PDA

View Full Version : zelf binding aanbrengen



Rutger
13 februari 2003, 14:54
Hoe doe je dat?

k Vind een binding rond de body vaak erg mooi, maar op telecasters zijn ze zeldzaam. En ik vraag me af of je vrij gemakkelijk zelf een binding aan kunt brengen, en hoe?

any suggestions?

Sicky61
13 februari 2003, 15:18
MMM....makkelijk?Lijkt me werk voot de vakman.Of je pakt smalle tape.Vind je in automaterialen winkel wel.Gebruikt men voor striping,ook al zo'n zinnige update,op autoos. SUCK6

Rutger
13 februari 2003, 15:33
ja, dat tape-verhaal had ik zelf ook al bedacht maar ik ga geen tape op mijn gitaren plakken.

Is het echt zo ingewikkeld dan? Ik bedoel, als je zelf je gitaar kunt lakken zal een binding aanbrengen toch ook wel te doen zijn? k Vraag me af of iemand hier dat weleens gedaan/geprobeerd heeft en wat de bevindingen zijn. Als ik weet hoe het moet zou ik het best zelf willen doen, k hou wel van een beetje prutsen. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-02-13 15:36 ]</font>

ginne
13 februari 2003, 15:43
De binding kun je in verschillende afmetingen kopen bij onderdelenleveranciers. Je hebt een houtfreesmachine en een passende frees nodig. Heb je hier geen ervaring mee, laat de gitaarbouwer het dan doen.
Succes!

skabouter
13 februari 2003, 16:04
ok, hier komt de domste vraag ooit !!!
(voor iemand met een sheraton II)

wat is een binding ? zijn dat die lijntjes op de body ? aan de randen ??

Rutger
13 februari 2003, 16:08
ja

Hm, op zich heb ik wel ervaring met metaalfrezen. Waar haal ik alleen een houtfreesmachine vandaan?

Electrical Storm
13 februari 2003, 16:08
ja

skabouter
13 februari 2003, 16:15
ok, thnx dudes. weet iemand of op mijn sheraton II die binding sticker is ? of echt hout binding ?

http://www.elderly.com/new_instruments/items/images/40N/SHER-VS_body-front.jpg

die witte lijntjes zijn dus de binding. maar daarop/in zitten nog zwarte lijntjes. heel mooi. maar zou dat echt zijn ? of sticker. ik zie het nie zo goed

Rutger
13 februari 2003, 16:21
Jij heb toch een blanke sheraton?

Maar dat is wel een echte binding, geen stickertroep maar dat vind je vlg mij ook niet op een originele gitaar.

Ic3gl0vE
13 februari 2003, 16:31
je kunt binding ook uit het hout snijden... zie een aantal van de 1-offs uit de gibson custom shop...
blank hout met de hand gesneden zodat het eruit ziet als touw en dat is dan je binding... gaaf hoor

Rutger
13 februari 2003, 16:35
bedoel je de Cowgirl?

Die binding is wel erg vet ja, maar dan heb je wel gouden handjes als je dat zelf kunt.

burt
13 februari 2003, 16:45
Je kan heel de body losschroeven, de lak eraf schuren, je eigen patroontje erop verven of tekenen (bindingen of whatever) en opnieuw lakken en polijsten.

...

kan je ook niet doen ;->

Rutger
13 februari 2003, 16:51
wedden :wink:

Rutger
13 februari 2003, 16:59
maar weer ff on-topic

Eigenlijk is een binding dus een inlay: je freest wat hout weg en lijmt er een binding voor in de plaats? Frees je dan een vierkant of een driehoek weg?

Al zou ik het niet zelf kunnen, ik wil het gewoon weten. :smile:

vulvasonic
13 februari 2003, 17:02
De hoek van een gewone tele is veel meer afgerond dan die van een tele met binding.
Als je op een normale tele een rand wilt wegvrezen om er een binding in te leggen, heb je straks een binding van 1,5 centimeter!

Lijkt me iets aan de forse kant en weinig subtiel.

Rutger
13 februari 2003, 17:07
ja, daar heb je een punt.

Oke, dan gooi ik het over een andere boeg. De telecaster moet nl nog aangeschaft worden, al heb ik er al een hoop plannen voor.

Welke telecaster heeft een binding? Op de fendersite zie ik er zo gauw niet een staan. Is het een bepaalde serie, of een periode waarin ze met binding gebouwd zijn?

vulvasonic
13 februari 2003, 17:09
De custom ((RI)niet die van na 72)

Rutger
13 februari 2003, 22:19
ja, dat kost veel ehh... geld!

hm

ik altijd met mijn goede ideeen

vulvasonic
13 februari 2003, 22:40
Ik ken het probleem. Zelf vind ik ze ook stoer. Er zijn welliswaar ook nog andere modellen, maar die zijn allemaal erg duur.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, een body te laten maken door een goede gitaarbouwer of een Warmoth body kopen (om die vervolgens bij te laten vijlen door de vakman om alles precies passend te krijgen).

Ik ben bang dat er geen goedkope alternatieven zijn (aangenomen dat je wel kwaliteit wilt).

Rutger
13 februari 2003, 22:44
Ja, ik dacht: ik koop een goeie 2dehands tele en reviseer hem dan naar eigen smaak. Maar dan zit die binding er niet in denk ik.

Misschien is zelf een tele samenstellen ook wel een goed idee! Maar dan moet je net tegen body met scherpe rand aanlopen denk ik. Of is die die je noemt er zoeen?

vulvasonic
13 februari 2003, 22:59
Bij Warmoth kun je ze idd zo krijgen.
Precies zo je het hebben wilt. Gelakt of ongelakt, met bindig of zonder binding....alles.

Maar niet goedkoop dus.

Rutger
14 februari 2003, 13:50
oke thanx, ik zal eens kijken. maar ik denk toch dat ik het voorlopig even zonder binding doe. k heb niet zoveel geduld om langer door te sparen. :smile:

Anders Destium
14 februari 2003, 14:07
Tja ik vind het leuk als er op een gitaar binding zit, maar om er nou speciaal moeite voor te doen... Meestal is de gitaar zelf mooi zat zonder binding, hoewel ik uitzonderingen ken waar de binding iets toevoegt...