PDA

View Full Version : Op zoek naar het oude Les Paul (Kossoff) geluid.....



guitarguru
19 maart 2008, 20:18
Ik heb nu binnen een paar weken al mijn derde Gibson Les Paul gescoord (de andere twee weer teruggebracht), maar ik krijg maar niet de sound die ik wil. :???:
Deze laatste klinkt ook al veel te helder en hard, veel te modern. Ik heb de Burstbuckers er al uit gedonderd en er een setje Bare Knuckles in gezet, maar is nog altijd veel te helder. Ook heb ik de pickups heel erg laag afgesteld, helemaal naar beneden geschroefd dus.
Ik speel in een Free tribute band en zoek de sound van Paul Kossoff. Hij heeft een veel warmer en voller, romiger geluid.
Ligt dit nou aan de modernere Gibsons? Achteraf ben ik bang dat ik veel beter een oudere had moeten gaan kopen.
Hebben jullie nog suggesties? De ebben toets zal ook wel weer niet helpen vrees ik.
Mijn versterking is wel op oude leest geschoeid. Marshall JMP klonen.
Als dit nog maar goed komt :???:

rickert
19 maart 2008, 20:20
Mijn PF300 van ibanez heeft een hele donkere warme sound, misschien is dat wat/

guitarguru
19 maart 2008, 20:22
IK wil gewoon spelen op het icoon van de classic rock de Gibson Les Paul................

josszee
19 maart 2008, 20:24
Mischien moet je dan gewoon een oude les paul kopen....

guitarguru
19 maart 2008, 20:31
Heb er net maar ff een Boss GE-7 tussen gezet en zowat alle treble eruit geschoven!! Dit is toch niet normaal?

steph
19 maart 2008, 20:38
Plectrum vs. vingers
hals element, tone wat terug
Zijn het mastervolumes op de plexi's, die geven vaak meer hoog
Pickups lager ipv tegen de snaren
't zijn maar ideetjes, en vergeet niet dat met mic. opstelling vaak een andere sound kan geven dan het in werkelijkheid klinkt + dat 60-70ies sound vaak niet echt sprankelend was opgenomen...

Tubescreamer
19 maart 2008, 20:38
http://kossoff.proboards28.com/index.cgi?board=amps&action=print&thread=1113415605

Moet je eens op kijken, if you haven't already...wel een lappie tekst maar wordt lekker op gewauweld over wat Kossoff allemaal wel & niet gebruikte....

Maar het belangrijkste wat er staat, misschien cliche maar toch wel waar:

Almost always, he plugged a Les Paul straight into a non-master volume Marshall amp and that's it. Probably heavy strings. Very pure and beautiful sound. Amp was dimed (set on 10) both live and in the studio and then he used the volume and tone knobs on the Les Paul to get the particular sound he was looking for. For example on Be My Friend live, you can hear where he rolls off the volume for the clean parts and then juices it up on his solo, switching to his neck pick-up.

Disclaimer: I don't really overanalyze this stuff too much and I doubt Koss did either. I'm interested in these minute details only to a certain point. As a guitarist, I think about them at times, but I don't think it's necessary to replicate every little teeny tiny detail in order to get that type of sound. I think what's more important is to imbibe and absorb the spirit of the artist and what he's trying to express musically. The gear details are just part of the equation and only a means to an end, not the end itself.

Het is al vaker gezegd: Ook al heb je alle precieze spullen, je zal nooit precies het geluid nabootsen van een gitarist met de gear alleen.
Wil je meer als Kossoff klinken, dan zou ik me eerder concentreren op zijn ontzettend goede en moeilijke vibrato. Bijv. op "Walk in my Shadow" van Tons of Sobs
. Allejezus wat is dat goed. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen :D

*edit* Maar in ieder geval succes he! Tja met pickups blijft het gewoon uitproberen dat weet je zelf ook lijkt me, heb geen goede tips, moet zelf nog een Burstbucker #1 en een SD Seth Lover in m'n '75 Standard schroeven... dus moet nog wachten hoe dat gaat klinken.
Non-waxpotted P.A.F. replica's, zoals zo'n Seth Lover, lijken me sowieso the way to go voor dat ouwe geluid...

guitarguru
19 maart 2008, 21:00
Heb er net maar ff een Boss GE-7 tussen gezet en zowat alle treble eruit geschoven!! Dit is toch niet normaal?

Ik moet zeggen, je kunt zo wel een hoop goedmaken! Meer mid erin en wat treble eraf, ik kom in de buurt.
Hou wel het gevoel dat er in beginsel al iets fout gaat, wat weer moet worden weggepoetst.........

Mitch
19 maart 2008, 21:09
Er gaat inderdaad in beginsel iets fout, je koopt steeds de verkeerde gitaar :D

Sorry, flauw, maar toch serieus: hoe test je de gitaar voor je 'm koopt?
Als een donkerder LP sound is wat je zoekt moet je zeker even met Orpheo praten, die heeft dezelfde smaak volgens mij en heeft er genoeg ervaring mee.

guitarguru
19 maart 2008, 21:13
Er gaat inderdaad in beginsel iets fout, je koopt steeds de verkeerde gitaar :D

Sorry, flauw, maar toch serieus: hoe test je de gitaar voor je 'm koopt?
Als een donkerder LP sound is wat je zoekt moet je zeker even met Orpheo praten, die heeft dezelfde smaak volgens mij en heeft er genoeg ervaring mee.

Thanx Mitch. ;) Ik word hier ook wel een beetje flauw van zo onderhand.
Had gewoon ver weg moeten blijven van de nieuwe Gibsons.

guitarguru
19 maart 2008, 21:23
@ Tubescreamer: Leuk stukkie tekst inderdaad, zal het gaan doorworstelen :rockon:

Tubescreamer
19 maart 2008, 22:14
@ Tubescreamer: Leuk stukkie tekst inderdaad, zal het gaan doorworstelen :rockon:
yep kwam het ook maar net tegen hoor, ben gaan zoeken naar aanleiding van je topic. Ben gek op Paul Kossoff zn spel maar heb er nou alweer heel lang niet naar geluisterd, schande! Ga zo voor de gelegenheid meteen Tons of Sobs opzetten :noob: !!
Succes met tweaken, al 'ns over Voodoo-elementen nagedacht? Staat ergens iets over in die tekst. Lees ik alleen maar goeie dingen over, zijn alleen wel heel duur volgens mij. Hebben andere mensen hier vast ervaring mee met die dingen.


Mijn band: WFC met FREE/Paul Rodgers Tribute->
20 maart:Waterhole te Amsterdam
Hee speel je morgen in de Waterhole? Cool kom ik misschien effe kijken! Hoe laat beginnen jullie?

Orpheo
20 maart 2008, 00:53
mijn tips:

dikkere snaren
presence wat terug draaien
vingers ipv plectrum
halspup ipv brugpup, en anders tone wat dicht, of gewoon een 250k pot.


Mocht dit niet helpen, en je wilt het zoeken in een andere gitaar:
een gitaar uit de 70ies. geeft een warmer geluid, resonanter, indringender in plaats van feller, scherper, agressiever.

Mocht je het niet vinden, dan raad ik je aan te kijken naar een (sorry guys!!!!) warmoth les paul met massieve back (mahonie, liever korina), wel met maple top, en dan als hals wenge rosewood, en als toets ziricote, kingwood, rosewood, of ebben (ebben kan heus wel, het geeft je alleen een wat strakkere sound). als pups raad ik je echt de mules aan, en anders rio grande tx/BBQ. ik neem morgen wel een LP'tje mee naar waterhole, kan je 'm effe proberen.

Dirkdewaard
20 maart 2008, 00:55
...........and then he used the volume and tone knobs on the Les Paul to get the particular sound he was looking for................

Dit is belangrijk, goede set potmeters/condensators dus. Weinig mensen speelden met alle knoppen vol open, iets wat nu heel gebruikelijk is.

Dan lekker elementen proberen. Hij gebruikte ook bass speakers ipv gitaar speakers. Hij zei zelf dat ie daarom dat geluid had. Ik zou de amp ook niet veel oversturen, dat is juist het mooie van koss.

Oude gitaren gaat niet veel uitmaken, huidige historics klinken vele malen "origineler" dan die norlins imo.

E-J
20 maart 2008, 00:57
Ik zou anders gaan kijken naar andere speakers of een ander cabinet... :)

Orpheo
20 maart 2008, 00:58
tja, of ze 'origineler' klinken of niet, lijkt me niet relevant. het lijkt me belangrijker dat de t.s. een sound kan maken met een gitaar, een sound die hij prettig vindt, en volgens mij heeft ie al historics getest, en kan hij daar weinig/minder mee, en heeft hij nog geen norlin getest, en is dat dus een goed idee...

Dirkdewaard
20 maart 2008, 01:00
tja, of ze 'origineler' klinken of niet, lijkt me niet relevant. het lijkt me belangrijker dat de t.s. een sound kan maken met een gitaar, een sound die hij prettig vindt, en volgens mij heeft ie al historics getest, en kan hij daar weinig/minder mee, en heeft hij nog geen norlin getest, en is dat dus een goed idee...

Veel origineler dan het geluid van Koss kan het niet volgens mij.
Misschien ligt het dus niet aan de gitaar?

Tubescreamer
20 maart 2008, 01:19
...........and then he used the volume and tone knobs on the Les Paul to get the particular sound he was looking for................

Dit is belangrijk, goede set potmeters/condensators dus. Weinig mensen speelden met alle knoppen vol open, iets wat nu heel gebruikelijk is.

Dan lekker elementen proberen. Hij gebruikte ook bass speakers ipv gitaar speakers. Hij zei zelf dat ie daarom dat geluid had. Ik zou de amp ook niet veel oversturen, dat is juist het mooie van koss.

Oude gitaren gaat niet veel uitmaken, huidige historics klinken vele malen "origineler" dan die norlins imo.

Ja mee eens. Ik gebruik de laatste tijd heel veel mn potmeters tijdens het spelen, en merk echt dat het zn voordelen heeft.
Wat gitaren betreft: Ik heb een '75 standard, mazzel mee gehad want het is echt een topgitaar, maar ik heb 'm altijd wat te schel gevonden.
Elementen zijn neck een Gibson (volgens mij een '59, hij is niet van mij maar is zeker al een jaartje of 15 oud) en een Ibanez Super70 in de brug. Vooral deze klinkt vrij schel (niet verkeerd trouwens maar volgens mij hoort ie niet in deze gitaar thuis). De Gibson daarentegen klinkt heel bassy, ook goed maar net wat te muddy. Al met al is er een prima geluid uit te krijgen maar nog niet wat ik zoek. Ik ga het dus proberen met een Burstbucker 1 en een Seth Lover. Ik heb zo'n gevoel dat het er wel op vooruit zal gaan. Er zitten nu 250K pots in met .022 mF caps (zo had ik 'm gekocht) maar ik ga toch 500K CTS proberen met 0.047 mF caps.

Wat de Norlins betreft: da's dus die van mij! Tja wat dunner he, met de sandwich body, en een maple hals ipv mahonie. (Ik heb het vermoeden dattie van mij stiekem toch mahonie is, schijnt wel mogelijk te zijn). De top is ook lang zo dik niet. Dus het zal allemaal wat minder "oomph" hebben dan een goeie historic he. Of een echte '59 sunburst for that matter. (Op allebei nooit gespeeld nog trouwens erg he en hoor mij nou lullen ;) )

Wat ik probeer te zeggen: mocht je toch een oude Les Paul willen kopen, dan kun je 70s Pauls kopen voor relatief weinig geld. Ik heb er iig nog steeds geen spijt van. Je ziet ze vaak voor net onder/tot de E2000. Da's goedkoper dan een historic. Of een echte '59 sunburst for that matter :p

Pepe
20 maart 2008, 01:33
Ik herken dat wel
Mijn Gibsons klonken ook te licht, veel midhoog, vond ik. Ik zocht dat Knopfler geluid en dat kreeg ik er niet uit. Dat waren hoofdzakelijk modellen uit eind tachtig en mid negentig. Ik kocht mijn Greco omdat de verkoper iets zei over donker geluid "but a heavenly match with my bright JCM".
Deze Greco heeft niet zozeer een donker maar meer een voluptuous -chubby- geluid. En ja, ik werk ook veel met de volumeknop en een booster, geluid wordt cleaner en helderder als je terug draait. De nek klinkt wel te dik, daar zet ik binnenkort een oude paf van mijn 335 op, die Gibson pickups klinken veel helderder.
Mijn Norlin klonk strakker en sonorder maar ook dichter, compacter. Die Greco zit net tussen het beton van een Norlin en de airy gnarl van een Historic in en dat geeft precies de juiste korrel. Smooth when dimed en een gruizende roar met het gas erop. Tis toch veel uitproberen tot je je geluid tegenkomt.

Orpheo
20 maart 2008, 01:38
Ik herken dat wel
Mijn Gibsons klonken ook te licht, veel midhoog, vond ik. Ik zocht dat Knopfler geluid en dat kreeg ik er niet uit. Dat waren hoofdzakelijk modellen uit eind tachtig en mid negentig. Ik kocht mijn Greco omdat de verkoper iets zei over donker geluid "but a heavenly match with my bright JCM".
Deze Greco heeft niet zozeer een donker maar meer een voluptuous -chubby- geluid. En ja, ik werk ook veel met de volumeknop en een booster, geluid wordt cleaner en helderder als je terug draait. De brug klinkt wel te dik, daar zet ik binnenkort een oude paf van mijn 335 op, die Gibson pickups klinken veel helderder.
Mijn Norlin klonk strakker en sonorder maar ook dichter, compacter. Die Greco zit net tussen het beton van een Norlin en de airy gnarl van een Historic in en dat geeft precies de juiste korrel. Smooth when dimed en een gruizende roar met het gas erop. Tis toch veel uitproberen tot je je geluid tegenkomt.

mee eens. ik herken veel in wat je verteld, het strakke, sonore, dichte, compacte van norlins. voor sommige dingen is dat geweldig, voor sommige dingen een ongelooflijke 'frustratie'. mijn favoriet momenteel is een warmoth LP met het karakter van een norlin met veel gain (brult heel erg, heel strak, 'compact', wall of sound), en met minder gain (ac30, plexi) heeft die gitaar een heel warm, sonoor, open geluid met net genoeg grit en 'natural compression' om flink door te drukken, maar niet zoveel dat het een compacte boel word (dat is trouwens de 'akkerman', maar ook de purpleburst flametop, en ook de quilt, de anderen minder, vanwege hout en pickupkeuze vooral).

ik denk gewoon dat goed hout, echt GOED hout, alles wel kan, als je maar je vingers gebruikt (en verstand) en ik bedoel van alles van dat heel strakke tot juist heel 'los' en open. en of het dan greco, tokai, warmoth, PRS of mcnaught is, boeit mij niet. als de gitaar me maar niet limiteert en beperkt in mijn spel en stijlen.

Misery Signals
20 maart 2008, 02:04
Als je een donker geluid wil, mss een Les Paul Custom proberen?

MS

Pepe
20 maart 2008, 02:17
ik denk gewoon dat goed hout, echt GOED hout, alles wel kan, als je maar je vingers gebruikt (en verstand) en ik bedoel van alles van dat heel strakke tot juist heel 'los' en open. en of het dan greco, tokai, warmoth, PRS of mcnaught is, boeit mij niet. als de gitaar me maar niet limiteert en beperkt in mijn spel en stijlen.

En daar ben ik het ook weer mee eens.
Ik heb wel een klein theorietje na een handvol les pauls.
Die oude LP's hebben droog hout en dat geeft een lichtelijk akoestische holle klank en dat gecombineerd met lichtelijke overwound pickups geeft ze dat specifieke geluid. De Norlins klinken zwaar en dicht en dat gecombineerd met de heldere pickups levert hun geluid op.
De historics proberen dat akoestische geluid na te bootsen -al of niet met tone chambers- en zetten daar overwound pickups op. Daarmee komen ze een eind mee in de richting. Ik vind alleen dat ze met de burstbuckers een beetje te ver zijn doorgeschoten, ik wijd dat aan die exessieve ongebalanceerde wikkelingen waardoor de pickups iets te rauw klinken.
Die Norlin Customs kunnen op het schelle af klinken, zeker op een silverface maar dat is toch een smakelijk soundje. Die huidige standaards zijn in mijn ogen niet zo karakteristiek als de fifties of de seventies maar dat is smaak.
Mijn beste gitaar was trouwens een '69 Goldtop. Die had ik met terugwerkende kracht nooit weg moeten doen.

G.G.
20 maart 2008, 02:34
Om te beginnen heb ik geen kaas gegeten van Les Pauls, alleen van strats. Toch vrees ik dat je zoektocht een hele lange en dure tocht kan gaan worden waarbij je de ene na de andere LP gaat kopen en verkopen.


Ik denk dat je moet beginnen bij een goeie LP als basis die het geluid het meest benaderd, en die je prettig vind spelen. In plaats van eindeloos pups verwisselen neem je een goeie set die in de buurt komt en dan komt het......

Veel, heel veel, van de klankkleur kan je regelen door te experimenteren met verschillende potmeterwaarders, condensatoren op je tonepots, treblebleedcaps en zelfs met shielden van cavities (pak wat hoog weg). Het zijn vaak juist die kleine dingen die een paar centen kosten die grote verschillen kunnen maken ipv honderden euros aan elementen uitgeven.

Orpheo
20 maart 2008, 09:16
Als je een donker geluid wil, mss een Les Paul Custom proberen?

MS

die limited edition is eigenlijk een gestripte custom (ebben toets heeft ie namelijk al) en die is te helder...

iWishmaster
20 maart 2008, 10:44
Ik moet zeggen dat dit verhaal mij wel een beetje bekend voorkomt. Heb een tijd terug een hele zwik les pauls getest en kon toen niet verklaren waarom de ene wel en de andere niet mijn sound was. Ik denk dat ik er nu redelijk achter ben, namelijk dat de nieuwe les pauls chambered zijn, en de oude niet. Een zware body geeft ook een zware sound en andersom. Moderne metal moet het volgens mij juist hebben van de chambered les pauls omdat ze minder snel modderig worden. De oude les paul sound komt echt van een stevig blok goed mahony.

Dat zijn in ieder geval mijn ervaringen, maar ik heb nog lang niet genoeg getest om een les paul te durven kopen en heb uit frustratie een strat gekocht (die ook prima bevalt trouwens).

guitarguru
20 maart 2008, 16:24
Ik moet zeggen dat dit verhaal mij wel een beetje bekend voorkomt. Heb een tijd terug een hele zwik les pauls getest en kon toen niet verklaren waarom de ene wel en de andere niet mijn sound was. Ik denk dat ik er nu redelijk achter ben, namelijk dat de nieuwe les pauls chambered zijn, en de oude niet. Een zware body geeft ook een zware sound en andersom. Moderne metal moet het volgens mij juist hebben van de chambered les pauls omdat ze minder snel modderig worden. De oude les paul sound komt echt van een stevig blok goed mahony.


Dat is eigenlijk momenteel ook mijn slotconclusie. Ik had gewoon een massieve oudere Les Paul moeten kopen. Nu moet ik me er maar een beetje uit zien te EQ'en en lapmiddelen verzinnen, en maar weer gaan sparen dus. Ik had gewoon het budget voor een oudere Gibson notabene!!! :???:
Geduld is echt een schone zaak

Kim Wilson
20 maart 2008, 16:33
Maar hoe ga je dan testen, vraag ik me af. Als je een gitaar hebt, waarvan je weet hoe die klinkt, en waarbij je dus ook aan kunt geven wat je mist, ga je toch 1 op 1 testen met andere gitaren? Vergelijken, zeg maar? Hoe kun je nou 3 keer achter elkaar met een compleet "verkeerde" gitaar thuiskomen?

Blind Owl
20 maart 2008, 16:47
Mischien moet je dan gewoon een oude les paul kopen....

Dat heeft dus geen nut, de oude gitaren van toen klonken nieuw, dat is niet te vergelijken met hoe ze nu klinken. Meestal kom je met een nieuwe juist meer in de buurt van de sound dan 1 die uit de tijd van Paul Kossof komt.

Kim Wilson
20 maart 2008, 16:48
Dat heeft dus geen nut, de oude gitaren van toen klonken nieuw, dat is niet te vergelijken met hoe ze nu klinken. Meestal kom je met een nieuwe juist meer in de buurt van de sound dan 1 die uit de tijd van Paul Kossof komt.
:o

Hoe kan een gitaar nou "nieuw" klinken? Of denk je werkelijk dat de klank van een gitaar door de jaren heen zoveel verandert?

guitarguru
20 maart 2008, 16:51
Maar hoe ga je dan testen, vraag ik me af. Als je een gitaar hebt, waarvan je weet hoe die klinkt, en waarbij je dus ook aan kunt geven wat je mist, ga je toch 1 op 1 testen met andere gitaren? Vergelijken, zeg maar? Hoe kun je nou 3 keer achter elkaar met een compleet "verkeerde" gitaar thuiskomen?

Okay dan:
1. Alle drie gitaren heb ik getest op een amp/cabinet/effecten combi die ik zelf niet bezit. Dit is eigenlijk al godsonmogelijk. Velen roepen het, maar weinigen doen het ook. Gitaren uitproberen op je eigen spullen!!!

2. Keuzebeperking. In de vergelijking doen dan zeg 3 gitaren mee. Uiteindelijk kies ik dan de beste van DIE 3. IK heb dan niet meer de sounds in mijn hoofd uit andere muziekhandels, waar ik er ook weer een aantal heb geprobeerd, op weer heel andere apparatuur.
Daarom zocht ik ook naar een zaak die een rijk aanbod had aan nieuwe en oude modellen. Niet kunnen vinden. En voor één gitaar naar Maastricht rijden, bij een partikulier, zag ik ook niet zo zitten.
Uiteindelijk ga ik dus voor een gitaar die redelijk goed klinkt en speelt en voorhanden is dus. Maar met mijn budget had ik gewoon mijn droomgitaar willen kopen, maar ergens wil dat gewoon niet. Het blijft een gok. Je weet ook nooit hoe die in een bandsituatie/bandmix gaat klinken van tevoren.

3. Hebzucht en ongeduld. Ik ben in een zaak en wil er gewoon met een gitaar uitlopen, ik wil 'slagen'. Niet mijn gevoel en intuitie willen volgen en tegen mezelf zeggen: "hier is jouw gitaar niet te vinden, volgende week beter, lekker verder zoeken". Verkopers spelen hier natuurlijk ook op in en willen je graag van dienst zijn, wat niet verhelderend werkt voor mij.

4. De uithollingen en gaten in de Gibsons deden me achteraf telkens weer twijfelen. Ben bang dat dat de vetheid en sustain niet ten goede komt, en voel me dan ook genept, in eerste instantie door Gibson.

wrc_46
20 maart 2008, 16:53
Hoe kan een gitaar nou "nieuw" klinken? Of denk je werkelijk dat de klank van een gitaar door de jaren heen zoveel verandert?

Misschien bedoelt hij dat het hout droger wordt met de jaren en je dit verschil eventueel ook in klank kan horen. Bij akoustische gitaren heeft dit zeker effect, zo krijg je een betere resonantie, dacht ik toch. Maarja een akoustische is dan ook geen elektrische...

Tubescreamer
20 maart 2008, 17:06
Dat heeft dus geen nut, de oude gitaren van toen klonken nieuw, dat is niet te vergelijken met hoe ze nu klinken. Meestal kom je met een nieuwe juist meer in de buurt van de sound dan 1 die uit de tijd van Paul Kossof komt.
Niet vergeten dat eind 60er jaren een 1958 Les Paul al bijna 10 jaar oud was.....dus "nieuw" is dan ook maar relatief.
Mijn Gibson is nu meer dan 30 jaar oud, zou dat betekenen dattie 3x anders/beter klinkt dan een '58er anno 1969? (@Blind Owl: ik zeg niet dat jij dat zegt btw)Dat zou wel vet zijn maar ik denk toch dat het er niet op gaat lijken.
Het maakt ook uit of er veel op gespeeld is he, maar ik weet niet of het zo'n soort discussie moet gaan worden....o sorrie dat was het al haha :D
Iemand nog?

zoon van Piet
20 maart 2008, 17:26
Iemand nog?

eh.. ja: Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit, de ene LP is wat beter of donkerder dan de andere, de ene PAF-knockoff wat helderder dan de ander, maar hemelsbreed zijn die verschllen niet. Ik mis in de vele raadgevingen nog wel het advies om op de non MV Marshall het donker klinkende kanaal te kiezen..

Maar hét Grote, Allesbepalende, Toneschenkende advies luidt:

De krulkabel!

En dan niet zo'n goeie, moderne, maar de ouderwetse goedkope..

Dan is al dat vervelende hoog meteen weg!

Tubescreamer
20 maart 2008, 17:31
Maar hét Grote, Allesbepalende, Toneschenkende advies luidt:

De krulkabel!

En dan niet zo'n goeie, moderne, maar de ouderwetse goedkope..

Dan is al dat vervelende hoog meteen weg!
oj ik voel iets aankomen:D.....ga me er niet mee bemoeien ;) maar bedankt voor de tip.

guitarguru
20 maart 2008, 17:35
Maar hét Grote, Allesbepalende, Toneschenkende advies luidt:

De krulkabel!

En dan niet zo'n goeie, moderne, maar de ouderwetse goedkope..

Dan is al dat vervelende hoog meteen weg!

Dit bedoel je echt serieus?! Zo ja, dan zijn deze dingen toch allang uitgestorven?

Zou je dit fenomeen overigens uit kunnen leggen?

Blind Owl
20 maart 2008, 17:41
Niet vergeten dat eind 60er jaren een 1958 Les Paul al bijna 10 jaar oud was.....dus "nieuw" is dan ook maar relatief.
Mijn Gibson is nu meer dan 30 jaar oud, zou dat betekenen dattie 3x anders/beter klinkt dan een '58er anno 1969? (@Blind Owl: ik zeg niet dat jij dat zegt btw)Dat zou wel vet zijn maar ik denk toch dat het er niet op gaat lijken.
Het maakt ook uit of er veel op gespeeld is he, maar ik weet niet of het zo'n soort discussie moet gaan worden....o sorrie dat was het al haha :D
Iemand nog?


Ik heb het ook maar gehoord een keer ergens inderdaad :D maar ik vind het best logisch klinken. :p

Tubescreamer
21 maart 2008, 01:36
Hey Guitarguru! Was aangenaam kennis maken. Lekker gespeeld!
Tja zodra ik op de avond over 250K en 500K pots ga lullen is het voor mij tijd om naar huis te gaan :p
Hoe dan ook, leuke gig, goede sound uit je (mooie!) LP, ik zou me niet meer druk maken....


ik neem morgen wel een LP'tje mee naar waterhole, kan je 'm effe proberen.
En ontopic....hamvraag blijft: waar was Orpheo met z'n Warmoth? :D of is hij later nog gekomen? Was ik ook wel benieuwd naar die gitaar.

jerome
21 maart 2008, 02:35
Ik ben vorig jaar een aantal keren op pad geweest om Les Pauls uit te proberen.
En van de ca 30 les Pauls die ik toen uitgeprobeerd heb waren er maar 3 bij die dé warme volle vette maar toch transparante en dynamische sound hadden die ik zoek (helaas allebei €3500+ gitaren, dat hebben mijn lekker klinkende HSS Strats bij elkaar nog niet eens gekost...) met een rockgrom vanuit het laag en toch mooie heldere belletjes in het hoog...
Veel les Pauls geven een nogal dichtgesmeerd geluid met een hoop penetrant mid en als je de vol pot ietsje dichtdraaid is geluid gelijk weg.
Een beetje alles of niets, moelijk om daar dynamiek en transparantheid uit te halen
Ze zijn er wel maar je moet ze zoeken.
M.a.w. veel uitproberen!
Wat me elke keer opvalt: als je twijfelt NIET kopen, maar doorzoeken tot je de ware vind.
En een goede Les Paul klinkt gelijk goed, daar hoef je echt geen uur op te spelen...
Ik heb laatst op een oude Goldtop gespeeld, ik heb nog steeds natte plekken in m'n broek, wat een sound, wat een tone!:satisfie:

Overigens kan je nog zo'n goede gitaar hebben, als er scherpe en gemeen klinkende speakers in je cab zitten heb je alsnog een k*tgeluid
Ook een foute amp en verkeerde buizen kan je geluid aardig verzieken!
Zijn altijd wel van die stoere uitspraken dat je vingers voor 90 % je geluid maken maar dé gitaristen met een wereldsound zie je echt nooit op een doobiedoo transitoramp met bananenspeakers en een Wehkampgitaar spelen...
Ik denk dat 50 % meer in de richting komt...

Pepe
21 maart 2008, 02:40
:o

Hoe kan een gitaar nou "nieuw" klinken? Of denk je werkelijk dat de klank van een gitaar door de jaren heen zoveel verandert?

Ja, oud hout klinkt anders. Strakkere bassen, holler mids en sweet highs.
Een nieuwe gitaar met jong hout klinkt vaak wollig, veel mids en scherper hoog.
Chambered doet iets aan de wollige bassen en mids, het hoog blijft scherp. Bovendien geeft een chambered body een wat rafeliger klank mee, oud hout klinkt smooth.
Kossof's gitaar was ook geen vintage inderdaad maar dat hout werd veel langer gedroogd. Meer oude bomen en meer tijd.
Het zal net zoiets zijn als leren jasjes en wijn. Je kan het artificieel verouderen maar het is toch iets anders dan de natural way.

Pepe
21 maart 2008, 02:49
Overigens kan je nog zo'n goede gitaar hebben, als er scherpe en gemeen klinkende speakers in je cab zitten heb je alsnog een k*tgeluid
Ook een foute amp en verkeerde buizen kan je geluid aardig verzieken!.

true, een oude alnico speaker klinkt een stuk vriendelijker dan een nieuwe Celestion vintage. Die speaker is enorm populair maar het is godsonmogelijk met die krengen een smooth warm vintage geluid te krijgen, ondanks zijn naam. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor een JCM.

kassie
21 maart 2008, 03:30
true, een oude alnico speaker klinkt een stuk vriendelijker dan een nieuwe Celestion vintage. Die speaker is enorm populair maar het is godsonmogelijk met die krengen een smooth warm vintage geluid te krijgen, ondanks zijn naam. Hetzelfde verhaal geldt eigenlijk voor een JCM.

vreemd. ik heb een jcm900 met een 4x12 vintage 30's. Oké het distortionkanaal van de jcm900 is scherp dat klopt. Maar als ik de gain van het cleane kanaal openschroef dan verschijnt er een zeer vette overdrive. Gespeeld door een les paul met seymourduncan alnico2pro's erin, en smoother warmer, en vintager krijg je het niet heur.

zoon van Piet
21 maart 2008, 11:27
Voor ik gisteren weg moest riep ik nog even:

Maar hét Grote, Allesbepalende, Toneschenkende advies luidt:

De krulkabel!

En dan niet zo'n goeie, moderne, maar de ouderwetse goedkope..

Dan is al dat vervelende hoog meteen weg!

en kwam GG met:

Dit bedoel je echt serieus?! Zo ja, dan zijn deze dingen toch allang uitgestorven?

Zou je dit fenomeen overigens uit kunnen leggen?

Ik kan de technische tekortkomingen van de KK niet uitleggen, zal met ohmage te maken hebben, of met het gegeven dat een KK als een condensator werkt. Feit is dat die krengen het geluid erg kleurden en dat iedereen ( Kossof waarschijnlijk ook?) ze gebruikte. KKs maken je geluid wollig -en 'wollig' past prima bij de omschrijving van het geluid van Kossof..

Ik heb mensen rare sprongen zien maken op zoek naar het geluid van hun inspiratie, zoals een Neil youngfanaat die een aggregaat gebruikte om 117V/60hz op zn fenderamp te krijgen. Vaak is het iets kleins dat maakt dat voor jou de deur naar De Sound opent. en de alom verfoeide KK is een zo'n ding...

Otje
21 maart 2008, 11:50
Ik mis in deze hele discussie een factor in het geluid vanm Kossoff: de man zelf. Geluid zit vooral in je vingers. OK, er zijn grenzen. Met een Tele en een Twin Reverb kun je geen Slayer spelen. Maar geef Eric Johnson een willekeurige Strat en een Marshall en hij zal klinken als Eric Johnson. Met Kossoff is dat volgens mij ook zo. Al die ouwe knakkers waren (1) volledig vergroeid met hun gitaar/amp combinatie en (2) ze hadden bijna geen mensen die ze konden imiteren. Daarom hadden ze zo'n duidelijke eigen stijl en geluid.

Kim Wilson
21 maart 2008, 11:54
Nou ja, het is de techniek van iemand waardoor hij herkenbaar klinkt. Iemand hier in dit topic zei het al, het is belangrijk dat je de feel en de techniek van iemand beheerst, als je iemand wil nabootsen.

Iemand als Knopfler bijvoorbeeld zal altijd en op alles herkenbaar klinken. Maar dat komt door zijn techniek, niet door zijn sound.

guitarguru
21 maart 2008, 12:26
Gisteren in de Waterhole was mijn sound wel om te pruimen ;)
Mijn 20 watt Vernet Lead & Bass ver open voor een heerlijke crunch. Een kennis van me moest wel even wennen aan mijn nieuwe sound................ het had veel meer laag en minder hoog :seriousf: Staat dus compleet haaks op mijn eerdere beleving thuis en in de repetitieruimte.
Een opengeschroefde amp maakt kennelijk ook veel goed. Akoustiek, manier van aanslaan bij verhoogde adrenalineconcentraties etc. etc. Ik kon er gisteren wel mee leven dus :cheerup:

Nog bedankt voor al jullie input en meedenken.

P.s. hoe kom ik in godsnaam aan zo'n oud krulsnoer............... ;)

Squier4ever
21 maart 2008, 12:42
Gisteren in de Waterhole was mijn sound wel om te pruimen ;)
Mijn 20 watt Vernet Lead & Bass ver open voor een heerlijke crunch. Een kennis van me moest wel even wennen aan mijn nieuwe sound................ het had veel meer laag en minder hoog :seriousf: Staat dus compleet haaks op mijn eerdere beleving thuis en in de repetitieruimte.
Een opengeschroefde amp maakt kennelijk ook veel goed. Akoustiek, manier van aanslaan bij verhoogde adrenalineconcentraties etc. etc. Ik kon er gisteren wel mee leven dus :cheerup:

Nog bedankt voor al jullie input en meedenken.

P.s. hoe kom ik in godsnaam aan zo'n oud krulsnoer............... ;)

Musicstore had ze een tijdje geleden liggen.

jerome
21 maart 2008, 12:58
Ik mis in deze hele discussie een factor in het geluid vanm Kossoff: de man zelf. Geluid zit vooral in je vingers. OK, er zijn grenzen. Met een Tele en een Twin Reverb kun je geen Slayer spelen. Maar geef Eric Johnson een willekeurige Strat en een Marshall en hij zal klinken als Eric Johnson. Met Kossoff is dat volgens mij ook zo. Al die ouwe knakkers waren (1) volledig vergroeid met hun gitaar/amp combinatie en (2) ze hadden bijna geen mensen die ze konden imiteren. Daarom hadden ze zo'n duidelijke eigen stijl en geluid.

Maar die ouwe knakkers hadden wel goede spullen...
En zoals ik in post #38 al schreef, ik blijf het persoonlijk een beetje geneuzel vinden dat de sound voor het allergrootste gedeelte uit je vingers komt... :stop:
Die wereldsound hadden echt ze niet uit een crappy amp, speakers en gitaar kunnen halen, al konden ze nog zo goed spelen. ;)
Goede speeltechniek en herkenbaarheid qua speeltechniek vs een goede sound zijn 3 verschillende dingen maar hebben natuurlijk wel raakvlakken.
TS zoekt een gitaar die qua warmte en tone richting Kossoff gaat.
Hij schrijft nergens dat ie de beste man wil imiteren, dus of hij wel of niet dezelfde speeltechniek in z'n vingers heeft is imho niet echt belangrijk.

Een Les Paul met de warmte, dynamiek en tone die TS zoekt is wat moelijker te vinden.
Ik denk dat voor TS het allerbelangrijkste is dat hij er veel gaat uitproberen totdat hij de ware heeft gevonden.
En ik ben bang dat hij de meeste kans heeft onder de wat oudere en/of de (helaas) wat duurdere Les Pauls... :confused: (beter hout, geen kamers...)

guitarguru
21 maart 2008, 13:04
Hij schrijft nergens dat ie de beste man wil imiteren, dus of hij wel of niet dezelfde speeltechniek in z'n vingers heeft is imho niet echt belangrijk.

Een Les Paul met de warmte, dynamiek en tone die TS zoekt is wat moelijker te vinden.
Ik denk dat voor TS het allerbelangrijkste is dat hij er veel gaat uitproberen totdat hij de ware heeft gevonden.
En ik ben bang dat hij de meeste kans heeft onder de wat oudere en/of de (helaas) wat duurdere Les Pauls... :confused: (beter hout, geen kamers...)

Ik probeer Paul Kossoff WEL te imiteren qua sound, feel, techniek etc. Ik speel in een Free tribute band en we proberen die hele vibe te nailen dus.

Ben ook bang dat ik de oudere Les Pauls ten onrechte genegeerd heb en die, langdurige, zoektocht niet aan heb willen gaan.
De duurdere nieuwe heb ik dus ook even gehad (Custom + 58 chambered reissue), maar hadden die mojo ook totaal niet.

jerome
21 maart 2008, 13:07
Ik probeer Paul Kossoff WEL te imiteren qua sound, feel, techniek etc. Ik speel in een Free tribute band en we proberen die hele vibe te nailen dus.



Oeps, dat had ik dan verkeerd begrepen... ;)

Kim Wilson
21 maart 2008, 13:11
Maar dat is wel erg ambitieus, moet ik zeggen. Je blijft altijd een kopie, hoe goed je je best ook doet.

guitarguru
21 maart 2008, 13:15
Maar dat is wel erg ambitieus, moet ik zeggen. Je blijft altijd een kopie, hoe goed je je best ook doet.

Ik streef naar die sound, feel etc. Zal het natuurlijk nooit evenaren, maar hoop een eind te komen, om hem overtuigend en herkenbaar genoeg neer te kunnen zetten.
Ambitieus dus ja :dance:

Kakihara
21 maart 2008, 17:34
Misschien moet je in je zoektocht naar de ultieme Koss' gitaar eens kijken naar de Japanse kopies van Tokai, Greco, Burny en soortgenoten of naar Heritage. Die worden nog altijd gebouwd volgens de specificaties van de 50's Les Paul. En Koss' gitaar werd waarschijnlijk in dezelfde fabriek als de Heritages gebouwd :)

Pepe
21 maart 2008, 18:17
En Koss' gitaar werd waarschijnlijk in dezelfde fabriek als de Heritages gebouwd :)

Ha, dat is wel een behoorlijk long shot. Het gaat er niet zozeer om waar maar meer hoe.
Mijn keus voor een goeie paf sound zou zijn een middleweight mahonie zonder kamers, hoe ouder hoe beter. De meeste Norlins vallen af wegens te zwaar en ander geluid. Maar er zijn goeie burst copieen van Gibson uit die tijd zoals de Kalamazoo en Gibson Heritage (http://www.lespaulforum.com/slubarticle/59reissues/59reissuearticle.html). Nog betaalbaar maar niet lang meer vrees ik.

Kakihara
21 maart 2008, 18:28
Ha, dat is wel een behoorlijk long shot. Het gaat er niet zozeer om waar maar meer hoe.
Mijn keus voor een goeie paf sound zou zijn een middleweight mahonie zonder kamers, hoe ouder hoe beter. De meeste Norlins vallen af wegens te zwaar en ander geluid. Maar er zijn goeie burst copieen van Gibson uit die tijd zoals de Kalamazoo en Gibson Heritage (http://www.lespaulforum.com/slubarticle/59reissues/59reissuearticle.html). Nog betaalbaar maar niet lang meer vrees ik.
De locatie doet er inderdaad niet toe, de verwijzing naar Kalamazoo dient als een knipoog beschouwd te worden ;)
Maar ze maken er wel nog altijd Les Pauls volgens de oude specs (dus zonder de toonkamers), net zoals de Japanners die ik vermeld heb.

Pepe
21 maart 2008, 18:37
De locatie doet er inderdaad niet toe, de verwijzing naar Kalamazoo dient als een knipoog beschouwd te worden ;)
Maar ze maken er wel nog altijd Les Pauls volgens de oude specs (dus zonder de toonkamers), net zoals de Japanners die ik vermeld heb.

Yep, ik heb zelf een '80 Greco Super Real die dat geluid spot on geeft maar goed, die zijn nog lastiger te vinden dan een Gibson Heritage...
Ik neem aan dat de Tokais en Burny's min of meer hetzelfde zijn.

Lexvandoef
21 maart 2008, 18:44
Yep, ik heb zelf een '80 Greco Super Real die dat geluid spot on geeft maar goed, die zijn nog lastiger te vinden dan een Gibson Heritage...
Ik neem aan dat de Tokais en Burny's min of meer hetzelfde zijn.

Ik heb zelf een Orville by Gibson die het ook heel erg prima doet. Maar die zijn ook net zo moeilijk te krijgen als die andere japanners.

Kakihara
21 maart 2008, 19:02
Ach, wie zoekt, die vindt (http://instruments.search.ebay.com/GRECO_Musical-Instruments_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40QQsacatZ619). Ik vrees ook inderdaad dat je in Europa niet moet zoeken naar Greco's. Die prijzen liggen trouwens een pak lager dan die van Tokai's.
Met Heritage bedoelde ik overigens het merk Heritage (http://www.heritageguitar.com/) niet zo zeer het model. Kwestie van honder procent duidelijk te zijn ;)

Mitch
21 maart 2008, 19:49
Blij te horen dat je met een wat vreder opengeschroefde L&B20 tóch een goed vol, warm geluid kan krijgen. Ik begon al te denken dat de gitaar dan wel heeeel erg dun zou moeten klinken.
Anyway, krulsnoeren zijn weer helemaal hip en zijn overal weer te koop, on line dan. Of ze net zo'n beroerde geleidingsweerstand hebben als de ouwetjes weet ik niet, maar het is misschien sowieso wel erg tof voor op het podium.

jerome
21 maart 2008, 23:20
Die ouwe krulsnoeren waren idd een ramp!
Storen die krengen, je liep gewoon rond met een antenne in je gitaar
Ik ontving regelmatig Radio Istanbul ... alsegammelle gammelle.... :???:

Pepe
22 maart 2008, 03:18
Ja, als je een schelle strat of tele had en een silverface of celestions met dat zilverpapier op de conen.. ik zette er dan altijd een oude dunlop cry bayby tussen, daar kon geen krulsnoer tegen op.

ieme
22 maart 2008, 18:10
je mag mijn les pauls ook wel eens testen, misschien dat je daar wijzer uit kan worden wat je wil... nederland muziek heeft IMHO de beste keuze nieuwe gibsons in nederland, daarnaast voor de vintage of 2dehands spullen zal je naar maxguitars of purple guitars moeten...

guitarguru
22 maart 2008, 18:19
je mag mijn les pauls ook wel eens testen, misschien dat je daar wijzer uit kan worden wat je wil... nederland muziek heeft IMHO de beste keuze nieuwe gibsons in nederland, daarnaast voor de vintage of 2dehands spullen zal je naar maxguitars of purple guitars moeten...

Bedankt voor je aanbod, maar na de gig van laatst ben ik toch wel behoorlijk tevreden over mijn nieuwe aanwinst hoor. Denk ook dat de kast met Greenbacks hebben bijgedragen aan een lekkerder vintage soundje.

Heb de Burstbuckers uit de Gibson nu in mijn Epi LP gezet en die klinkt nu ook nergens meer naar. Enorme output en schel!! :(

Bij NM was er overigens niet zo veel (meer) om uit te kiezen.

ieme
22 maart 2008, 18:20
Greenbacks, heerlijk he?

guitarguru
22 maart 2008, 18:22
Greenbacks, heerlijk he?

Yess! Heb ze nu in al mijn kastjes zitten. Echt heel lekker smeuig.

En dan heb ik nog maar de Chinese!

ieme
22 maart 2008, 18:24
ik heb 2 bogner 212s met greenbacks die ik gebruik voor mn Marshall jcm800 en Mesa Rectifier (2 kanaals) ik heb nog een bogner 412 met v30 die ik live met een 3 kanaals rectifier gebruik... die v30 kast klinkt in die band gewoon t beste, heb wel ik vorige bands gehad waar een greenback 212 veel beter werkt

guitarguru
22 maart 2008, 18:26
ik heb 2 bogner 212s met greenbacks die ik gebruik voor mn Marshall jcm800 en Mesa Rectifier (2 kanaals) ik heb nog een bogner 412 met v30 die ik live met een 3 kanaals rectifier gebruik... die v30 kast klinkt in die band gewoon t beste, heb wel ik vorige bands gehad waar een greenback 212 veel beter werkt

Heritage Series Greenbacks?

ieme
22 maart 2008, 18:28
Heritage Series Greenbacks?


geen idee, denk gewone celestion greenbacks die bogner er standaard in gooit....

heavy-metal-thunder
23 maart 2008, 00:53
Okay dan:
1. Alle drie gitaren heb ik getest op een amp/cabinet/effecten combi die ik zelf niet bezit. Dit is eigenlijk al godsonmogelijk. Velen roepen het, maar weinigen doen het ook. Gitaren uitproberen op je eigen spullen!!!

2. Keuzebeperking. In de vergelijking doen dan zeg 3 gitaren mee. Uiteindelijk kies ik dan de beste van DIE 3. IK heb dan niet meer de sounds in mijn hoofd uit andere muziekhandels, waar ik er ook weer een aantal heb geprobeerd, op weer heel andere apparatuur.
Daarom zocht ik ook naar een zaak die een rijk aanbod had aan nieuwe en oude modellen. Niet kunnen vinden. En voor één gitaar naar Maastricht rijden, bij een partikulier, zag ik ook niet zo zitten.
Uiteindelijk ga ik dus voor een gitaar die redelijk goed klinkt en speelt en voorhanden is dus. Maar met mijn budget had ik gewoon mijn droomgitaar willen kopen, maar ergens wil dat gewoon niet. Het blijft een gok. Je weet ook nooit hoe die in een bandsituatie/bandmix gaat klinken van tevoren.

3. Hebzucht en ongeduld. Ik ben in een zaak en wil er gewoon met een gitaar uitlopen, ik wil 'slagen'. Niet mijn gevoel en intuitie willen volgen en tegen mezelf zeggen: "hier is jouw gitaar niet te vinden, volgende week beter, lekker verder zoeken". Verkopers spelen hier natuurlijk ook op in en willen je graag van dienst zijn, wat niet verhelderend werkt voor mij.

4. De uithollingen en gaten in de Gibsons deden me achteraf telkens weer twijfelen. Ben bang dat dat de vetheid en sustain niet ten goede komt, en voel me dan ook genept, in eerste instantie door Gibson.

ja maar, hier worden verhalen verteld over gitaren, pups... maar geen woord over de amp. Een JMP-cloon is het enigste dat ik lees.

Ik heb zelf 2 jmp's (50W), nl. een '71 1987 die gemod is naar oud 1986 circuit en een begin '68 plexi (stock). Heb verder nog een '76 JMP gehad en met een paar kameraden nog Superbas en begin seventies 1959 vergeleken. Allemaal klinken ze Marshall, maar allemaal anders. Hoe jonger ze zijn, hoe dunner, scherper en scheller ze klinken. Dit heeft NIET enkel met de transfo te maken, maar voor een groot stuk met het circuit.

Ik denk dat je eerder naar het superbas of evt. naar dat oude 1986 circuit moet. Dit zijn kleine ingrepen die je sound énorm veranderen. Veel dikker, warmer, voller. Pu's vervangen doet wel wat met je sound, maar veel miniemer verschil dan circuit-aanpassingen.

Vandaag trouwens nog een oude London city 100W gehoord. Ik denk dat ik daar zo een aardig Free geluidje uit krijg.

Gretsch 5120
23 maart 2008, 01:57
Wellicht niet helemaal relevant, maar d'r is een Amerikaans bedrijf/bouwer die moderne LP's mod naar oudere modellen (met name de Peter Green LP wordt vaak nagemaakt). Wellicht interessant in je zoektocht naar een oudere vibe LP:

http://cvguitars.com/index-1.html

pannekoek
23 maart 2008, 01:59
Greenbacks, heerlijk he?

ik heb ze in me 1960tv icm met een jvm410h en ik speel tog vaak wat stevige hardrock, metal en ze klinken onwijs gaaf!

jerome
23 maart 2008, 12:37
Vandaag trouwens nog een oude London city 100W gehoord. Ik denk dat ik daar zo een aardig Free geluidje uit krijg.

Over een goeie cab met Alnico Blue's, Greenbacks of gt12-65watters kan je daar idd een lekker Free soundje uithalen.
Ik heb er ook een gehad (een 100 watt DEA130 top) en we speelden toen o.a. nummers van The Free and BadCo.
Heerlijke sound, spijt dat ik m verkocht heb.
Met een 2 oude tubescreamers (1 voor slag, 1 voor solo) ervoor ook een heerlijke ACDC sound...

peterdeflem
1 december 2010, 12:26
Hallo,

Net nieuw hier en wou toch ff reageren op die "nieuwe" Les Pauls.
Idd, die "nieuwe" Les Pauls zijn bijlange na niet meer als vroeger.
Door omstandigheden verkocht ik een 6-tal jaren geleden al mijn Les Pauls aangezien onze band ermee stopte. Nu we terug met de band bezig zijn sinds vorig jaar, kocht ik terug een les Paul. Een Traditional. Jeezes wat een boecht!
Klank was om te huilen, kwaliteit gewoon slecht. Snaren sprongen steeds uit de topkam. Ok, dit is op te lossen, maar verwacht je niet van een nieuwe Les Paul. Heb ze dan omgewisseld (en een hoop geld bijgestoken) voor een Custom Black Beauty. Deze klonk beter maar toch niet naar mijn verwachtingen. De Custom van mijn vroegere gitaarleraar was een heel paar andere mouwen. (zou dezelfde moeten zijn)
Die Gibsons met soundholes.... jeezes, dat zijn geen Gibsons. Als ik met een Les Paul speel, moet ik ook een Les Paul om mijn nek voelen! Lekker zwaar, het gevoel een massief stuk hout te bespelen. En dat hoor je!
Ik ruilde mijn PRS (klonk veel te "dun") voor een Les Paul Standard Sunburst van 1994. Een Anniversary, 100 years Gibson. (slim taper) Dat was wat ik wou. Toch vond ik ze ook schel klinken. Haalde de Burstbuckers eruit en pompte er Haussels in. (Tozz XL)Ieder optreden komen er gitaristen naar mij om te vragen hoe ik die sound krijg. Lekkere warme sound, creamy, veel definitie, sustain. Zoals het hoort.
Die Haussels hadden een output van maar liefst 22 mV. Geen enkele passieve humbucker bootst dit na! Mijn gain staat nu maar half zo ver. (beter wat overschot dan te hoeven bijboosten met pedalen)
Speel al zoveel jaren op een Marshall TSL. Ok, door iedereen bestempeld tot het zwarte schaap van Marshall. Ik liet deze amp modificeren.
Dàt was de sound die ik wilde. Van Sprankelend clean tot zware metalsounds, bluesy,rocky... ik haal hier echt een ton van klanken uit, wat wel nodig is wanneer je in een coverband speelt met nummers van Led Zep tot Rage against the machine, The Free, Kravitz, Guns and Roses...
Ik haatte de Gibson Burstbuckers!
Toch speelde ik 2 weken geleden op een Goldtop '57 met Burstbuckers. Jeezes, wat klonk dat beest. Niks van schel, gewoon lekker transparant, helder zonder "fizzy" te klinken, gewoon een tonemonster.
Ik heb ze onmiddelijk mee naar huis genomen!
Mijn conclusie, de ene Gibson is de andere niet. Je moet er wat op vallen. Ik mag me gelukkig prijzen met de Gibsons. Mijn Custom staat in een hoekje. Geen 3x op gespeeld. Toch heb ik me voorgenomen om nooit of te nooit nog een gitaar te verkopen.

Mijn visie is; zoek naar oudere Les Pauls van de jaren 80-90, toen er nog authentiek hout werd gebruikt, niet afkomstig van kwaliteitsloze gekweekte bomen!
Al die "grote" gitaristen hebben hun spullen laten modificeren. Belangrijker vind ik het om je eigen sound te creeren, met nabootsen ben je niets.
Gibson heeft zijn resten hout (van de minste kwaliteit) opgebruikt om die Traditionals en Standards 2008 te maken.

De Les Pauls van vroeger zijn de pareltjes. Hier en daar zijn ze zeker nog te vinden. (ebay us)
Ivm je sound en modificaties kan ik je zeker een man van kunde aanbevelen.
http://users.skynet.be/musiccenter-tielt/intro.htm
Klank is moeilijk te omschrijven, moeilijk uit te leggen wat je net wil. Na contacten met tientallen techniekers en "tovenaars" was dit de enige man die me gaf wat ik wou. Hij modde ook een tubescreamer en een oude Marshall Guv'nor, en tsja, geen woorden voor hoe het ding klinkt! (neemt het laag niet meer weg, klinkt niet meer fizzy, gewoon transparant)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Mvg,

Peter

Orpheo
1 december 2010, 12:48
22 millivolt? zoveel pompt een emg uit, zonder dat de batterij aangesloten staat :seriousf:

een gemiddeld element doet 200mv, een superdistortion 450mv, een jb ongeveer 425, en echt hotte elementen rond de 600mv.

strat58
1 december 2010, 18:46
Ik heb nu binnen een paar weken al mijn derde Gibson Les Paul gescoord (de andere twee weer teruggebracht), maar ik krijg maar niet de sound die ik wil. :???:
Deze laatste klinkt ook al veel te helder en hard, veel te modern. Ik heb de Burstbuckers er al uit gedonderd en er een setje Bare Knuckles in gezet, maar is nog altijd veel te helder. Ook heb ik de pickups heel erg laag afgesteld, helemaal naar beneden geschroefd dus.
Ik speel in een Free tribute band en zoek de sound van Paul Kossoff. Hij heeft een veel warmer en voller, romiger geluid.
Ligt dit nou aan de modernere Gibsons? Achteraf ben ik bang dat ik veel beter een oudere had moeten gaan kopen.
Hebben jullie nog suggesties? De ebben toets zal ook wel weer niet helpen vrees ik.
Mijn versterking is wel op oude leest geschoeid. Marshall JMP klonen.
Als dit nog maar goed komt :???:

Hoi ik heb een keer het geluid gehad van Paul, gebruikte toen een Chandler Tube Driver met weinig gain en een Marshall 30watt trans en de gitaar was een Gibson R8 (reissue 1958 VOS) met extreem hoge snaren. Bij oude platen hoor je altijd de snaren en spelen de gitaristen met gain van de versterker, luister maar naar Blackmore, Clapton en Green, geen massa's gain maar een mooie toon. Hij speelde inderdaad met basspeakers maar gebruikte ook Selmers en Fender amps, op foto's zie je regelmatig in studio een Fender amp. Paul zijn techniek is legendarisch hij oefende de solo's tot perfectie en zijn vibrato is een klasse apart. Met een goede Gibson en Marhall amp moet je zeker in de buurt kunnen komen, echter gebruik niet teveel gain waardoor de noten dichtsmeren en gebruikt combinatie van plectrum en vingers.
Peace Strat58

Orpheo
1 december 2010, 19:03
van nieuwe gibsons moet je ongeveer net zoveel verwachten als van een fiat panda die formule1 moet racen. kortom: geen fluit. heel, heel, heel af en toe knalt er eentje uit die wel tof is, maar ik ben nooit onder de indruk.

als je op een LP klopt, moet ie een mooi, rond geluid maken, alsof je op een piano klopt.

de brug en tailstop moeten eigenlijk van licht aluminium zijn, like the originals. zomaar er bareknuckles in prakken slaat natuurlijk nergens op. de mule of stormy monday of black dog komt al een eind in de buurt, de riff raff, miracle man, cold sweat, ja, dat werkt natuurlijk niet he.

ik krijg de kossoff-tone uit m'n LP waar ik de '59/custom hybrid in heb zitten. dat setje komt heel erg in de buurt van een ouwe paf. de brug en tailstop zijn gotoh, aluminium, de toets is braziliaans pallisander, de hals overigens cocobolo. 1 delig honduras mahonie, 2 delige (quilt) maple top. ja, echt de ouwe LP tone braakt dat ding uit! eigenlijk appeltje-eitje.

guitarguru
1 december 2010, 20:43
van nieuwe gibsons moet je ongeveer net zoveel verwachten als van een fiat panda die formule1 moet racen. kortom: geen fluit. heel, heel, heel af en toe knalt er eentje uit die wel tof is, maar ik ben nooit onder de indruk.

als je op een LP klopt, moet ie een mooi, rond geluid maken, alsof je op een piano klopt.

de brug en tailstop moeten eigenlijk van licht aluminium zijn, like the originals. zomaar er bareknuckles in prakken slaat natuurlijk nergens op. de mule of stormy monday of black dog komt al een eind in de buurt, de riff raff, miracle man, cold sweat, ja, dat werkt natuurlijk niet he.

ik krijg de kossoff-tone uit m'n LP waar ik de '59/custom hybrid in heb zitten. dat setje komt heel erg in de buurt van een ouwe paf. de brug en tailstop zijn gotoh, aluminium, de toets is braziliaans pallisander, de hals overigens cocobolo. 1 delig honduras mahonie, 2 delige (quilt) maple top. ja, echt de ouwe LP tone braakt dat ding uit! eigenlijk appeltje-eitje.

Kost zo'n zelfbouw LP ongeveer? Heeft dan wel een bolt-on neck denk ik zo..?

Heb overigens die 3e LP (blauw/groene Special Edition) al weer verkocht, en heb een LP Traditional gekocht dit jaar. Weet niet zeker of het aan mijn amp ligt (Vox AC30), maar is ook best wel trebly..... Ben nog steeds niet tevreden, maar denk dat ik weer richting (ouder ontwerp) Marshall ga kijken. Ga overigens niet perse meer voor de Kossoff sound inmiddels. Speel nu allround classic rock :makeup:

Orpheo
1 december 2010, 22:44
Kost zo'n zelfbouw LP ongeveer? Heeft dan wel een bolt-on neck denk ik zo..?

Heb overigens die 3e LP (blauw/groene Special Edition) al weer verkocht, en heb een LP Traditional gekocht dit jaar. Weet niet zeker of het aan mijn amp ligt (Vox AC30), maar is ook best wel trebly..... Ben nog steeds niet tevreden, maar denk dat ik weer richting (ouder ontwerp) Marshall ga kijken. Ga overigens niet perse meer voor de Kossoff sound inmiddels. Speel nu allround classic rock :makeup:

ongeveer 1200 euro.

body: 700$
hals met inleg en binding: 500$
hardware: 120$
pickups: 140$

alles bij elkaar dus ongeveer 1500$, kortom, 1200 piek.

het is bolt-on, en voor 99% van de les paul-spelers is dat een turnoff, maar het hout is MAHONIE, en geen iroko. de toetsen zijn ebben, geen coromandel. de tops zijn ESDOORN, en geen sycamore.

of je een warmoth LP 'moet' hebben, no idea. ik weet wel dat ik niks anders meer wil.

een ac30 is tof, werkelijk. ik denk alleen niet dat een ampwissel je veel zal helpen. dat ding levert al een hoop vintage tone en mojo op niet te zunig...

E-J
2 december 2010, 20:45
Orpheo, wij en guitarguru zouden eigenlijk eens bij elkaar komen met onze gitaren, ze vergelijken en lekker erover muggenziften :)

Ik ben ook nog altijd op zoek naar dát geluid, maar ik ben dan bang dat je dat enkel aantreft bij sommige hele dure custom builds. Net zoals Pepe die in dit topic een paar jaar geleden heb ik best veel (Gibson) Les Pauls mogen testen maar bij maar toch heb ik er nooit echt eentje gehoord (in mijn handen gehad, op gespeeld etc) waarbij ik zo'n WOW effect had. Al heb ik weinig CS Gibsons in mijn hand gehad. Een andere goedgebouwde LP achtige, een De Gier Authority, speelde en klonk akoestisch erg gaaf maar kwam door Mitch' Vox AC30 weer niet echt lekker door de verf.

En guitarguru, check Snowy White. Die speelt al jaren over een Vox AC30 (veelal nieuw). Ook staat er op youtube een filmpje van Michael Burks (Amerikaanse bluesgitarist) waar deze met een Les Paul R8 over een Vox AC30 klinkt... geweldige combinatie die AC30+Les Paul lijkt mij.

guitarguru
2 december 2010, 21:38
Orpheo, wij en guitarguru zouden eigenlijk eens bij elkaar komen met onze gitaren, ze vergelijken en lekker erover muggenziften :)

Ik ben ook nog altijd op zoek naar dát geluid, maar ik ben dan bang dat je dat enkel aantreft bij sommige hele dure custom builds. Net zoals Pepe die in dit topic een paar jaar geleden heb ik best veel (Gibson) Les Pauls mogen testen maar bij maar toch heb ik er nooit echt eentje gehoord (in mijn handen gehad, op gespeeld etc) waarbij ik zo'n WOW effect had. Al heb ik weinig CS Gibsons in mijn hand gehad. Een andere goedgebouwde LP achtige, een De Gier Authority, speelde en klonk akoestisch erg gaaf maar kwam door Mitch' Vox AC30 weer niet echt lekker door de verf.

En guitarguru, check Snowy White. Die speelt al jaren over een Vox AC30 (veelal nieuw). Ook staat er op youtube een filmpje van Michael Burks (Amerikaanse bluesgitarist) waar deze met een Les Paul R8 over een Vox AC30 klinkt... geweldige combinatie die AC30+Les Paul lijkt mij.

Tof idee! Les Pauls vergelijken over wat amps. Bedankt voor de tips Emiel betreffende Snowy White en Burks. Gave sounds ja. Wel over AC30 combo's (met Blue Alnico's?). IK heb een allegaartje van een CC top met een budget 2x12 kastje, met Heritage M20 Greenbacks... :soinnocent:

signsofzodiac
3 december 2010, 10:40
Door de jaren heen een select aantal Les Pauls bespeeld die "die" WOW-factor hadden. In volgorde van briljant: een class 5, een originele '68 Custom, een '54-'58 conversion en de allerbeste: de originele Gary Moore sig. Fantastische gitaar was dat. Kon hem op dat moment niet kopen en een paar maanden later werd hij bij TAGS Enschede gestolen.

Over de bolt-on Warmoth's: een goede bolt-on doet echt niet onder voor een set-neck. De exemplaren die ik bespeeld heb waren kwalitatief uitstekend. Goed hout, perfecte hals-body-verbinding. Zou er geen enkel probleem mee hebben een Warmoth te bestellen als ik een goede Les Paul wil hebben. Zou er wel een lekkere full rosewood neck op willen, dat dan weer wel, het voelt zooooo lekker :)

Orpheo
3 december 2010, 10:46
Door de jaren heen een select aantal Les Pauls bespeeld die "die" WOW-factor hadden. In volgorde van briljant: een class 5, een originele '68 Custom, een '54-'58 conversion en de allerbeste: de originele Gary Moore sig. Fantastische gitaar was dat. Kon hem op dat moment niet kopen en een paar maanden later werd hij bij TAGS Enschede gestolen.

Over de bolt-on Warmoth's: een goede bolt-on doet echt niet onder voor een set-neck. De exemplaren die ik bespeeld heb waren kwalitatief uitstekend. Goed hout, perfecte hals-body-verbinding. Zou er geen enkel probleem mee hebben een Warmoth te bestellen als ik een goede Les Paul wil hebben. Zou er wel een lekkere full rosewood neck op willen, dat dan weer wel, het voelt zooooo lekker :)

mijn lijstje is ongeveer ook zoiets :crazyhappy: (originele 59'er, 59'r special, 1968 custom, jimmy page sig, gary rossington sig).

zulke les pauls zijn pareltjes, echt. maar om 10000 euro neer te tellen voor de goedkoopste in dat rijtje?! no way! ik vind dat de bolt on LP'tjes van warmoth dan een zeer, zeer goede tweede zijn :seriousf:

en pallisander als hals? gruwelijk. echt, schitterend. Ik heb indian RW, braziliaans RW en cocobolo en ziricote (om in de rosewoodfamilie te blijven), oh, en pau ferro en bocote. al die houtsoorten zijn schitterend! wenge, padouk, bubinga en purpleheart zijn ook super, maar veel minder 'vintage', of 'klassiek', die zijn wat strakker, moderner, hoewel ik met m'n tobaccoburst met wengehals ook een killer-slashtone maak :P

Orpheo
3 december 2010, 10:47
Door de jaren heen een select aantal Les Pauls bespeeld die "die" WOW-factor hadden. In volgorde van briljant: een class 5, een originele '68 Custom, een '54-'58 conversion en de allerbeste: de originele Gary Moore sig. Fantastische gitaar was dat. Kon hem op dat moment niet kopen en een paar maanden later werd hij bij TAGS Enschede gestolen.

Over de bolt-on Warmoth's: een goede bolt-on doet echt niet onder voor een set-neck. De exemplaren die ik bespeeld heb waren kwalitatief uitstekend. Goed hout, perfecte hals-body-verbinding. Zou er geen enkel probleem mee hebben een Warmoth te bestellen als ik een goede Les Paul wil hebben. Zou er wel een lekkere full rosewood neck op willen, dat dan weer wel, het voelt zooooo lekker :)

mijn lijstje is ongeveer ook zoiets :crazyhappy: (originele 59'er, 59'r special, 1968 custom, jimmy page sig, gary rossington sig).

zulke les pauls zijn pareltjes, echt. maar om 10000 euro neer te tellen voor de goedkoopste in dat rijtje?! no way! ik vind dat de bolt on LP'tjes van warmoth dan een zeer, zeer goede tweede zijn :seriousf:

en pallisander als hals? gruwelijk. echt, schitterend. Ik heb indian RW, braziliaans RW en cocobolo en ziricote (om in de rosewoodfamilie te blijven), oh, en pau ferro en bocote. al die houtsoorten zijn schitterend! wenge, padouk, bubinga en purpleheart zijn ook super, maar veel minder 'vintage', of 'klassiek', die zijn wat strakker, moderner, hoewel ik met m'n tobaccoburst met wengehals ook een killer-slashtone maak :P

signsofzodiac
3 december 2010, 11:13
mijn lijstje is ongeveer ook zoiets :crazyhappy: (originele 59'er, 59'r special, 1968 custom, jimmy page sig, gary rossington sig).

zulke les pauls zijn pareltjes, echt. maar om 10000 euro neer te tellen voor de goedkoopste in dat rijtje?! no way! ik vind dat de bolt on LP'tjes van warmoth dan een zeer, zeer goede tweede zijn :seriousf:

en pallisander als hals? gruwelijk. echt, schitterend. Ik heb indian RW, braziliaans RW en cocobolo en ziricote (om in de rosewoodfamilie te blijven), oh, en pau ferro en bocote. al die houtsoorten zijn schitterend! wenge, padouk, bubinga en purpleheart zijn ook super, maar veel minder 'vintage', of 'klassiek', die zijn wat strakker, moderner, hoewel ik met m'n tobaccoburst met wengehals ook een killer-slashtone maak :P

Die Gary Moore was toen iets van 2000 piek, dat was het mooie. Gewoon, een waarlijk briljante productiegitaar. Zelfs met de burstbuckers waar ik normaal niet zo fan van ben. Alles klopte aan die plank. Zal rond 2001 geweest zijn. Ze kunnen het wel daar bij Gibson.

Een aantal full rosewood neck gitaren bespeeld, met als hoogtepunt een PRS Dragon 2002 prototype waar je een bijzonder prettige auto voor kon kopen. Volledig brazilian nek, dat hele ding resoneerde in je hand en tegen je lichaam. Echt heel bijzonder, een fysieke connectie met een stuk hout hebben. Fundamenteel warme maar strakke toon. Meer definitie dan de meeste mahonie halzen. MusicMan heeft ook erg prettige rosewood-runs gehad. Glad als babybillen om het maar eens dubieus te zeggen. En ERG mooi om naar te kijken ook nog eens.

Ben trouwens ERG benieuwd om de Billy Gibbons sig te proberen, schijnt dat Gibson daar ook behoorlijk z'n best op heeft gedaan.

heavy-metal-thunder
3 december 2010, 22:31
ik vraag me af of je dat scherpe uit je geluid niet beter weg krijgt door de versterker? Bright cap verwijderen doet veel, of het superbass circuit gebruiken. Een (super) lead circuit van pakweg 1969 klinkt gewoon veel scherper dan de oudere modellen (meer superbass circuit).

E-J
3 december 2010, 23:29
En maak je veel gebruik van de volume en toonknoppen op de gitaar? Bonamassa krijgt zijn geluid b.v. mede door de toonpotmeters op 5 te zetten en dan zijn versterkers flink hard te zetten. Hoewel ik niet denk dat Kossoff zijn Marshalls op 10 zette (daar is zijn geluid veel te clean voor) zal ie vast rond de 6-7 zitten en dan beginnen die Greenbackjes al een beetje dikker te klinken. Kossoff zette vast de toonpotmeter een stukkie terug en voila... een dik warm geluidje.

Hier... Bonamassa op Kossoff's 1959 Les Paul ;)
http://www.youtube.com/watch?v=beCvqBkyct4

Kakihara
4 december 2010, 09:41
ff een open deur intrappen : Koss is één van die gitaristen bij wie de tone in de vingers zat. :D
Kenmerkend voor hem was dat hij slag op het brugelement speelde en voor solo's schakelde naar het halselement. Qua gear gebruikte hij van alles : live (bij Free) bleef de Les Paul zijn nummer één, maar een Marshall hoefde niet zozeer, dat mocht ook al eens een Orange of een Vox zijn. In de studio durfde hij al eens een strat te gebruiken (All Right Now bijvoorbeeld) en er was ook altijd wel een Fender-versterker (Super Reverb dacht ik) in de buurt, en niet te vergeten een stel Leslie-tops en -cabs.
En ik heb ooit eens ergens gelezen dat hij voor de g-snaar wel eens banjosnaar durfde te gebruiken. Ach wat ... als je wil klinken als Kossoff, dan moet je vooral (is al gezegd geweest) oefenen op je vibrato en wat open snaren bij je akkoorden gooien en een oud krulsnoer kopen, kom je al een end mee.

muziekschuur
4 december 2010, 10:27
Ik denk dat je eens een 15" cabinet kan proberen. En een Marshall bass JCM (en die zijn lekker goedkoper) zou je ook kunnen helpen. Die Les Paul die je hebt zal best prima zijn hoor.

In Amerika speelden de sterren vaak over bassman 2x15 cabjes en dat klinkt heel anders dan een 4x12 ofzo. De JBL 15" voor gitaar is een heel mooie speaker die waarschijnlijk die sound zal brengen.

Detail; daar was toen ook al de 18" voor basgitaar gebruikelijk (denk aan de 1x18 folded horn cabinetten van fender die samen met de PS400 werden verkocht). Later zou ook Acoustic Controll dat design overnemen en Jaques Pastorius was daar een gepassioneerd gebruiker van.

Oh ja, ik heb hier een Ibanez Roadster II met twee van die Les Paul elementen die die sound geven. Echte Gibson elementen die ik kocht in Rotterdam bij Feedback in 1991 dacht ik.

heavy-metal-thunder
4 december 2010, 11:03
Ik denk dat je eens een 15" cabinet kan proberen. En een Marshall bass JCM (en die zijn lekker goedkoper) zou je ook kunnen helpen. Die Les Paul die je hebt zal best prima zijn hoor.

In Amerika speelden de sterren vaak over bassman 2x15 cabjes en dat klinkt heel anders dan een 4x12 ofzo. De JBL 15" voor gitaar is een heel mooie speaker die waarschijnlijk die sound zal brengen.

Detail; daar was toen ook al de 18" voor basgitaar gebruikelijk (denk aan de 1x18 folded horn cabinetten van fender die samen met de PS400 werden verkocht). Later zou ook Acoustic Controll dat design overnemen en Jaques Pastorius was daar een gepassioneerd gebruiker van.

Oh ja, ik heb hier een Ibanez Roadster II met twee van die Les Paul elementen die die sound geven. Echte Gibson elementen die ik kocht in Rotterdam bij Feedback in 1991 dacht ik.


zijn die marshall jcm800 bass goed geschikt voor gitaar? Ow, dat moet ik dringend uitproberen, want ik heb hier nog een 100W top liggen. Ff vanonder het stof halen

signsofzodiac
4 december 2010, 12:21
zijn die marshall jcm800 bass goed geschikt voor gitaar? Ow, dat moet ik dringend uitproberen, want ik heb hier nog een 100W top liggen. Ff vanonder het stof halen

Mooi is dat, mensen die overal in huis nog puike buizenamps hebben "liggen". Op zoek naar de spaghetti nog even een Marshall tegenkomen in de kelderkast of bij het zoeken van de koffer op zolder een ouwe Fender vinden.

guitarguru
4 december 2010, 13:21
Tis uiteindelijk toch ook de combinatie van al je spullen samen. Gisteren gerepeteerd met mijn Sovtek Mig-50 (Plexi-achtig) en een 1x12 gesloten kastje met een nieuwe Heritage H30. Lekker veel punch en ballen zeg! Terwijl ik de laatste maanden een veel te scherp en dunner geluid had met de AC30 top over een gesloten 2x12 kast met M20's. Denk toch dat ik meer naar een vintage Marshall sound neig. Dikker clean en goed reagerend op gainpedalen.
Maar ja als ik dan die Michael Burks nu hoor, met Les Paul over een AC30 combo, ook erg vet hoor..... :???:

http://www.youtube.com/watch?v=awAZSGGxRJw

zoon van Piet
4 december 2010, 14:01
ff een open deur intrappen : Koss is één van die gitaristen bij wie de tone in de vingers zat. :D
(knip)
Ach wat ... als je wil klinken als Kossoff, dan moet je vooral (is al gezegd geweest) oefenen op je vibrato en wat open snaren bij je akkoorden gooien en een oud krulsnoer kopen, kom je al een end mee.

+1..
Dit is een ouwe discussie, dat krulsnoer had ik ook al eens aangeraden. nu zeuren we over te scherp, teveel hoog. Dat is allemaal meteen over met zo'n telefoonkabel. :)

Mitch
4 december 2010, 14:29
Tis uiteindelijk toch ook de combinatie van al je spullen samen. Gisteren gerepeteerd met mijn Sovtek Mig-50 (Plexi-achtig) en een 1x12 gesloten kastje met een nieuwe Heritage H30. Lekker veel punch en ballen zeg! Terwijl ik de laatste maanden een veel te scherp en dunner geluid had met de AC30 top over een gesloten 2x12 kast met M20's. Denk toch dat ik meer naar een vintage Marshall sound neig. Dikker clean en goed reagerend op gainpedalen.
Maar ja als ik dan die Michael Burks nu hoor, met Les Paul over een AC30 combo, ook erg vet hoor..... :???:

http://www.youtube.com/watch?v=awAZSGGxRJw

Ik ken die Mig50s wel en vraag me af, als je AC30 een stuk dunner klonk, of je daarmee niet gewoon aan het eind van de levensduur van ofwel pre amp of power amp buizen zit.

Orpheo
4 december 2010, 15:22
ik bedenk me net iets. heb je de gitaren wel bespeeld zeg, zonder amp? gewoon unplugged? als ie dan ook al te schel klinkt, is het een gitaar-probleem. klinkt ie dan lekker gebalanceerd met een fijne warme sound, en is ie versterkt te schel, ligt het dus aan de pickups.

Als het aan de pickups ligt, dan moet je dus de pups wisselen. en NIET voor nog een setje gibson-prut, maar voor een setje dat gewoon goed is.

ik denk dan gelijk aan de duncan pearly gates of de alnico2pro, of de stagmag in brug EN hals, en als je eens wat bijzonderders wilt proberen is de dean dimetime voor de hals en de dean mountain of tone te gek, of de BKP mule. niet de riff raff (gebaseerd op een 70ies paf, dus heel veel treble en bite, ala angus young) en niet de stormy monday (gebaseerd op een zwakke PAF, dus heel veel hoog!). de crawler is ook heel, heel lekker, gebaseerd op een lichtelijk overwound PAF. de abraxis is smooth en transparant, gebaseerd op de santana-tone. de emerald en black dog zijn echt te hot. de VHII kan wel tof zijn, die neigt naar de EVH brown sound, lekker warm en veel bite, maar die zou ik niet direct kiezen.


bij duncan kan je wild doen, en een '59/custom hybrid maken, en een alnico4 in de brug en alnico2 in de hals doen, dan heb je iets dat 'as close as it gets' komt bij een ouwe paf. maar je moet 't wel durven, de spoelen eraf halen, tape eraf, solderen en alles opnieuw in elkaar zetten. als je dat gedaan hebt, en je hebt die pups in een LP zitten die onversterkt al superbreed en dynamisch en grandioos klinkt, zal je gitaar alleen maar 100 keer beter klinken.


bedenk ik me zo ineens :chicken:

guitarguru
4 december 2010, 15:36
Ik ken die Mig50s wel en vraag me af, als je AC30 een stuk dunner klonk, of je daarmee niet gewoon aan het eind van de levensduur van ofwel pre amp of power amp buizen zit.

Mmm, heb de Vox begin dit jaar gekocht. Vorige eigenaar had er toen een aantal maanden terug nieuwe buizen in laten zetten. Dus zeg max anderhalf jaar oude buizen nu. Wekelijks 1 a 2 keer op gespeeld. Zou er evt. een vers setje eindbuizen in kunnen gooien ja..

Maar ik zet mijn 2x12 kast altijd van de vloer. Volgens mij is dit een onderbelicht item. Zet hem altijd op een stoel of flightcase of zo. Dus ook die speakers zowat recht in mijn gezicht, en verlies aan laag, doordat hij niet op de grond staat. Wil ik wel eens nader onderzoeken.

guitarguru
4 december 2010, 15:50
ik bedenk me net iets. heb je de gitaren wel bespeeld zeg, zonder amp? gewoon unplugged? als ie dan ook al te schel klinkt, is het een gitaar-probleem. klinkt ie dan lekker gebalanceerd met een fijne warme sound, en is ie versterkt te schel, ligt het dus aan de pickups.

Als het aan de pickups ligt, dan moet je dus de pups wisselen. en NIET voor nog een setje gibson-prut, maar voor een setje dat gewoon goed is.

ik denk dan gelijk aan de duncan pearly gates of de alnico2pro, of de stagmag in brug EN hals, en als je eens wat bijzonderders wilt proberen is de dean dimetime voor de hals en de dean mountain of tone te gek, of de BKP mule. niet de riff raff (gebaseerd op een 70ies paf, dus heel veel treble en bite, ala angus young) en niet de stormy monday (gebaseerd op een zwakke PAF, dus heel veel hoog!). de crawler is ook heel, heel lekker, gebaseerd op een lichtelijk overwound PAF. de abraxis is smooth en transparant, gebaseerd op de santana-tone. de emerald en black dog zijn echt te hot. de VHII kan wel tof zijn, die neigt naar de EVH brown sound, lekker warm en veel bite, maar die zou ik niet direct kiezen.


bij duncan kan je wild doen, en een '59/custom hybrid maken, en een alnico4 in de brug en alnico2 in de hals doen, dan heb je iets dat 'as close as it gets' komt bij een ouwe paf. maar je moet 't wel durven, de spoelen eraf halen, tape eraf, solderen en alles opnieuw in elkaar zetten. als je dat gedaan hebt, en je hebt die pups in een LP zitten die onversterkt al superbreed en dynamisch en grandioos klinkt, zal je gitaar alleen maar 100 keer beter klinken.


bedenk ik me zo ineens :chicken:

Mijn Strat klinkt onversterkt warmer en voller dan mijn Gibson LP Traditional. De Gibson klinkt wat dunner dan je zou wensen, al is het wel een zeer levendig instrument. Heb hem toen uit een stuk of 6 andere Traditionals gekozen. Maar misschien was het de minst slechte, i.p.v. de allerbeste van de toppers.... :chicken:

Zou graag eens een Les Paul mini-meeting houden!!

Orpheo
4 december 2010, 16:16
Mijn Strat klinkt onversterkt warmer en voller dan mijn Gibson LP Traditional. De Gibson klinkt wat dunner dan je zou wensen, al is het wel een zeer levendig instrument. Heb hem toen uit een stuk of 6 andere Traditionals gekozen. Maar misschien was het de minst slechte, i.p.v. de allerbeste van de toppers.... :chicken:

Zou graag eens een Les Paul mini-meeting houden!!

hm das dan minder... een minimeet voor les pauls, ja, goed idee! weet niet of je bedoeld om (een paar van) mijn les pauls erbij te hebben...?

guitarguru
4 december 2010, 16:22
hm das dan minder... een minimeet voor les pauls, ja, goed idee! weet niet of je bedoeld om (een paar van) mijn les pauls erbij te hebben...?

Uiteraard ook een aantal van jouw beauty's ja. Gewoon es een studio bij Melody Line of zo afhuren, en een dagdeel zitten kloten met onze LP's, met een man of 3-4. Paar verschillende ampjes meenemen ook.

guitarguru
4 december 2010, 16:29
Ik ken die Mig50s wel en vraag me af, als je AC30 een stuk dunner klonk, of je daarmee niet gewoon aan het eind van de levensduur van ofwel pre amp of power amp buizen zit.

Zo thuis klinkt mijn AC30 ook best wel tof over dat gesloten 1x12 H30 kastje trouwens. Was met de Sovtek ook, en die klonk in de band ook zeer okay, dus heb goede hoop.
Alleen de 'sprankel' van de Vox verkloot veel, wanneer ik er pedalen bij schakel. Speel over het Normal kanaal. Weet nog niet wat ik lekkerder vind. De Brilliance knop aan en dan de Cut knop helemaal dicht (nog steeds iets te veel 'sprankel', of de Brilliance uit en de Cut helemaal open (eigenlijk iets te dof dan..).
Die Brilliance knop is niet vintage correct toch? Moet dat het Brilliance kanaal vervangen of zo?

Mitch
4 december 2010, 20:25
Mmm, heb de Vox begin dit jaar gekocht. Vorige eigenaar had er toen een aantal maanden terug nieuwe buizen in laten zetten. Dus zeg max anderhalf jaar oude buizen nu. Wekelijks 1 a 2 keer op gespeeld. Zou er evt. een vers setje eindbuizen in kunnen gooien ja..

Zou kunnen dat de fut er dan een beetje uit is. Heb je die dip switch nog op hot staan of normaal? Anders branden ze nog harder...

Maar ik zet mijn 2x12 kast altijd van de vloer. Volgens mij is dit een onderbelicht item. Zet hem altijd op een stoel of flightcase of zo. Dus ook die speakers zowat recht in mijn gezicht, en verlies aan laag, doordat hij niet op de grond staat. Wil ik wel eens nader onderzoeken.
Bij het ontwerp van mijn Vernetkast heb ik bewust gekozen voor glij-ijzers in plaats van rubbers. Maximaal contact, minder demping. Beamblocker in de bovenste speaker om 'm dan toch genoeg hoorbaar te maken. Onbelicht is het zeker! Sinds ik een 1x12 combo een keer op een groot podium kon laten knallen (zonder standaard dus) begreep ik het nut van het podium als klankkast.

Mijn Strat klinkt onversterkt warmer en voller dan mijn Gibson LP Traditional. De Gibson klinkt wat dunner dan je zou wensen, al is het wel een zeer levendig instrument. Heb hem toen uit een stuk of 6 andere Traditionals gekozen. Maar misschien was het de minst slechte, i.p.v. de allerbeste van de toppers.... :chicken:
Unplugged kunnen die twee soorten gitaren nogal fors verschillen door het verschil in bouwwijze. Een strat zal al snel wat 'harder' klinken unplugged. Dat klinkt ook al snel voller, maar dat moet plugged in wel snel anders worden ;)
Zou graag eens een Les Paul mini-meeting houden!!
Weinig tijd, maar mijn interesse is gewekt. Vorige keer viel het een tikkeltje in het water door afmelders.

Zo thuis klinkt mijn AC30 ook best wel tof over dat gesloten 1x12 H30 kastje trouwens. Was met de Sovtek ook, en die klonk in de band ook zeer okay, dus heb goede hoop.
Alleen de 'sprankel' van de Vox verkloot veel, wanneer ik er pedalen bij schakel. Speel over het Normal kanaal. Weet nog niet wat ik lekkerder vind. De Brilliance knop aan en dan de Cut knop helemaal dicht (nog steeds iets te veel 'sprankel', of de Brilliance uit en de Cut helemaal open (eigenlijk iets te dof dan..).
Die Brilliance knop is niet vintage correct toch? Moet dat het Brilliance kanaal vervangen of zo?
Oef, dat weet ik niet meer. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het normal channel iets te dof is met de cut wagenwijd open. Heb je misschien allemaal JJ's in de pre amp zitten of zo?

heavy-metal-thunder
4 december 2010, 20:28
Mmm, heb de Vox begin dit jaar gekocht. Vorige eigenaar had er toen een aantal maanden terug nieuwe buizen in laten zetten. Dus zeg max anderhalf jaar oude buizen nu. Wekelijks 1 a 2 keer op gespeeld. Zou er evt. een vers setje eindbuizen in kunnen gooien ja..

Maar ik zet mijn 2x12 kast altijd van de vloer. Volgens mij is dit een onderbelicht item. Zet hem altijd op een stoel of flightcase of zo. Dus ook die speakers zowat recht in mijn gezicht, en verlies aan laag, doordat hij niet op de grond staat. Wil ik wel eens nader onderzoeken.

afgelopen zomer deden we een buitenlucht optreden. door plaatsgebrek had de andere gitarist en ik ook, onze cabs op onze flight case gezet. Geen van beiden kregen een fatsoenlijke klank uit onze gear. Toen hebben we alles, zoals gewoonlijk, op de grond gezet en dat was een wereld van verschil! Nooit gerealiseerd dat dit zo'n impact kon hebben.

E-J
4 december 2010, 21:17
Ik heb zeker oren naar een leuke meeting met enkel Les Pauls. De mijne heb ik net weer een beetje beter afgesteld, actie stuk hoger, halspen losser. Op de laatste meeting was het een drama, actie veel te laag wat resulteerde in gesmoord geluid. Nu lijkt 'ie wel een stukje strakker en donkerder (voller) te klinken. Kan echter ook aan mij liggen :sssh:

guitarguru
4 december 2010, 22:29
Zou kunnen dat de fut er dan een beetje uit is. Heb je die dip switch nog op hot staan of normaal? Anders branden ze nog harder...

Heb hem altijd op normaal staan.


Bij het ontwerp van mijn Vernetkast heb ik bewust gekozen voor glij-ijzers in plaats van rubbers. Maximaal contact, minder demping. Beamblocker in de bovenste speaker om 'm dan toch genoeg hoorbaar te maken. Onbelicht is het zeker! Sinds ik een 1x12 combo een keer op een groot podium kon laten knallen (zonder standaard dus) begreep ik het nut van het podium als klankkast.

Interessante optie.. Zal Franc eens mailen hierover.


Weinig tijd, maar mijn interesse is gewekt. Vorige keer viel het een tikkeltje in het water door afmelders.

Ik hou me van harte aanbevolen. Heb er zeker oren naar. :lp:


Oef, dat weet ik niet meer. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het normal channel iets te dof is met de cut wagenwijd open. Heb je misschien allemaal JJ's in de pre amp zitten of zo?

Zal hem morgen eens uit elkaar schroeven.... ;) Heb nog wat TAD's en Tung Sol's liggen.

Mattia
5 december 2010, 08:01
Okay dan:
4. De uithollingen en gaten in de Gibsons deden me achteraf telkens weer twijfelen. Ben bang dat dat de vetheid en sustain niet ten goede komt, en voel me dan ook genept, in eerste instantie door Gibson.

Het is danwel geen 'classic les paul sound', zo'n chambered gitaar, maar alle chambered instrumenten die ik bouw (bijna allemaal mahonie, set neck, maple top) klinken erg 'levendig' (moeilijk uit te leggen), veel sustain, warme, volle klank. Zeker niet kil en schril. Pickups en amp keuze hebben een veel grotere invloed, hoe zit het daarmee?

guitarguru
5 december 2010, 15:38
Het is danwel geen 'classic les paul sound', zo'n chambered gitaar, maar alle chambered instrumenten die ik bouw (bijna allemaal mahonie, set neck, maple top) klinken erg 'levendig' (moeilijk uit te leggen), veel sustain, warme, volle klank. Zeker niet kil en schril. Pickups en amp keuze hebben een veel grotere invloed, hoe zit het daarmee?

Nogmaals, het is de combinatie die goed klinkt of niet. Dat weet ik inmiddels wel. Ik speelde toen over Marshall klonen en speakerkasten, die, gelet ook de meningen van anderen toentertijd, niet van uitmuntende kwaliteit waren. Zo bezien heb ik misschien wel gitaren afgeserveerd, die dat niet verdienden...:makeup:
In de winkel vond ik ze heerlijk klinken (JTM-45/1936 kast), maar thuis hoorde ik dan weer allerlei nuances die me niet bevielen. Ben toen nooit gaan twijfelen over mijn amps :chicken:

guitarguru
5 december 2010, 16:02
Mitch, de volgende buizen heb ik aangetroffen in de AC30 top.

Tung Sol 12ax7 (05-09) (dichtst bij de input=V1?)
12ax7B CHINA
JJ ECC 83S
JJ GZ34 S
4 x TAD EL84str

Mitch
5 december 2010, 18:19
Je zou voor de aardigheid kunnen proberen om ze van positie te wisselen als je geen andere 12AX7s in huis hebt om te kijken of dat wat doet voor de helderheid.
O en als je twijfelt: ik weet in ieder geval één gitaar die je volledig terecht verkocht hebt :D Prachtig smoeltje, grafgeluid!

guitarguru
5 december 2010, 18:28
Je zou voor de aardigheid kunnen proberen om ze van positie te wisselen als je geen andere 12AX7s in huis hebt om te kijken of dat wat doet voor de helderheid.
O en als je twijfelt: ik weet in ieder geval één gitaar die je volledig terecht verkocht hebt :D Prachtig smoeltje, grafgeluid!

Heb alle voorbuisjes vervangen door bijna nieuwe TAD's premium selected.. Tja, over dat H30 kastje klinkt dit geweldig mooi. Diepe bassen en smooth in het hoog, ook met de Brilliance aan dus. Maar even zonder gainpedalen. Clean is dit echt subliem. Begin nu pas de amp echt te ontdekken, met alle EQ mogelijkheden en switches. Ik laat die pedalen vandaag even zitten, maar daar beginnen altijd de problemen. Kieskeurig ampje?
Heb een vers setje TAD EL84's besteld. Kan geen kwaad denk ik..