PDA

View Full Version : Vlekken weg



SGbanez
17 maart 2008, 21:16
Er is vast al vaker een vraag over gesteld, maar ik zou graag willen weten hoe ik goed vlekken van m'n gitaar kan verwijderen. Het is een Gibson SG special.
En dan bedoel ik van die hardnekkige vlekken, die alleen weggaan als je keihard gaat zitten poetsen waarbij ik soms de krassen door m'n lak trek...
Vooral op de neck is het irritant, omdat het daar je speelcomfort beperkt en het is er daar extra moeilijk af te poetsen...

Is die Gibson polish spray een beetje goed spul?
Zijn er ook andere (schoonmaak)middelen (weet ik veel, Ajax of zo) die gewoon goed werken?

Ik weet dat een beetje vlekken en toetakeling hoort bij een gitaar, maar toch wil ik m wel zo lang mogelijk mooi houden...

Eko
17 maart 2008, 21:23
Er zijn normale middelen in de handel zoals guitarpolish van Gibson , Martin , Fender enz. waarmee je bijna alles wegkrijgt. Zwaardere middelen moet je mee uitkijken. Ajax, Dreft en andere gaat nog wel.
Echte oplosmiddelen zoals thinner en anderen kunnen je lak aantasten ( zeker bij nitrolakken) . Kijk daar mee uit. Geen Jif en andere polijstmiddelen.
Commandant 000 wil ook nog wel eens helpen, maar hiervoor geld hetzelfde als de oplosmiddelen. Probeer op een klein plekje achterop uit.

SGbanez
17 maart 2008, 22:03
hmm, kep nog een blik commandant polijst en wax in de schuur staan... hadden we voor de auto gebruikt.

Maar dat is denk ik een beetje te radicaal om alleen wat vetvlekken weg te krijgen...

Noid
17 maart 2008, 22:12
Wat voor plekken zijn dat dan als het je speelcomfort beinvloed? Is
het vuil wat op de lak zit, of is de lak aangetast door iets?

SGbanez
17 maart 2008, 22:31
nouja, een soort van doffe vlekken. Als je eroverheen gaat met je vingers voelt het stroef aan. Ik denk (nog) niet dat de lak beschadigd is, want het is met veel en hard poetsen wel weg te halen.

Eko
17 maart 2008, 23:18
Die commandant waar ik het over heb schuurt niet. De 000 is de zachtste die er is. Pas op met andere groften.

macwilliams
17 maart 2008, 23:21
Ik gebruik turtle wax zonder siliconen.

hendrix_appendix
18 maart 2008, 00:18
Mag ik dan verwonderlijk genoeg de eerste zijn om zijdelings te suggereren dat je wellicht over je gitaar heen hebt geejaculeerd bij gebrek aan een vriend of vriendin?

vulvasonic
18 maart 2008, 00:47
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:

SGbanez
18 maart 2008, 00:48
Mag ik dan verwonderlijk genoeg de eerste zijn om zijdelings te suggereren dat je wellicht over je gitaar heen hebt geejaculeerd bij gebrek aan een vriend of vriendin?
hm, nee, misschien de vorige eigenaar... Ik heb m nog maar een paar weken(bah?)

Ejaculeren doe ik trouwnens liever niet als er een vriend bij is... :stop:

Als we nu toch bezig zijn... Als ik dat zou doen, waarom zou ik het dan precies op de achterkant van m'n neck doen en waarom zou ik het zowieso op m'n gitaar doen? (ookal istie wel geil)

back to topic?

SGbanez
18 maart 2008, 00:49
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:

En de vieste?

Veekeren
18 maart 2008, 08:47
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:

Dat verhaal heb je al eens verteld. Ik weet echt niet waarom je ons daar wederom opnieuw mee moet confronteren. Ik weet het écht niet...

vulvasonic
18 maart 2008, 09:13
Dat verhaal heb je al eens verteld. Ik weet echt niet waarom je ons daar wederom opnieuw mee moet confronteren. Ik weet het écht niet...

Ik ben oud en vergeetachtig. :D

Rinze
18 maart 2008, 09:17
Net als die hond. Het is maar goed dat je een broek aan hebt, zodat we niet kunnen zien of jullie nog meer gemeen hebben :nervous:

vulvasonic
18 maart 2008, 09:19
Net als die hond. Het is maar goed dat je een broek aan hebt, zodat we niet kunnen zien of jullie nog meer gemeen hebben :nervous:

Weinig, of ik moet in een potje in de kast staan. :D

Noid
18 maart 2008, 12:37
nouja, een soort van doffe vlekken. Als je eroverheen gaat met je vingers voelt het stroef aan. Ik denk (nog) niet dat de lak beschadigd is, want het is met veel en hard poetsen wel weg te halen.Lijkt het alsof de toplaag van de lak daar beschadigd/doorgesleten is, of zit het echt op de toplaag van de lak? Waarom noem je het vetvlekken; immers ik zou dan denken dat de hals daarvan gladder wordt en niet stroever? Waarmee poets je nu? Mochten het toch hard geworden vetvlekken zijn, dan zou je iets vettigs (bijv boter) kunnen gebruiken om ze weer "week" te maken, om daarna de smurrie van de hals af te vegen. Tenzij ... die gitaar soms eerder van Vulva is geweest .... ??? :seriousf:

@ Vulva: blijft een goor verhaal :)

Orpheo
18 maart 2008, 12:56
Er is vast al vaker een vraag over gesteld, maar ik zou graag willen weten hoe ik goed vlekken van m'n gitaar kan verwijderen. Het is een Gibson SG special.
En dan bedoel ik van die hardnekkige vlekken, die alleen weggaan als je keihard gaat zitten poetsen waarbij ik soms de krassen door m'n lak trek...
Vooral op de neck is het irritant, omdat het daar je speelcomfort beperkt en het is er daar extra moeilijk af te poetsen...

Is die Gibson polish spray een beetje goed spul?
Zijn er ook andere (schoonmaak)middelen (weet ik veel, Ajax of zo) die gewoon goed werken?

Ik weet dat een beetje vlekken en toetakeling hoort bij een gitaar, maar toch wil ik m wel zo lang mogelijk mooi houden...


hoe komen die vlekken daar? post eens een foto. Ik heb ook wel 'vlekken' op mijn hals, dat is gewoon vuil van het spelen, en ik voel er niks van....

LP_CL
18 maart 2008, 13:40
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:
WALG! :o:o:o

Bart_Blueprint
18 maart 2008, 15:49
@ TS...

zijn het niet gewoon opgedroogde zweet plekken? Als die lang blijven zitten zijn ze ook redelijk moeilijk te verwijderen. Beetje allesreiniger doet ook een hoop wonderen.

G.G.
18 maart 2008, 16:16
@ TS...

zijn het niet gewoon opgedroogde zweet plekken? Als die lang blijven zitten zijn ze ook redelijk moeilijk te verwijderen. Beetje allesreiniger doet ook een hoop wonderen.

Lijkt mij ook. Beetje afwasmiddel op een doekje, inwrijven en uitpoetsen met een vochtig doekje.

Wiellem
18 maart 2008, 17:45
Ik las op dit forum en op internet dat dit een bekend probleem van Gibsons is met een bepaalde lak op de hals, ik doe het meestalw eghalen met Gibson Guitar Polisher en het werkt :)

G.G.
18 maart 2008, 17:55
Ik las op dit forum en op internet dat dit een bekend probleem van Gibsons is met een bepaalde lak op de hals, ik doe het meestalw eghalen met Gibson Guitar Polisher en het werkt :)

Bedoel jij dat de hangbeugels de nitro cellulose lak opvreten? Want dat lijkt me een heel ander fenomeen.

marter544
18 maart 2008, 18:20
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:

Help me herinneren dat als ik ooit nog eens op een meeting kom, ik niet binnen een straal van 10 meter van die gitaar kom! :eek:

SGbanez
19 maart 2008, 18:48
nou, ik heb ff wat zitten klooien met dreft, en de vlek zit er nog. Ik heb eerst wat dreft erop gesmeerd en daarna met een natte lap eroverheen en drooggemaakt. Het is nu wel glad, maar wat doffer t.o.v. de rest van de neck.

Kan je die gibson zooi ergens bestellen? Hier in de buurt kan ik het niet echt kopen(Leiden) en ik heb geen zin om alleen voor een potje van 4,50 naar Feedback te gaan.

Wiellem
20 maart 2008, 16:17
Bedoel jij dat de hangbeugels de nitro cellulose lak opvreten? Want dat lijkt me een heel ander fenomeen.

Nee ik bedoel echt zon soort plaklaagje op de hals ik weet zeker dat ik er ergens iets over gelezen heb :???:

pannekoek
20 maart 2008, 22:48
Mijn ouwe, inmiddels helaas overleden hond, had een enorme grote zwaarbehaarde piemel waaruit de hele dag groene druppels pus kwam spatten. Het hele interieur zat tot op kniehoogte vol met groene spetters. En die spetters zaten ook op mijn fraaie, zwarte Gibson ES 347. Van ALLES heb ik geprobeerd, maar die spetters heb ik er noooooit afgekregen!

Inmiddels koester ik de spetters. Per slot zijn het de spetters van de allerliefste hond die ooit heb gekend.
:cooler:

je hond had voorhuid ontsteking waarschijnlijk, komt door gras bacterien.

je had je hond moeten laten castreren of zijn piemel 3 keer per dag met waterstofperoxide schoonmaken:P

gecondoleerd voor je hond nog :)



OT: als je gitaar met krasjes vol zit en mijn alpine white begint na een half jaar dat ik hem heb al te verkleuren waar de gitaar mijn lichaam raakt, kan je de gitaar een hele nieuwe paintjob laten geven? wel met de nitrocellulose lak natuurlijk!
of eventueel zonder, en wat zijn dan de nadelen van die andere lak?

pannekoek
20 maart 2008, 22:50
Bedoel jij dat de hangbeugels de nitro cellulose lak opvreten? Want dat lijkt me een heel ander fenomeen.

dat heeft te maken met de weekmakers in het zachte rubber dat schadelijk is voor je gibson lak

G.G.
21 maart 2008, 09:29
dat heeft te maken met de weekmakers in het zachte rubber dat schadelijk is voor je gibson lak

Geld trouwens niet alleen voor Gibson, maar ook CS fenders en andere gitaren met nitrocelluloselak. Mijn strats hebben er ook last van.

pannekoek
21 maart 2008, 14:39
Geld trouwens niet alleen voor Gibson, maar ook CS fenders en andere gitaren met nitrocelluloselak. Mijn strats hebben er ook last van.

ik wist niet dat strats ook nitrocellulose lak gebruikte,

mijn peavey rotor exp is niet gekleurlakt aan de zijkanten van de headstock(alleen bovenop)

en ik heb die gitaar ook gewoonhangen maar ik zie wel zwarte aanslag van de beugel op me headstock, t boiet me niet heel veel want t is maar een backup gitaartje maar het geld dus voor eigenlijk elke gitaar!

ik heb de beugels nu ingetaped met rekverband! ( wat je om een zwakke pols of enkel kan wikkelen)

SGbanez
22 maart 2008, 00:00
mwah, gelukkig heb ik gewoon autolak.

Maar weet iemand dus een online winkel of een winkel in de buurt van leiden waar je die Gibson polish spray kan halen?

G.G.
22 maart 2008, 09:56
mwah, gelukkig heb ik gewoon autolak.



En wat denk je dat nitro cellulose lak is? (denk aan die oude fendertjes in die mooie "Caddilac-kleurtjes")

Wiellem
22 maart 2008, 12:13
mwah, gelukkig heb ik gewoon autolak.

Maar weet iemand dus een online winkel of een winkel in de buurt van leiden waar je die Gibson polish spray kan halen?

Die ik heb is geen spray maar is vloeibaar en moet uitgewreven worden.

Feedback verkoopt eht op hun site

SGbanez
23 maart 2008, 02:58
Nitrocellulose lak zit toch niet op SG specials?

pannekoek
23 maart 2008, 03:02
Nitrocellulose lak zit toch niet op SG specials?
`
al is je gitaar niet gelakt met nitrocellulose lak, de doorzichtige lak van me peavey word ook aangetast bij de headstock door de beugels!

vulvasonic
23 maart 2008, 03:05
Nitrocellulose lak zit toch niet op SG specials?

Ik ben geen groot gibson kenner, maar ik meen hier wel eens te hebben gelezen dat Gibson altijd gebruik heeft gemaakt van nitrocellulose. En nu ik dit zo teruglees, wil dat feitelijk ook helemaal niet zeggen dat Gibson nooit andere soorten lak heeft gebruikt voor bepaalde modellen of bepaalde series.

Beschouw deze post derhalve maar als niet geplaatst.
:chicken:

drap
23 maart 2008, 08:00
Nitrocellulose lak zit toch niet op SG specials?

Jawel hoor, is gewoon nitro.

macwilliams
23 maart 2008, 08:01
1:Wat voor een muurbeugels gebruiken jullie dan die de lak aantasten? Ik heb gisteren 2 beugels gehaald om mn lp's op te hangen en die hebben van dat zachte schuimrubber spul er omheen. Deze zou de lak niet aantasten maar geldt dat voor alle lakken?

2:En stel dat ik zelf een gitaarkoffer zou willen bouwen kan je dan neopreen
gebruiken of pleurt de lak dan helemaal spontaan van je gitaar af? Ik wil namelijk geen piepschuim of schuimrubber gebruiken.

marter544
23 maart 2008, 12:40
Jij hebt epi's volgens je sig, en daar zit volgens mij geen nitrolak op..

SGbanez
25 maart 2008, 00:21
Ja, mijn SG staat ook op een standaard met zo'n soort van schuimrubber erop, en sinds ik een aantal posts hier op het forum heb gelezen, leg ik er voor de zekerheid maar een lapje overheen, ookal heb ik er nog niks van gemerkt...

Maar weet iemand een online winkel ofzo waar je dat spul een beetje goedkoop kan laten leveren? Vanaf Feedback kan het wel, maar dan ben ik alsnog bijna net zoveel kwijt voor het afleveren als voor een retourtje Rotterdam...