PDA

View Full Version : Zelfbouw probleem, Moddereige sound



Buddy
19 maart 2008, 22:25
Hallo Allemaal.

Ik heb een oude, defecte, zelfbouw versterker van iemand overgenomen met het idee om hem weer aan de praat te krijgen. Er kwam geen geluid uit en de buizen gloeide eerst niet. Dat is nu opgelost (losse draadjes). En er zitten ook 4 verse jj el34 buizen in. Er zijn echter nog meerdere problemen waar ik me geen raad mee weet.

1: Als ik de versterker aanzet gaat een ecc83 uit de preamp eerst harder gloeien en daarna weer normaal. Defect en vervangen, of een probleem op de print?
(Als ik de buis verwissel met een andere buis gebeurd hetzelfde dus het ligt echt aan de buis en neit aan de positie van de buis)

2: Het geluid wat er nu uitkomt is heel erg zacht (op vol volume zo hard als normaal praten terwijl het een 100 watt top is). Ook is het geluid modderig. Er zit een soort regelmatige ratel doorheen. Echter als ik niks aansla hoor ik absoluut geen ruis. Zou dit door de preamp buizen kunnen komen?

3: De laatste. We hebben de trafo's doorgemeten om er zeker van te zijn dat het daar niet aan licht. Alleen zijn de waardes van de voedingstrafo een beetje gaar. Pri: 110v en 220v......sec: 370v, 32,5V en 3,2V.
De heater is dus 3,2 volt terwijl dat standaard 6,3 is. De buizen gloeien wel mooi vel. Hoe kan dit? Kan dit het lage volume en de modderigheid veroorzaken? en moet ik de trafo vervangen?

Het gaat om een zelfbouw 100 watt buizen amp uit 1970/80. Ik heb er geen schema van maar ik zou het eventueel wel kunnnen uitteken als dat nodig is.

Er is vast wel iemand die me kan helpen.
Ik ben benieuwd!

Mitch
19 maart 2008, 22:47
Antwoord op vraag 1 is hoe ver mijn ervaring reikt ;)
Dat de pre amp buis oplicht en daarna normaal gaat gloeien is iets dat kenmerkend is voor die buis. Tegenwoordig is er geloof ik geen enkel merk meer die dat doet, maar vroeger was dat vrij normaal. Houden!

Frits van Mourik
20 maart 2008, 00:23
Wat Mitch zegt, klopt.
In koude toestand heeft de gloeidraad een fors lagere weerstand.
Die 32,5 V ....Heb je echt goed gemeten? Is het niet 3,2 V?
32 V zou een wikkeling voor de biasspanning kunnen zijn.
Wel een btje laag

Hoe meet je die 3,2 volt gloeispanning? Tussen trafo en massa?
Het komt vrij vaak voor, dat de gloeiwikkeling op een trafo is opgedeeld in 3,2-0-3,2 V.
De beide 3,2-aansluitingen gaan naar je lampies, de nul gaat naar massa, tegen brom.

Ratelbrom kan op rotte voedingselko's wijzen.
Een amp van die leeftijd is sowieso wel aan verse elko's toe.

Een schema zou erg handig zijn, misschien alvast een paar pic's?

Buddy
20 maart 2008, 10:17
Alvast heel erg bedankt voor de tips tot nu toe. De buisjes lekker laten zitten dus.

Als ik op de print de heater meet krijg ik ook een waarde van ongeveer 3 volt.
Ik meet de trafo nog een keer door en schrijf alles op, en ik maak vanmiddag wel een schema.

Ik had nog een Electro Harmonix 12ax7 buis liggen en die heb ik in de preamp gezet, samen met 3 oude ecc83's. Als ik de amp nu aanzet gaat de 3 oude buizen gloeien en de nieuwere bijna niet. Als je heel goed kijkt zie je dat hij een heeeeeel klein beetje gloeit. Hij word echter wel warm. Lijkt mij dat dat door een te lage heaterspanning komt. Ik plak vanavond wel een paar foto's.

Buddy
20 maart 2008, 13:54
3,2 is trouwens idd tussen de trafo en de massa.

Het ziet er zo uit:


1 3 5 7



2 4 6 8 9



1= 390v
2= 230v
3= 385v
4= 115v
5= +/- 3,2v
6= 0v
7= 34v
8= +/- 3,2v
9= 0v

Buddy
20 maart 2008, 19:28
Hallo volk van de werkbank. Het gehele schema he ik nog niet af maar wel alvast de preamp. Het is een beetje chaotisch, maar het is precies zoals op de print.
De rest komt later in de avond of morgen.

Nog even voor de duidelijkheid.
weerrstanden hebben een paarse rand, condensatoren een rode en elco's ook rood, maar er staat ook een + en - kant bij. Er was een elco waarvan ik de waarde niet kan lezen omdat die kant van de elco tegen de print zit.
Ook heb ik de heater verbindingen niet aangegeven. Ik denk dat dat voor zich spreekt en het was duidelijker zo. Nogmaals, de rest van de amp komt nog online.

VERVOLG:
Alles nog een keer doorgemeten, en het klopt toch wel. Allebij de 3,2v gaan naar de heater. Nu blijft als enige dus nog over de elco's te vervangen.
Ik ben alleen verward door de tekst op de elco's. Die is als volgt.

TVLU 2925
20-40uf-500vdc "en dan een horizontale D"
20-40uf-500vdc "en dan een driehoekje"

CAN COM.NEG.7808L

Ze zijn van sprague.

Als ik nieuwe aanschaf, moet ik dan op zoek naar 20-40uf + 20-40uf?
Of kan ik er ook gewoon 35uf + 35uf in hangen.
En bij een van de 2 elco's waren de 2 condensatoren parralel aan enlaar gesoldeerd. Dat maakt volgens mij dus 40-80uf. Kan ik dan ook een 35uf + 35uf aan elkaar zetten zodat het 70uf word?
Als ik ze mrge bestel heb ik ze hopelijk dinsdag in huis. Dan laat ik weten hoe het afgelopen is.

Greetings,

Buddy

Buddy
22 maart 2008, 17:21
Niemand over de elco's?

Frits van Mourik
23 maart 2008, 00:24
Je gevolgtrekkingen lijken me logisch.
Oudere elco's hadden een enorme spreiding kwa waarde (tolerantie).
Idd soms wel +50/-20 %.
Dus 35 + 35 µ zou OK moeten zijn.
Voor de doorverbonden cap kun je gerust 100 µ nemen.

Maar dan ben je er nog niet: hoogstwaarschijnlijk zitten er nog kleinere elco's in je amp. Ook maar vervangen!
En je zult de bias van je eindbuizen in moeten stellen...

Buddy
25 maart 2008, 10:27
Bedankt voor de info. Ik was er neithelemaal zeker van en tis beter als ik het ineen keer goed doe he.
De capacitrors zijn besteld.
Updates volgen nog.

Buddy
27 maart 2008, 21:46
Ok, vandaag de elco's vervangen, voor een jj 50/50 (ipv 32/32) en een 100uf.
Het geluid is iets harder nu, maar nog steeds die akelige brom. Ik zit nu te denken aan een volledige recap.
Eerst toch nog maar eens de aarding controlleren en het schema dubble checken.

Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.