PDA

View Full Version : What to do?



CarlosRocks
15 maart 2008, 00:13
Ik heb een paar vragen,
Ik wil een gitaar kopen van max 400 euries,
Ik weet niet welke, ik speel vooral hard rock (ac/dc, led Zepp etc) maar ook pop (rhcp, oasis etc) en soms metal. Ik zat dus een beetje rond tekijken hier zo, en toen kwam ik uit een paar gitaren
- Les Paul
- SG
- Strat
en kwam er op internet 8r dat die kerel van OASIS op een semi-hollow speelt,
Dus hier mijn vragen:
Wat is een goede gitaar voor Hardrock etc etc?,
en welk merk?
en wat betekent feedbacken:P

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Orpheo
15 maart 2008, 01:18
feedbacken is dat je gitaar gaat rondzingen. je kent 't wel, staat de gitarist dicht bij z'n amp, en dan gaat de gitaar 'piepen'.


over welke gitaar je moet nemen: daar kunnen wij wel tips over geven, maar het zet geen zoden aan de dijk. Ik heb het liefst les pauls: superieure looks, geweldige sound, geweldige attitude en uitstraling. Alles wat ik wil qua sounds, red ik met een les paul, een goeie amp, en m'n techniek. je moet niet sounds nabootsen, maar je eigen sound maken. Wellicht vind jij strats echt geweldig. dan raad ik je een les paul aan, jij koopt een les paul, maar je blijft geilen op strats... werkt nie he? dus: welke looks vind je het tofst, en van daaruit ga je je sound 'bouwen'.

Bijvoorbeeld: je hebt het liefst een LP qua looks, maar je vindt het geluid te warm. Dan kies je een les paul met p90's. lekker fel, maar ook warm en rond, wat wel handig is voor bepaalde solo's en effecten.

Of je hebt het liefst een strat qua looks, maar hij is te mild qua geluid. dan stop je er een superhotte pickup in. of de brug vind je niks, dan blokkeer je die.

of een tele, die ook brullend ala een les paul moet klinken. Dan gooi je er een parallel/serie switch in (staan je brug+halspickup of parallel (wat normaal is) of serie (wat meer output geeft, en wat meer warmte).

snap je m'n punt?

R.J
15 maart 2008, 02:22
400 euro....pfoe

Epi SG-G400, 330 euro, klinkt als een droom.

Ik heb echt geen idee voor hoeveel de hollowbodies van epiphone gaan.

Als strat mag ik je een OLP MM4 aanraden, een SSH stratocaster-like ding (met de bekende mm headstock) die érg fijn klinkt. Kost ook ongeveer net zo iets als de G400.

Mark1990
15 maart 2008, 12:41
ac/dc, Ledzeppelin = humbuckers
rhcp = single coils

wat je kunt doen is een gitaar zoeken met schakelbare pick ups.
ik heb het ook in mn Hagstrom (€400). dan heb je in mijn geval de looks en geluid van Les Paul, maar ook het geluid van een strat.

wikwakka
15 maart 2008, 13:11
Hagstroms zijn inderdaad erg lekkere gitaren! Heb zelf een super swede maar die ligt wat boven je budget.

CarlosRocks
15 maart 2008, 13:57
Qua looks vind ik ze alle 3 super vet alleen de SG niet echt wat voor poprock, LP is gewoon een gitaar qua looks die alles heeft zegmaar, en van je sound maken, begrijp ik, goed tip, ik denk moet nog even kijken en vergelijken met andere gitaren, dat ik voor een LP gaat die, vind ik persoonlijk, heeft de lekkerste nek, ik heb 1 - 2 jaar akoestisch gespeeld en ben erg gewend aan een dikke nek, en ik vind dat een strat een te dunne nek heeft, tele en sg heb ik nog niet op gespeeld.

R.J
16 maart 2008, 01:11
Qua looks vind ik ze alle 3 super vet alleen de SG niet echt wat voor poprock, LP is gewoon een gitaar qua looks die alles heeft zegmaar, en van je sound maken, begrijp ik, goed tip, ik denk moet nog even kijken en vergelijken met andere gitaren, dat ik voor een LP gaat die, vind ik persoonlijk, heeft de lekkerste nek, ik heb 1 - 2 jaar akoestisch gespeeld en ben erg gewend aan een dikke nek, en ik vind dat een strat een te dunne nek heeft, tele en sg heb ik nog niet op gespeeld.
SG is ook een dikkere nek, de SG was immers ooit bedoeld als de Nieuwe Les Paul.
En toen vond MR LP himself het een foeilelijk ding en eiste hij dat ze zijn naam daarvan af zouden halen of hij zou bij ze weg gaan oid.

Reb
16 maart 2008, 12:37
Heb je voor 400 euro niet een Epiphone hollow body? Deze klinken in combinatie met een agressieve humbucker erg gaaf! :)

drap
16 maart 2008, 12:40
Qua looks vind ik ze alle 3 super vet alleen de SG niet echt wat voor poprock, LP is gewoon een gitaar qua looks die alles heeft zegmaar, en van je sound maken, begrijp ik, goed tip, ik denk moet nog even kijken en vergelijken met andere gitaren, dat ik voor een LP gaat die, vind ik persoonlijk, heeft de lekkerste nek, ik heb 1 - 2 jaar akoestisch gespeeld en ben erg gewend aan een dikke nek, en ik vind dat een strat een te dunne nek heeft, tele en sg heb ik nog niet op gespeeld.

Je hebt strats met dikkere en dunnere nekken, zo ook met tele's. Hetzelfde geldt ook voor SG's, alleen is dat meer afhankelijk van het bouwjaar.