PDA

View Full Version : Het grote "Pick-ups" topic



anoniem
4 december 2001, 21:08
Goed, ik heb net een niuewe gitaar gekocht, een Jackson Kelly en hij klinkt prima. maar het kan altijd beter natuurlijk. Ik weet niet wat er nu voor pick-ups (duncan ofzo geloof ik) opzitten, maar ik heb horen spreken over EMG en DiMargio.

Enkele forumleden autoriteit op gebied van elementen? Wat zijn goeie en wat zijn geen goeie?

PS: EN wat betekent passief of actief (zie ik er vaak bijstaan)

Ik speel trouwens metal en ben op zoek naar die loeizware maar toch heldere sound van oa Machine head en Pantera.

Graag wat meer info. BVD.

MARC

Gman
4 december 2001, 23:14
Het nadeel van single coils vind ik dat ze gauw erg steriel klinken. Daarom vind ik een humbucker lekkerder klinken. Vetter dus. Dus ook eerder een steviger geluid.

Maar ik heb gehoord dat er ook single coils zijn die per twee onderelkaar liggen dus een vetter geluid geven. Of heb ik nu de bekende klok horen luiden? Dit dan even een vraag voor de kenners. Nouja,......... kenners........ :razz:

Dus voor het heavy werk zou ik eerder een gitaar met humbuckers nemen. Die hebben een hogere output.
ff kijken of ik meteen aangevallen wordt?:-O

ekkerman
5 december 2001, 08:44
onder elkaar dat noemen ze stacked meen ik en zijn volgens mij hums in de grote van single coils en die humbuckers klinken niet alleen vetter het heft ( daar ontlenen zij ook hun naam aan ) de bijgeluiden een beetje op.
als je zware elementen neemt ( grote magneten ) en passief dus speelt moet je er wel rekening mee houden dat als je een beetje slordig speelt je ook alle niet wenselijke geluiden van per ongeluk aangeraakte snaren enzo hoorbaar zijn terwijl dat met aktieve elementen iets minder is , en dat aktieve elementen koud en steriel zouden klinken is tegenwoordig ook een fabeltje want e m g maakt echt fantastische elementen met een mooie strakke scheur

taylor
5 december 2001, 11:02
ja dat is niet te zegge,niemand weet hier wat jij mooi vind goeie of slechte bestaan eigenlijk niet.

wil vette metal dan emg of iets anders actiefs maar pasieve kunne ook erg scheuren zeff al hebbe ze 1 zwakkere output.

it's up to you

Iceman
5 december 2001, 11:39
In jouw Kelly is dus plaats voor humbuckers. Aktieve elementen (EMG's)werken met een 9Volts batterijtje, erg stil, hoge output, ideaal voor je machinehead-hakwerk. (voor zover ik het weet spelen die met EMG's zonder distortionpedaaltjes over Peavey 5150's) Er zijn zoveel verschillende passieve elementen dat je die gewoon moet uitproberen voor je er 1 koopt. Voor metal zou ik EMG -81 nemen, dan kun je je Kelly rechtstreeks in een 5150, Marshall, MesaBoogie en dergelijke inpluggen zonder enig distortionpedaaltje (mooiste scheur van de buizenversterker zelf)en je MachineHeadriffjes spelen. Voordat ik alle passieve mannen over me heen krijg, speel ook metal met zowel aktieve als passieve elementen, beide goed geluid, alleen zijn de passieve elementen voor metal erg moeilijk te vinden. Dus voor de Kelly is een EMG81 een gegarandeerd succes.

anoniem
5 december 2001, 12:16
Ok, hier de topicstarter weer.

EMG over een goeie versterker is dus het beste, maar ik heb simpelweg geen geld voor dikke buizenbak al Mesa Boogie ofzo.

Dus doe ik 't met een H&K 80 attax combo. gecombineerd met een metalzone. Nou vraag ik me af: als ik die EMG 81 erin laat zetten, wordt het dan niet "teveel van het goede" in combinatie met die metalzone? en weer te magertjes om die metalzone weg te laten? want de H&K heeft niet een echte scheur van zichzelf. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Nog wat vraagje:

-Wat heeft de Kelly (standaard model, F1150,-) voor elementen als ie uit de fabriek komt.

-Kun je ook 1 humbucker veravngen ipv alle 2?

-Wat kost 't om ongeveer om die EMG erin te laten bouwen?

-What about DiMargio?

Thanks voor de replies trouwens!!
Marc

Iceman
7 december 2001, 16:37
Word niet teveel van het goede als je de drive op je Metalzone maar iets terugdraaid. Met die EMG erin kun je altijd nog over een dure buizenbak. Rechtstreeks in je H&K zal waarschijnlijk ook nog wel lukken, door de hoge output van je EMG gaat je versterker eerder "scheuren" waardoor je met EMG's voldoende scheur uit je H&K krijgt.
Vraag1: geen idee. 2.1 humbucker kan ook, zelfs 1 EMG.(wel laten doen) 3. EMG81 kost ongeveer 260 piek, inbouwen ongeveer 75 piek.
4. Hele goede elementen, alleen zoveel verschillende dat je goed moet weten welke voor metal geschikt is.

Noctiis
7 december 2001, 17:51
als je geld over hebt, moet je een EMG81 in de brug zetten en een EMG85 in de hals.
Heb je echt een moddervette gitaar, scheurt lekker, en een mooi sologeluid.
Maar ik vind wel (in tegenstelling tot sommige) dat EMG's op elke gitaar hetzelfde klinken. De karaktiristieke trekken van de gitaar (hout) zijn er uit. I've tried it, heb op 2 gitaren EMG's zitten, later vervangen door Seymour Duncan Invaders (passief).

Iceman
7 december 2001, 18:45
Intressant.... kosten die, als ik vragen mag?

Noctiis
7 december 2001, 20:27
bedoel je die Duncan invader?
die kost dacht ik rond de 175,- (als je mazzel hebt).
Maar ik denk dat dat ook per muziekwinkel verschilt

Iceman
7 december 2001, 20:38
En is dat ook een "palm-mute" element voor zo'n metalmannetje als ik?

Ditmar
7 december 2001, 20:50
EMG heeft ook een combinatie pickup van de 85 en 81 gemaakt die onder de naam van de 707 gaat. Hij staat ook bekend als Dino Cazares Signature pickup

Iceman
7 december 2001, 22:53
Yep, was van plan om die op m'n RG7620 te zetten toen ik die kocht, alleen ben zo tevreden met het standaard element dat ik die er in laat zitten. Ieder element heeft zo z'n charmes, dus ben ik er vanaf gestapt om overal maar EMG's in te gooien.

Casey
7 december 2001, 23:10
Jou standaard elementen in die RG7620 zijn originele Dimarzio's (H).
Die klinken al fantastisch .
Daar zou ik lekker niks aan veranderen !

Iceman
8 december 2001, 12:29
Geloof dat het Blaze (of Blaze 2) elementen zijn. Goede geluid had ik niet verwacht.