PDA

View Full Version : Blues gitaar?



flatpicker
13 februari 2003, 17:48
Ik ben op zoek naar een blues gitaar , en dan bedoel ik eigenlijk zo'n semi acoustische ( of zeg ik het nu verkeerd?). Een met van die f gaten erin bedoel ik dus.
Wat is nu een goede en vooral welk merk.
Ik heb zelf een les paul custom met standaard humbuckers , en die vind ik niet zo blues klinken.
Een goedkoop alternatief zou zijn als ik er elementen in kon zetten die wel een specifiek blues karakter hebben , maar ik weet ook niet zo snel van welk merk ze die hebben.
Iemand hier enige suggesties misschien?

hoofd
13 februari 2003, 17:56
Zo'n bluesgitaar als je bedoeld is het bekendst bij het merk Gibson (www.gibson.com), en hun ondermerk Epiphone (www.epiphone.com/electrics). Op de websites van deze fabrikanten kan je wel wat plaatjes vinden om mee weg te dromen :wink:. Als je vertelt wat voor een budget je hebt of aan dacht, kunnen we je beter verder helpen.
Voor de elementen zou je op http://www.seymourduncan.com kunnen kijken, Seymour Duncan maakt gitaarelementen.

flatpicker
13 februari 2003, 18:24
Hallo .
Budget is niet zo,n probleem.
Probleem is wel dat ik twijfel tussen een echte blues gitaar of mijn LP custom aanpassen.
Ik zit te denken aan een PATB-3 Blues Saraceno van seymour duncan voor de brug , maar wat moet ik dan in hemels naam voor de nek gebruiken?
Ik denk zelf dat ik het beste mijn les paul kan aanpassen , gezien dit wel een hele hoop eurotjes scheelt , of niet?
Of is bijvoorbeeld zo'n epiphone emperor regent een fantastische gitaar speciaal gemaakt voor de blues , dat ik het met een stel nieuwe pickups niet red in mijn les paul?
Daar gaat het mij een beetje om.

hoofd
13 februari 2003, 18:47
Uit een solidbody zal je nooit het geluid van een (semi-)hollowbody halen, das logisch :wink:. Elementen veranderen is een goede relatief goedkope oplossing. Welke je moet hebben weet ik eerlijk gezegd niet, en ik denk dat je die vraag beter kan stellen onder "electrische gitaren".
En over die Epiphones, de Sheraton II is wel een echte bluesgitaar (John Lee Hooker speelde erop :wink:), maar het probleem bij epiphones is ook dat je vaak ook de elementen wilt of moet veranderen. Dus dan kan je dat maar beter meteen doen bij je Les Paul, maar vraag het ook ff bij electrische gitaren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-02-13 18:48 ]</font>

jpb
13 februari 2003, 21:11
Je wilt er een met een 'dunne' klankkast? Bedenk dan dat er holle types zijn (b.v. gibson ES330, ES125T) en types met een blok onder de brug/elementen (ES335). De laatste klinkt minder accoustisch, maar je hebt minder last van feedback. Beide zijn goed voor blues, dat geldt eigenlijk voor de meeste dunne semi-accoustische gitaren.
Verder worden veel Epiphone/Gibson modellen uit de jaren 50 &amp; 60 weer nieuw gemaakt (b.v. Emperor en Sheraton). Nieuwe Gibsons zijn duur (te duur vind ik) en nieuwe Epiphones zijn van mindere kwaliteit dan vroeger (zijn ook goedkoper).
Wanneer geld geen probleem is en je vindt het leuk, kun je ook op jacht naar een oude tweedehands. Naast Gibson en Epiphone zijn Guild, Ibanez (jaren 70) en Gretsch (duur) te overwegen.
Verder denk ik ook dat je het semi-accoustische geluid nooit met een LP of andere solid-body kunt krijgen.

gertdm
15 februari 2003, 01:12
ik vraag me af wat je bedoelt met een bluesgitaar....
Blues is niet verbonden aan een gitaar en blues is op elke gitaar te spelen....

flatpicker
15 februari 2003, 10:10
Met een blues gitaar bedoel ik eigenlijk een gitaar met een echte blues sound.
Eigenlijk wil ik gewoon het geluid dat uit mijn acoustische crafter komt maar dan elektrisch zeg maar .
Ik weet dat dat misschien veel gevraagd is , en of het uberhaupt wel mogelijk is .
Verder weet ik nu , na wat zoeken op het internet dat die 2 P90,s in mijn les paul eigenlijk voldoende zouden moeten zijn , en dat ik misschien opzoek moet naar een goede versterker en misschien een effecten apparaat om het geluid te krijgen dat ik zo graag wil.

sash
21 februari 2003, 00:49
P90's zijn idd retegoeie blues elementen, ik heb ze in stratformaat. Voor blues is naar mijn mening een goeie buizenbak echt een vereiste, want dat maakt je sound zo dynamisch. Effecten hoeft niet zo nodig, luister maar eens naar Ronnie Earl bv. of de oude BB King of T-Bone Walker. Komt geen pedaaltje aan te pas. Puur gitaar, amp en vingers.

Dirtypool
22 februari 2003, 14:44
Ik las net dat je zat te denken aan een element met de signature van Blues Saraceno.
Nu heb ik hem ooit eens live gezien en ook muziek van, maar deze man speelt geen blues, hoor :smile:
Shredder die in het rijtje Vai, Satriani,Malmsteen etc thuis hoort.
Wel eigen benadering m.b.t. notenkeuze.

Wat voor soort blues hou je eigenlijk van?
Kijk eens op je favoriet cd's waar de heren op dat moment eigenlijk op spelen.
Hoewel geluid wel wordt bepaald door de hele set-up: versterker kleurt het geluid ook nogal

flatpicker
24 februari 2003, 17:53
Ik hou van de missipi delta blues alsmede van Johnny Winter , Walter Trout ,John lee hooker en ga zo maar even door , en Julian Sas niet te vergeten natuurlijk.
Mijn interesse is dus behoorlijk breed.

Luca P
24 februari 2003, 23:22
Zoek eens een oude Stella ofzo.