PDA

View Full Version : Staat een stekker onder stroom?



skabouter
18 maart 2008, 19:31
Hele simpele vraag. Ik heb hier een ouwe 130watt buizenamp staan, en ik wil een andere stekker op het ingebouwde stroomsnoer monteren. De losse stekker heb ik al, maar ik wil even zeker weten dat er geen spanning op de stroomdraden staat als ik dit doe....ik hoor dat je ook niet zomaar in buizenamps moet gaan sleutelen omdat er hogere spanningen dan 230volt op staan! Geld dit ook voor de stekker?

Rinze
18 maart 2008, 19:43
Euh, volgens mij niet. Maar dat kun je checken met een spanningszoeker. Tip: check eerst ook even of die spanningszoeker het wel doet.


Is dat die mooie Music Man die je probeert te verpatsen? Is ie helemaal buis, of zit er een transistor voortrap in? Waarom verkoop je hem eigenlijk?

EDIT: hogere spanning staat er sowieso niet op het snoer...Ik zou zeggen dat er überhaupt geen stroom op staat maar omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor een nieuwe Ska-coup ben ik voorzichtig...

crapton
18 maart 2008, 19:46
Hele simpele vraag. Ik heb hier een ouwe 130watt buizenamp staan, en ik wil een andere stekker op het ingebouwde stroomsnoer monteren. De losse stekker heb ik al, maar ik wil even zeker weten dat er geen spanning op de stroomdraden staat als ik dit doe....ik hoor dat je ook niet zomaar in buizenamps moet gaan sleutelen omdat er hogere spanningen dan 230volt op staan! Geld dit ook voor de stekker?


Yo dude ... chill 8):rockon::seriousf: hahahaha goede vraag


Als je de stekker in t stopcontact stopt staat er spanning op... Als ie er niet inzit niet... Uhmmmm, of andersom... Als ie niet in t stopcontact zit staat er spanning op... Ehhhh, als ie bij t stopcontact licht staat er stroom in... Nou moe, das moeilijk...

Serieus: stekker eruit = geen spanning op netsnoer - zit immers altijd een trafo tussen... Kan nog wel spanning staan op condensatoren binnenin, en daar moet jij zo te lezen dus bij zijn en zeker niet aankomen...

JohnLord
18 maart 2008, 20:08
Is het geen los voedingssnoer?

skabouter
18 maart 2008, 20:16
wat Eroosch zegt klinkt wel aannemelijk toch? ik ga idd niet bij de trafo`s rommelen, maar alleen bij het uiteinde van het snoer wat uit de amp komt. Deze is inderdaad ingebouwd, geen losse 220v eurostekker.

Jimwoud
19 maart 2008, 09:27
Zou wel handig zijn als er stroom op stond, dan hoef je hem ook niet in het stopcontact te steken.

Rinze
19 maart 2008, 10:24
Zou wel handig zijn als er stroom op stond, dan hoef je hem ook niet in het stopcontact te steken.

:seriousf: dat ik daar niet opkwam...

Rutger
19 maart 2008, 10:28
Volgens mij vatten jullie hem niet helemaal, ik vind het wel een logische vraag. Omdat op de condensatoren in de versterker, nadat de stekker uit het stopcontact is gehaald, een flinke spanning blijft staan, kun je een flinke schok krijgen als je aan het circuit van de versterker komt ondanks dat de stekker eruit is.

Of dat ook voor de stekker zelf geldt.... moet je even Chris voor pmen denk ik.

heinz3110
19 maart 2008, 10:37
Voor de condensatoren zit een gelijkrichter. Die houd in dit geval juist de gelijkspanning tegen. Als dat nog niet genoeg is, kan gelijkspanning niet echt lekker door de secundaire naar primaire winding toe.

Dus. Geen paniek, gewoon die stekker erop zetten.

(Plus het feit dat bij een beetje versterker er ontkoppelweerstanden over de condensatoren zit, die de condensatoren -in ieder geval zo'n 3 minuten hoogstens - laten doen leeglopen tot nagenoeg nul)

Jimwoud
19 maart 2008, 10:40
Volgens mij vatten jullie hem niet helemaal, ik vind het wel een logische vraag. Omdat op de condensatoren in de versterker, nadat de stekker uit het stopcontact is gehaald, een flinke spanning blijft staan, kun je een flinke schok krijgen als je aan het circuit van de versterker komt ondanks dat de stekker eruit is.

Of dat ook voor de stekker zelf geldt.... moet je even Chris voor pmen denk ik.
Het is ook zeker geen slechte vraag, maar het zou een beetje gevaarlijk zijn als er stroom kan staan op een stekker, die open en bloot ergens kan liggen.

Rutger
19 maart 2008, 10:43
Ja dat klopt, ik zou zelf ook denken van niet, omdat ik dan vast en zeker wel een keer een oplawaai gehad moeten hebben bij het op- en afbreken van m'n gear.

Franc
19 maart 2008, 10:51
Het is helemaal geen gekke vraag, maar zolang de stekker uit het stopcontact is, kun je zonder probleem aan de stekker of het snoer werken.

Er zit immers een trafo tussen en die ontkoppelt alles wat er in het apparaat zit van de buitenwereld.
Dat is ook zo'n beetje de functie van een trafo (naast dat hij de spanning kan verhogen en verlagen).

Overigens is het spanning die ergens op kan staan en niet stroom
Stroom loopt ergens doorheen en spanning staat ergens op.

Aan de primaire zijde van een trafo is niets waar spanning zich kan schuilhouden, dus je kunt zonder angst de stekker vervangen :)

GeofJackon
19 maart 2008, 13:41
Eigenlijk is dit zo'n vraag die mee in het veiligheids topic over amps moet. Vind het wel raar dat deze vraag nog niet eerder is gekomen.

hadv
19 maart 2008, 23:07
Een vraag over (electrische) veiligheid is altijd een goede vraag.
Check met een spanningszoeker. De kans dat bij een niet-defect apparaat spanning op de netspanningsstekker zit is heeeeeeel erg klein

skabouter
20 maart 2008, 13:39
danku meedenkende mensen :)

het was idd een simpele vraag en het antwoord leek mij zelf ook al, maar je kan niet zeker genoeg zijn bij die zaken vind ik! ik krijg gewoon liever geen schok! maar nu ga ik dan dus veilig aan de stekker sleutelen! Ik dank u allen!