PDA

View Full Version : All Solid?



thehulk87
17 maart 2008, 14:24
Goedendag!

ik heb onlangs een nieuw gitaar, namelijk de Faith FSCEHG, en hij is fantastisch!
Wat ik me afvraag: als het goed is is de gitaar volledig massief (voor-, zij- en achterblad) Dit staat op de site en ook bij de specificaties. Als ik echter naar de gitaar kijk, lijkt het wel of de gitaar uit 2 stukken aan elkaar is gezet, er zit aan de binnenkant ook zo'n lijntje. Weet iemand hier iets van? Ben ik dan genept, of heb ik een verkeerd beeld bij een massieve gitaar?

Harald
17 maart 2008, 14:32
Bovenblad is eigenlijk altijd uit twee stukken, en achterblad twee of drie. Dat is normaal.

Massief of niet zou je bij het bovenblad aan het klankgat (de rand) kunnen zien. Als het gelamineerd is heb je een goede kans dat het eruit ziet als triplex. Zij en achterkanten is lastiger. Je kunt kijken of de nerf/tekening aan de binnenkant klopt met de buitenkant. Zit er een gat in voor een plug zou je, als je het echt wilt weten, de plug eruit kunnen halen.

Enra
17 maart 2008, 15:48
Bovenblad is eigenlijk altijd uit twee stukken, en achterblad twee of drie. Dat is normaal.

Massief of niet zou je bij het bovenblad aan het klankgat (de rand) kunnen zien. Als het gelamineerd is heb je een goede kans dat het eruit ziet als triplex. Zij en achterkanten is lastiger. Je kunt kijken of de nerf/tekening aan de binnenkant klopt met de buitenkant. Zit er een gat in voor een plug zou je, als je het echt wilt weten, de plug eruit kunnen halen.

Harald legt het helemaal perfect uit! +1

--=HANS=--
17 maart 2008, 16:13
@ thehulk87:

Harald heeft je zorg al weggenomen hoop ik, ter aanvulling nog even hoe het werkt:
Dat boven en onderblad uit twee delen heet Bookmatchen. Ze pakken een stuk hout en zagen het in twee delen. Die twee delen klappen ze als het waren open zodat de ene kant van je boven en onderblad gespiegeld is aan de andere kant.

Groet, Hans

LaurentB
17 maart 2008, 16:23
Hoe zou het klinken als je een boomstam in de vorm van een gitaar uitholt? Da's pas echt een 'all solid' gitaar.

--=HANS=--
17 maart 2008, 18:37
Lijkt me een leuk experiment al kan ik me niet voorstellen dat het niet al eens is geprobeerd.
Om overal de gewenste dikte te krijgen zal uit een stuk niet meevallen, een "massieve" body met een losse top lijkt me haalbaarder. Ben alleen wel bang dat als je de sides net zo dun maakt als op de traditionele bouwwijze ze niet stevig genoeg meer zijn door de richting van het hout.
Ik zal eens een rondje googlen vanavond :satisfie:

Groet, Hans

Javaca
17 maart 2008, 19:23
Wat Hans zegt.
Als je het bovenblad en de rug kwartiers wilt krijgen heb je een flinke boom nodig. Ook krijg je dan hele zwakke zijkanten omdat deze dosse en kopshout zullen zijn.

Iets wat je ook in de gaten moet houden is dat er voor het bovenblad naaldhout en voor de rug en zijkanten loofhout gebruikt wordt.

toxli
17 maart 2008, 21:17
Ha die Hulk,

Ik heb sinds een paar maanden bijna dezelfde, de Faith FSHG. Fantatische gitaar voor het geld!
Heel veel speelplezier.

thehulk87
18 maart 2008, 13:50
Hij is absoluut heel goed, hij ziet er ook erg gelikt uit, al zeg ik het zelf :noob:

Je kunt ook een gitaar uit een boom zagen en er dan stiekem een elektrisch element indoen.