PDA

View Full Version : Lightwave Pickups



Arjan Ltd
19 maart 2008, 14:59
http://lightwave-systems.com/

Kwam op hun site terecht, en ergens lijkt het me toch wel een interresant systeem. Snaren hoeven eigenlijk niet eens meer van metaal te zijn bijvoorbeeld. Iemand anders hier al van gehoord?

OJJVZ
19 maart 2008, 23:08
Dat is gaaf, ik zou graag eens nylon snaren willen proberen bijvoorbeeld, maar die hebben natuurlijk dan weer een vrij lage output... naja, even door een pre-ampje dan maar.

Butger
21 maart 2008, 10:59
Maakt denk ik geen donder uit hoeveel output je snaren hebben aangezien deze pickup niet kan 'horen' maar alleen kan 'zien'.

Toch wel een heel interessante techniek! Hoe kun je nou 'zien' hoe een snaar klinkt? Trilling van de snaar en toonhoogte naar aanleiding van frequentie 'zien' is logisch, maar een snaargeluid gaat zoveel verder dan dat dunkt mij..

paulbekkers
21 maart 2008, 12:38
In principe natuurlijk niet.
Theoretisch zit alle informatie van de klank van de snaar in de frequenties die je uit de trilling haalt.

De trilling ís de klank!

Alleen kleurt een magnetische pickup het geluid dusdanig dat er andere klank-karakteristieken toe te schrijven zijn aan het geluid.

Theoretisch geeft toonopnemen met licht de meest eerlijke weergave van de snaar.

Alleen: vinden we dat mooi? Wellicht niet. Heel netjes weergeven blijkt in praktijk vaak "klinisch" en "koud" gevonden te worden. Bovendien weet je natuurlijk niet hoe goed het systeem is. Het über-eerlijke toonopnemen geldt natuurlijk alleen als de gehele techniek erachter ook goed in orde is.

Mephistocles
21 maart 2008, 15:40
inderdaad. En de feedback, hoe zit het daarmee? is er een beetje feedback mee te produceren?

paulbekkers
21 maart 2008, 16:19
Het is natuurlijk niet het doel van deze pickups om te gebruiken met zware distortion of zoiets. Ik denk dat deze gemaakt zijn met in het achterhoofd de gitaren waarvan men een zo helder mogelijke weergave wil hebben.

Akoestisch, bas, eventueel gitaren die een modeling effectapparaat aansturen.

schwalbe
21 maart 2008, 16:25
Feedback kan prima, distortion ook. En de demootjes op de site klinken helemmal niet te klinisch wat mij betreft.

Nielsje
21 maart 2008, 17:33
Heb het niet gehoord, maar het systeem ansich is super gaaf! Ik zie ook wel mogelijkheden op, bijvoorbeeld, een contrabas. Ben heel benieuwd hoe het in de praktijk bevalt. Zo'n site geeft niet altijd een objectief beeld ;)

OJJVZ
22 maart 2008, 16:37
Zou wel ns meer sounds willen horen, iets warmers en iets begeleidenders dan die slapachtige stukjes en iets lagers :P

Timmie
22 maart 2008, 17:30
De basgitaren met zo'n element zou ik hoe dan ook niet graag bespelen, aangezien ik mijn duim altijd op mijn element laat rusten. Als die er niet is wordt dat lastig.

OJJVZ
22 maart 2008, 22:14
Hm.... duimsteun ietsje naar de snaren zetten