PDA

View Full Version : Buizenversterker



David1223
17 maart 2008, 16:08
Hoi allemaal.
ik weet dat er een zoekfunctie bestaat maar het is toch belangrijker om mijn specifieke wensen op te noemen en dat jullie daardan op kunnen reageren, vandaar.

Ik ben op zoek naar een buizenversterker/combo voor op mijn slaapkamer en voor kleine optredentjes.
Een masterknop moet er zeker opzitten (om hem niet te hard laten gaan als ik thuis speel) en het liefst twee kanalen en wat reverb enzo.

Mijn muziekstijlen zijn; Blues, Rock, The White Stripes, Arctic Monkeys, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters, Nirvana...

Het moet dus een goede versterker zijn voor blues maar ook voor echt goed stevige rock enzo.

De klank moet warm zijn, ik houd niet van te schel.

Gitaar: Fender Highway 1 Stratocaster

Budget: tot €500 ong.

Alvast bedankt!

Rude Perception
17 maart 2008, 16:10
Budget??

Ik zou richting Fender denken. Misschien een pedaaltje ervoor voor de stevige rock. Je hebt dan wel een lekkere bluestoon. Marshall buizenbakken, die ik voor rock lekkerder vind, vindt jij denk ik te schel. Peavey heeft ook een paar, naar het schijnt, mooie betaalbare buizenbakken.

Kim Wilson
17 maart 2008, 16:13
Ja, ik zat idd ook al aan de Peavey Delta Blues of de Classic 30 te denken. 2 kanaals (dacht ik), lekkere sound en luid genoeg om een optredentje mee te pikken.

humbucker
17 maart 2008, 16:38
Inderdaad, ik dacht ook gelijk aan peavey delta blues.
Krijg je zeker een mooie blues toon uit en rock moet ook wel lukken, desnoods gooi je er een pedaaltje voor.

grtn

David1223
17 maart 2008, 17:09
En wat vinden jullie van de een fender uit de hotrod serie of een Vox AC15 CC1?

pasqual
17 maart 2008, 17:09
peavey valveking 112 50 watt, 2 kanalen: clean en gain en boostfunctie.
ongeveer 450 euro, afhankelijk waar je gaat shoppen.

Pasqual.

faasie
17 maart 2008, 17:18
De hotrod serie is misschien wat te luid voor je slaapkamer.
Ik gebruik zelf een deville 4x10 60 watt en ik kan hem niet voorbij 1 draaien.

Oversturing heb ik echt een pedaal nodig. Hij klinkt clean wel aardig op laag volume. Maarja zelfs laag volume vind ik nog redelijk hard. Als ik directe buren had, zouden ze er niet blij mee zijn.

David1223
17 maart 2008, 17:20
En de Blues Junior? of AC15 CC1?

caliban
17 maart 2008, 18:20
In combinatie met een strat denk ik dat je uit zulk een amps weinig foo fighters gaat halen. Ja ik weet het een van hun albums is opgenomen met een vox met pedalen ervoor, maar hun belangrijkste soundmaker is toch hun rectifiers. En de gebruikte gitaren hebben bij mijn weten geen single-coils.
Valveking gaat beter lukken verwacht ik.

bastiaanvanbeek
17 maart 2008, 18:35
Vox AC30 is echt een goeie investering. die kost dan wel zon 999 eurotjes. maar dan heb je ook wel wat. echt een hele goeie versterker met een warm geluid. en je kunt er ook lekker flink mee scheuren.

David1223
17 maart 2008, 19:30
Mischien wel handig om te weten: Ik heb nu een Cube 30X en Mijn gitaar leraar heeft mijn pickups van mijn strat iets omhoog gezet waardoor ze veel voller en steviger klinken.

-Voc AC15 (veel goeds over gehoord en €999,- voor een 30 heb ik niet)
-Peavey Delta Blues
-Peavey Valveking 112 (niet een beetje luid?)

humbucker
17 maart 2008, 20:16
ik heb zelf een Vox AC15CC1x (dus met Blue Alnico) en dat is echt een heerlijke amp.
Het is een 1-kanaals amp, met master, reverb en tremelo (sommigen vinden de reverb maar niets en laten deze vervangen, maar ik vind hem best ok), en dan bass, treble en volume.
Je krijgt er IMO een erg mooi clean uit. Maar een Vox klinkt natuurlijk op zijn best met een lichte crunch (volume op 10-12u ongeveer). Als je de volume knop verder opendraait (richting 3-4 u) dan komt er een erg lekkere overdrive uit. Je kan het Volume natuurlijk op kamerniveau houden door de master wat meer toe te draaien. Als je de master opendraait zal je met deze amp op het podium ook uit de voeten kunnen, het ding gaat gewoon oerend hard.

Blues klinkt zeker lekker met deze amp, de overdrive vind ik zelf heel erg mooi, dus Rock (zoals White Stripes, RHCP, Artic Monkeys,...) gaat zeker ook. Ik denk dat het enige waar deze versterker zijn neus voor ophaalt de echte high-gain metal is, maar aangezien je dit niet speelt zal je er zeker je sound in vinden. Ik zie dat je budget ongeveer 500€ is. De gewone Vox AC15CC1 met warfdale kost 600€, maar IMO kun je beter 200€ meer geven voor de AC15CC1x en dan heb je de versie met Celestion Blue Alnico speaker en dan heb je echt een heerlijke sound. Je moet ze in de winkel maar eens langs elkaar zetten en je zult het verschil zeker horen. IMO de meerpijs van 200€ zeker waard.
Ik speel zelf ook met een strat over deze amp en dat is echt een lekker combinatie. In ieder geval nog succes met je zoektocht.

grtn

Rubster
17 maart 2008, 20:23
Ik denk meer aan een Marshall buizencombo'tje, een JCM900 ofzo. Superdegelijk, 2 kanalen, reverbje, en voldoet naar mijn idee prima aan de omschrijving van bands die jij geeft.

Daarnaast vraag ik me af waarom die Valveking van Peavey toch in elk amp-aanraad-topic terug komt.. Is dat ding dan zo geniaal? Heb hem zelf nog nooit gehoord hoor, maar kan me moeilijk voorstellen dat hij echt voor elke muziekstijl geschikt is.
Dat ie bang for the buck is wil ik daarentegen nog wel begrijpen, voor die prijs..

Kim Wilson
17 maart 2008, 20:26
...Het moet dus een goede versterker zijn voor blues maar ook voor echt goed stevige rock enzo.

De klank moet warm zijn, ik houd niet van te schel.

Gitaar: Fender Highway 1 Stratocaster

...

Ik denk meer aan een Marshall buizencombo'tje, een JCM900 ofzo. Superdegelijk, 2 kanalen, reverbje, en voldoet naar mijn idee prima aan de omschrijving van bands die jij geeft....
Ik lees in de openingspost toch iets anders dan een JCM900...

Rocketman
17 maart 2008, 21:18
Ik heb een AC15 met een Warfedale speaker maar het is echt het mooiste gitaar geluid wat er bestaat vind ik. Helemaal alles open valt het wat tegen vind ik, dan had ik wel wat meer scheur gewild. Maar clean en net voorbij clean heeft gewoon een heerlijke warme sound. Goed hard ook kan ie, niks mis mee. Het is niks voor metal, maar alles voor de rest. En kost geen reet.

pasqual
17 maart 2008, 21:22
Daarnaast vraag ik me af waarom die Valveking van Peavey toch in elk amp-aanraad-topic terug komt.. Is dat ding dan zo geniaal? Heb hem zelf nog nooit gehoord hoor, maar kan me moeilijk voorstellen dat hij echt voor elke muziekstijl geschikt is.

@rubster: ik heb je ff gequote. de valveking heb ik 2 weken geleden geprobeerd in een muziekzaak in Maasmechelen en ik was ook sceptisch vantevoren. dit was wel de 212 en niet de 112, dit zal niet zo bijster veel uitmaken qua sound.
het ding is gewoon erg veelzijdig met een goeie clean en gain. ik ga 'm binnenkort dan ook aanschaffen ( zogauw ik m'n LC bulldog verkocht heb en marchall cabinet ). als je in deze prijsklasse een buizencombo zoekt, kom je er niet onderuit om 'm eens te proberen. uiteraard blijft dit een kwestie van smaak. die vox ac 30 is inderdaad ook een fijne amp maar dan vooral clean, wil je er een vette scheur uit halen, zul je er toch een goed pedaal voor moeten zetten. en hij is meteen zo'n 500 euro duurder als de valveking.
aangezien het budget van topicstarter rond de 500,- ligt, hoeft ie niet naar een ( nieuwe ) vox te kijken.

groeten Pasqual.

caliban
17 maart 2008, 22:30
-Peavey Valveking 112 (niet een beetje luid?)
Hoezo een beetje luid.

Rubster
18 maart 2008, 08:57
Ik lees in de openingspost toch iets anders dan een JCM900...

Ik zie staan: Rock & Blues, twee kanalen, reverb, master.. vertel mij maar wat er niet klopt dan.

Ik vind het jammer dat een JCM900 toch altijd maar geassocieerd wordt met schelheid, terwijl die dingen echt wel goed kunnen klinken. Is een kwestie van de juiste buizen en een goede afstelling.

Bovendien snap ik niet waarom je Stratocaster quote, en dit in verband brengt met de JCM. Persoonlijk vind ik een Marshall in combinatie met een Strat een heerlijke combi. Overigens lijkt het me gewoon het beste dat de TS gewoon lekker amps gaat proberen nu! ;)

Kim Wilson
18 maart 2008, 08:59
Je vergeet een warm geluid, niet te schel. Ik associeer een JCM900 niet met een warm geluid, en al helemaal niet icm een Strat. Vandaar dat ik die Strat aanhaalde.