PDA

View Full Version : sampler vs groovebox



fideelski
19 maart 2008, 20:57
Hai,

Ik ben stilletjesaan het instrumentarium in mijn studiootje aan het uitbouwen. Ik denk eraan om binnenkort een groovebox of sampler aan te schaffen. Ik had gedacht aan Roland mc-303 als groovebox en de Rland sp-404 als sampler. Omdat ik het tot voor kort enkel op gitaar hield, weet ik niet precies wat een sampler dan wel een groovebox precies kan... Ik speel nu naast gitaar ook basgitaar en orgels en keys... Ik heb onlangs ook een klein kawai-drumcomputertje gekocht. Ik wil gewoon wat schwung aanbrengen in mijn muziek...

Kan iemand me precies uitleggen wat ik met een sampler of groovebox allemaal kan doen?

EuroCinema
20 maart 2008, 12:41
Wellicht zit je in het verkeerde forum. Maar...

- Een MC303 krijg je met een stel sounds erin. Die kun je met een sequencer achter elkaar zetten en er patronen van maken. Je kunt meerdere patronen over elkaar heenleggen en achter elkaar plakken en zo een liedje maken. Of live sporen aan- en uitzetten en de klankkleur veranderen. Je kunt geen nieuwe sounds toevoegen en vrijwel alle sounds zijn wel-okee-e imitaties van klassieke synths en drumcomputers. Klassiek in de zin van : gebruikt door vroege technoproducers.

- Met een sampler zoals die 404 kun je eigen sounds opnemen en die bewerken, afspelen en loopen. Je kunt er ook een beperkt aantal effecten overheen doen en daarmee spelen.

Ik heb er in mijn dancedagen een MC303 en een SP303 (geloof ik)sampler gehad en ze zijn heel grappig maar ook beperkt en wel helemaal voor dance gemaakt.

Als ik nu zoiets zou willen, zou ik een apple laptop kopen met een logic-aanbieding of zelfs gewoon garageband. Veel gemakkelijker in het gebruik, veelzijdiger etc. Of als het voor thuis is: een pc met fruitloops of Reason.