PDA

View Full Version : printplaatje maken



Danielovich
19 maart 2008, 19:30
Hallo, ik zie bij veel zelbouw pedalen dat mensen hun eigen printjes maken. Soms zie ik zelfs dat ze hun plaatje niet etsen, maar dat ze plaatjes met gaatjes gebruiken en alles aan de achterkant vast solderen. Klopt het dat dit ook kan? en zo ja hoe weet ik dan hoe ik de baantjes moet solderen?

Valoosj
19 maart 2008, 19:36
Je kan dat gaatjesbord gebruiken, maar dan ben je lang bezig met eerst alle banen hier en daar te onderbreken. De layout bestaat wel voor een aantal pedalen, maar vaak moet je die zelf nog gaan verzinnen. Best wel een hersenbreker soms waar je makkelijk enkele uren zoet mee bent bij uitgebreide pedalen. Om het klein te houden is dat ook niet het eenvoudigst. Daarom dat veel mensen pcb verkiezen.

Danielovich
19 maart 2008, 19:43
Oke, pcb's zijn dus makkelijker. En de layout uitprinten op foto papier kan dit met een gewone inkt printer? en moet hem dan gespiegeld uitprinten of gewoon?

Valoosj
19 maart 2008, 19:45
Op newtone.nl staat ergens een ganse uitleg hoe je pcb's maakt.

Danielovich
19 maart 2008, 20:12
Ik heb het net gelezen. maar mijn pa wil niet dat ik ga etsen. dus zijn er andere manieren?>

Jellyfish00
19 maart 2008, 21:16
Hmm kijk hier eens naar: http://www.newtone-online.nl/downloads/MuffFuzz.pdf

Danielovich
19 maart 2008, 21:22
In mijn eerste post vraag ik of zoiets mogelijk is, het gaat niet om een bouwpakket maar ik wil gewoon zoeits als een fuzz factory bouwen. Maar hoe weet ik dan welke ''gaatjes'' ik met elkaar moet verbinden?

toch bedankt jellyfish00 ;)

Dirk_Hendrik
19 maart 2008, 21:47
Ik heb het net gelezen. maar mijn pa wil niet dat ik ga etsen. dus zijn er andere manieren?>

Wat is het probleem? Ik hoop toch niet dat het niet de bedoeling is dat je iets nieuws leert??

Als over printplaten en etsen. ja, je kunt er mooie gaten mee in je kleren maken maar dat duurt een paar maanden. Als het gaat om ter plekke om het leven komen of met enorme wonden in het ziekenhuis terecht komen... dan moet je heel erg je best doen.

Danielovich
19 maart 2008, 21:56
Oke bedankt iedereen;)

Maar even voor de duidelijkheid, ik wil graag weten hoe je zon plaatje met van die kant en klare gaatjes maakt. Oke je plaatst de componenten net zoals bij een pcb, tot zover snap ik het. Maar wat ik niet snap is hoe je dat aan de ''onderkant'' met elkaar verbind. Hoe kan ik zien hoe je de componenten met elkaar moet verbinden doormiddel van tin of pootjes.

Valoosj
19 maart 2008, 22:48
Eigenlijk werkt het hetzelfde als een pcb. Enige verschil is dat je hier vaste banen hebt waar jij je layout naar moet omvormen. Verder is het helemaal hetzelfde. Je layout wordt waarschijnlijk stukken groter dan met een pcb.
Dat je niet mag etsen is wel vrij lame. Ok, je kan gigantische vlekken in je kleren maken, maar dat is het dan ook.
Als je experiment met gaatjesbord mislukt kan je mij altijd pm sturen voor een pcb. Ik heb voor meerdere mensen hier al geëtst, iedereen was er blij mee.

Danielovich
19 maart 2008, 22:50
Eigenlijk werkt het hetzelfde als een pcb. Enige verschil is dat je hier vaste banen hebt waar jij je layout naar moet omvormen. Verder is het helemaal hetzelfde. Je layout wordt waarschijnlijk stukken groter dan met een pcb.
Dat je niet mag etsen is wel vrij lame. Ok, je kan gigantische vlekken in je kleren maken, maar dat is het dan ook.
Als je experiment met gaatjesbord mislukt kan je mij altijd pm sturen voor een pcb. Ik heb voor meerdere mensen hier al geëtst, iedereen was er blij mee.

Oké bedankt;) Ik stuur je wel een pm met de pcb's die ik wil hebben;) alleen als het mogelijk is natuurlijk bedankt!!!!!!!!!!!!!

Valoosj
19 maart 2008, 22:51
Hehe, stuur maar, we bespreken het wel.

Danielovich
19 maart 2008, 23:10
Ik ga eerst op zoek naar goede layouts;) je hebt ze vrijdag denk ik, en we bespreken het verder wel. ;)