PDA

View Full Version : Speaker stand/zuil/pad



guhlenn
19 maart 2008, 08:47
In navolging op de maak je monitors duurder met het padje topic ;); wat is de meest geschikte oplossing om je monitors op te zetten? Hoeveel maakt het uit? Zou stands kunnen nemen of gewoon een kist met zand vullen of iets dergelijks. HEeft emand daar ervaring mee?

Roman
19 maart 2008, 09:06
ah, goede vraag. Een betonpaal werkt het beste ;)

Ik heb het eens op deze manier gemaakt:
- Neem zo'n dikke kartonnen koker (kun je volgens mij bij postkantoor of tapijt handel wel scoren) en anders gewoon een PVC buis.
- vul deze met beton/zand. Na uitharden buis verwijderen indien mogelijk
- plaats er een stuk hout onder om de boel stabiel te maken
- bovenop ook een plaat hout, liefst iets van MDF (vanwege het gewicht)
- daarop zou je je monitoren (eventueel met spikes) kunnen plaatsen
- eventueel een sandwich van massa-vering-massa gebruiken (mdf-isofix-mdf bijvoorbeeld) De vering moet wel optimaal zijn
(xal kijken of ik nog foto's heb van de constructie... geloof het niet)

Hierdoor verminder je flankering van je monitor en trilt ook niet alles mee. Gevolg is een strakker geluidsbeeld. Als je daarnaast ook nog een RFZ (reflection free zone) creeert, door het plaatsen van absorptie op de eerste refelectie punten, dan zit je gebakken. Je zult het verschil merken!

Volgens mij heb ik laatst nog een linkje geplaasts (was dat niet in het monitor-padje thread van Han?) waar RFZ wordt uitgelegd en hoe je de reflecties punten kunt vinden. zoek maar's (anders zoeken op posts by roman)
(ik ben lui)

guhlenn
19 maart 2008, 09:32
Dank Roman, zal eens gaan zoeen (al ben ik zelf ook lui ;) ). BEtonnen paal is om genoeg massa te creëren, zodat de monitor simpelweg te weinig vermogen heeft om iets te laten meebewegen? Probleem is dat ik twee sets gebruik (ik ga de als40 denk ik tcoh maar houden, mooi he, hoe dat verkeert ;) )en dus liefst een compacte oplossing voor beiden wil. kan ook, met trapsgewijze betonnen paal ofzo. Maar dan moet ik wel een hoop ruimte (onder de monitors) inleveren, dus moet we zinvol zijn. Nu is beton niet handig, maar goed, je moet er iets voor over hebben... :D.

GA eens zoeken... Dank!

Roman
19 maart 2008, 10:27
Dank Roman, zal eens gaan zoeen (al ben ik zelf ook lui ;) ). BEtonnen paal is om genoeg massa te creëren, zodat de monitor simpelweg te weinig vermogen heeft om iets te laten meebewegen? Probleem is dat ik twee sets gebruik (ik ga de als40 denk ik tcoh maar houden, mooi he, hoe dat verkeert ;) )en dus liefst een compacte oplossing voor beiden wil. kan ook, met trapsgewijze betonnen paal ofzo. Maar dan moet ik wel een hoop ruimte (onder de monitors) inleveren, dus moet we zinvol zijn. Nu is beton niet handig, maar goed, je moet er iets voor over hebben... :D.

GA eens zoeken... Dank!
Klopt, het beton heeft een grote dichtheid welke moeilijk in beweging is te krijgen. De eigen trilfrq ligt dan ook erg laag, zodat je er geen last van hebt (een "zoemende" zuil is ook niets). Beton is ook simpel, je kunt bij de bouwmarkt iets van snelbeton in zakken kopen... btje water erbij en laten uitharden :)
Als je tijdens het uitharden, halverwege bv, er een paar bouten in zet, dan komen die vast te zitten en kun je dat gebruiken bij het monteren van je houten stukken. Hoef je niet in te boren meer (handig!)
Voor elke monitor zou ik toch een eigen zuil gebruiken(!) hou ze op oorhoogte (de tweaters) en achter je desk (dus niet OP je desk) om reflecties van je tafel te voorkomen. Ook dat is onderdeel van je RFZ.

Let wel op het gewicht, dat je vloer het aankan. Desnoods je RFZ verstevigen door er een extra vloerlaag neer te leggen (MDF, 16mm bijvoorbeeld).

Han S
19 maart 2008, 10:50
De ALS40 is een zware kast en die zal niet zoveel last hebben van wat ze met die stabilizer voor ogen hebben, namelijk het tegengaan van kleine bewegingen van de behuizing als gevolg van de conusbewegingen van de relatief grote woofer. De ALS40 is wel behoorlijk kritisch voor de plaatsing en de ruimte waarin hij staat. Ik heb ze in de 120m2 grote ruimte staan en daar klinken ze buitengewoon goed, het laag is bijna perfect.

Off topic: ik kocht ze van iemand in Amersfoort voor 150 euro en die had er zwart plakplastic omheen geplakt maar wel erg netjes. Dat heb ik er af gehaald vorige week en daar kwamen twee perfecte kasten onder vandaan met een erg fraaie houtstructuur. Ze zijn daardoor nu het dubbele waard want ze zijn in bijna nieuwstaat. Het schijnt dat er mensen zijn die ze zelfs met verf besmeuren. :D

guhlenn
19 maart 2008, 11:34
The ordacity! ;)

De voornaamste reden om een zuil te maken is dat idd de tweeter van de als op oorhoogte wil gaan zetten. Over de bass heb ik niks te klagen, maar ik heb de middentoner op oorhoogte en dat merk ik duidelijk. Dacht dus; als ik toch beizg ga zijn, dan gelijk ook goed...
Ik heb de monitors op de rand van m;n werkblad staan (heb geen console), dus geen reflecties van het werkblad.

Roman
19 maart 2008, 11:43
Ik heb de monitors op de rand van m;n werkblad staan (heb geen console), dus geen reflecties van het werkblad.
zeker weten? ;)

bert k
19 maart 2008, 11:51
Je bedoelt de voorrand zeker?

guhlenn
19 maart 2008, 12:18
de voorrand ja. Sterker nog, de spekers staan een beetje toed-in en alleen de binnehoek zit op de rand de buitenhoek steekt erover. Dus zeker weten doe ik het niet, maar wel damn close voor een amateur :).