PDA

View Full Version : Gibson LP Studio, advies



The_syphon
16 maart 2008, 11:49
Ik ben van plan een derde gitaar aan te schaffen. Ik heb momenteel een Fender USA Strat en een PRS SE Santana.
Mijn budget is momenteel ongeveer €800 en mijn oog was gevallen op een Gibson LP studio. Tweedehands is deze voor €800 ongeveer wel te krijgen. De prijzen liggen echter veel uit elkaar, en ik vroeg me af wat de verschillen zijn tussen de diverse LP Studio. Daarnaast wil ik graag jullie mening horen over de LP Studio. Is het een goede aankoop, of beter nog even doorsparen voor een standard? Uiterlijk van gitaar vind ik overigens niet belangrijk.

arjanb01
16 maart 2008, 11:56
Gibson LP studio's zijn in feite wel goeie gitaren voor het geld. Past precies binnen je budget. Probeer wel een aantal exemplaren uit, want Gibsons uit die prijsklasse zijn wel wisselvallig van kwaliteit.
Afgelopen vrijdag nog een bandje gehoord in de kroeg waar een gitarist er op 1 speelde en klonk best ok. Ik denk dat je na verloop van tijd de elementen zult vervangen voor betere, want die vind ik niet echt ok klinken, veel teveel laag en te weinig mid en crisp. Vrij vlakke elementen dus.
Vervang ze door goeie '57-er PAF's van Bareknuckle of goeie Seymour duncans en je hebt een lekkere LP.
Bevalt een LP je, kan je altijd doorgroeien naar een LP Standard, of een RI-serie LP.

Nielsje
16 maart 2008, 13:45
Tja, Studio's zijn volwaardige LP's, zonder de binding en mooie flame tops. De elementen valt over te twisten, ligt er ook aan wat je speelt qua muziek. Ik heb er een met P-90's (Gem serie), en ik wordt iedere keer toch zo ontzettend blij als ik dat geluid hoor :). Wel wat minder zwaar als een humbucker, maar ik speel ook niet zo zwaar. PAFjes zijn zeker goeie elementen voor in een klassieke gitaar als een les paul.

Probeer wel een aantal te proberen, ze zijn niet allemaal even lekker, maar dat geldt voor elke les paul..

succes!

De Beer
16 maart 2008, 13:52
Heb ik weinig aan toe te voegen.
Op dat verhaal dat de elementen vlak zijn na dan. Ook dat is maar net in welke plank ze zijn geschroefd, testen dus, want idd zit er veel verschil in Les Pauls met de zelfde spec's onderling. Niet alleen in de goedkopere.

Probeer er eentje van vσσr of van '94 te vinden die zullen goedkoper zijn ivm leeftijd en hebben nog een ebben toets.

Neals
16 maart 2008, 13:53
Tja, Studio's zijn volwaardige LP's, zonder de binding en mooie flame tops. De elementen valt over te twisten, ligt er ook aan wat je speelt qua muziek. Ik heb er een met P-90's (Gem serie), en ik wordt iedere keer toch zo ontzettend blij als ik dat geluid hoor :). Wel wat minder zwaar als een humbucker, maar ik speel ook niet zo zwaar. PAFjes zijn zeker goeie elementen voor in een klassieke gitaar als een les paul.

Probeer wel een aantal te proberen, ze zijn niet allemaal even lekker, maar dat geldt voor elke les paul..

succes!

Niet helemaal. Er zijn een aantal bouwjaren dat de Studio's beduidend minder waren. De beste studio's vind je vanaf bouwjaar 91 tot 95.

Verschillend zitten vooral in de dikte van de body vanaf 1995/1996.

Orpheo
16 maart 2008, 14:08
mijn studio komt uit 1994, heeft ebben toets, en klinkt waanzinnig. gekocht voor 450 euro :satisfie: effe goed zoeken dus :)

Nocki
16 maart 2008, 14:45
geweldige gitaren idd. ik zou er zo weer een nemen!

Otje
16 maart 2008, 16:03
Ik heb er een met P-90's (Gem serie), en ik wordt iedere keer toch zo ontzettend blij als ik dat geluid hoor :).Ik ook! De Gem zou ook mijn aanrader zijn. Met een beetje zoeken zijn ze wel te vinden.

Nielsje
16 maart 2008, 16:22
Alhoewel, nadat ik laatst Robberts (Les Paul R8) customshop (historic dacht ik) les paul hoorde en bespeelde, wil ik ook zo'n ding hebben... Maar dat wordt wel een pijnlijke investering.. :)

Rormo
16 maart 2008, 17:19
Er zijn hele goed LP studios. Zeker het geld waard en een mooie aanvulling bij de gitaren die je al hebt. Het verschil tussen een standard en een studio bestaat natuurlijk. Maar naar mijn mening is dat het prijsverschil niet waard. Tuurlijk is een standard beter, maar een Studio is al een hele goede gitaar en een heel stuk goedkoper.


The Syphon, check even je inbox, je krijgt een pm van me omdat ik een LP Studio te koop heb staan die misschien wel is wat je zoekt.

Dude
16 maart 2008, 17:19
Niet helemaal. Er zijn een aantal bouwjaren dat de Studio's beduidend minder waren. De beste studio's vind je vanaf bouwjaar 91 tot 95.

Verschillend zitten vooral in de dikte van de body vanaf 1995/1996.

van 95 tot en met 2001 hebben ze inderdaad dunnere body's gebruikt. Daarna was alles weer koek en ei !

The_syphon
16 maart 2008, 18:16
Het beste kan ik dus een LP Studio aanschaffen van 90-94, vanwege de dikkere body en ebben toets. Dan zal ik hier naar op zoek gaan. Dank voor de reacties

Rormo
16 maart 2008, 18:28
Of eentje vanaf 2001. Hoewel je dan niet die toets hebt.

pannekoek
16 maart 2008, 23:13
ik heb een lp studio en voor mij klinkt ie waanzinnig goed! ik wist niet dat ik zo blij kon worden met een gitaar!