PDA

View Full Version : Probleem schakelaars zelfbouw looper



Rude Perception
17 maart 2008, 16:08
Beide schakelaars van m'n zelfbouw looper doen raar. Als ik schakel gebeurd het soms dat het geluid uitvalt. Dan heb ik alleen geluid als ik ze precies tussen helemaal niet ingedrukt en de klik in heb zitten. Het rare is dat het geluid ook totaal verbroken wordt, als ik de loop in de fx-loop van m'n versterker aan of uit schakel. De fx-loop is parallel, dus als alleen het geluid door de loop verbroken wordt zou ik nog wel gewoon geluid moeten hebben.
Het is overigens een 2-kanaals looper, met per loop aparte in en uitgang. Het is dus zo:
gitaar --> loop --> versterker --> loop --> versterker.

Iemand enig idee? Ik had het idee dat er ergens kortsluiting moet ontstaan, omdat het geluid anders niet totaal uit kan zijn als ik alleen de parallelle loop aan/uit zet.
Is dit op te lossen door bijvoorbeeld wat contactspray te gebruiken? Ik heb geen ervaring met schakelaars, maar ik krijg een beetje het idee alsof het hetzelfde is als bij een potmeter kan gebeuren die wat spray nodig heeft. Alleen die kortsluiting kan ik dan niet verklaren.

ponq
17 maart 2008, 18:40
Ik zou beginnen met het doormeten van de verbindingen + schakelaars in beide posities.

Rude Perception
20 maart 2008, 17:52
Ik heb even gemeten. Soms wel gewoon 0 ohm als dat moet, soms (als je een beetje prutst) opeens oneindig grote weerstand. Kan contactspray een oplossing zijn?

Rude Perception
20 maart 2008, 18:09
Oja, wat haast is geboden, want ik moet morgen optreden;)

Rude Perception
20 maart 2008, 22:59
Niet te geloven waar het aan lag. De pluggen waren uit elkaar gevallen...
Tip, koop nooit die platte pluggen van newtone-online.nl. Ik heb niets tegen deze zaak, in tegendeel, maar dit valt me wel erg tegen. Waarom gebeurde er dan alleen iets als ik hem aan en uit zette? Omdat die contacten zo los zaten. Ik trok op een gegeven moment de pluggen eruit, en toen bleef bij 1 plug de tip en het omhulsel voor de aarde haken. Ik had dus alleen een pin in m'n handen zeg maar. Toen gingen de alarmbellen rinkelen... Zeker in combinatie met het feit dat veel druk over het hele board het geluid aan en uit kon zetten.:nervous: Zodra er tijd en geld is ga ik de pluggen vervangen voor George L's.
Waarom ik dan toch dat die oneindige weerstand heb gemeten weet ik niet, maar waarchijnlijk doordat ik het contact niet goed had op die momenten.