PDA

View Full Version : Verschil constructie Marshall Marshall speakerkasten: JCM800, 1960AX



diengeman
17 maart 2008, 16:28
Zit er een verschil in de constrctie of de materialen wat betreft de Marshall 4 keer 12 -speakerkasten? En dan heb ik het dus over de oude JCM800 en de 1960AX vanaf 1990 tot nu.
Dat er verschil is in de sound tussen deze kasten met de originele speakers is natuurlijk begrijpelijk door de verschillende gebruikte speakers. Maar als je dezelfde speakers in beide kasten zet, hoor je dan verschil of niet? Of is de bouw en de materialen gewoon hetzelfde bij beide kasten?

En zit er ook een verschil tussen de 1960AX kast van bijvoorbeeld 1995 en de de 1960AX van 2004?

Ik heb een 1960AX en een 1960BX. Deze 1960AX heeft iets grotere blokjes in het speakerdoek. Het materiaal is hetzelfde. Is deze dan van een ander jaar? Ik dacht zelf aan 1995.

pannekoek
17 maart 2008, 18:50
er is wel een groot verschil als je kijkt tussen de merken zelf met kasten, maar marshall gebruikt meestal dezelfde techniek voor cabs dus het verschil zal minimaal zijn.
het verschil zal niet te horen zijn

AART
17 maart 2008, 19:48
er is wel een groot verschil als je kijkt tussen de merken zelf met kasten, maar marshall gebruikt meestal dezelfde techniek voor cabs dus het verschil zal minimaal zijn.
het verschil zal niet te horen zijn

Geen verschil in bouw zelfs.
Gewoon dezelfde kast met andere speakers.

the sure thing
17 maart 2008, 21:40
... ik heb alleen wel begrepen dat de oude kasten een berkenmultiplex achterkant zouden hebben en de nieuwe een spaanplaat achterkant. Dat zou volgens sommigen een ander geluid moeten opleveren...

AART
17 maart 2008, 22:45
... ik heb alleen wel begrepen dat de oude kasten een berkenmultiplex achterkant zouden hebben en de nieuwe een spaanplaat achterkant. Dat zou volgens sommigen een ander geluid moeten opleveren...

Dat klopt, maar een nieuwe 1960A is gelijk aan een nieuwe 1960AV of AX qua bouwkwaliteit.

diengeman
18 maart 2008, 12:15
Ah oke.

Ik heb namelijk net een Marshall speakerkast gekocht (waarschijnlijk 1960A JCM800 of JCM900) waar de tolex helemaal af is, behalve aan de onderkant. Er staat ook geen typenummer oid op. Maar de tolex die er dus nog opzit, is hetzelfde als van m'n Marshall JCM800 4010 en JMP 2203. De speakeringang is een klein rond zwart plastic dingetje van 43 mm doorsnee, wat met 2 schroeven vast zit. De handvaten zitten met popnagels vast, waar nog wat restjes tolex onderzitten. Op de hoeken zitten gewoon de de plastic hoeken die ook op m'n JMP 2203 zitten.
Het hout is gemaakt van 14 mm mutliplex (van welke houtsoort weet ik niet, heb ik geen verstand van) en is 11 laags. De achterkant is van spaanplaat.

De kast zit in elkaar met fingerlockingsysteem. Ik dacht dat ze dat tegenwoordig niet meer deden?
Of ben ik mis en doen ze dit nog steeds?

Hij klinkt supergoed en beter dan m'n 1960AX en 1960BX. Maar daar zitten nieuwe 75Hz G12M25 Greenbacks in die nog wel gemaakt zijn in Engeland en in de kast zonder tolex zitten G12M25 blackbacks van 55HZ (type T1522 met 2 stuks nr. FL22, 1 ML22 en 1 HL24) Volgens mij zijn deze speakers uit de jaren 60 of 70.

De speakers die erin zitten, zijn denk ik niet de origigenele speakers die erin horen. Of ben ik hier ook mis?

Ik wil deze kast misschien weer wegdoen, maar deze speakers in m'n 1960AX zetten als het gewoon dezelfde kwaliteit kast is. Maar als deze kast dus beter is dan m'n 1960AX, dan laat ik de speakers erin en neem ik het maar voor lief dat de tolex eraf is. De sound vind ik namelijk toch het belangrijkste.



Dus weten jullie of de 1960AX en andere 1960 kasten ook met fingerlockingsysteem in elkaar zit en of het dezelfde kwaliteitskast is als deze met dezelfde sound als je de speakers omzet?

En weten jullie welke kast, deze nieuwe kast zonder tolex, is en uit welk jaar?

diengeman
18 maart 2008, 19:34
Ik heb vandaag een heel klein sneetje gegeven in mijn 1960AX en heb kunnen zien dat die ook een fingerlocked systeem heeft.

Weet iemand welke speakerkast die zonder tolex is en uit welk jaar?
Het speakerdoek is hetzelfde als die van mijn JCM800 4010 combo. Misschien heeft de 4010 iets dikkere garen in het speakerdoek en ietsje anders geweven.

AART
18 maart 2008, 19:43
Is moeilijk te zeggen, maar omdat je achterkant MDF is(spaanplaat is wel erg slap, dat zullen ze niet gebruiken denk ik) zal het ergens tussen 1985 en nu zijn.
Zeker weten doe ik het niet, maar rond die tijd is volgens mij het mdf backboard ingevoerd.

Btw, je kan die cab zo laten retolexen bij een versterkerbouwer...

pannekoek
18 maart 2008, 20:00
Geen verschil in bouw zelfs.
Gewoon dezelfde kast met andere speakers.


mijn 1960tv is wel anders dan de standaard 1960a/av etc etc trouwens

de 1960tv is iets groter, nadeel is dat je hem niet kan stacken omdat hij maar 1 enkele 16 ohm aansluiting heeft

jerome
18 maart 2008, 22:05
mijn 1960tv is wel anders dan de standaard 1960a/av etc etc trouwens

de 1960tv is iets groter, nadeel is dat je hem niet kan stacken omdat hij maar 1 enkele 16 ohm aansluiting heeft

De "normale" manier om 2 cabs van 16 Ohm op 1 amp aan te sluiten is door ze met 2 speakerkabels aan je amp aan te sluiten (parallel dus) en je amp op 8 Ohm te zetten.
Moet je amp natuurlijk wel 2 speakeroutputs hebben...

pannekoek
18 maart 2008, 22:22
De "normale" manier om 2 cabs van 16 Ohm op 1 amp aan te sluiten is door ze met 2 speakerkabels aan je amp aan te sluiten (parallel dus) en je amp op 8 Ohm te zetten.
Moet je amp natuurlijk wel 2 speakeroutputs hebben...

ja weet ik maar er is geen mooie uiterlijk match met een 1960tv :P

ik geloof dat mijn jvm wel 2 uitgangen heeft