PDA

View Full Version : Six am - Tell me why



jackieguitar
19 maart 2008, 15:50
Hallo mensen 8)
dit liedje, is ons eigen eerste nummer.
Het is deze keer acoustisch gespeeld door een (band)kameraad van mij ! normaal doen we het 2 stemmig, met drum, en 2 electrische gitaren. het lied heet Tell me Why.
Graag jullie mening over het liedje.

http://www.youtube.com/watch?v=qw4fsFk50Uo

jwst205
21 maart 2008, 09:32
Hallo mensen 8)
dit liedje, is ons eigen eerste nummer.
Het is deze keer acoustisch gespeeld door een (band)kameraad van mij ! normaal doen we het 2 stemmig, met drum, en 2 electrische gitaren. het lied heet Tell me Why.
Graag jullie mening over het liedje.

http://www.youtube.com/watch?v=qw4fsFk50Uo

Hey! heb het net even geluisterd. Aan de foto's te zien bij het filmpje zijn jullie net bezig en nog lekker jong, dus houd ik daar ook rekening mee!

Ten eerste: Voor een eerste liedje klinkt het harstikke leuk! Ondanks wat mensen zeggen, vooral doorgaan! Leer van kritiek die je krijgt en blijf vooral schrijven, zodat je steeds beter wordt als songwriter. Het gaat niet om de techniek, het gaat om het liedje. Ik heb zoveel shredders voorbij zien komen die geen fatsoenlijke akkoordprogressie zelf kunnen verzinnen...

Okee, mijn (opbouwende) kritiek op dit nummer:

* de akkoordprogressie geeft me een te vertrouwd gevoel. Dit is al zo vaak gedaan (maar ja, wat niet). Probeer er dmv leuke variaties in de progressie zelf en evt melodielijnen in octaves (zoals vaak in punkrock wordt gebruikt) iets "anders" van te maken. Mede door het vrije repetitieve karakter verveelt het nummer al na 2 minuten en denk je dat je er al 5 op hebt zitten. En dat terwijl het nummer maar 3:15 duurt.

* Mbt zang: Gevoelig zingen op een akoestisch nummer moet niet worden verward met zachtjes en mompelend zingen. Hij mag echt wat meer kracht zetten, ook in dit soort nummers. Het klinkt nu ongeinspireerd en zelfs een beetje ongeinteresseerd. Ook hier geldt dat de zanglijn heel erg 13 in een dozijn klinkt. Keyword: Meer variatie en interessante melodieeen. Pluis de begeleidende akkoorden uit en zoek binnen deze akkoorden interessante noten die je kan gebruiken voor je zanglijn. Schaf er desnoods een boekje over aan. Een goede zanglijn kan je ook leren schrijven als het creatieve proces niet vanzelf wil komen.

* Nog een opmerking over de brug: Deze duurt te lang en er gebeurt eigenlijk niks. Zoek eens uit of je drummer daar een leuke break kan inzetten of doe iets geks en afwijkends daar. Punkrock mag lekker raar zijn, toch?

Tot zover dan. Ben heel benieuwd waar jullie later nog mee komen! Succes en schrijf ze!

Jan-Willem

gitaarvrouwtje
21 maart 2008, 11:20
harstikke leuk voor een eerste nummer, sluit me volledig bij jan willem aan trouwens. had t niet beter kunnen verwoorden.
met name de zang mag best wat meer pit hebben en denk vooral an expressie, spreek de dingen goed uit, vertel je verhaal
nu is t inderdaad nog wat mompelig en vlak en dat boeit nog niet erg..
maar zo jong en dan dit.dat heeft wel potentieel hoor

echt leuk

succes!