PDA

View Full Version : rock/fusion



demetalenman
19 maart 2008, 12:57
maybe een rare vraag, maar waar zijn jullie begonnen met zoeken naar de theorie van bepaalde muziekstijlen.

Zo is er genoeg te vinden over rock (etc.). En de theorie is niet al te moeilijk.
Maar beweeg je je in andere stijlen is er beduidend minder te vinden, kwa artiesten en theorie. Het is natuurlijk belangrijk als je rock speelt om bijvoorbeeld lekker pentatonisch te spelen. Zo klinkt het al gauw ROCKY of BLuesy.

Nu is mijn oor gevallen op een bepaalde muziek soort waar ik dus bar weinig van snap. das funk/rock/fusion, of hoe ze het ook noemen. Denk aan richie kotzen, greg howe en guthry govan.

Zijn er mensen die ook gek zijn op deze stijl en toevallig goede resources weten. Of tips hebben waar te beginnen als je je aan deze muziekstijl waagt. Kortom alle tips, sites, theorieen zijn welkom.

EuroCinema
19 maart 2008, 13:13
http://www.melbay.com/bigcovers/20408BCD.jpg
Dit is een nuttig boek. Niet te dik en heel praktijkgericht. Volgens mij te krijgen bij Stolk & van der Heijde.

-=JEROEN=-
19 maart 2008, 14:35
dit soort spul?

http://www.youtube.com/watch?v=TTv6ZQ1XSUo

wist niet dat ze dit rock/fusion noemen

EuroCinema
19 maart 2008, 15:36
Denk dat de TS eerder dit werk bedoelt:
http://www.youtube.com/watch?v=2_BPZNMLXVs&feature=related

demetalenman
19 maart 2008, 15:56
idd meer in de trend van het filmpje van Greg

bassej
19 maart 2008, 18:37
je kan natuurlijk tabs gaan bestuderen over wat soort ladders en akkoorden ze gebruiken. maarja das idd heeel tijdrovend:D kan wel leuk zijn.

EuroCinema
19 maart 2008, 18:42
Eens, maar ik zou dan als je ook maar een beetje kan lezen liever gewoon notenschrift erbij pakken. Dan zie je aan de kruizen en mollen veel sneller met welke ladders je te maken hebt....

-=JEROEN=-
19 maart 2008, 18:53
Aan de kruizen en mollen zie je niet welke modus het is.

G maj, A dor, B fry, C lyd, enz, hebben allemaal 1 #

Guitarmania
19 maart 2008, 19:15
Vraag me af of de metalen man geholpen is met verwijzing naar kruisen en mollen... ;-)

Als je iets fusion wilt laten klinken, raak je vlgs mij eerst aan het rommelen aan de versiertonen van de onderliggende akkoorden. Plus dat je zaken kunt verjazzen (en dat is fusion) door alternatieve progressies.

Hans Dulfer had op een gegeven moment een life-song (House is not a home). Die ging als volgt:

C - G/B - Am - G - F - Em - Dm - Em - F - G

En toen had ie ineens een fusionman in de band en die deed:

C - G/B - Am - (Gm7 - C7) - Fmaj7 - Em7 - Dm7 - C/E - F - F/G

(wat ik dus deels heb gejat in mijn post over progressie ... ;-))

EuroCinema
20 maart 2008, 00:35
Aan de kruizen en mollen zie je niet welke modus het is.

G maj, A dor, B fry, C lyd, enz, hebben allemaal 1 #

Nu ga je ervan uit dat je de toonaard niet weet. Die is niet zo lastig te achterhalen, meestal... Maar wat ik vooral bedoel is: tab vertelt je tweede fret, eerste snaar. Maar of dat dat een F# of een Gb is staat er niet bij. Standaard notatie bevat meer aanwijzingen voor interpretatie, druk ik me zo diplomatiek genoeg uit? ;) Ik wou iig dat ik nooit aan tab begonnen was als puber. Had het lezen en begrijpen van stukken later veel eenvoudiger gemaakt.

demetalenman
20 maart 2008, 09:06
het hele gebeuren wat kruisen en mollen betreft snap ik wel. Het hele toonladder gebeuren snap ik ook.

Het jazzy maken van de sound, dat is een beetje de omschrijving die ik zou geven voor het verduidelijken van fusion. Stel je hebt een toonladder zonder kruizen en mollen. Gewoon een A-mineur

A B C D E F G, je kent het wel. Geen 1 kruis of mol. Maar die fusion gasten zie je dan opeens noten erbij voegen die geheel buiten deze ladder vallen. Dit maakt je sound of solo al gauw jazzy. Of dit zijn geheel andere toonladders, of hier passen ze bepaalde trucjes en technieken toe. Een stukje chromatische toonladder erbij wellicht. Dit is voornamelijk het gebeuren wat ik nu dus aan het uitvogelen ben.

EuroCinema
20 maart 2008, 09:34
Ik raad je echt van harte aan om dat boek dat ik noemde te bestellen. Ik werk niet voor die gasten of zo, maar hier (http://www.shbladmuziek.nl/body.asp?id=1001&artikelid=122955&moduleitemid=122955) hier kun je hem op rekening (dus geen credit card of zo) bestellen en ze leveren binnen een paar dagen.

demetalenman
20 maart 2008, 10:02
ik had dat boek net besteld. haha.

thanks voor de info

Guitarmania
21 maart 2008, 21:54
Als je TAB begrijp, begrijp je standaard muziek notatie (SMN) ook. Is niet zo moeilijk. Gewoon een systeem.

Lastigste van muziek-lezen vind ik altijd de ritmes, maar juist die verschillen niet bij TAB en SMN.

TAB heeft echt meerwaarde voor gitaar. SMN is voor pianisten. Een e in een bepaalde frequentie speel je op de piano maar op een toets. Op de gitaar heb je er circa 4 a 5 om uit te kiezen. Daarom is TAB oke.

Wat kruisen en mollen betreft: ook dat is m.i. voor pianisten. Gitaristen denken veel meer in figuren en patronen.

Ik durf de stelling aan dat TAB veel beter werkt voor gitaristen dan SMN. SMN levert gitaristen geen extra info op, tenzij ze willen communiceren met pianisten. Maar dan geldt de vraag: wie past zich aan wie aan?

EuroCinema
21 maart 2008, 22:23
:seriousf: Ik moet het eerste orkest nog zien waar de blazers, piano, zang, strijkers, weet ik veel allemaal tab leren lezen om zich aan te passen aan de gitarist. We zijn een gediscrimineerde minderheid! Maar serieus: Standaard notatie is nou eenmaal de norm. Je gaat echt nooit bij een jamsessie, opname of bij een auditie oid een stuk tab onder je neus krijgen.

En standaardnotatie kan ritme wel degelijk verfijnder weergeven dan tab. Precieze nootlengtes bijvoorbeeld, zie je niet in tab.

Ik ben bepaald geen geweldige lezer, maar ik vind het heerlijk dat ik aan een lead sheet kan zien hoe een stuk in elkaar zit, welke noten er tegen welk
akkoord worden gespeeld, waar er iets de toonladder uitgaat etc. En dat ik een stuk kan leren dat geschreven is voor een ander instrument.

Tab is wel enorm nuttig voor bijvoorbeeld heftige rock/metal-solo's trouwens. Als je daar alleen de noten van ziet, ben je nog niet op de helft.