PDA

View Full Version : Ibanez Jem (Goed of slecht?)



Ajox
17 maart 2008, 21:26
Hallo allemaal!

Sedert kort ben ik aan het speren om nu echt eens een superplank te kopen. dan denk ik zo aan 2000 - 3000€.

Nu ging ik naar men lokale muziekwinkel advies vragen over de Ibanez JEM.
De man zij mu vol overtuiging dat het voor zo'n prijs echt geen goede gitaar was. Zijn kritiek punten waren:

- De nek is veel te dun zodat ze scheef getrokken word onder de druk van de snaren

- de pickups klinken zeer flets en droog

- en da brug zou vlug ontstemmen en gewoon niet ok zijn.



Nu had ik graag eens de mening gehad van jullie. Graag hod ik wel opbouwende kritiek gehoort, daarmee bedoel ik niet gewoon een antwoord zoals: u gitaarverkoper is een amateur ofzo (want dis is hij echt niet :p)

Maar graag een goede uitleg met waarom je het eens bent of waarom niet.
Ik ben eens benieuwd want ik vind het werkelijk een prachtige gitaar maar als het waar is wat hij zegt dan twijfel ik enorm :s


Groetjes en alvast bedankt

Dark_Tranquillity
17 maart 2008, 21:30
Mooie Jackson niet wat voor je? Goed spul, in jouw prijsklasse, naar mijn mening een keuze om te overwegen?

Ajox
17 maart 2008, 21:33
Mja men voorkeur gaat nu nog uit naar de Jem. Jackson zijn prachtige gitaren maar de Jem is voor mij de enige gitaar waarvan er echt iets in mij zegt van: JA DAT IS HEM!

almarvk
17 maart 2008, 21:35
Heb je er al op gespeeld? Met zo'n budget moet je juist gaan spelen. Een mening hier stelt dan niet zo veel voor.

Ajox
17 maart 2008, 21:39
Daar geef ik je volledig gelijk in. Dus idd eigenlijk valt de mening over fletse pickups weg maar dan zit ik nog met de scheefgetrokken nek en die brug.

Wat is daarvan?

Bram+
17 maart 2008, 21:43
Hallo allemaal!

Sedert kort ben ik aan het speren om nu echt eens een superplank te kopen. dan denk ik zo aan 2000 - 3000€.

Nu ging ik naar men lokale muziekwinkel advies vragen over de Ibanez JEM.
De man zij mu vol overtuiging dat het voor zo'n prijs echt geen goede gitaar was. Zijn kritiek punten waren:

- De nek is veel te dun zodat ze scheef getrokken word onder de druk van de snaren

- de pickups klinken zeer flets en droog

- en da brug zou vlug ontstemmen en gewoon niet ok zijn.



Nu had ik graag eens de mening gehad van jullie. Graag hod ik wel opbouwende kritiek gehoort, daarmee bedoel ik niet gewoon een antwoord zoals: u gitaarverkoper is een amateur ofzo (want dis is hij echt niet :p)

Maar graag een goede uitleg met waarom je het eens bent of waarom niet.
Ik ben eens benieuwd want ik vind het werkelijk een prachtige gitaar maar als het waar is wat hij zegt dan twijfel ik enorm :s


Groetjes en alvast bedankt
Allereest: over welke Jem gaat het? De Jem 7V neem ik aan?

Die gitaarverkoper zal wel een professional zijn, maar heeft wel een unieke kijk op zaken. Dat (de inderdaad dunne) wizardhalsen kromgetrokken worden door de snaren, hoor ik hier nu voor het eerst en dat is m.i. ook een fabeltje. De brug is in ieder geval wél gewoon stemvast. Wat betreft de pickups, dat is denk ik een kwestie van smaak. Je zou niet de eerste zijn die ze vervangt.

JER00N
17 maart 2008, 21:44
Ja hoor, een gitaarnek die krom trekt doordat ie te dun is. Ik heb al een paar jaar een veel goedkopere Ibanez en die is nog steeds recht. Ja als je die halspen helemaal verneukt, dán gaat ie krom staan...

Nino1110
17 maart 2008, 21:48
Heb je er al opgespeeld?
De meningen maken dan namelijk denk ik weinig uit.

Ik heb net even gekeken en het is een erg mooie gitaar die Jem.

Laat maar horen wat je ervan vind!

jemke
17 maart 2008, 21:50
Zoals mijn nickname al verraad heb ik het wel voor Jems en heb door de jaren heen de voor- en nadelen van een hoop gitaren persoonlijk kunnen ervaren.

Een jem onstemt niet en speelt als boter indien goed afgesteld. Vergeet dat laatste niet, want als geen ander is de afstelling hier cruciaal of een jem goed speelt of ruk.
Jems klinken inderdaad erg droog maar klinken goed bij een hevige scheuramp. Ik heb vandaag nog de A-B test gedaan tussen mijn PRS en de jem op een medium gainsetting. De jem klinkt vlakker en minder warm wat imo typisch is voor metalgitaren. De oorzaak is de combinatie van lindehout, dimarzio's en...de floyd rose.
De single coils van de jem klinken ok, maar wederom dezelfde opmerking, al hebben ze een heel unieke voicing (een FP klinkt exact! zoals op Passion and Warfare). Ibanez omschrijft het als stratty maar dit is het niet:).

Persoonlijk zou ik geen 2k uitgeven aan een nieuwe jem. Zoek 2dehands voor een leuke FP of beter nog een 777DY die al lekker is ingespeeld.

artnaz
17 maart 2008, 21:51
Heb een keer de 7DBK bespeeld...

http://th.88dbmedia1.jobsdb.com/db88uploadfiles/2006/11/26/004A4074-60E4-4418-BD03-0DA390FC2E52.jpg

Verschrikkelijk fijne gitaar! :) Bespeelbaarheid is echt subliem, alleen de sound is niet mijn ding. Desondanks zou ik er wel graag ééntje willen hebben als ik geld te veel heb... :satisfie: De witte is trouwens in mijn ogen één van de mooiste gitaren ooit... :)

Wat de technische dingen van de hals en brug betreft... Niet dat ik er echt ervaring mee heb, maar over die brug is bijna iedereen laaiend enthousiast, en het "hals-probleem" heb ik nooit eerder gehoord.

Eko
17 maart 2008, 22:29
Ik houd niet van dit soort gitaren , maar kan wel begrijpen dat anderen ze mooi vinden. Dus ik zal er niet op stemmen, maar dat telt niet.
Ibanez heeft door de jaren heen bewezen zeer goede gitaren te kunnen bouwen. Er wordt inmiddels leuk geboden op oude Ibanezzen. Dus de levensverwachting van de instrumenten zit ook wel snor.
Ik zou me meer zorgen maken over de allergoedkoopste uitvoeringen dan over de topseries.
De Jems behoren tot de vlaggeschepen van Ibanez en meneer Vai is ook niet van gisteren. Dacht je nu echt dat een topinstrument van zo`n groot merk een baggerplank kan zijn? Zo te merken heb je er weinig vertrouwen in. Als je ze zo mooi vind , ga er dan voor. Laat je door niets weerhouden om het gewoon te doen. Beter ooit gehad en weer weggedaan , dan de rest van je leven spijt hebben of settelen voor een 2e keus.

Luke-wannabe
17 maart 2008, 22:34
Hallo allemaal!

Sedert kort ben ik aan het speren om nu echt eens een superplank te kopen. dan denk ik zo aan 2000 - 3000€.

Nu ging ik naar men lokale muziekwinkel advies vragen over de Ibanez JEM.
De man zij mu vol overtuiging dat het voor zo'n prijs echt geen goede gitaar was. Zijn kritiek punten waren:

- De nek is veel te dun zodat ze scheef getrokken word onder de druk van de snaren

- de pickups klinken zeer flets en droog

- en da brug zou vlug ontstemmen en gewoon niet ok zijn.



Nu had ik graag eens de mening gehad van jullie. Graag hod ik wel opbouwende kritiek gehoort, daarmee bedoel ik niet gewoon een antwoord zoals: u gitaarverkoper is een amateur ofzo (want dis is hij echt niet :p)

Maar graag een goede uitleg met waarom je het eens bent of waarom niet.
Ik ben eens benieuwd want ik vind het werkelijk een prachtige gitaar maar als het waar is wat hij zegt dan twijfel ik enorm :s


Groetjes en alvast bedankt
Wat een onzin. Sommige mensen snappen er ook echt geen hol van. De nek trekt niet scheef en de pickups klinken ongetwijfelt te gek. Het zijn nota bene dimarzio's!

artnaz
17 maart 2008, 22:45
Wat een onzin. Sommige mensen snappen er ook echt geen hol van. De nek trekt niet scheef en de pickups klinken ongetwijfelt te gek. Het zijn nota bene dimarzio's!De JEM's klinken anders wel heel uniek, en ik wordt niet echt warm van de sound (en ben vast niet de enige)... ;)

Maar Ajox, als het dus je sound is, kun je echt niet misgaan bij de JEM's. Ik was er in ieder geval helemaal weg van!

vulvasonic
17 maart 2008, 23:39
Mijn bevindingen, kort en krachtig:
- De duurdere JEM's zijn absoluut top en klinken super (binnen de grenzen van het genre).
- Het hele ding is wel uitermate gevoelig en zal regelmatig moeten worden afgesteld. Dat is geen mankement, het hoort erbij als je een instrument zoekt met de finesses van een JEM.

Vai zelf is heel precies in die dingen, maar hij heeft wel weer de mannetjes om al zijn gitaren voortdurend in topconditie te houden. En dat gaat achter het podium doodleuk door.

Vergelijk het met een Formule 1 wagen. :D

De Beer
18 maart 2008, 00:15
Jem-Goed, Hitler-slecht.

Ik vraag me zelf alleen af of ze het grove geld wel waard zijn in verhouding tot een goeie prestige RG (met gelijkwaardige spec's)

Maar daar moet ik bij zeggen dat ik van beiden niet de exacte prijzen weet, maar signature technisch gezien pakt dat vaak (te) duur uit.

Braindead
18 maart 2008, 00:31
JEM's zijn topgitaren. Ik heb zelf een JEM 777 VBK gehad en die speelde als een zonnetje, klonk goed en was ondanks dat ie al een paar jaar oud was nog recht :-) Wat een onzin dat zo'n hals krom zou trekken. Allemaal toponderdelen en een prima merk. Dat de modellen niet iedereen kunnen bekoren is een ander verhaal maar goed zijn ze zeker. Maarga ze wel eerst zelf uittesten. Je moet een gitaar nooit alleen op uiterlijk kopen.

macwilliams
18 maart 2008, 06:30
Jem-Goed, Hitler-slecht.

Ik vraag me zelf alleen af of ze het grove geld wel waard zijn in verhouding tot een goeie prestige RG (met gelijkwaardige spec's)

Maar daar moet ik bij zeggen dat ik van beiden niet de exacte prijzen weet, maar signature technisch gezien pakt dat vaak (te) duur uit.

Is dat niet met alles zo dan, een gibson door de fabriek toegetakeld kost ook een
vermogen. En dan heb je nog geen eens een prima door ontwikkelde tremolo. Je
koopt gewoon het zelfde ding zoals ze die al jaren maken. Ik heb zelf op diverse
ibanez'sen (fuck hoe spel je dat eigenlijk) gespeeld ook de duurdere maar ik ben
uitgekomen op een die niet eens zo gek duur was. Geen naamgebonden model
maar gewoon een zwarte. Maar voor mijn gevoel zijn die jems hun geld dik
waard.

pannekoek
18 maart 2008, 07:32
Is dat niet met alles zo dan, een gibson door de fabriek toegetakeld kost ook een
vermogen. En dan heb je nog geen eens een prima door ontwikkelde tremolo. Je
koopt gewoon het zelfde ding zoals ze die al jaren maken. Ik heb zelf op diverse
ibanez'sen (fuck hoe spel je dat eigenlijk) gespeeld ook de duurdere maar ik ben
uitgekomen op een die niet eens zo gek duur was. Geen naamgebonden model
maar gewoon een zwarte. Maar voor mijn gevoel zijn die jems hun geld dik
waard.

ibanezen? *tientekens*

Luke-wannabe
18 maart 2008, 07:40
De JEM's klinken anders wel heel uniek, en ik wordt niet echt warm van de sound (en ben vast niet de enige)... ;)

Maar Ajox, als het dus je sound is, kun je echt niet misgaan bij de JEM's. Ik was er in ieder geval helemaal weg van!
Ja uniek. Maar flets en (weet ik veel wat ie nog meer zei) is natuurlijk iets heel subjectiefs. Dus dan ben jij een vreemde verkoper als je zo je spullen 'verkoopt'.

RedBuell
18 maart 2008, 09:37
Ik heb een oude RG770 met een dunne hals maar die is nog steeds kaarsrecht, of een smalle dunne hals jouw ding is is weer iets anders (ik heb persoonlijk liever de wat meer beefie nek van mijn LTD EC1000) maar toch speel ik de laatste tijd meer op mijn RG dan op mijn LTD.............

Noid
18 maart 2008, 11:30
Hier (http://www.buist.nl/ibanez-jem) wat meer info over de Jem's.

M.b.t. opmerkingen over de kwaliteit is hierboven ook al aangegeven dat Steve Vai echt niet met Ibanez in zee was gegaan, als de kwaliteit niet in orde was. Ken je het verhaal over de ontwikkeling van de gitaar? Ibanez had in overleg met Vai het prototype gebouwd in Japan. Dat ding hadden ze daar zorgvuldig afgewerkt, afgesteld en getest en vervolgens ging zo'n Japanner van de fabriek naar Amerika om hem door Vai te laten testen. Die Japanners zijn erg goed in kwaliteitszorg, dat Vai hun gitaren zou gaan endorsen was daarbij voor hen zeer belangrijk, dus die gitaar was perfect. Komt die man bij Vai binnen, wat doet Vai? Gitaar op tafel, schroevendraaiers erbij en eerst de hele gitaar uit elkaar halen, zonder er nog maar een noot op gespeeld te hebben, tot schrik van die Japanner. Dit omdat Vai zich wilde overtuigen dat de constructie en afwerking van de gitaar aan zijn eisen betreffende kwaliteit voldeed ...

LP_CL
18 maart 2008, 11:41
Ik snap niet hoe iemand 2000-3000 euro wil uitgeven aan een Ibanez. Er bestaan veel leukere en veelzijdigere gitaartjes dan dat voor die prijs.
Als je dan toch dat geld uitgeeft, ga dan zeker eens een Jackson Soloist en een paar ESP's en Deans testen. Imo toch wel een niveau beter dan de Ibanez. En beter qua sound alleszins.

Orpheo
18 maart 2008, 11:59
voor 3000 euro zou ik een waanzinnig geile LP custom kopen, of een USA customshop relic strat, of een Dean Michael Schenker Vee, of een Dean Time capsule, of een Dean Soltero, of een PRS singlecut, of een PRS Mccarty met rosewood hals, of een nieuwe warmoth, of een toffe Godin LGX, of een Jackson King Vee customshop, of een fender nocaster, maar geen ibanez jem... zo zonde van je geld. ik zou eerder voor 600 dollar een warmoth 'jem' namaken, en 'm dan laten inleggen ofzo voor 1000, en dan heb je een gitaar die brult en jankt, stukken beter dan een JEM....kan je veel meer customizen dan de JEM. je eigen pickups, wel of geen slagplaat, je eigen halsprofiel, eigen keuze bodyhout, eigen keuze lak, eigne keuze hals en toets, etc etc.

artnaz
18 maart 2008, 12:07
Orpheo, kan ik ook in aanmerking komen voor de functie "spammer, afdeling Nederland" bij Warmoth? :satisfie:

Maargoed, voor dat geld had ik ook een Custom Strat of LP (of een Custom Adamas/Taylor). Maar de TS wil graag een JEM, en ik houd hem niet tegen, want het zijn wel prima gitaartjes.

Trouwens Orpheo, doet Wamoth dat apegat ook dan?

Vonk
18 maart 2008, 12:14
Ik zou ook voor een custom gitaar gaan. Je betaalt in zekere mate gewoon voor de naam. Ik zou een goede gitaarbouwer in Nederland vragen of ie niet een JEM kan nabouwen.

Orpheo
18 maart 2008, 12:15
Orpheo, kan ik ook in aanmerking komen voor de functie "spammer, afdeling Nederland" bij Warmoth? :satisfie:

Maargoed, voor dat geld had ik ook een Custom Strat of LP (of een Custom Adamas/Taylor). Maar de TS wil graag een JEM, en ik houd hem niet tegen, want het zijn wel prima gitaartjes.

Trouwens Orpheo, doet Wamoth dat apegat ook dan?


haha ja je moet gewoon posten ;)

tja als de TS graag een JEM wilt, wie zijn wij om 'm tegen te houden? het lijkt echter wel dat de consensus is dat het zonde is van je knaken, omdat er beter is op de markt (qua sound), en beter is qua feel. maar goed, zodra hij hier post zal ik 'm natuurlijk wel feliciteren met zijn aankoop :)


Ik vind het knap dat Ibanez zoveel kan vragen voor de JEM. even lijstje van warmoth:

basswood body met lak: 360$
maple neck, ebben toets met lak: 255$
de duurste warmoth inleg: 200$
brug: 210$ (gouden floyd)
pickups, slagplaat, restdingetjes: 300$

totaal: 1325. das in euro's ongeveer 840 euro. De inleg is bij de JEM iets exclusiever, maar dat kost je echt geen 2160 EURO. de lion claw en monkey grip zij wat extra, maar kosten niet extra, omdat ibanez dat natuurlijk allang in het CNC programma heeft voor de JEM. W. doet dat trouwens NIET.

wellicht snappen mensen nu waarom ik het overpriced vind? de jem.

artnaz
18 maart 2008, 12:21
Ik moet zeggen dat ik helemaal weg ben van de JEM-inlay. Zou het zelf ook supergraag in een gitaartje willen hebben, maar dan wel iets anders om niet meteen naar de JEM/Steve Vai te refereren...

Maar helaas heb ik verder niet echt mooie doorlopende inlays gezien...

pupanus1
18 maart 2008, 12:52
Ik heb bij Ibanez op de een of andere manier altijd het net niet gevoel, ik weet niet hoe dat met de JEM zit. Maar het is mij altijd iets te plastisch ofzo kan het niet echt omschrijven.

Braindead
18 maart 2008, 14:03
haha ja je moet gewoon posten ;)

tja als de TS graag een JEM wilt, wie zijn wij om 'm tegen te houden? het lijkt echter wel dat de consensus is dat het zonde is van je knaken, omdat er beter is op de markt (qua sound), en beter is qua feel. maar goed, zodra hij hier post zal ik 'm natuurlijk wel feliciteren met zijn aankoop :)


Ik vind het knap dat Ibanez zoveel kan vragen voor de JEM. even lijstje van warmoth:

basswood body met lak: 360$
maple neck, ebben toets met lak: 255$
de duurste warmoth inleg: 200$
brug: 210$ (gouden floyd)
pickups, slagplaat, restdingetjes: 300$

totaal: 1325. das in euro's ongeveer 840 euro. De inleg is bij de JEM iets exclusiever, maar dat kost je echt geen 2160 EURO. de lion claw en monkey grip zij wat extra, maar kosten niet extra, omdat ibanez dat natuurlijk allang in het CNC programma heeft voor de JEM. W. doet dat trouwens NIET.

wellicht snappen mensen nu waarom ik het overpriced vind? de jem.


Zo'n vergelijking kun je bij zoveel merken houden. Dan zijn alle dure merken wel overpriced. Verschil is bovendien dat je bij een JEM een echte JEM hebt en geen zelfbouwproject zoals jij dat voorstelt.
Je kunt ook een Les Paul Custom laten nabouwen of zelf bouwen maar dat is toch niet hetzelfde, ook al zou die kwalitatief zeer goed in elkaar steken. Als je een gitaar wilt hebben zoals Steve Vai dan wil je toch the real deal.

Verder is het maar wat je beter (/ leuker (LP_CL) noemt. Zoveel mensen denken bij beter aan gelijmde necken, mahonie bodie quilt maple topjes etc. maar dat is niet per definitie beter. Het ligt er maar aan welk doel je met de gitaar hebt. Geschroefde neck heeft weer meer attack en een basswood body is weer strakker in het laag. Dat dient dus gewoon een ander doel.

artnaz
18 maart 2008, 14:19
Verder is het maar wat je beter (/ leuker (LP_CL) noemt. Zoveel mensen denken bij beter aan gelijmde necken, mahonie bodie quilt maple topjes etc. maar dat is niet per definitie beter. Het ligt er maar aan welk doel je met de gitaar hebt. Geschroefde neck heeft weer meer attack en een basswood body is weer strakker in het laag. Dat dient dus gewoon een ander doel.Dat bedoelt Orpheo juist, bij Warmoth kun je de gitaar samenstellen exact zoals jij dat wilt (al zijn alle halzen wel geschroefd).

Maar voor de rest heb je gelijk, ik kan me goed voorstellen dat mensen "het echte werk" willen en niet een "één of ander bouwprojectje". Dat heb ik zelf eigenlijk ook, maar aangezien ik een niet zulke "common" (kan even niet op het Nederlandse woord komen) wensen heb, en gezien de relatief lage prijzen, is Warmoth toch heel erg aantrekkelijk voor mij geworden.

Orpheo
18 maart 2008, 14:31
Zo'n vergelijking kun je bij zoveel merken houden. Dan zijn alle dure merken wel overpriced. Verschil is bovendien dat je bij een JEM een echte JEM hebt en geen zelfbouwproject zoals jij dat voorstelt.
Je kunt ook een Les Paul Custom laten nabouwen of zelf bouwen maar dat is toch niet hetzelfde, ook al zou die kwalitatief zeer goed in elkaar steken. Als je een gitaar wilt hebben zoals Steve Vai dan wil je toch the real deal.

Verder is het maar wat je beter (/ leuker (LP_CL) noemt. Zoveel mensen denken bij beter aan gelijmde necken, mahonie bodie quilt maple topjes etc. maar dat is niet per definitie beter. Het ligt er maar aan welk doel je met de gitaar hebt. Geschroefde neck heeft weer meer attack en een basswood body is weer strakker in het laag. Dat dient dus gewoon een ander doel.

tja, zonde dat zo gedacht word. het is niet een 'zelfbouwprojectje' het is gewoon een solide instrument. tuurlijk zijn w-les pauls geen gibson les pauls, maar ik speel op beiden net zo graag, liever op warmoths zelfs, omdat ze nog lekkerder spelen en klinken. en door iedere keer te kijken naar 'the real deal' vind ik zonde van mn centen. warmoth levert vaak beter werk af dan 'the real deal', voor minder geld.

artnaz
18 maart 2008, 14:35
tja, zonde dat zo gedacht word. het is niet een 'zelfbouwprojectje' het is gewoon een solide instrument. tuurlijk zijn w-les pauls geen gibson les pauls, maar ik speel op beiden net zo graag, liever op warmoths zelfs, omdat ze nog lekkerder spelen en klinken. en door iedere keer te kijken naar 'the real deal' vind ik zonde van mn centen. warmoth levert vaak beter werk af dan 'the real deal', voor minder geld.Als je het zo bekijkt heb je waarschijnlijk gelijk, maar wat ik met "the real deal" bedoel is dat het echt "origineel" is, verzamelwaarde heeft en dat ook behoudt, etc. Begrijp me niet verkeerd, ik zal dolblij met een Warmoth zijn. Maar als ik een 3x zo hoge inkomen had, had ik wel een Custom Fender/Gibson besteld voor de dubbele prijs. Want wat dat betreft ben ik toch best merkgeil... :D

caliban
18 maart 2008, 14:38
Veel verkopers in gitaarwinkels zijn meesters in wat uit hun nek lullen.
Eens een verkoper een klant horen wijs maken dat reverb alleen met een lamp kan zonder een veer. En maar zeggen dat ik er niks van af wist.

LP_CL
18 maart 2008, 15:27
Als je ECHT een JEM wil, dan moet je er zeker voor gaan. Ik begrijp heel goed dat je honger nooit gestild zal zijn totdat je uiteindelijk zo'n JEM hebt.
Maar iets zegt me dat je later misschien toch zal overschakelen op een andere gitaar.
Wat waardevastheid betreft zal dat niet anders zijn dan andere gitaren hoor. Een JEM wordt denk ik toch voor zo'n 1200-1600€ verkocht tweedehands (naargelang uitvoering en zeldzaamheid, als je dat al kan zeggen van een ibanez :sssh: )

Mufftin
18 maart 2008, 16:01
mijn huisgenoot heeft er 1 ik vind hem niet super aanvoelen en klinken voor die prijs, heb goedkopere in mijn handen gehad die beter aanvoelde.

artnaz
18 maart 2008, 16:50
Trouwens Orpheo, hoe kom je bij de $200 voor de duurste Warmoth inlay? Zoals het er op de site uitziet zijn ze allemaal $90.

Braindead
18 maart 2008, 17:55
Ja, hij kan het dan precies samenstellen zoals hij wil, maar hij wil het precies zo als Steve Vai heeft. :-) Dus in dit geval schiet hij er niet zoveel mee op. Maar mij hoef je niet te overtuigen dat je in sommige situaties net zo goed of nog beter een W gitaar kunt hebben. Afgezien van het waarde aspect dan.

Ik ben wel benieuwd of je (topicstarter) nou voor die JEM gaat?


Dat bedoelt Orpheo juist, bij Warmoth kun je de gitaar samenstellen exact zoals jij dat wilt (al zijn alle halzen wel geschroefd).


Maar voor de rest heb je gelijk, ik kan me goed voorstellen dat mensen "het echte werk" willen en niet een "één of ander bouwprojectje". Dat heb ik zelf eigenlijk ook, maar aangezien ik een niet zulke "common" (kan even niet op het Nederlandse woord komen) wensen heb, en gezien de relatief lage prijzen, is Warmoth toch heel erg aantrekkelijk voor mij geworden.

Braindead
18 maart 2008, 18:00
Eigenlijk zou er wat voor te zeggen zijn dat er weer een soort middenstandsdiploma (aov) komt (verplicht wordt) en dan in het bijzonder voor gitaarverkopend personeel. Eerst een certificaat behalen waaruit blijkt dat je voldoende kennis van zaken hebt. :-)
En dat invoeren met een puntensysteem zoals bij het rijbewijs, 1 lulverhaal tegen een klant, 1 punt...


Veel verkopers in gitaarwinkels zijn meesters in wat uit hun nek lullen.
Eens een verkoper een klant horen wijs maken dat reverb alleen met een lamp kan zonder een veer. En maar zeggen dat ik er niks van af wist.

Kaïn
18 maart 2008, 18:02
Eigenlijk zou er wat voor te zeggen zijn dat er weer een soort middenstandsdiploma (aov) komt (verplicht wordt) en dan in het bijzonder voor gitaarverkopend personeel. Eerst een certificaat behalen waaruit blijkt dat je voldoende kennis van zaken hebt. :-)
En dat invoeren met een puntensysteem zoals bij het rijbewijs, 1 lulverhaal tegen een klant, 1 punt...
Zitten we binnen no time zonder regionale snarenboeren. Zou toch zonde zijn.

Ajox
18 maart 2008, 18:29
Hallo allemaal.

Eerst en vooral: bedankt voor de vele reacties :)

Sommige mensen spraken hier van warmoth stukken te bestellen en zo de gitaar samen te stellen maar dat zie ik niet echt zitten, ik twijfel er niet aan dat het dan ook een prima gitaar zou zijn maar geef mij dan maar the real deal voor idd wel een euro of 1000 meer.

Welk genre ik uit wil zou meer een soort fusion jazz zijn. Niet echt heavy muziek eerder warme cleans met ietsje overdrive.
Nu hoor ik de reacties al komen van: dat is nix voor een Jem. Idd mss wel niet maar ik speel al met de gedachte om mijn LTD te verkopen en van dat geld 3 nieuwe pickups te kopen ( of mss 2 of mss zelfs maar 1 dat weet ik nog niet)

In ieder geval zal ik eens uitbundig op zo'n plank gaan spelen :)


Dan wou ik jullie ook nog mededelen dat mijn 2de keuze een Vigier Excalibur Custom zou zijn.
Sommigen zullen dit merk niet kennen, het is frans een zeer inovatief, al vind ik dat de looks maar gewoontjes zijn :p

Hier is alvast de link: http://www.vigierguitars.com/

Laat mij ook eens weten wat jullie van vigier vinden.

Groetjes en nogmaals bedankt!

LP_CL
18 maart 2008, 18:36
Welk genre ik uit wil zou meer een soort fusion jazz zijn. Niet echt heavy muziek eerder warme cleans met ietsje overdrive.


Zeker dat je geen (semi-)hollowbody wil?

artnaz
18 maart 2008, 18:40
Vigier ken ik van Roger Glover (bass), maar ik vind de vorm echt lelijk. Maar het zullen ongetwijfeld hele fijne gitaartjes zijn!

De JEM7vwh vind ik echt een prachtgitaar hoor (misschien kopieer ik het kleurenschema/inlay wel een keer naar een Strat), maar jij komt een beetje over alsof jij hem alleen voor de looks wil. Ik denk wel dat je er aardige jazz-sound uit kunt krijgen, maar persoonlijk zou ik het eigenlijk zonde vinden om bijna 3000 euro uit te geven aan een gitaar die je niet optimaal gaat benutten, en wat ook nog zelfs je eigen doel ten nadele komt.

Een Ferrari koop je niet voor een transportbedrijf, voor een ton minder heb je een vrachtwagen die dat werk beter doet, ook al ziet hij er (voor jou) wat minder uit.

Ajox
18 maart 2008, 18:43
Liever geen semi hollow prachtige gitaren maar ik wil een floyd rose tremolo op de gitaar.

Ik kan de laatste reactie geen ongelijk geven.
Het zal een kwestie worden van er eens op te gaan spelen.

Klaat jullie nog iets weten indien ik dat gedaan heb.

GRTZ

interessander
18 maart 2008, 18:49
Wil je trouwens per sé een nieuwe of mag het ook een oudje zijn?
Ik zag namelijk nog een floral pattern JEM hangen bij dirk witte in amsterdam.

Ajox
18 maart 2008, 18:51
Een FP vind ik prachtig maar klinken die ook anders?

En amsterdam is nogal heeeel ver voor mij :p

artnaz
18 maart 2008, 18:54
Je wilt 3000 euro uitgeven maar niet een dagje Amsterdam nemen? :D

Over de FP hoor ik verder veel goede verhalen. Ik denk niet dat ze echt anders klinken (helemaal als je de elementen gaat vervangen) en bovendien goedkoper dan de JEM7's.

Toch zou ik het zonde vinden als je met een JEM gaat jazzen eigenlijk... Hoop stiekem dat je wat geschiktere gitaren test en daar verliefd op wordt! :p

interessander
18 maart 2008, 18:59
Het was trouwens een blue floral pattern, hij had in ieder geval lichtblauwe elementen, de kleur van het patroon zit gek genoeg niet meer zo in mn hoofd.....

hesse
18 maart 2008, 19:07
Ik zou toch eens een paar topicjes verder kijken. Die Rickenbacker kan echt veel aan en al. Als ik geen tele wilde, en ik had bovendien geld, zo'n Rickenbacker...
Maw: het is nog geen €2000, dus niet denken, gewoon naar een winkel kopen of hem van iemand afschooien :)

artnaz
18 maart 2008, 19:10
Deze denk ik:

http://www.jemsite.com/jem/photos/jem77/77bfp_b.jpg

Volgens mij heb je ze ook zonder slagplaat.

pannekoek
18 maart 2008, 22:40
Deze denk ik:

http://www.jemsite.com/jem/photos/jem77/77bfp_b.jpg

Volgens mij heb je ze ook zonder slagplaat.


ja en dat is er ook 1 zonder snaren!

oh het is een rood kruisje ;)

artnaz
18 maart 2008, 22:43
Oh, bij mij doet ie het wel.

Een andere speciaal voor mijn zondag-ontbijtje:

http://www.ibanezregister.com/images/images-jems/DSC00026.jpg

macwilliams
18 maart 2008, 23:18
Oh, bij mij doet ie het wel.

Een andere speciaal voor mijn zondag-ontbijtje:

http://www.ibanezregister.com/images/images-jems/DSC00026.jpg
:o die ist ja aber pöepiegeil

brianxtr
18 maart 2008, 23:27
Hallo iedereen.

Wat een mooie verhalen.Leuk om de meningen te horen. Al weet iedereen dat de voorkeur van een ander er totaal niet toe doet. Speel inderdaad eens op wat verschillende type jems, ze hebben soms andere type hals/tremmelo/neck(extreme kleuren). En dat verschil kan voor jou nogal bepalend zijn.Sommige hebben hele dunne of dikke hals. Fel gekleurd of stijlvol wit zwart of andere gekke uitvoeringen. Wil nieuw of 2e hand want maakt voor het geld nogal veel uit. De jem speelt super de sound is gewoon goed. Mits goed afgesteld en overeen komt met jou smaak.
T mooie aan deze gitaar is dat bijna iedereen een 'echt' een mening over heeft. Dat hoor je hier meteen ze doen wel wat met mensen, positief of negatief dat heeft ook wel wat toch? Ze zijn wat extremer en je ziet ze wat minder dan de gemiddelde fender of gibson. En zijn ze (te)duur? dat is eingelijk bij die gitaren net als bij gibson/fender(welk merk nog meer?vul maa rin) net zo. Zie de prijzen waar ze voor gekocht/verkocht worden dan weet je wat je te wachten staat. Probeer ze rij inderdaad wel er wat voor rond want ze verschillen wel per type. Tenzij jij het type al weet die je wilt natuurlijk.
Persoonlijk denk ik dat de jem zeker een goede gitaar is die je jaren plezier kan geven.

succes

Orpheo
18 maart 2008, 23:37
artnaz, dat ding hangt bij dirk witte voor iets minder dan E1400....

artnaz
18 maart 2008, 23:41
artnaz, dat ding hangt bij dirk witte voor iets minder dan E1400....Dat zei Interessander ook al! :p

En ik hoef dat ding trouwens niet hoor (tenzij het een geschenk is) ;)

vulvasonic
19 maart 2008, 00:10
Hallo iedereen.

Wat een mooie verhalen...............
Persoonlijk denk ik dat de jem zeker een goede gitaar is die je jaren plezier kan geven.

succes

Eigenlijk heeft die gitaar maar 1 nadeel. Vrijwel iedereen, gitaristen voorop, zal meteen de link leggen met de muziek van Steve Vai. En dat is mijns inziens onterecht, want het is een heel veelzijdig instrument met een groot scala aan klanken en mogelijkheden.

Ik juich het juist toe als iemand een gitaar als deze eens van een andere kant durft te laten zien door er een jazz-draai aan te geven. Zeker binnen de fusion biedt de JEM enorm veel mogelijkheden.
Luister voor de lol maar eens naar iemand als Scott Henderson met z'n Tribal Tech. Hij speelt welliswaar niet op een JEM, maar hij laat wel horen dat je binnen die wereld zeker niet gebonden bent aan de 'typische jazzgitaren', zoals de meesten van ons dat zien.

Go for it!

Ibanez666
19 maart 2008, 10:41
Met dat budget zou ik voor een "oudje" gaan

interessander
19 maart 2008, 11:50
Kijk ook eens op www.jemsite.com , een dergelijk forum als dit, maar dan toegespitst op ibanez en JEM/Universe gitaren in het bijzonder, er staan ook vaak JEM's te koop.

urezna
19 maart 2008, 15:50
Even een overweging mee geven:
Mijn honger voor een JEM is gestild sinds ik een Ibanez J-custom (RG8427) uit Japan heb laten komen (via Ishibashi) voor een totaalbedrag van ca 1800 euro, inclusief invoeren.

de verschillen met de JEM zijn:
- mahonie met maple top, waardoor warmere klank
- in mijn geval: 7 snaren, maar dezelfde was ook als 6-snaar leverbaar, en in dat geval waren de pickups overeenkomstig de JEM; HH-S-HH.

overeenkomsten met de JEM:
- ze zien er allebei vreselijk mooi uit.
- prachtige halsinlay, vergelijkbaar maar niet exact hetzelfde
- ze spelen beiden als boter
- beiden goede dimarzio elementen

en als ik mijn jem7bsb nog steeds gehad zou hebben, ging mijn voorkeur toch uit naar de j-custom.

succes! :-)

Marc Oblivian
19 maart 2008, 16:19
Hallo allemaal.


Dan wou ik jullie ook nog mededelen dat mijn 2de keuze een Vigier Excalibur Custom zou zijn.
Sommigen zullen dit merk niet kennen, het is frans een zeer inovatief, al vind ik dat de looks maar gewoontjes zijn :p

Hier is alvast de link: http://www.vigierguitars.com/

Laat mij ook eens weten wat jullie van vigier vinden.

Groetjes en nogmaals bedankt!

Ik heb zelf geen Vigier, maar ken wel iemand van een bevriende franse band die er al een tijd op speelt, dus als je frans spreekt.......

Soulflyhigh
19 maart 2008, 18:54
Even een overweging mee geven:
Mijn honger voor een JEM is gestild sinds ik een Ibanez J-custom (RG8427) uit Japan heb laten komen (via Ishibashi) voor een totaalbedrag van ca 1800 euro, inclusief invoeren.

de verschillen met de JEM zijn:
- mahonie met maple top, waardoor warmere klank
- in mijn geval: 7 snaren, maar dezelfde was ook als 6-snaar leverbaar, en in dat geval waren de pickups overeenkomstig de JEM; HH-S-HH.

overeenkomsten met de JEM:
- ze zien er allebei vreselijk mooi uit.
- prachtige halsinlay, vergelijkbaar maar niet exact hetzelfde
- ze spelen beiden als boter
- beiden goede dimarzio elementen

en als ik mijn jem7bsb nog steeds gehad zou hebben, ging mijn voorkeur toch uit naar de j-custom.

succes! :-)
Nice. Dit zijn echt topgitaren die in mijn inzien de concurrentie met de JEM, Jackson USA en ESP goed aan kunnen gaan en voor zo'n prijs zeker. De J customs hebben alles wat ik mis in de huidige lijn Ibanez gitaren.

brianxtr
19 maart 2008, 23:59
J-Custom dan heb je echt een top gitaar in handen. De jem is goed, Maar de J-customs zijn net even anders. Ik ben vooral liefhebber van de oude serie's. Super goed en echt wat anders en je ziet ze bijna niet (nog minder dan jems) deze gitaren zijn zeker het proberen waard....of een oude usa custom natuurlijk.de exotic wood is ook heel mooi...of toch maar een swirl halen?

Texter
20 maart 2008, 04:55
J-Custom dan heb je echt een top gitaar in handen.

Ik speel al een decennium op Jems en ik heb ook een Vigier en je valt je er in principe echt geen bult op. J-customs zijn niet extreem veel beter en ongeveer wat je eigenlijk al verwacht van een normale Prestige Ibanez maar vaak niet krijgt.
Een Vigier Excalibur zet met zijn 10/90 hals elke traditioneel gebouwde gitaar gewoon finaal voor lul. Je moet alleen vallen voor de aparte zangerige toon die een redelijk hoog -viool-achtig- timbre omvat. Ik heb een fel klinkende Maxxas op basis waarvan Ibanez Vai wilde omhalen: die gitaar is zelfs een stuk beter dan de eerste Jems, maar eigenlijk alleen qua klank. Mahonie op een echte goede jaren '80 maple Wizard hals, dus. De huidige Rg2550 verbaast me zelfs al omdat de jaren 80 Wizard feel terug is met die maffe 5 delige hals die alles goed zou moeten maken. De elementen zijn daarentegen wat mat, dus de amp moet je zelf wat afstellen...wel echte DiMarzio's, trouwens. De 7VWH die ik heb is niet meer te vergelijken met het huidige model...super wizard, breeds, rosewood, dooie trem: nog net geen basswood body zoals de rest.

Nobilta
20 maart 2008, 11:35
De Jem7VWH kost geen 3000 euro. Voor 2200 euro koop je hem. Dat is toch een dikke 800 euro verschil...

Raffel
20 maart 2008, 12:57
ik zou voor dat geld voor een Vigier gaan. Altijd de nek perfect afgesteld hebben en geen gezeur vind ik toch wel een fijn gevoel. Het zijn gewoon perfecte staat gitaren, echt vakmanschap. Ik zou het liefst de controls verder hebben zoals op de Ibbi RG's, maar verder vind ik de Vigiers echt de bomb. Over de vorm valt te twisten.

Texter
20 maart 2008, 14:55
Over de vorm valt te twisten.

Ja ik heb toen ('03) dan ook maar de versie (Exc. Original HSH in Urban Blue met maple toets!) besteld die ik het meest beschaafd vond ogen. De headstock vind ik persoonlijk briljant, behalve dan de 7-snarige die erg misvormd oogt.
Je kunt je trouwens ook wel suf sleutelen aan een Vigier hoor. Ze hebben het nare trekje om er standaard vage 9-46 setjes op te gooien (had 9-42 besteld, niet gebeurd) en daar dus de hele gitaar op af te stellen, inclusief de poolstaafjes op de elementen.

Ik vind de oude edge en lo-pro trems trouwens fijner (op de rabiaat slijtende zadels en knappende armpjes na) dan de gemodde Schaller OFR van Vigier, maar het recentere wiebelwerk van Ibanez wat te afstandelijk aanvoelen. Vigier slagplaten zijn gammel (heb al een barst door een omgevallen oefenkrukje) en ik vind de Jem volume pot met de hi-pass filter (helder clean bij laag volume, zit er nu hopelijk nog op) fijner. Hij werkt ook wat minder drastisch. De Vigier klinkt echter altijd goed op welke versterker dan ook en dat kun je van een Jem niet zeggen, want die klinken wat ieltjes. Jammer dat er geen Evolutions meer op zitten die door elke mix komen...op een Vigier kun je die trouwens zonder meerprijs bestellen omdat ze ook DiMarzio gebruiken. Ik heb de standaard Seymour Duncans omdat ik juist niet voor het Ibanez geluid ging hehe. Prima keuze van Vigier, die TB-5.