PDA

View Full Version : Indie sound



xSophie
14 maart 2008, 21:36
De laatste weken vind ik indie rock helemaal geweldig, vooral liedjes van the zutons en babyshambles draai ik grijs. Maar hoe krijg ik nou een indie geluid uit me gitaar, om dit te krijgen heb ik een strat een versterker met high, bass en middle knoppen en een distortion pedaal.

alvast bedankt.

Einzeln
14 maart 2008, 21:48
Je hebt de goede spullen. Maar serieus. Denk bij dit soort bandje aan cleane versterkers met een randje. En een overdrive of boostpedaal die de boel wat over de rand drukt. Als je echt dit sooort geluidjes wil benaderen moet je uiteindelijk uitkijken naar orange, vox of soortgelijke "britse" versterkers.

Mr.Fingers
14 maart 2008, 21:52
Indie gebruikte (ik spreek dan over de jaren '80 '90) vooral gitaren die niemand anders wou, zoals de Fender Jaguar, Jazzmaster, Mustang. Babyshambles gebruikt deze bvb ook, maar op "delivery" is dit dan weer een Rickenbacker 330, een Epiphone Crestwood,...

Ik denk met een strat, of een jaguar/jazzmaster en een mooie overstuurde buizenbak (epi valve jr bvb) dat je al een heel eind komt

AutoStatic
14 maart 2008, 23:13
Zutons zitten op Sony en Babyshambles op Astralwerks wat van Virgin/EMI is. Beiden zijn dus getekend door een major. Zijn dus geen indiebands. Sorry, moest ik even kwijt ;)
Britpop is trebly en jangly, moet met een Strat zeker wel lukken. Lekker veel hoog erin draaien, op je versterker of op je distortion pedaal.

Einzeln
15 maart 2008, 08:18
Zutons zitten op Sony en Babyshambles op Astralwerks wat van Virgin/EMI is. Beiden zijn dus getekend door een major. Zijn dus geen indiebands. Sorry, moest ik even kwijt ;)
Britpop is trebly en jangly, moet met een Strat zeker wel lukken. Lekker veel hoog erin draaien, op je versterker of op je distortion pedaal.

Dan zeg je dus dat het formaat er toe doet of dat je in een indiebandje speelt. Dit is een discussie uit de tijd dat Nirvana groot werd en dat ineens Paradiso uitverkocht ineens in notime was uitverkocht. In een klap bestond er geen indie meer. Het werd toen grunsj geloof ik. Maar is het niet inmiddels al langere tijd zo dat indie een bepaalde muzikale stroming vertegenwoordigd?

AutoStatic
15 maart 2008, 12:06
Ja maar ik ben van de tijd van Nirvana! Bleach was een toffe indie plaat, uitgebracht bij Subpop. Ja en toen moest Geffen zich er tegen aan gaan bemoeien. Stond ik daar met m'n lange wollen jas, PLO sjaal, ontplofte coupe en veel te grote bril bij de Paradiso. Gelukkig wel vastgelegd voor het nageslacht ;)
Indie is er al vanaf dat SST werd opgericht en sindsdien is er wel een soort indie sound ontstaan. En aangezien SST Amerikaans is, is die indie sound dat ook nogal. Engeland kent ook wel indiebands, maar toch is dat meer Britpop. Niet dat er geen indie uit Engeland komt, Swervedriver en Toshack Highway zijn goeie voorbeelden van toffe Engelse Indie. Op het moment is Blood Red Shoes nogal hot. OK het zit op Mercury geloof ik maar als ouwe indie knelknar zie ik dat dit keer door de vingers. Vooral omdat BRS voortkomt uit Cat On Form, kom er net achter dat die Cat On Form plaat al een paar jaar ligt te sluimeren in m'n MP3 collectie. Maar weer 's luisteren.
Maar we dwalen af Nico. xSophie wil indie spelen in de trant van Zutons en Babyshambles. Babyshambles kan trouwens nog wel, zaten eerst op Rough Trade en onze Pete zit ook bij The Libertines, wat er ook nog wel mee door kan. Wat voor versterker heb je trouwens xSophie?

xSophie
15 maart 2008, 15:56
Ja maar ik ben van de tijd van Nirvana! Bleach was een toffe indie plaat, uitgebracht bij Subpop. Ja en toen moest Geffen zich er tegen aan gaan bemoeien. Stond ik daar met m'n lange wollen jas, PLO sjaal, ontplofte coupe en veel te grote bril bij de Paradiso. Gelukkig wel vastgelegd voor het nageslacht ;)
Indie is er al vanaf dat SST werd opgericht en sindsdien is er wel een soort indie sound ontstaan. En aangezien SST Amerikaans is, is die indie sound dat ook nogal. Engeland kent ook wel indiebands, maar toch is dat meer Britpop. Niet dat er geen indie uit Engeland komt, Swervedriver en Toshack Highway zijn goeie voorbeelden van toffe Engelse Indie. Op het moment is Blood Red Shoes nogal hot. OK het zit op Mercury geloof ik maar als ouwe indie knelknar zie ik dat dit keer door de vingers. Vooral omdat BRS voortkomt uit Cat On Form, kom er net achter dat die Cat On Form plaat al een paar jaar ligt te sluimeren in m'n MP3 collectie. Maar weer 's luisteren.
Maar we dwalen af Nico. xSophie wil indie spelen in de trant van Zutons en Babyshambles. Babyshambles kan trouwens nog wel, zaten eerst op Rough Trade en onze Pete zit ook bij The Libertines, wat er ook nog wel mee door kan. Wat voor versterker heb je trouwens xSophie?

nou eentje die ik bij me gitaar kreeg, waar ik het merk niet van weet ;o

Einzeln
15 maart 2008, 16:39
Ja maar ik ben van de tijd van Nirvana! Bleach was een toffe indie plaat, uitgebracht bij Subpop. Ja en toen moest Geffen zich er tegen aan gaan bemoeien. Stond ik daar met m'n lange wollen jas, PLO sjaal, ontplofte coupe en veel te grote bril bij de Paradiso. Gelukkig wel vastgelegd voor het nageslacht ;)


Ik kan het me nog goed herinneren. Ik noemde het niet geheelk toevallig. Heb je ut op video? Je was heel verontwaardigd over het top 40 volk, of iets van die strekking. Wel leuk.


En al die labels. Ik kan me alleen in de indiebakken bij onze plaatselijke Beverwijkse muziekhandel alleen nog 4ad en play it agian sam voor de geest halen.

Einzeln
15 maart 2008, 17:15
nou eentje die ik bij me gitaar kreeg, waar ik het merk niet van weet ;o

Ik denk dat je gewoon maar eens een muziek zaak af moet en neem dan je gitaar mee. Ik als begrijp uit eerdere posts dat je ook GNR en Metallica geluidjes wilde maken. Mocht je dat allemaal willen dan wordt het een hele zoektocht. GA eens iets proberen wat lekker bij je stijl van spelen past.

AutoStatic
15 maart 2008, 17:35
Ik kan het me nog goed herinneren. Ik noemde het niet geheelk toevallig. Heb je ut op video? Je was heel verontwaardigd over het top 40 volk, of iets van die strekking. Wel leuk.Ik heb het gered tot de officiele Nirvana DVD die recentelijk is uitgebracht! De Top 40 Softies!
En al die labels. Ik kan me alleen in de indiebakken bij onze plaatselijke Beverwijkse muziekhandel alleen nog 4ad en play it agian sam voor de geest halen.Aadje had dankzij Joost (ken je 'm nog van The Whisper?) de hele Moordlijst staan. Dat waren nog eens tijden ;) En je had ook nog De Weijer! Die had gewoon de halve Matador catalogus liggen op een gegeven moment. Nu zit daar een feestwinkeltje, waar Aadje Plaatje zat zit nu een of ander afslankbureau. Voor een beetje CD moet je nu naar Amsterdam want in Haarlem zit ook al niks meer. En PIAS, ja, wat dat betreft is bijvoorbeeld een Racoon al 10x meer indie dan een Kane of Anouk.
Maar we dwalen gigantisch af, sorry xSophie.

xSophie
16 maart 2008, 20:44
Nou ja wat ik ongeveer moet weten is hoeveel treble mids en bass er ongeveer in een normaal indie nummer zit want de indie die ik luister... Tsja wat ik zo hoor is dat er wel veel hoog in zit...

Lenweë Míriel
18 maart 2008, 17:10
Ik heb even een aantal nummers geluisterd en wat me vooral op valt is de typische britse sound.
eerst zou ik de versterker instellen op clean met een randje tot lichte overdrive.
vervolgens wat mid en hoog bijdraaien.
En mocht het nodig zijn kan je met je overdrive pedaal nog proberen deze een licht boost te geven in het hoog.
qua element zou ik het zo snel niet weten want ik ben eigenlijk totaal geen single coils gewend dus ik weet niet echt hoe deze waar klinkt.
en anders wellicht even met je versterken langs de gitaarleraar of samen met iemand anders wat knoppen draaien.
Dan kan je gewoon spelen en draaien te gelijk en kan je zo wellicht sneller een geluid vinden wat in de buurt komt.