PDA

View Full Version : Paar Ribbon vraagjes



guhlenn
18 maart 2008, 13:43
heb een ouwe M260 van beyer op de kop kunnen tikken. DIN, dat dan weer wel... maaruh; hoe zat het ook alweer met windstoot gevoeligheid? Heb gehoord dat ze gevoelig zijn, maar mensen gebruiken ze vaak om loeiende gitaaramps op te nemen... dus...

hoe kan je het lintje verwisselen, waar kan dat en wa kos da?

Er mag geen phantom op toch?

Zal wat clipjes posten zodra ik de kans krijg.

Roman
18 maart 2008, 13:59
ja... nee... misschien...

:p

bert k
18 maart 2008, 14:12
Geen phantom, gewoon voor die speaker pleuren, als het te hard is hoor je vanzelf vervorming, en een lintje? Lijkt me niet, dan is gewoon je mic dood, moet je een nieuwe kopen.

guhlenn
18 maart 2008, 15:32
Het lintje (ribbon) schijn je te kunnen laten vervangen door een nieuw , maar weet er niks van. lijkt me vnl. dat het magnetisch veld dan aangepast moet worden. Maar goed, ik hoor dus gewoon wanneer de boel overstuurd, mooi, dacht dat ik dan al te laat was. BEdankt!

@Roman; Juist!

bass blom
18 maart 2008, 16:06
er zijn toch vast wel ergens specs te vinden wat hij max aan SPL kan hebben?

charlie45
18 maart 2008, 18:00
ik heb begrepen dat een ribbon mic heel veel druk aankan, heb wel eens met een dure crowley & tripp opgenomen.

sowieso moet je het vrij bont maken wil je een microfoon kapot blazen hoor.

daarmee wil ik niet zeggen dat het zinloos is om te controleren wat je microfoon aankan.

Han S
18 maart 2008, 18:20
De Beyer M160 en 260 zijn vrij duurzame ribbons die echt wel wat kunnen hebben, maar ik zou ze niet in het gat van het voorvel van een basdrum zetten.

Er zit een heel klein lintje van aluminium, van 2/1000 milimeter dik (bij de 160 twee lintjes vlak bij elkaar) in een sterk magnetisch veld. Als je er hard genoeg in blaast rekt het lintje uit en is het gedaan met je mooie geluid. Zelf vervangen kun je vergeten, dit vereist veel vakkennis en een zeer vaste hand, dus stuur je de mic naar Beyer en dan kun je net zo goed een nieuwe kopen. In Amerika zit Steven Sank die ze repareert en modificeert.

De ribbon mic heeft een trafo en is gebalanceerd, dus hij kan alleen maar uitfikken als de aansluiting verkeerd is of er sluiting in de bedrading zit. Maar als je fantoom per kanaal kan uitzetten zou ik er geen fantoom op loslaten.

guhlenn
19 maart 2008, 08:45
Mijn dank. Hij heeft natuurlijk een spl rating, maar ja, dan moet ik ook weten wat mijn amp aan spl geeft. Was meer zodat ik enigzins voorbereid eraan begon. Anyway, mijn dank!