PDA

View Full Version : tolex heeft veel invloed op de sound. Oude Marshall kasten



diengeman
18 maart 2008, 22:10
Zoals in mijn onderwerp "Verschil constructie Marshall Marshall speakerkasten: JCM800, 1960AX" te lezen is, wilde ik wat verschillen weten.

Ik heb een 1960AX uit 1993 met G12M25 75Hz greenbacks made in England uit dit jaar en een 1960A (JCM800, JCM900 speakerkast of iets anders) zonder tolex met G12M25 55Hz speakers uit 1978 met elkaar vergeleken. De 1960A klonk veel beter. Veel voller, ruimtelijker, meer dynamiek, meer recht voor je raap, maar ook veel sprankelijnder, levendiger, natuurlijker en geeft het eigen karakter van gitaren, elementen en versterkers veel meer weer. deze had ook het snerpende pijnhoge randje niet.

De 1960A zonder tolex kwam dus veel beter uit de test. Ik dacht dat het aan de speakers lag, dus heb de speakers omgewisseld.

En wat bleek?.......

De kasten klinken nu ongeveer hetzelfde. Ze hebben ineens beiden hetzelfde rattelende pijnhoge randje, beiden evenweinig laag, e.d. De kast zonder tolex met de nieuwere greenbacks van 75 Hz klinkt wel wat leger, ietsje meer hoog, ietsje meer compressed, ietsje vlakker, e.d., maar de verschillen zijn absoluut niet zo groot meer.

De 1960A kast zonder tolex klinkt dus beter dan de 1960AX.
Volgens mij ligt dit dus aan de tolex die normaal gesproken het geluid dempt, scheller maakt, e.d. Want de bouwwijze en de materialen van beide kasten zijn geloof ik hetzelfde. De kast dan niet ademen denk ik. Ik denk dat het hetzelfde effect geeft alsdat je een dikke laag verf op je gitaar spuit. Dat dempt ook en maakt het ook scheller, e.d.

Ik weet dus even niet wat ik ga doen. Er moet iig 1 kast weg samen met de Greenbacks uit 1993. De 1960AX vind ik veel mooier, maar die andere zonder tolex klinkt beter. Ik speel over vintage Marshalls, dus daar staat de 1960AX ook veel beter onder. Moeilijke keuze dus.

Tristan
18 maart 2008, 22:14
Euh, dat is toch een makkelijke keuze?
Het is gewoon een kwestie van de kast en de speakers houden die je het beste vindt klinken lijkt me...

diengeman
18 maart 2008, 22:26
Dat dacht ik zelf ook. Ik dacht ook altijd dat ik de sound het belangrijkste vond. Belangrijker dan de buitenkant. Maar nu heb ik mezelf toch weer een beetje leren kennen. Een 1960AX staat gewoon veel mooier onder een oude Marshall of nieuwe handwired Marshall. het zwarte speakerdoek van de 1960A vind ik ook niet zo mooi.

Ik zou de kale kast ook kunnen tolexen, maar dan heb je dus weer kans dat de sound hetzelfde is dan de 1960AX. Of zullen deze verschillen in sound niet aan de tolex liggen, maar gewoon aan de kast zelf????

Weet iemand hier meer van? Chris misschien? Of iemand anders die hier ervaring mee heeft? of weet jij hier wat van Tristan?

Ik zou misschien idd toch beter de kale kast kunnen houden. M'n 2061x klinkt hier ook ineens super op in combinatie met de 55Hz speakers. Deze heeft ineens veel meer hardrock-laag.

Zou misschien dan toch wel stom zijn om de kale kast te verkopen?!

Tristan
18 maart 2008, 23:12
The saying "don't fix what's not broken" comes to mind... :)

Rude Perception
18 maart 2008, 23:24
Hoe kan het tolex dempen? Tolex zit aan de buitenkant. Daardoor kan ik me al niet voorstellen dat het veel invloed heeft. Het dempingsverhaal kan in principe wel. Door de ruwere structuur van tolex zou het kunnen dempen. ECHTER, worden juist hoge tonen makkelijk gedempt. Lage tonen zijn juist veel moeilijker te dempen.
In mijn ogen kan het tolex dus niet de beschreven verschillen in geluid veroorzaken.

pannekoek
19 maart 2008, 00:51
kies gewoon je favo speakers in je favorite uiterlijk kast, wat boeit t als je net die herz niet haalt, verbeter je speltechnieken, ik ben van mening dat t verschil te klein is om een lelijke kale kast te gaan kopen, het oog wil ook wat!

Mitch
19 maart 2008, 01:00
Euh, dat is toch een makkelijke keuze?
Het is gewoon een kwestie van de kast en de speakers houden die je het beste vindt klinken lijkt me...
Los van de zinloze discussie die ik in de lucht voel hangen (mensen die het niet geprobeerd hebben bestrijden het verhaal van de ervaring van degene die iets wel heeft uitgetest op basis van aannames, gaap...) is de eerste reactie wel een heel erg rake.
Gewoon doen.

dml
19 maart 2008, 05:36
Is het speakerdoek van beide kasten hetzelfde?
Is de interne bekabeling in beide kasten hetzelfde?
Stonden beide kasten direct op de grond of op wielen?
Is de constructie van beide kasten hetzelfde?

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd, dit zou je zeker met opnames terug moeten horen. Kun je dit ook laten horen middels wat soundfiles?

guhlenn
19 maart 2008, 08:41
Los van de zinloze discussie die ik in de lucht voel hangen (mensen die het niet geprobeerd hebben bestrijden het verhaal van de ervaring van degene die iets wel heeft uitgetest op basis van aannames, gaap...) is de eerste reactie wel een heel erg rake.
Gewoon doen.

Komen en gaan die buien van jou of is dat gewoon continu? Natuurlijk dempt tolex iets. Da's niet verwonderlijk. JE zou er ander (dunner) doek voor kunnen spannen of een metalen rooster.

Kim Wilson
19 maart 2008, 08:42
Komen en gaan die buien van jou of is dat gewoon continu? Natuurlijk dempt tolex iets. Da's niet verwonderlijk. JE zou er ander (dunner) doek voor kunnen spannen of een metalen rooster.
Tolex is wat anders dan speakerdoek. ;)

pol
19 maart 2008, 08:57
strip de head ook dan, dan past die mooi bij de box :)

vind dat wel mooi zo, zonder tolex, beetje vernis erover...

TimmU
19 maart 2008, 09:34
Natuurlijk dempt tolex iets.
Natuurlijk niet. het is om het hout heen , van de kast. Dus ik denk dat de demping nihil is.

Dick Wolkendeck
19 maart 2008, 10:02
Ik denk dat het hout ook veel verschil kan maken. Multiplex is er in vele kwaliteiten.

Wabbie
19 maart 2008, 10:08
Ik geloof vanuit een technisch oogpunt er inderdaad niks van dat een laag je van 0.05 mm Tolex ( even een los zittend stukje tolex opgemeten met een schuifmaat hierzo) ook maar iets van demping toevoegd. Dat is dus puur technisch gekeken met mijn achtergrond kennis als werktuigbouwer bij de afdeling Vibrations and Acoustics.

Maar, aangezien er in gitaarland wel meer rare dingen voorkomen en gitaarspelen toch zeker ook voor een groot gedeelte op gevoel aankomt denk ik dat je gewoon de kast en de speakers moet pakken die het beste klinken. Het draait toch aan het einde van de dag om wat jij het beste vindt klinken? Het uiterlijk van je speakerkast vind ik een beetje een secundair belang ( bij een gitaar is het nog wel te begrijpen)

heinz3110
19 maart 2008, 10:46
Vergeet niet de interne bedrading precies door het midden heen te laten lopen naar de plug toe. Dat voegt net die extra rijke anachronalisatieharmonischen toe die gitaristen zo graag willen horen.


Jongens toch. Straks gaan we nog lopen miepen dat bakeliet knopjes beter klinken dan de standaard plastieken.

Rutger
19 maart 2008, 11:29
Nietes!







eh...







Wellus!!!

diengeman
19 maart 2008, 12:54
Mij lijkt de tolex wel te dempen.
Zet maar eens een speakerkastje in een dichte houten kist en daarna in dezelfde houten kist met tolex eromheen. je hoort dan wel verschil. De houten kist geeft via het hout een bepaalde sound naar buiten, wat ook zo is met een speakerkast. hoe groot en hoorbaar dat is, dat weet ik niet, dus ik weet niet of tolex een hoorbaar verschil is.

pannekoek
19 maart 2008, 14:03
Vergeet niet de interne bedrading precies door het midden heen te laten lopen naar de plug toe. Dat voegt net die extra rijke anachronalisatieharmonischen toe die gitaristen zo graag willen horen.


Jongens toch. Straks gaan we nog lopen miepen dat bakeliet knopjes beter klinken dan de standaard plastieken.


ja inderdaad! zonder die anachronalisatieharmonischen kunnen de absolutatiemoduleknopjes niet goed werken en dan krijg je natuurlijk een kutsound!!!

Mitch
19 maart 2008, 15:08
Komen en gaan die buien van jou of is dat gewoon continu? Natuurlijk dempt tolex iets. Da's niet verwonderlijk. JE zou er ander (dunner) doek voor kunnen spannen of een metalen rooster.
Nou, lees de posts na die van jou en je begrijpt vast wat meer van mijn 'bui' :D
Eerlij gezegd verbaast het me wel dat hier niet zo'n pagina's lange rel om uitbreekt als om het speaker-kabel omdraaien verhaal. Dat herinner je je ongetwijfeld nog als enthousiast deelnemer.

AART
19 maart 2008, 15:21
Hmm, ik heb zelf een 2x12 cab die ik nu aan het renoveren ben en ik heb laatst het tolex eraf geript. Eigenlijk geen verschil in sound opgemerkt.

Ik ben dan ook niet zo heel erg tot in de allerlaatste puntjes bezig met mijn sound though, de echte puristen die verschil tussen kabels en richtingen horen zullen vast een heel ander karakter van de amp opmerken bij tolexwisseling.

Blauw en wit klinken ook veel beter dan zwart.

pannekoek
19 maart 2008, 15:37
Hmm, ik heb zelf een 2x12 cab die ik nu aan het renoveren ben en ik heb laatst het tolex eraf geript. Eigenlijk geen verschil in sound opgemerkt.

Ik ben dan ook niet zo heel erg tot in de allerlaatste puntjes bezig met mijn sound though, de echte puristen die verschil tussen kabels en richtingen horen zullen vast een heel ander karakter van de amp opmerken bij tolexwisseling.

Blauw en wit klinken ook veel beter dan zwart.

is het makkelijk om de tolex van je amps te vervangen of laten vervangen?

t zou wel vet zijn om mijn jvm410h met mij marshall1960tv een ander kleurtje te geven!

AART
19 maart 2008, 15:41
Zelf doen is goed te doen, maar wel met wat oefening, de eerste keer maak je wel wat foutjes/oneffenheden, later wordt het beter. Laten doen kost je een paar uur aan arbeid. Denk aan enkele honderden euro's(300-350) voor een halfstack ofzo?) incl tolex als je het laat doen.

pannekoek
19 maart 2008, 15:51
Zelf doen is goed te doen, maar wel met wat oefening, de eerste keer maak je wel wat foutjes/oneffenheden, later wordt het beter. Laten doen kost je een paar uur aan arbeid. Denk aan enkele honderden euro's(300-350) voor een halfstack ofzo?) incl tolex als je het laat doen.


en wat kost het als je hetzelf doet? dus tolex lijm etc etc?

Nocki
19 maart 2008, 16:02
Zelf doen is goed te doen, maar wel met wat oefening, de eerste keer maak je wel wat foutjes/oneffenheden, later wordt het beter. Laten doen kost je een paar uur aan arbeid. Denk aan enkele honderden euro's(300-350) voor een halfstack ofzo?) incl tolex als je het laat doen.


alleen dat witte spul wat onder die ontzettend mooie topjes zit kost moeite om er af te halen! Dat is dat ook straf!!!

pannekoek
19 maart 2008, 16:23
alleen dat witte spul wat onder die ontzettend mooie topjes zit kost moeite om er af te halen! Dat is dat ook straf!!!

ik denk dat ik wel me portomonee open trek om me marshall stack te laten customizen:D

Rutger
19 maart 2008, 16:43
alleen dat witte spul wat onder die ontzettend mooie topjes zit....
Gadverdamme, hebben ze niks beters doen daar bij de cab-afdeling!

crapton
19 maart 2008, 20:05
Vergeet niet de interne bedrading precies door het midden heen te laten lopen naar de plug toe. Dat voegt net die extra rijke anachronalisatieharmonischen toe die gitaristen zo graag willen horen.


Jongens toch. Straks gaan we nog lopen miepen dat bakeliet knopjes beter klinken dan de standaard plastieken.

Ja lach maar...:seriousf:

Toch is t wel zo hoor, ik had een alu stripje in de buurt van de speaker en toen dat weg was had ik minder last van distortion en was het geluid veel vinder fuzzy...

Fantastische zinloze discussie!!! Zal ik eens een nieuw topic openen: Het grote zinloze discussie topic? Iedereen die wat wil OH-en kan zijn onzin daar kwijt... Risico is dat de rest van het forum dan zo rustig wordt...

Aca Ilic
19 maart 2008, 20:10
tja, ik zal waarschijnlijk een rare zijn als ik betwijfel dat tolex invloed op geluid heeft ( vind ik trouwens erg ver gezocht), maar nu dat ik het lees snap ik ook waarom Jimi ook altijd kop van zijn strat door de speakerdoek ramde: hij vond het inderdaad niet lekker klinken.....

Kim Wilson
19 maart 2008, 20:16
Tja, toch ben ik hier minder sceptisch over dan een omgedraaide speakerkabel. De klank van het hout maakt deel uit van je totale geluid. En met tolex zóu de resonantie van het hout beperkt kunnen worden. Ik vergelijk het even met een drumvel waar je een dempring oplegt, zo'n cirkel van 4 cm breed. Dus misschien dempt het wel enigszins. Maar ik denk niet dat het zoveel scheelt als de TS denkt.

En nog maar een keer: tolex is géén speakerdoek.

heavy-metal-thunder
19 maart 2008, 21:54
Zoals in mijn onderwerp "Verschil constructie Marshall Marshall speakerkasten: JCM800, 1960AX" te lezen is, wilde ik wat verschillen weten.

Ik heb een 1960AX uit 1993 met G12M25 75Hz greenbacks made in England uit dit jaar en een 1960A (JCM800, JCM900 speakerkast of iets anders) zonder tolex met G12M25 55Hz speakers uit 1978 met elkaar vergeleken. De 1960A klonk veel beter. Veel voller, ruimtelijker, meer dynamiek, meer recht voor je raap, maar ook veel sprankelijnder, levendiger, natuurlijker en geeft het eigen karakter van gitaren, elementen en versterkers veel meer weer. deze had ook het snerpende pijnhoge randje niet.

De 1960A zonder tolex kwam dus veel beter uit de test. Ik dacht dat het aan de speakers lag, dus heb de speakers omgewisseld.

En wat bleek?.......

De kasten klinken nu ongeveer hetzelfde. Ze hebben ineens beiden hetzelfde rattelende pijnhoge randje, beiden evenweinig laag, e.d. De kast zonder tolex met de nieuwere greenbacks van 75 Hz klinkt wel wat leger, ietsje meer hoog, ietsje meer compressed, ietsje vlakker, e.d., maar de verschillen zijn absoluut niet zo groot meer.

De 1960A kast zonder tolex klinkt dus beter dan de 1960AX.
Volgens mij ligt dit dus aan de tolex die normaal gesproken het geluid dempt, scheller maakt, e.d. Want de bouwwijze en de materialen van beide kasten zijn geloof ik hetzelfde. De kast dan niet ademen denk ik. Ik denk dat het hetzelfde effect geeft alsdat je een dikke laag verf op je gitaar spuit. Dat dempt ook en maakt het ook scheller, e.d.

Ik weet dus even niet wat ik ga doen. Er moet iig 1 kast weg samen met de Greenbacks uit 1993. De 1960AX vind ik veel mooier, maar die andere zonder tolex klinkt beter. Ik speel over vintage Marshalls, dus daar staat de 1960AX ook veel beter onder. Moeilijke keuze dus.

om zeker te zijn dat het klankverschil NIET veroorzaakt wordt door het gebruikte hout, zou het mss interessant kunnen zijn om de AX te strippen.

diengeman
19 maart 2008, 22:41
Das ook een leuk grapje. haha.

AART
19 maart 2008, 22:41
en wat kost het als je hetzelf doet? dus tolex lijm etc etc?

100-150 euro, afhankelijk van de hoeveelheid tolex die je nodig hebt denk ik.
Per meter kost het zo'n 30-35 euro.

Lijm kost +- 10 euro per pot, en je hebt er 3 nodig ofzo voor een halfstack.


Vraag het anders Franc of Kim Wilson eens, die willen dat misschien wel voor je doen?

Mitch
19 maart 2008, 22:44
Das ook een leuk grapje. haha.
Nee, da's pas goed vergelijken ;)

pannekoek
19 maart 2008, 22:49
100-150 euro, afhankelijk van de hoeveelheid tolex die je nodig hebt denk ik.
Per meter kost het zo'n 30-35 euro.

Lijm kost +- 10 euro per pot, en je hebt er 3 nodig ofzo voor een halfstack.


Vraag het anders Franc of Kim Wilson eens, die willen dat misschien wel voor je doen?

dat noteer ik ff voor in de toekomst!

diengeman
19 maart 2008, 22:57
Stelletje zeikerds!!!!

Ik zeg alleen dat er verschil is in de sound tussen de 2 kasten en dat ik me afvraag of het aan de tolex ligt.

Beginnen er meteen een paar zeikers te janken die het waarschijnlijk prachtig vinden om alles af te zeiken en wat sociale deeltjes missen.
En misschien ook nog wel een stel goede oren en muzikaal gevoel missen.

Voor degene die niet vaak alles lopen af te zeiken en dit 1 van de weinige keren is, is dit iig niet bedoelt. Dus de echte zeikerds voelen vast wel dat dit op hun is gericht. Maar misschien missen ze dit ook wel.

Het is iig een feit dat de kast minder kan ademen en bewegen met de tolex. Hoeveel dit invloed heeft op de sound weet ik niet en ik weet ook niet of dit hoorbaar is. Maar het zou beste wel eens kunnen dat dit goed hoorbaar is. Maar daarvoor heb je 2 identieke kasten nodig met exact dezelfde sound, dezelfde volume (in geluid), e.d. , zodra er in beiden kasten speakers zitten. Daarna 1 van de 2 tolexen en dan daarna weer testen.

En zoals ik al zei, spuit je electrische gitaar maar eens onder een dikke laag verf. Wedden dat je dat goed hoort? En anders mankeer je toch echt wat aan je oren, of laat je je behoorlijk beinvloeden door wat er tussen je oren zit.

diengeman
19 maart 2008, 23:01
Nogmaals, deze negatieve woorden waren alleen bedoeld voor mensen die constant iedereen afkraken en afzeiken, zonder zelf op een goede manier getest te hebben. Weinig mensen dus.

AART
19 maart 2008, 23:09
Nogmaals, deze negatieve woorden waren alleen bedoeld voor mensen die constant iedereen afkraken en afzeiken, zonder zelf op een goede manier getest te hebben. Weinig mensen dus.

Hmm, ik weet niet of ik eronder val, maar iedereen maakt maar een geintje joh, relax. IK heb zelf iig geen verschil gehoord, maar zoals ik al zei, ik ben niet superpicky op mijn sound, niet tot op dat niveau iig.

TimmU
19 maart 2008, 23:12
Stelletje zeikerds!!!!

Ik zeg alleen dat er verschil is in de sound tussen de 2 kasten en dat ik me afvraag of het aan de tolex ligt.

Beginnen er meteen een paar zeikers te janken die het waarschijnlijk prachtig vinden om alles af te zeiken en wat sociale deeltjes missen.
En misschien ook nog wel een stel goede oren en muzikaal gevoel missen.

Voor degene die niet vaak alles lopen af te zeiken en dit 1 van de weinige keren is, is dit iig niet bedoelt. Dus de echte zeikerds voelen vast wel dat dit op hun is gericht. Maar misschien missen ze dit ook wel.

Het is iig een feit dat de kast minder kan ademen en bewegen met de tolex. Hoeveel dit invloed heeft op de sound weet ik niet en ik weet ook niet of dit hoorbaar is. Maar het zou beste wel eens kunnen dat dit goed hoorbaar is. Maar daarvoor heb je 2 identieke kasten nodig met exact dezelfde sound, dezelfde volume (in geluid), e.d. , zodra er in beiden kasten speakers zitten. Daarna 1 van de 2 tolexen en dan daarna weer testen.

En zoals ik al zei, spuit je electrische gitaar maar eens onder een dikke laag verf. Wedden dat je dat goed hoort? En anders mankeer je toch echt wat aan je oren, of laat je je behoorlijk beinvloeden door wat er tussen je oren zit.

Wat een onzin staat er grotendeels in deze post ( niets persoonlijks , voordat dit een bitch topic wordt.!!!) Maar jij hebt niet 2 dezelfde speakerkasten met elkaar vergeleken, eentje met tolex en eentje zonder. Jij hebt 1 speakerkast met 75HZ speakers ( G12M-75) en een kast met 55Hz speakers(G12M25) vergeleken. Andere freguenties, andere tonen .Niet te vergelijken dus, en ik snap de reacties dus ook wel. Dit is geen betrouwbare test.:)

Tristan
19 maart 2008, 23:20
Volgens mij heeft hij ook de speakers bij beide kasten uitgewisseld hoor, dus in dit geval is het wel een steekhoudende test, in ieder geval wel voor de topic starter...

dml
20 maart 2008, 07:56
Ik vergelijk het even met een drumvel waar je een dempring oplegt, zo'n cirkel van 4 cm breed. Dus misschien dempt het wel enigszins.

Da's natuurlijk een vergelijking van niks. Als je met drums gaat vergelijken, kun je dat beter doen door een gelakte ketel te vergelijken met een beplakte.

Kim Wilson
20 maart 2008, 08:21
Da's natuurlijk een vergelijking van niks. Als je met drums gaat vergelijken, kun je dat beter doen door een gelakte ketel te vergelijken met een beplakte.
Ik snap je punt, maar zo bedoel ik het niet. Als je een stukje ducttape op een vel plakt, dempt dat ook. De resonantie van de cab maakt deel uit van je geluid, en door tolex erop te plakken, demp je die resonantie. Ik vraag me alleen af hoeveel invloed het heeft op het uiteindelijke geluid.

Zou het niet kunnen dat ze toch ander hout hebben gebruikt in de beide kasten? Hij heeft een 1960A en een 1960AX, dat zijn toch twee verschillende cabs? Ik zou het verschil voorlopig nog niet op de tolex schuiven.

@ Diengeman: heb je de speakers onderling uitgewisseld, of heb je alleen de 55Hz overgezet?

En idd, gelakte ketels schijnen mooier te klinken dan beplakte.

JohnLord
20 maart 2008, 10:18
Tja, sommige mensen schijnen zelfs het gras te horen groeien......

Rutger
20 maart 2008, 10:43
Tja, sommige mensen schijnen zelfs het gras te horen groeien......
He, niet alle gras over een kam scheren he. Het verschilt in sound van verschillende soorten gras is enorm!

diengeman
20 maart 2008, 10:50
Wat een onzin staat er grotendeels in deze post ( niets persoonlijks , voordat dit een bitch topic wordt.!!!) Maar jij hebt niet 2 dezelfde speakerkasten met elkaar vergeleken, eentje met tolex en eentje zonder. Jij hebt 1 speakerkast met 75HZ speakers ( G12M-75) en een kast met 55Hz speakers(G12M25) vergeleken. Andere freguenties, andere tonen .Niet te vergelijken dus, en ik snap de reacties dus ook wel. Dit is geen betrouwbare test.:)

Klopt niet.

Ik heb de speakers verschillende malen omgewisseld en de klanken per speaker beluisterd. Ik heb op den door 2 55Hz plus 2 75 Hz in 1 kast gedaan en de andere in de andere kast. Het verschil in de sound blijft hetzelfde.
Maar ik denk idd dat het verschil in klank vooral is door de verschillende speakerdoeken en omdat in de 1960AX kast (met tolex) er aan de binnenkant aardig wat lijm zit, wat er waarschijnlijk in is gekomen door het lijm op de kast te spuiten voor het tolex er aan te plakken. Die lijm zou dus de iets scherpere klank kunnen veroorzaken omdat het dus een harder laag is en zo de hoge tone reflecteerd ipv van een beetje opzuigt wat het hout doet..

Lexvandoef
20 maart 2008, 10:59
heb je trouwens al gecheckt of het hout verschilt van de 2 kasten?

bass blom
20 maart 2008, 11:03
Klopt niet.

Ik heb de speakers verschillende malen omgewisseld en de klanken per speaker beluisterd. Ik heb op den door 2 55Hz plus 2 75 Hz in 1 kast gedaan en de andere in de andere kast. Het verschil in de sound blijft hetzelfde.
Maar ik denk idd dat het verschil in klank vooral is door de verschillende speakerdoeken en omdat in de 1960AX kast (met tolex) er aan de binnenkant aardig wat lijm zit, wat er waarschijnlijk in is gekomen door het lijm op de kast te spuiten voor het tolex er aan te plakken. Die lijm zou dus de iets scherpere klank kunnen veroorzaken omdat het dus een harder laag is en zo de hoge tone reflecteerd ipv van een beetje opzuigt wat het hout doet..

had je bij die verschillende wisselingen de kasten ook steeds op exact dezelfde plek staan voor je ging luisteren?

diengeman
20 maart 2008, 11:04
Maar idd, deze test is niet betrouwbaar. Iig niet om te testen of tolex een verschil in sound maakt. Ik heb de 2 kasten namelijk niet naast elkaar gehoord zonder tolex.
Maar ik vroeg me in de eerste instantie af of het an de tolex ligt. Leek mij op zich wel dat de tolex een klin beetje verschil maakt in de sound, of het nou el goed of totaal niet hoorbaar is. Maar zoals ik al zei ligt het denk ik vooral aan het speakerdoek en aan de lijmresten aan de binnenkant. En misschien zelf aan een andere houtsoort of de kwaliteit van het hout. De 1960A kast zou goed een JCM800 kast kunnen zijn uit begin jaren 80. De 1960AX is uit 1993. Dus het is helemaal niet vreemd dat er andere houtsoorten en lijmsoorten zijn gebruikt die minder resoneren. Of misschien wel dezelfde houtsoort, maar dat de ene van betere kwaliteit is. Net zoals met gitaren zit er ook een groot verschil tussen kwaliteit binnen dezelfde houtsoort.

Dus conclusie:
Onbetrouwbare test om te kunnen testen of tolex verschil maakt in sound.

Misschien dat er wel mensen zijn die dit toevallig getest hebben. Dan is het wel interessant om gegevens uit te wisselen. Maar anders heeft het misschien niet veel zin om hierover te discuseren, want ik wil met mijn topic abslouut geen negatieve reacties van elkaar opwekken.

diengeman
20 maart 2008, 11:08
Ik zie geen verschil in houtsoort, maar ik ben ook geen superhoutkenner.
Het enige verschil is het latje tussen de bovenste en onderste speakers waarvan de balk loopt naar de achterkant van de speakerkast. Bij de 1960A is deze van massief hout en van de 1960AX van multiplex. Het is ook een iets andere bevestiging.

Ik heb vanalles vele, vele malen omgewisseld en getest. Zo ook de plaatsing van de kasten, bedrading, enz.

diengeman
20 maart 2008, 11:19
Klopt niet.

Ik heb de speakers verschillende malen omgewisseld en de klanken per speaker beluisterd. Ik heb op den door 2 55Hz plus 2 75 Hz in 1 kast gedaan en de andere in de andere kast. Het verschil in de sound blijft hetzelfde.
Maar ik denk idd dat het verschil in klank vooral is door de verschillende speakerdoeken en omdat in de 1960AX kast (met tolex) er aan de binnenkant aardig wat lijm zit, wat er waarschijnlijk in is gekomen door het lijm op de kast te spuiten voor het tolex er aan te plakken. Die lijm zou dus de iets scherpere klank kunnen veroorzaken omdat het dus een harder laag is en zo de hoge tone reflecteerd ipv van een beetje opzuigt wat het hout doet..

Dus 2 55Hz bovenin en de 75Hz onderin. Bij beide kasten.
Kasten naast elkaar gezet en het middelpunt van de kasten precies op m'n oren gericht.
De kasten vele malen omgewisseld en ook de speakers van de kasten omgewisselt en op hetzelfde punt gezet en ik op hetzelfde punt met het middelpunt weer precies op m'n oren gericht.

Maar de verschillen lijken al heelwat minder groot. De 1960AX (met tolex en lijm aan de binnenkant) klinkt ietsje scherper en het geluid blijft zeg maar iets meer in de kast hangen. De 1960A (zondertolex) klinkt ietsje opener, ietsje minder scherp, de losse noten van een akkoord zijn duidelijker, ietsje strakker en directer.

De verschillen zijn na vele tests dus niet zo heel groot.

Ik denk dat het voornamelijk komt door het speakerdoek en de lijmresten. Dan lijkt het me goed te begrijpen waarom de 1960AX wat scherper klinkt en dat de 1960A (zonder tolex en zonder lijmresten) wat opener, directer, strakker, dynamischer en dat de sound daar minder in de kast blijft hangen. Vooral door het speakerdoek en geen aanwezigheid van vele lijmresten aan de binnenkant.

guhlenn
20 maart 2008, 15:02
oh man, idd tolex is dat spul op je cab. lolol.

Speakerdoek doelde ik op ja, mijn dank Kim.


Nou, lees de posts na die van jou en je begrijpt vast wat meer van mijn 'bui' :D

Nou, eigenlijk niet. Ik hou van mensen die op een redelijke manier kritisch nadenken. Jij lijkt dta bij voorbaat naar het land der grote zeurkousen (stel je voor!) te willen exporten onder het motto; je was er niet bij. Zo ken ik er nog een paar.

dml
21 maart 2008, 11:29
Ik heb vanalles vele, vele malen omgewisseld en getest. Zo ook de plaatsing van de kasten, bedrading, enz.

Meten is weten. Wil je, of wie dan ook, aantonen dat er verschil zit tussen beide cab's, dan zul je ze beide onder exact dezelfde condities met een scoop moeten meten. Doet me denken aan die discussie met die gast van de Beaufort studio.....

Maar uiteindelijk telt wat jij het beste vindt klinken.

Mitch
21 maart 2008, 19:09
Nou, eigenlijk niet. Ik hou van mensen die op een redelijke manier kritisch nadenken. Jij lijkt dta bij voorbaat naar het land der grote zeurkousen (stel je voor!) te willen exporten onder het motto; je was er niet bij. Zo ken ik er nog een paar.
Zeg.... het zal wel aan het internet liggen, maar als ik op je overkom alsof ik niet van kritisch denken houd: het tegenovergestelde is waar. Het vervelende is alleen met dit soort topics dat het buitengewoon lastig is om een fenomeen te verklaren en er dus allerlei theorieën over en weer gaan wat op zich interessant zou kunnen zijn, ware het niet dat er dan altijd weer mensen gaan bitchen of flauwe grappen gaan maken en er uiteindelijk een non-discussie overblijft.
Noem het negatief, ik noem het patroonherkenning. Je interpretatie dat ik het motto"je was er niet bij" zou aandragen om een discussie af te serveren is ook een foute aanname, spijt me zeer. Misschien een volgende keer op een meeting even een biertje doen, begrijpen we elkaar vast beter :harmony: