PDA

View Full Version : Help! Brrroommm bij A/B box + spanning op het chassis.



Realeigo
19 maart 2008, 20:20
Ik heb eindelijk mijn amps een keer thuis staan en heb dus nu mijn complete pedalboard erop aan gesloten hoe ik het wil.

Gaat als volgt:

Gitaar: Wah -> Booster -> Flanger -> G-major -> A/B -> Zelbouw/London City.

Met de london city is niks aan de hand behalve dat ie wat ruist door oude buizen.

Maar zodra ik naar B toe ga voor mijn zelbouw plexi is het "Brooommmmmm!" Wat kan ik er aan doen? Ground lift? ook staat er een klein beetje spanning op het chassis, wat aanvoelt als een tinteling als je het aanraakt.

heinz3110
19 maart 2008, 20:45
Ongeaard misschien? Stekker omdraaien in het stopcontact van je versterker ! Wil nog wel eens helpen, in ieder geval van het toefje spanning wat je voelt.

Arvoitus
20 maart 2008, 00:56
Verwissel de A/B aansluitingen voor de grap eens. Wat krijg je dan?

crapton
20 maart 2008, 07:56
Ik heb eindelijk mijn amps een keer thuis staan en heb dus nu mijn complete pedalboard erop aan gesloten hoe ik het wil.

Gaat als volgt:

Gitaar: Wah -> Booster -> Flanger -> G-major -> A/B -> Zelbouw/London City.

Met de london city is niks aan de hand behalve dat ie wat ruist door oude buizen.

Maar zodra ik naar B toe ga voor mijn zelbouw plexi is het "Brooommmmmm!" Wat kan ik er aan doen? Ground lift? ook staat er een klein beetje spanning op het chassis, wat aanvoelt als een tinteling als je het aanraakt.


Is duidelijk dat er iets mis is met je zelfbouw. Tinteling hoort niet. NIET gebruiken totdat je de oorzaak hebt gevonden. Een draad verkeerd verbonden, slechte isolatie, denkfout, kapotte condensator enz enz. Je hebt grote kans dat die brom ook weg is wanneer je dit hebt opgelost.

Realeigo
20 maart 2008, 08:09
Is duidelijk dat er iets mis is met je zelfbouw. Tinteling hoort niet. NIET gebruiken totdat je de oorzaak hebt gevonden. Een draad verkeerd verbonden, slechte isolatie, denkfout, kapotte condensator enz enz. Je hebt grote kans dat die brom ook weg is wanneer je dit hebt opgelost.

Zonder A/B box doet hij dit alles niet hoor.. Dus het moet wel iets van een ground loop oid zijn.

jerome
20 maart 2008, 08:16
Ik denk dat je over een niet geaard stopcontact speelt?
Als je dan met 1 gitaar over 2 amps gaat spelen wordt de aarde van beide amps via je de AB switch en je gitaar aan elkaar gekoppeld.
En als je vervolgens niet over een geaard stopcontact speelt krijg je brom en soms ergens opbouw van elektr. lekstroompjes die normaal afgevoerd worden over de randaarde van het stopcontact

Realeigo
20 maart 2008, 08:18
Helaas, alles is goed geaard.

jerome
20 maart 2008, 08:20
Hmmm, mss heb je idd last van een aardlus?
Dan werkt het idd vaak om van 1 stekker de randaarde af te plakken.
Of idd 1 stekker omdraaien in het stopcontact werkt soms ook.

Mr.Bluesbreaker
20 maart 2008, 12:21
Heb ik ook gehad bij mijn A/B ampsetup. Op de een of andere manier was het niet altijd brom, maar bij elke gig wel:)

Toen heb ik een van de versterkers met een ongeaard netsnoer aangesloten en de andere met een geaard netsnoer. Brom meteen weg. Hoe het zit kan ik je technisch niet uitleggen, er is ook al een topic over geweest over aardlussen e.d. in het rackforum dacht ik. Wel werkt deze methode om van je brom af te komen.

Rinze
3 april 2008, 23:36
Ja, alleen als er dan in die niet geaarde versterker een probleem ontstaat is het ook een groot probleem.

pol
4 april 2008, 08:59
a/b box gebruiken waar een ground lift opzit, of een line isolater op 1 van de outputs zetten.

Outrage
4 april 2008, 09:50
Is eenvoudig op te lossen. Je moet een soort weerstandje in het uiteinde van de kabel die in je zelfbouw gaat solderen. Hoe het heel precies technisch zit, weet ik het niet, maar ik had 't zelfde. Zo is het op te lossen.

Humedo
7 april 2008, 13:25
Je moet maar 1 versterker aarden, dat lost in ieder geval (meestal) de brom op. Blijft natuurlijk relatief onveilig. Beter is een aardschakelaar op de A/B unit zelf of een A/B unit met ontkoppelde kanalen.