PDA

View Full Version : Welke Bas



Stray
13 februari 2003, 20:56
ik zit in een punkgroep en we spele met nogal oude en niet-passende instrumenten.
Maar daar komt verandering in. We hebben wat gespaard en hebben nu een hele hoop geld voor nieuwe instrumenten. Mijn vraag is: Wat is nu de beste bas voor punk in het genre van pennywise, union 13 en dergelijke...
sommigen raden een ibanez SRX 500 of 505 aan, nu wat is jullie opinie?

frenske
14 februari 2003, 09:27
Voor Punk hoef je geen clean geluid te hebben en geen bas met warme tonen, zoals Jazz bassen.
Voor de rest maakt het bij Punk niet echt veel uit. Met een cheapo bas lukt het ongetwijfeld ook wel.
Natuurlijk krijg ik ongetwijfeld commentaar, maar de waarheid is hard.

emielow
14 februari 2003, 09:31
hoeveel geld heb je te besteden??

en koop vooral een bas die lekker speelt. dus ik zou zeggen ga naar de winkel en probeer wat spul uit. voor punk hoef je idd nou niet zo'n heel vet geluid te hebben, het is toch de gitaar die overheerst. dus kijk hoeveel geld je wil besteden en probeer wat uit

Stray
14 februari 2003, 18:48
we sparen elk al een tijdje, en onze bassist heeft 700 euro staan, en hij heeft geen versterker nodig, enkel een nieuwe bass en een effectpedaal...

dikkie dik
14 februari 2003, 20:32
ga voor een olp of een yamaha . zijn echt waar voor hen geld. ik bedoel, voor weinig geld kan je niet veel verwachten. maar bij deze krijg je veeeel meer dan je verwacht voor dat geld.



vind ik


((***psst. wat heeft dikkie een kutmening***

hoor je dan ergens in de verte . :grin:

Stray
15 februari 2003, 14:52
Olp hebben we al mee gespeeld en ddar is onze bassist om de een of andere rede niet content over, het is ni goe voor het genre zei hij, yamaha kent hij niet zo goed zei hij. zelf is hij zot van ibanez maardan gaan al zijn spaarcentjes eraan...

bassopotmus
15 februari 2003, 15:55
Echt niet, hey Ibanez is niet zo heel duur!
Niet zo heel goed, maar das weer wat anders, IIg de soundgears zuigen(punk ook, dus goede combi??)

Owkee voor ik weer reakties krijg dat ik een uitgesproken mening heb,als we eerkijk zijn maken jullie in een punk band herrie, niet meer zeker niet minder. Ga dus vooral niet op zoek naar die bas van speciaal hout en superieure boventonen.

Zoek het liefst wat 2de hands, ruig uiterlijk, en lekker snel bespeelbaar.
Koop je een lang draagband erbij(want hij moet toch onder je ballen hangen om te punken en gaan met die banaan

basswasp
16 februari 2003, 11:33
*Slaat nergens op*

dikkie dik
16 februari 2003, 11:59
http://www.musik-produktiv.de daar staan zat ibanezjes tussen de 300 en 600 euro.

bassopotmus
16 februari 2003, 14:54
dat d8 ik al..commetaar, jah is toch zeker zo??
Punk--. ruig uiterlijk, pokkegeluid, el cheopo(tenminste das standaart in alle punk bandjes die ik heb gezien.)

MxPx_Jos
16 februari 2003, 15:09
Nou, ik ken ook wel wat "punk" bandjes die een MM stingray gebruiken, maar dan praat je al snel over de wat grotere punkbandjes...

basswasp
16 februari 2003, 17:07
Zoals bijvoorbeeld de punkband MxPx...

Maar luister eens naar het latere werk van Bad Religion, bijvoorbeeld de nummers Broken, Sorrow en Kyoto Now. Het is hartstikke punk, maar de nummers zitten goed in elkaar en er is zorg besteed aan het geluid.

Kwa muziek is het natuurlijk makkelijk na te spelen, maar ze spelen niet op 'el-cheapo' spul, hebben geen 'pokkegeluid' en hun uitstraling is niet gebaseerd op een potje rammen.

Stray
16 februari 2003, 20:25
goe gezegd, punk wordt altijd geminacht, maar waarom? bass maar ne keer muziek van pennywise, gaat ongelooflijk snel, is veel moeilijker dan ge denkt. en dan zwijgen we nog over bad religion

Laus
16 februari 2003, 23:22
voor punk?

Squier P-bass ofzoiets. simpel maar zeer doeltreffend. Heb zelf een oude Vester Stage voor dat soort werk. Bodyvorm en elementen zijn dezelfde als P-bass. Klinkt heel aardig en speel super licht. Helaas is Vester failliet.

jaalst
17 februari 2003, 10:54
Ik hoor vaak dat het geluid niet zo erg belangrijk is oa van frenske en emielow " Voor Punk hoef je geen clean geluid te hebben en geen bas met warme tonen, zoals Jazz bassen.
Voor de rest maakt het bij Punk niet echt veel uit. Met een cheapo bas lukt het ongetwijfeld ook wel.
Natuurlijk krijg ik ongetwijfeld commentaar, maar de waarheid is hard.
"

Dit vind ik toch wel rare uitspraken.
Je moet nooit genoegen nemen als muziekant met "minder" omdat toevallig een bepaald muziek genre dit niet vereist!

Je moet het zelf vereisen!!!!!
Je bent muziekant en streeft ernaar dat gene wat je doe, zo goed mogelijk te doen...ongeacht de stijl!
Misschien veranderd over een jaar je muziekkeuze wel...en dan?

Een muziekant is in mijn ogen een "kunstenaar", de ene wat beter dan de andere...feit blijft dat je je hobby (werk) serieus moet nemen en zker niet moet volstaan met uitspraken als..." acht het is toch maar punk dus echt zuiver of mooi hoeft het niet te klinken want de gitaren hebben de overhand....
Dan kun je beter stoppen....

Ik overdrijf misschien een beetje maar het gaat om het principe....
Neem het instrument wat je bespeeld serieus.

Alleen dan wordt je ook nog es goed in wat je doet!!!

gr John

MikeDirnt
17 februari 2003, 22:52
ligt er ook aan wat voor geluid je wil hebben. Je hebt (de meer echte) punk met een heel cheapo geluid, (wel goeie muziek,daar niet van :razz:) dat klinkt wat minder warm en wat scheller vind ik. Maar je kunt het zo doen als je zelf wilt Het ligt aan jou wat voor geluid je wilt

Rhinus
18 februari 2003, 10:29
Met een plectrium krijg je ook sneller een PunkRock geluid.

rePUNKtative
18 februari 2003, 10:55
1-0 voor john tegen de rest :grin:

Kheb zelf trouwens een Dean met EMG's (die kan je heerlijk laag stemmen) en een Mex Jazz van Fender met quaterpounders (heerlijk warm) voor dat werk. Een Rickenbacker word wel gezien als de ultieme punk bass en daarmee ben ik het wel eens :grin:

frenske
18 februari 2003, 12:03
Hooguit een hoekschop en dat nog misschien niet. Blijkbaar neemt Jaals alleen dure bassen serieus, om net zo kort door de bocht te gaan.
Je moet als muzikant je instrument serieus nemen, ook als hij maar bv 199 euro heeft gekost!
Het serieus nemen van je instrumenten en hoe duur je instrument moet/kan zijn staat helemaal los van de Strays vraag.

MikeDirnt
18 februari 2003, 12:20
Prijs hoeft niet altijd wat te maken hebben met "goed" als jij dat geluid wilt, en toevallig die bas 199 euro is. Wat is het probleem dan :smile:, lekker goedkoop en toch jou geluid dat je wilt

basswasp
18 februari 2003, 16:28
Het probleem met goedkope instrumenten is dat 't meestal niet echt kwaliteitsspul is en dat je problemen kan krijgen met kromme nekken, elementen enzo...

jaalst
18 februari 2003, 20:45
Bedankt voor die 1-0 van rePUNKtative hahaha

Frenske kerelke toch......wat is er met jou?
Sinds wanneer heb ik in dit stukje iets staan over kwaliteit of prijzen van gitaren!!!
Ik zeg "neem (wat je ook wilt spelen) serieus en scheep jezelf niet af met de gedachte dat punk minder aandacht zou vergen dan fusion"
Een elcheapo kopen was jouw voorstel
en om nou een band wat lekker heeft gespaard het advies te geven wat jij doet, vind ik niet echt getuigen van Know How...of wel?

Ik weet niet alles...maar heb wel jaren professioneel gespeeld via J Vis Prod. Lastrada, Limit en Why.
En uit deze ervaring probeer ik een serieus advies te geven en niet een "ach elcheapo" advies zoals jij die pretendeerd!

Ik zie je ook nog schrijven in je eerste stukje "de waarheid is hard"....
Je voelde het commentaar al komen omdat je wist toen je het schreef dat het al fout ging.
Vooraf ingraven heet dat! hahaha

gr John






<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-18 20:50 ]</font>

jaalst
18 februari 2003, 20:58
O ja...
Basswasp heeft gewoon gelijk!
Natuurlijk is niet elk goedkoop instrument slecht....en natuurlijk kun je op een goedkoop instrument ver komen!
Maar laten we elkaar niets wijs maken, bepaalde bassen zijn niet voor niets "goedkoop".
In een scoda zit je droog en in een Jaguar ook.
Alleen als ik vraag welke auto beter is dan weet ik zeker dat hier niemand over zal twijfelen en heb ik het over bassen dan ben ik kort door de bocht dat alleen dure bassen goed zouden zijn?!
BETER ZIJN ZE ZEKER...

En ik weet zeker dat er voor stray's budget een mooi exemplaar te vinden is.
Maar hou in gods naam op met dit soort adviesen!

Als ik ongelijk heb hoor ik het graag hahaha

gr John

Bastijn
20 februari 2003, 08:04
Ik speel zelf in een punkband, en doe dat met een Yamaha. Want met een Yamaha kan je alle kanten op (zie ook het topic: ik heb 500 euro te besteden, ofzoiets). Maar vrijwel alle punkbands spelen met een Precision Bass, en vrijwel alle punkbands die ik live gezien heb, spelen of met een Fender Precision, of met een Ibanez. Maar met een Squier P ben je ook heel goed uit, en nog goedkoper ook. (Heb je lekker veel poen over voor effecten!)