PDA

View Full Version : Aarding 220 lussen aan ground van jack ?



Arez
19 maart 2008, 21:54
Ik heb een klein vraagje.
Ik ben bezig aan mijn pedalboard en ben bezig met de chassis voor 220 en jack in en output.

Nu is mijn vraag: mag ik de aarding van 220 verbinden met de ground van de jack ?

Zoals je op de tekening kan zien gebruik ik een oude computervoeding waar het ijzeren omhulsel wordt gelust met de aarding die binnenkomt van de 220.

Maar nu zou ik graag mijn jacks in datzelfde ijzeren omhulsel willen bevestigen. Maar als ik dat zou doen zou dus mijn ground gelust worden aan de aarding.

Is dat een probleem ?

mvg en alvast bedankt


een fototje ter verduidelijking (crappy kwaliteit -> gsm toestel ;-) )
http://tom.egw.be/vraagje.JPG

Dirk_Hendrik
19 maart 2008, 22:40
Nee. Is geen probleem....als ik je vraag tenminste goed begijp... En dat laaste is vnl voor als je familie juridisch aan m'n deur komt aankloppen wegens het geven van dodelijk advies...

Gezien het feit dat je deze vraag stelt ben ik geneigd je te adviseren te stoppen met het spelen met 220 tot het moment dat je in staat bent deze vraag zelf met goed gevolg te beantwoorden. Netspanning is dodelijk. Heel dodelijk. Een vroeger middelbare schoolmaatje van me is niet ouder geworden dan 15 door het knutselen aan z'n platenspeler....

crapton
19 maart 2008, 22:42
In principe is aarde = aarde. Al je spullen met randaarde steker zijn dus geaard - dwz mocht er een lekspanning oid zijn dan vloeit dat weg naar die aarde = veilig. Met aardlekschakelaar zeker.

Volgens mij moet dit dus prima gaan, en ik denk zelfs dat dit gebruikelijk is bij bv tube amp heads - de jacks zitten in het chassis en dat is weer geaard.

no 1 hops
20 maart 2008, 08:46
even een vraag van een noob.
als de jack GND erop is aangesloten staan dan evt de snaren ook niet onder spanning als het ergens mis gaat?.
je word dan toch ook deel van het circuit?

Minda
20 maart 2008, 09:12
Ja, dat klopt. Gebruik daarom altijd een geaard stopcontact, liefst met een aardlekschakelaar erbij (heeft ieder modern huis en zeker ieder zaaltje). Als er dan per ongeluk stroom op de aardedraad komt, grijpt de aardlekschakelaar in. Deze aardlekschakelaars kan je ook los kopen, toen ik vroeger met een buizenversterker speelde (hoge voltages) gebruikte ik alleen geaarde stopcontacten en had ik een verlengsnoer / verdeler met een aardlekschakelaar erin.

Arez
20 maart 2008, 10:10
Mijn vader is zelfstandig electricien en ik werk al vanaf mijn 12 ofzo met hem mee ... dus ik weet wel wat kan en wat niet.

Deze vraag was eerder bedoelt of het verbinden van de ground met de aarding een geruis ofzo zou teweeg brengen. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn ?

bedankt ;)

Minda
20 maart 2008, 10:56
Teveel aarding is inderdaad een ruis-oorzaak. Zorg ervoor dat je altijd maar 1 weg van het te aarden deel naar de aarde hebt. Dus bijvoorbeeld van je snaren, via de shielding, naar je snoer, naar je amp, naar de aarde van je stopcontact. Zet je er een pedaalbord tussen met aarde, kan een lekstroompje zowel via de amp als via het pedaalbord naar aarde. Vraag me niet waarom, maar dan kunnen er ook stroompjes rond gaan lopen, en dat manifesteert zich als ruis. Zoek eens op ground-loop.

Arez
20 maart 2008, 12:41
dus om goed te zijn zou ik dus het metalen omhulsel dus niet mogen verbinden met de aarding van het stopcontact ?

Minda
20 maart 2008, 12:50
Ik zou het hele pedalboard niet apart aarden.

crapton
20 maart 2008, 20:25
Teveel aarding is inderdaad een ruis-oorzaak. Zorg ervoor dat je altijd maar 1 weg van het te aarden deel naar de aarde hebt. Dus bijvoorbeeld van je snaren, via de shielding, naar je snoer, naar je amp, naar de aarde van je stopcontact. Zet je er een pedaalbord tussen met aarde, kan een lekstroompje zowel via de amp als via het pedaalbord naar aarde. Vraag me niet waarom, maar dan kunnen er ook stroompjes rond gaan lopen, en dat manifesteert zich als ruis. Zoek eens op ground-loop.

Jullie halen rom en bruis door elkaar. Ik bedoel brom en ruis... :seriousf:

Maar het klopt wel wat Minda zegt, dat heet een aardlus. Dit http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus legt uit wat dat is...