PDA

View Full Version : Raar geluid uit LP.



Slevin
15 maart 2008, 21:00
Mogge. Ik heb laatst een Epiphone LP'tje aangeschaft (van een member hier :hippie: ). Probleem is echter dattie op dit moment beetje kuren vertoont. Als ik (met distortion) het powerchord D aansla dan hoor je een hele sterke reverb (en nee, die staat niet aan voor de wijsneuzen :P ). Beetje raar, eerst deed ie het niet namelijk. Ook hoor ik het niet met mn tele. Dus ik ga er vanuit dat het dan aan m'n LP ligt. Recent wel de snaren van vervangen, (010 naar 011), maar het lijkt me sterk dat dat het is.

Ik weet alleen niet waar het precies aan ligt, de bedrading van het volume beetje fubar?

nevyn292
15 maart 2008, 21:02
wat is fubar??



nieuwe snaren geven altijd een ander geluid, misschien komen je snaren tegen je frets? kan me haast niks anders indenken dan dat het toch aan je snaartjes ligt

pannekoek
15 maart 2008, 21:02
sommige mensen betalen juist 500 euro voor een effectenpedaal voor zo een sterke reverb!

Slevin
15 maart 2008, 21:03
oh. Fubar is een afkorting voor Fuck up beyond all recognition.( zie Band of Brothers). Gewoon internet term dat iets kapot is :) Zal even kijken naar de snaartjes.

-edit-
Heb gekeken, snaren raken de frets totaal niet aan. Zowel bij los aanslaan als bij een powerchordje. Reverb blijft aanwezig. Bij de powerchord D echter wel sterker dan bij de losse aanslag.


@Pannenkoek. Ja leuk, maar niet permanent :(

barno
15 maart 2008, 21:06
sounds like an amp problem. kan me niet voorstellen dat een gitaar vanzelf reverb gaat genereren...

Slevin
15 maart 2008, 21:10
sounds like an amp problem. kan me niet voorstellen dat een gitaar vanzelf reverb gaat genereren...

Zou het? Wel raar namelijk. Want bij m'n tele doet ie het perfect. Ik heb trouwens een VOX AD30 (VT als dat helpt). Heb dan een clean kanaaltje en een RAT distortion pedaaltje voor de.. jawel, distortion.

-edit- Geinige is dat ie de reverb niet genereert met losse noten. Maar bij 2 of meer noten tegelijk is het een reverb fest. Heel raar.

pannekoek
15 maart 2008, 21:11
sounds like an amp problem. kan me niet voorstellen dat een gitaar vanzelf reverb gaat genereren...

ik denk dat het eerder aan de bedrading ligt.

heb je met je gitaar nog iets geks gedaan? kwam het spontaan? wanneer merkte je het op en wat heb je ervoor met je gitaar gedaan?

Slevin
15 maart 2008, 21:12
ik denk dat het eerder aan de bedrading ligt.

heb je met je gitaar nog iets geks gedaan? kwam het spontaan? wanneer merkte je het op en wat heb je ervoor met je gitaar gedaan?

Verder niets. Gewoon op m'n kamer gehad en op gespeeld. Niet mee gegooid, laten vallen of wat dan ook :)

pannekoek
15 maart 2008, 21:14
Verder niets. Gewoon op m'n kamer gehad en op gespeeld. Niet mee gegooid, laten vallen of wat dan ook :)


ook niet aan je amp instellingen gezeten?

Slevin
15 maart 2008, 21:21
ook niet aan je amp instellingen gezeten?

Neu. Niets radicaals. Heb al aan alle wijzertje zitten draaien als een gestoorde prof. Maar helpt niet :P

pannekoek
15 maart 2008, 21:44
Neu. Niets radicaals. Heb al aan alle wijzertje zitten draaien als een gestoorde prof. Maar helpt niet :P


misschien problemen met de elementen :P zijn t wel echte epiphone elementen ?:p misschien hebben we een oplichtertje op t forum? (A)

stagg elementen erin en voila: het lijkt alsof elke degelijke gitaar kuren vertoont

Slevin
15 maart 2008, 21:51
Haha. Niets van dat. Eerst deed ie het niet namelijk. Nu wel. Heel raar.

bass blom
15 maart 2008, 21:56
een reverb? :chicken:
of bedoel je dat ie gaat gillen soms? op de G snaar?

barno
15 maart 2008, 22:07
ben je wel zeker over je 'reverb' omschrijving: als je snaar kort aanslaat en dan dempt, hoor je dus een naklank?

Pieter-Gitaar
16 maart 2008, 01:14
een vriend van me had hetzelfde probleem met een strat
hij ging van 010 naar 011 en heeft om het te vermijden
een ander soort vering op zijn brug moete plaatsen
maarja dat helpt jou niet echt veel
ik zou niet wete wat der aan te doen

wiegersma
16 maart 2008, 08:59
En wanneer je met de LP op een andere versterker speelt, geeft 'ie nog steeds 'nagalm'? En is dat dan een kathedralengalm of een huiskamergalm of iets ander nl:...




apart.................heel apart..............

drap
16 maart 2008, 09:07
Is het een hall reverb, of een spring reverb?

Wheelie
16 maart 2008, 09:38
Volgens mij de luchtvochtigheid...... :o

no 1 hops
16 maart 2008, 12:04
misschien dat de halspen meeresoneert, of een andere snaar, kijk ook eens of de schroefjes/veertjes in de brug niet te los zitten

Slevin
16 maart 2008, 14:39
Mm. Mijn omschrijving van een reverb is achteraf misschien niet zo praktisch geweest. Het is niet een reverb die nagalmt NA het aanslaan. Maar tijdens de duur van de toon. Je hoort dan de toon.. galmen. Ik zal er wel even een filmpje van maken. Dat maakt het geheel wat duidelijk :P

Zo terug :)

-edit- Hier. Geluid kan wat zacht zijn. Duidelijkst te horen op 0:34 en 0:43 ongeveer. Niet letten op me hippe pjamabroek :rockon:

-edit- wtf. Geen link. Hierrrr: http://www.youtube.com/watch?v=okkffER4HQ0

barno
16 maart 2008, 19:46
klinkt als soort feedback, draai je es weg van de amp en luister of je het dan nog hebt

Slevin
16 maart 2008, 20:04
Nope, dat werkt ook niet :(

schizo910
16 maart 2008, 20:22
Het is net alsof je gitaar niet helemaal prettig is gestemd, misschien dat je intonatie niet goed meer is na het vervangen van je snaren.
Datgene wat jij reverb of galm noemt komt, in dat filmpje, opmij over als het geluid dat je krijgt als je stemt m.b.v. flagoletten en je nog niet zuiver staat.

Slevin
16 maart 2008, 20:58
Ah. Dat zou zomaar kunnen. Naja, moet 'm sowieso nog laten afstellen bij dhr Dee. Dan zal ik het ook wel even aanstippen :hippie:

Thundermane
16 maart 2008, 21:03
Ik raad je aan om de bridge van je LP iets hoger te zetten, net een klein stukkie, en als dat niet werkt nog net een stukje hoger :P
Geloof me dat doet wonderen.

pannekoek
16 maart 2008, 21:10
Ik raad je aan om de bridge van je LP iets hoger te zetten, net een klein stukkie, en als dat niet werkt nog net een stukje hoger :P
Geloof me dat doet wonderen.

waarom zou hij dat moeten doen? ik ben daar erg benieuwd naar.

vidar
16 maart 2008, 21:35
als ik het verhaal hoor en het (niet echt duidelijke) filmpje beluister moet ik me aansluiten bij Thundermane, lijkt me dit ook een duidelijk gevalletje brug omhoog en gaan met die banaan, misschien nog een klein slagje terug aan de hals pen (losser that is), maar dat zou de truc moeten doen :)

succes!

De Beer
16 maart 2008, 22:16
Dat klinkt als een fase dingetje, idd wat je dus ook gebruikt bij het stemmen met flagioletten.

2 noten (geluidsgolven)die net niet het zelfde zijn (of net niet de zelfde fase hebben)gaan interfereren, otw elkaar versterken en afzwakken. wat resulteert in het harder en zachter worden.(soort van temolo effect)
Soort van feedback dus.

Het kan komen door je versterkergeluid dat je snaar trilling weer terug beinvloed.
Doet het dit ook op iets met een koptelefoon? Of als je verder van je amp af gaat staan/zitten?

Mischien ook string-pull, van een pickup die (te) dicht op de snaren staat?

Slevin
16 maart 2008, 22:39
Ah okay. Morgen even naar kijken dan. Met koptelefoon op niet getest. Verder van de amp af zitten helpt iig niet :) Doet het ook met clean geluid. Het zal de brug wel zijn idd.

bass blom
17 maart 2008, 15:09
wat ik hoor zou je dus eerder een vibrato noemen?
de tonen gaan door elkaar jengelen, inderdaad waarschijnlijk door niet meer correcte intonatie.