PDA

View Full Version : Pre en power amps wisselen?



Minda
19 maart 2008, 12:27
Hoi,

op een site met nogal veel schema's (http://www.freeinfosociety.com/electronics/schempage.php?cat=1)
vond ik wat ik zocht; schema's van de peavey classic amps. Maar nu de vraag, kan ik (los van voedingsaanpassingen) iedere pre-amp uit die serie met iedere power-amp gebruiken? Ik wil eigenlijk de power van de 20 (lekker weinig) en de mogelijkheden van bijvoorbeeld de 30.

Dank voor adviezen,

Minda
20 maart 2008, 09:15
Echt niemand? Jammer...

Arez
20 maart 2008, 10:15
ik heb geen idee ... maar tlijkt me wel een nuttige vraag want ik wil net hetzelfde proberen.

SimonS
20 maart 2008, 13:09
Hoi,

op een site met nogal veel schema's (http://www.freeinfosociety.com/electronics/schempage.php?cat=1)
vond ik wat ik zocht; schema's van de peavey classic amps. Maar nu de vraag, kan ik (los van voedingsaanpassingen) iedere pre-amp uit die serie met iedere power-amp gebruiken? Ik wil eigenlijk de power van de 20 (lekker weinig) en de mogelijkheden van bijvoorbeeld de 30.

Dank voor adviezen,
in principe is alles mogelijk :)

Minda
20 maart 2008, 13:37
Kijk, da's nog eens een nuttig antwoord :???:

Heb ondertussen heb idee iets veranderd, en 'uitgewerkt'. De pre-amp is van een Peavey Classic 30, met alle toeters en bellen die daar bij horen. De 'poweramp' (en da's heel relatief, hier, slechts 1,5 Watt) is van de FireFly van het ax84 forum.

FF knippen en plakken in paint:

http://home.versatel.nl/witsenburg/Classic30fly.JPG

De eerste 3 vragen die mij zo te binnen schieten:
1) Heb ik de verbinding tussen pre- en poweramp op de juiste plaats gescheiden?
2) De ingangsbuis van de poweramp wordt nu maar voor de helft gebruikt (in het originele schema is de andere helft een deel van de preamp). Is dat erg?
3) Kan ik op de verbinding tussen de Classic en de Fly een 1M pot maken, als master volume?

Dank,

Agent_Smith
20 maart 2008, 15:02
Ik vind het ook wel erg interessant om te zeten wat voor haken en ogen hier eventueel aan zitten.

TimmU
20 maart 2008, 16:25
Ja , interessant. Om even een kléin beetje in te breken in dit topic :
Ik heb hier een halfgare Peavey TNT130 staan. Het geluid bevalt me erg van deze amp , alleen de poweramp is kapot. Hij staat nu via de preamp out naar m'n mengpaneel om hem te gebruiken als gitaarpre-amp .Klinkt allemaal cool ,maar heel onhandig. Hoe kan ik die preamp los het best voeden? :)

SimonS
20 maart 2008, 16:59
Kijk, da's nog eens een nuttig antwoord :???:
sorry het was wat kort door de bocht. Maar de boodschap was dat heel veel dingen kunnen, als je het maar op elkaar afstemt. Ik wil overigens niet zeggen dat ik hier bruut veel verstand van heb. 't Is enkel wat ik zelf in t bouwen heb geleerd/gelezen.


De eerste 3 vragen die mij zo te binnen schieten:
1) Heb ik de verbinding tussen pre- en poweramp op de juiste plaats gescheiden?
2) De ingangsbuis van de poweramp wordt nu maar voor de helft gebruikt (in het originele schema is de andere helft een deel van de preamp). Is dat erg?
3) Kan ik op de verbinding tussen de Classic en de Fly een 1M pot maken, als master volume?

Dank,
1: zie er prima uit
2: is prima
3: dat kan, maar je hebt ook nog Vr3 uit het peavey schema, die ook als mastervolume fungeert.

Je zou trouwens die hele reverb weg kunnen laten, en de fx loop. zodoende haal je alle solidstate spul uit je signaal pad.

succes!

crapton
21 maart 2008, 07:11
Ik ben geen top electronicus dus neem mijn woord voor wat t waard is...

Volgens mij kan je elke pre-amp koppelen met elke poweramp. Wat volgens mij belangrijk is, is het voltage van het signaal. Ofwel de pre-amp moet een bepaalde output hebben die met de input van de poweramp overeenkomt. Anders gaat ie ofwel te hard ofwel te zacht.

Te hard = geen probleem, pot ertussen = opgelost. Te zacht = wel een probleem = meer versterking nodig.

Minda
21 maart 2008, 12:43
Dank voor de reacties! Niet gestoord door enige kennis van zaken hobby ik vrolijk voort, nu nog in paint:

http://home.versatel.nl/witsenburg/FireFlyToneReverb.JPG

Oorzaak: ik ben te :chicken: om met het Peavey schema aan de gang te gaan.

Gevolg:
FireFly schema, met voeding, met toegevoegd een Moonwalk toonschema en de reverb (nee, geen buizen, nee) van de peavey. Ik wil er nog een aantal relais en pots bijplaatsen, zodat bij het schakenen van de boost ook een andere toonpot en een andere volumepot gekozen worden. En de reverbpot ook misschien, of een aparte aan-uit voor de reverb.

Nog even de voeding aanpassen zodat we prik hebben voor de reverb unit, dan moet ik toch een heel eind zijn. Of niet soms??

Minda
24 maart 2008, 10:45
FF een vraag voor de kenners onder u: ik heb altijd geleerd dat het voltage van gelijkstroom wortel 2 keer zo hoog ligt als dat van de wisselstroom voor het gelijkrichten. Kijkend naar het schema is dat niet zo. Er komt 207V~ uit de trafo, en na het gelijkrichten wordt dat op het schema 265V=. Volgens mijn berekeningen komt er dan 293V= na het gelijkrichten, en heb ik eigenlijk een 187V~ trafo nodig om die 265V= te verkrijgen. Deze (http://www.musikding.de/product_info.php/info/p943_Ringkerntrafo-230V----185V--6-3V.html) bijvoorbeeld. Die heeft ook al de gloeivoeding, en de reverb voeding maak ik toch apart.

Of zit ik er gruwelijk naast???

Dank,

SimonS
24 maart 2008, 12:17
die B+ spanningen in het plaatje zijn icm met een Hammond 369EX, die geeft 190-0-190. Na de fullwave rectifier is dat 190*1,4=266 VDC.

Minda
24 maart 2008, 12:34
Betekent dat dat ik mijn gelinkte trafo kan gebruiken? Die geeft 185V~, en ik gebruik 4 1N4007's om de boel gelijk te richten.

SimonS
24 maart 2008, 16:26
jup dat kan