PDA

View Full Version : 30 watt = ? watt buizen?



epiphone4life
19 maart 2008, 10:49
Ik heb een mg-30dfx van ongeveer 11 kilo.

Ik gebruik nooit de volle 30 watt, de helft is al heel wat.
Nou wil ik niet heletijd met die kist aan t sjouwen.
Nu zijn er tegenwoordig, aardig goedkope 5 watt buizencombo's.
Gretsch maakt er een, fender, peavey..
kan ik uit zo'n 5 watt buizen ongeveer zo'n hard geluid halen als zeg maar uit een 15 tot 20 watt transistorbak?

bvd:)

JeroenSchaaf
19 maart 2008, 11:05
Ik heb een mg-30dfx van ongeveer 11 kilo.

Ik gebruik nooit de volle 30 watt, de helft is al heel wat.
Nou wil ik niet heletijd met die kist aan t sjouwen.
Nu zijn er tegenwoordig, aardig goedkope 5 watt buizencombo's.
Gretsch maakt er een, fender, peavey..
kan ik uit zo'n 5 watt buizen ongeveer zo'n hard geluid halen als zeg maar uit een 15 tot 20 watt transistorbak?

bvd:)

Jahwel, maar wil je dan dat geluid ook clean blijft?

Want dat betwijfel ik? als je een 5watter voldoende opendraaid plus humbuckers krijg je al snel een flinke overdrive... :nervous: :cheerup:

josszee
19 maart 2008, 12:48
Wat is er vetter dan een flinke buizenoverdrive ?

TimmU
19 maart 2008, 12:58
Wat is er vetter dan een flinke buizenoverdrive ?
Dat is ook een prachtige sound. Alleen, als je clean wil spelen is het lastig hé;)

epiphone4life
19 maart 2008, 13:25
tot hoever blijft 5 watter redelijk clean dan? helemaal perfect clean hoeft ook niet..

mn mg30dfx op een derde, zo hard moet het eigenlijk kunnen, is het dan nog een beetje clean of gaat het dan al richting overdrive?

Izegrim
19 maart 2008, 13:50
Volgens mij is 5W heel erg vergelijkbaar met een 30W transistorversterker. Thuis zul je hem vast luid genoeg kunnen zetten zonder dat 'ie opbreekt.

epiphone4life
19 maart 2008, 14:04
en wat is het verschil tussen de peavey nano en de peavey valveking? die van 5 watt dan..

almarvk
19 maart 2008, 14:17
Je kan ook kijken naar een Blackheart. Goede reviews over gelezen en behoorlijk goedkoop!

BasHermus
19 maart 2008, 14:29
Als je er een lekker efficiënte 12" speaker aan hangt (bijv een V30 of G12H) gaat zo'n 5 Watter harder dan je zou verwachten.

pol
19 maart 2008, 16:24
da's waar, maar die 5watters hebben standaard zeer crappy luidsprekertjes, wat zit daarin, 8 inch ofzo ? luid gaan die speakertjes niet, en komt ook niks laag uit.

denk niet dat je veel lichter kan gaan dan 11 kilo bij een 1 x 12 combo, je zit al bijna aan dat gewicht door de speaker + behuizing.

epiphone4life
19 maart 2008, 18:04
en als je dr nou s n 8" eminence alpha-8 of iets inzet?

almarvk
19 maart 2008, 18:04
Zou ik niet doen. Haal gewoon een 12" speaker. Kleiner is echt stukken minder. Een 8" speaker zou ik helemaal ver van weg blijven.

epiphone4life
19 maart 2008, 18:09
hmm.. dan krijg ik alsnog zo'n groot ding van n versterker om mee te sjouwen..
kan in zo'n klein ding niet zomaar n 12" inzetten..

Rude Perception
19 maart 2008, 18:13
Niet zeuren en gewoon sjouwen:rockon:
Ik heb sinds deze week een combo van 30 kilo. Denk daar maar aan als jij je versterker aan het versjouwen bent;).
Verder kan je natuurlijk niet zeggen dat een aantal watts transistor een ander aantal watts wordt als je buizen gaat gebruiken. Watts zeggen gewoon verdomde weinig. Mijn nieuwe 50 watt combo beukt m'n oude 40 watt 10x weg... Allebei buizen.

TMKXL
19 maart 2008, 18:28
Volgens mij is 5 watt buizen veel harder dan 30 watt transistor. Op normaal huiskamervolume hou je zo'n ding ook echt wel clean lijkt me. Als je hem echt verder opdraait gaat ie oversturen, maar das voor thuis al the hard. ]

Het verschil tussen 5 en 50 watt buizen is niet zozeer het volume, allebei gaat het heel egr hard, maar het gaat om headroom.

pol
19 maart 2008, 18:39
grappig topic dit...

buizenwatts is niks magisch hoor.

5 watt transistor of buizen gaat net even luid clean.

het is pas als je gaat vervormen dat die buizenamp nog wat verder doorgaat en goed blijft klinken, terwijl die transistor ondertussen al heel vies doet.

neem daarbij nog dat transistoramps meestal goedkope dingen zijn die hun opgegeven wattage niet halen, en dan daarbij nog es innefficiente speakers hebben, en je hebt de fabel dat buizenamps enorm veel harder gaan...

epiphone4life
19 maart 2008, 19:28
njah, mn punt is:

ik wil er op geluid niet op achteruit gaan (qua kwaliteit) op zacht niveau t.o.v. mijn 30dfx..
maar vind dat ding qua omvang ook zo groot..
zag zo'n kleine gretsch buizen, 7 kilo en de helft aan groote ongeveer.. ruwe gok.
maar als t geluid wat daarin zit, vele malen slechter is, prefereer ik m'n marshall.

pol
19 maart 2008, 19:31
ben je een kabouter ofzo ?

epiphone4life
19 maart 2008, 19:32
neh, maar is veel handiger lijkt me.. maar vroeg ook niet om zo'n antwoord, maakt voor jou toch niks uit wat ik er mee moet?

Rude Perception
19 maart 2008, 19:36
Ik geloof dat je op z'n tenen stond pol.
Ik vind het geen rare vraag. Zoals ik al heb aangegeven. 11 Kilo is heel goed te tillen. Op de fiets wordt het alleen wel moeilijker. Als dat bijvoorbeeld de reden is, dan kan je dat toch gewoon zeggen?

epiphone4life
19 maart 2008, 19:39
ja, oa. en lopend.. en door t hele huis.. en ben ook ni heel erg te spreken over de dfx.. overdrive wel, maar clean niet echt.. erg schell..

ff vraagje tussendoor: heb n yamaha fx-370. akoestisch. Maar kun je akoestische gitaren zo op een gewone gitaarversterker aansluiten? klopt dat dan met ohmage enzo?

Rude Perception
19 maart 2008, 19:57
Ja, dat kan. Het klinkt echter niet ideaal. Impedantie gaat eigenlijk meer om de uitgang van de versterker en de speakers. Daar moet je op de impedantie letten.

epiphone4life
19 maart 2008, 20:18
ojah, nee maar omdat m'n yamaha n piezo heeft en da's toch heel wat anders dan humbuckers..
maar op mn mg klinkt het echt belabberd..

pol
20 maart 2008, 13:08
dat is normaal, daar moet je ook een versterker voor acoustische gitaren voor hebben, of een actieve monitor, een speakers voor electrische gitaar is niet geschikt om acoustische gitaren mee te versterker, daar heb je iets voor nodig met een vlakkere, meer hifi frequentieweergave.