopen als je niet een goede balans er in zet en een geluid technicus zit er ook niet op te wachten om iedere keer te moeten ingrijpen om de balans goed te zetten.

Daarbij waarom wil je dat links de mensen een ander geluid heeft dat rechts ?de één heeft dus een acoustische versie en de ander de rock variant bij de GT8 gebruikte ik dit eigenlijk nooit omdat het live heel lastig is en niet echt het geluid verbreed eerder verbleekt.

voor thuis is dat wel grappig omdat je daar een minder brede opstelling hebt dan live.

voor een breder geluid kan je beter een mooie Chorus, Reverb of Delay gebruiken.

PS. ik gebruik zelf de Tonelab ook direct op het PA en klinkt echt super heb zelfs al mensen gehad die vroegen waar mijn versterker stond.

JohnLord
20 maart 2008, 10:44
Als je bij mij in de buurt woont mag je mijn gt8 wel testen.

no 1 hops
20 maart 2008, 11:06
je zou ook eens naar de digitech GNX multies kunnen kijken.
hebben ieder geval een stereo uitgang.
daarbij de warp functie, dus met pedaal kun je traploos van de ene versterker set naar de andere in 1 preset

EuroCinema
20 maart 2008, 11:32
de effecten als galm en chorus laten bij de gt5 wel iets te wensen over zeker die galm en daarmee zou denk ik de gt8 wellicht een verbetering zijn .


De Gt-5 ken ik niet, maar de galm en de chorus vind ik op de GT-8 ook een beetje zwak. Chorus kan niet lekker leslie-en en galm weinig realistisch. Verder vind ik de GT-8 wel echt goeie sounds hebben hoor, ben geen COSM-hater of zo.

Rhulshof
20 maart 2008, 11:54
EuroCinema zo is het inderdaad de effecten zijn een beetje zwak;) zo heb ik het ook ervaren.

Bij de VOX vind ik die juist heel erg vol en warm klinken meer als een Lesley qua klank.

ook de andere effecten zijn vol.

trouwens ik heb zelf een digiteck RP2000 gehad die klonk ook erg goed.

joke
20 maart 2008, 13:06
ik begrijp nu wel dat ik er met de modulatie effecten niet echt op vooruit ga met de gt8.
ik heb twee gt vijfs omdat , mocht er eentje falen of het gevreesde glas bier gaat er overheen ik gewoon die andere pak .
de geluiden van de gt5 wat betreft scheur zijn echt super en ik heb menig complimentje gehad!
volgens mij was er eerst de gt5 en toen hebben ze een vereenvoudigde versie gemaakt de gt3 en later de eerste dual amp bak de gt6.
ik denk dat ze met de gt5 de spijker al aardig op de kop gemept hadden .
degelijk en betrouwbaar.
ik ben er al een lange tijd erg blij mee alleen die modulatie sectie laat toch voor een kriticus te wensen over helaas.
ik heb indertijd ook de 8080 van zoom getest en die vond ik wollig en vaag klinken waar de gt5 juist die lekkere bite had ,vooral met de boogie simulatie.
die vox vond ik wat schellig en dun klinken maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar niet heel erg veel tijd aan besteed heb en de meeste presets klinken (ook van de bossjes) erg zwak en vaak naar niets.

Mitch
20 maart 2008, 13:10
Ik ben geen liefhebber maar heb er wel al dan niet zijdelings ervaring mee. De GT8 is óók in de modulatie een pak beter hoor, zeker de delays zijn beter geworden. Het is waar, de grootste vooruitgang is geboekt in de basissound en dynamiek, maar ook de modulatie klinkt natuurlijker.
De Vox, sja...anders. Ik vind niet dat je puur kan zeggen: beter in clean of beter in drive of modulatie, ik vind het meer zo dat de ene sound duidelijk toffer is dan de andere. Vooral anders, niet over de hele linie beter of slechter.
En die dual amp setup bij de GT8 is natuurlijk geen plicht hè, je kan gewoon twee dezelfde gebruiken. Die optie is bepaald geen beperking ;)

Rhulshof
20 maart 2008, 13:45
zo is het ook weer niet dat de VOX beter is maar qua klank vindt ik die wel lekkerder en inderdaad je hoeft die twee amps niet te gebruiken.

Maar goed het blijft ook een kwestie van smaak en als het om smaak gaat heb je diverse ideeën en meningen.

Probeer gewoon het één en het ander en kijk dan ook zeker goed naar je setup dus neem je eigen gitaar mee.

Ik heb zelf een variax gitaar dus dat is veelzijdig maar levert ook diverse problemen met effect aparatuur en daar loop je alleen tegen aan als je het werkelijk met die gitaar gaat proberen.

De boss GT3 heb ik ook gehad klonk ook heel erg goed daarna digitech uitstap gemaakt ben toen weer terug gekomen op een GT8 van Boss die was inderdaad wel beter dan de GT3 qua klank.

Daarna overgegaan op een PODXT gemak en nu dan de VOX LE deze vindt ik qua Amp geluiden toch echt wel het meest natuurlijk overkomen en de effecten zijn ook heerlijk en duidelijk stereo wat ik bij de Boss nog wel eens minder vond daartegen zijn de distortions van boss wel erg lekker de PODXT ik weet niet hoe het bij de X3 is maar de XT vond ik overal heel vlak klinken solo's die niet knallen effecten die niet lekker eruit komen etc.

EuroCinema
20 maart 2008, 14:33
Nog even voor de duidelijkheid: veel effecten in de GT-8 vind ik verrassend goed. Specifiek de chorus en de reverb vind ik wat minder.

FNaRK
20 maart 2008, 14:49
de nieuwe Digitech RP500 schijnt erg goed te zijn,

is de floorboard versie van de GSP1101 en volgens mij zelfs iets goedkoper dan bv. een GT8

http://www.digitech.com/products/RP500/images/RP500main.jpg



Easily control your tone on stage! The RP500 guitar multi-effect processor gives you the ability to control program changes, complete signal chains and allows you to turn all amplifier and cabinet sounds off in the exclusive Pedalboard mode. When in Pedalboard mode the RP500 acts like 5 separate stompboxes and effects. Save each combo in a preset for a uniquely switchable pedal setup not found anywhere else but pro rigs.

The RP500’s stage control allows you to quickly and easily change your tone mid-song and eliminates the “tap dance” of individual effects while retaining the ability to individual switch on/off the effects.

The RP500 is built like a tank from a cast metal chassis to the 9 vacuum-style switches. A large 10 character LED display makes for easy stage use topped by an built-in expression pedal to control wahs, volume, Whammy™ and other parameters.

FNaRK
20 maart 2008, 14:50
http://www.digitech.com/products/RP500/

dml
20 maart 2008, 16:50
Maar de RP500 heeft één Audio-DNA chip minder dan de 1101.

Nog bedankt voor je reply, Fnark!!

FNaRK
20 maart 2008, 17:10
Maar de RP500 heeft één Audio-DNA chip minder dan de 1101.

Nog bedankt voor je reply, Fnark!!

daarvoor betaal je dan ook een stuk minder,
en je hebt geen kosten aan een bijbehorende midi-controller :sssh:

dml
21 maart 2008, 12:03
daarvoor betaal je dan ook een stuk minder,
en je hebt geen kosten aan een bijbehorende midi-controller :sssh:

In het geval van de Control 2 mis je dan wel de mogelijkheid voor tegelijkertijd 5 PC's + 5 CC's, alsmede de Control switch.

Rhulshof
21 maart 2008, 15:22
zo zie je maar weer er is veel keuze dus advies ga eens kijken en luisteren en maak dan een eigen oordeel want ik denk niet dat we nu werkelijk kunnen zeggen dat de één beter is dan de ander.

De prosessors die nu op de markt komen van een beetje de betere merken hebben allemaal wel iets waar ze goed in zijn en ook allemaal iets wat niet zo goed mee zijn.

dus komt het allemaal weer terecht op eigensmaak.

ik denk trouwens dat je het verschil tussen de BOSS gt5 en de gt8 zeker zult merken.