PDA

View Full Version : 'Guitar Hero schendt patent Gibson'



grayfink
15 maart 2008, 06:44
Van "www.tweakers.net":

'Guitar Hero schendt patent Gibson'

Door Tom Rosens (http://tweakers.net/plan/crew/223), donderdag 13 maart 2008 16:21, views: 15.010

Gitaarbouwer Gibson vindt dat uitgever Activision een van zijn patenten schendt met de populaire spelreeks Guitar Hero. Activision is van mening dat Gibson stilzwijgende toestemming heeft verleend door pas na drie jaar een aanklacht in te dienen.

http://tweakers.net/ext/i/1205421378.jpgVolgens Gibson maakt de spelreeks inbreuk op een van zijn patenten uit 1999, waarin beschreven wordt hoe een 'live optreden gesimuleerd wordt met een muziekinstrument, in gebruik met een 3d-koptelefoon en vooraf opgenomen muziek'. Gibson wil dat Activision een licentie op het patent neemt of de verkoop van de Guitar Hero-spellen stopt, meldt (http://www.reuters.com/article/technologyNews/idUSN1222156920080312?feedType=nl&feedName=ustechnology&pageNumber=1&virtualBrandChannel=0) Reuters. Activision heeft in reactie op de aanklacht een verzoek ingediend om het patent van Gibson ongeldig te verklaren. Volgens de speluitgever wordt er geen patent geschonden en heeft Gibson geen recht van spreken omdat het bedrijf drie jaar heeft gewacht met de aanklacht.

De gitaar met de desbetreffende techniek is sinds november 2005 op de markt in combinatie met het eerste deel van Guitar Hero. De speluitgever verkreeg hierbij een licentie van Gibson om de plastic gitaar het uiterlijk van een Gibson-gitaar mee te geven. Over de techniek van het apparaat werd niet gesproken. Gibson heeft nog niet aangeklopt bij gameontwikkelaar Harmonix, die een soortgelijke gitaar gebruikt in het spel Rock Band.

Harmonix wil op zijn beurt ook geld zien van Activision. De ontwikkelaars van beide bedrijven werkten voorheen samen aan de eerste twee Guitar Hero-delen en ontwikkelden de technologie die wordt gebruikt in de gitaar. Harmonix beweert dat Activision te weinig royalty's betaalt voor het gebruik van de techniek in Guitar Hero 3 en eist (http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17823) een bedrag van 14,5 miljoen dollar.

lennaertn
15 maart 2008, 07:30
Krijgen we nu dus ook Pre-lawsuit games...

Maniaaaak!!
15 maart 2008, 07:55
Hmmmm de immer dalende kwaliteit van gibson begint ze de kop te kosten en er wordt gezocht naar een cash injectie....

(Pakt de Popcorn en wacht tot het complete gibson minded deel van het forum over zich heen valt)

Nee flauw,

Raar dat ze pas na 3 jaar beginnen te piepen, vraag me af waarom ze zo lang hebben gewacht.

Bernstien
15 maart 2008, 10:38
Hmmmm de immer dalende kwaliteit van gibson begint ze de kop te kosten en er wordt gezocht naar een cash injectie....

(Pakt de Popcorn en wacht tot het complete gibson minded deel van het forum over zich heen valt)




:seriousf: :seriousf: !!

Beetje gelijk heb je wel hoor!

Kim Wilson
15 maart 2008, 10:52
Lijken Gibsons tegenwoordig zoveel op plastic gitaren, dan?

Vonk
15 maart 2008, 10:54
Volgens Gibson maakt de spelreeks inbreuk op een van zijn patenten uit 1999, waarin beschreven wordt hoe een 'live optreden gesimuleerd wordt met een muziekinstrument, in gebruik met een 3d-koptelefoon en vooraf opgenomen muziek'.

Wat houdt dat patent nou eigenlijk in? Misschien is het te vroeg voor me, maar ik begrijp het niet helemaal...

Heeft Gibson een patent op de manier waarop een virtueel concert wordt gebracht?

@iro
15 maart 2008, 10:56
Nu snap ik waarom gisteren alle guitar hero games op de Gibson stand plots weg waren op de Messe :D

Barkeepert
15 maart 2008, 11:45
Wat houdt dat patent nou eigenlijk in? Misschien is het te vroeg voor me, maar ik begrijp het niet helemaal...

Heeft Gibson een patent op de manier waarop een virtueel concert wordt gebracht?
Ik begreep er ook geen zak van, maar na op Reuters gekeken te hebben begrijp ik dat Gibson een patent heeft op de technologie om een optreden (e.d.) te simuleren.

Of Gibson zit nu nogal fout, of ze hebben in 1999 een hele goede zet gedaan.

Harald
19 maart 2008, 13:31
Noob vraag, maar wat is een 3D hoofdtelefoon? Als ik het goed begrijp mag ik thuis dus geen dvd opzetten, en voor de TV air gitaar gaan spelen?

SGbanez
21 maart 2008, 10:45
dit is onzin.