PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Blueridge BR-180!



prs
14 maart 2008, 21:26
Gisteren een Blueridge BR-180 gekocht met ingebouwd Fishman natural II under saddle pickup en een Fishman Ellipse Blend preamp.
De gitaar klinkt en speelt werkelijk geweldig. De brugpennen zijn vervangen door been (Martin stijl) en de frets zijn gevlakt (zodat een lage actie mogelijk is) en de topkam is onder handen genomen. Dit alles door de gitaarbouwer Gerrit van Bergeijk.
Voor zover nog niet bekend...de Blueridge heeft een sitka spruce bovenblad (met prachtige vintage lak) en massieve pallisander zij- en achterbladen. Min of meer een kopie van de Martin D45. Ik ben zeer onder de indruk van de gitaar en erg tevreden ermee:).

Enkele foto's (foto's maken is niet mijn sterkste kant):

http://img508.imageshack.us/img508/1852/br1801ig0.jpg

http://img399.imageshack.us/img399/8454/br1802ke3.jpg

http://img508.imageshack.us/img508/4649/r0010354800x600nu6.jpg

Flipkoos
14 maart 2008, 23:38
Hou op, ik krijg weer GAS!!!!

Ziet er fantastisch uit! En klinkt ook vast fantastisch!
Ik moet eerlijk zeggen, laatst in de Tonika in Groningen een goeie Blueridge bespeeld na een Martin D18 (geloof ik) en een L'arrivee weet ik veel. De Blueridge won het absoluut qua klank wat mij betreft!

northernlake
15 maart 2008, 15:59
Style 45 moet je ding zijn, maar het aardige van Blueridge is natuurlijk wel dat je dat kunt kopen zonder er de hoofdprijs voor te moeten betalen.

De fingerboard inlay van oude Style 45 vind ik wel echt helemaal geweldig, met snowflakes in plaats van hexagonale inleg. Tof ding, gefeliciteerd!

jplm
15 maart 2008, 19:51
Ik vind de abalone binding langs het bovenblad erg leuk matchen met de kleur van de badhanddoek :dance:.

Groet, Jan.

Ron Valeri
15 maart 2008, 20:03
**********

prs
15 maart 2008, 22:47
Ik vind de abalone binding langs het bovenblad erg leuk matchen met de kleur van de badhanddoek :dance:.

Groet, Jan.

Zo had ik het nog niet bekeken :)

Bedankt voor de reacties!

prs
15 maart 2008, 22:48
Gefeliciteerd! Mijn BR 243 Wide bevalt ook prima!

Heb je een foto van die van jou? Ben er wel benieuwd naar...
Ik vind de standaardhals van de Blueridge zoals op die van mij trouwens heerlijk spelen. Maar ik houd in de regel van dunne, smalle halzen.

gitaarvrouwtje
15 maart 2008, 23:21
gefeliciteerd wat een mooie gitaar! sitka spruce geeft zo n mooie klank!zal wel mooie sustain hebben!
is het een heldere klank of meer warm en hoe issie afgesteld? veel bas of meer naar hoog (vragen vragen vragen hihi)

hij is ook prachtig afgewerkt trouwens, echt een pronkstuk! ik weet hoe blij je met zoiets kunt zijn..bennik ook met mn recente aankoop

vraagje, als t niet te onbeleefd is..maar wat betaal je nou voor zo n blueridge als deze? hoef je niet te beantwoorden hoor maar t intereseert me altijd wel

chefdaniel
16 maart 2008, 10:54
wat een toeval, ik heb afgelopen vrijdag de BR 183 gekocht. zeg maar het iets slankere zusje van de jouwe. ik was al een tijdje op zoek naar een OM om naast mijn furch D62 te gebruiken - wat overigens ook een geweldige gitaar is hoor - en ik heb bij blueridge eindelijk gevonden wat ik zocht, waanzinnig mooi geluid met echt fantastisch laag en een heerlijke bespeelbaarheid. van de looks moet je houden, ik ging zelf nooit voor al die toeters en bellen maar ik moet zeggen dat het smaakvol en perfect gedaan is. alleen de kop is misschien een beetje te, onbegrijpelijk dat zo'n goede bouwer zo'n lelijk logo kan verzinnen. het slagplaatje heb ik er inmiddels afgehaald omdat ik altijd het gevoel heb dat zo'n ding de trillingen dempt. ik heb trouwens 1079 euro voor de mijne betaald bij Promusic in Rotterdam, en dat was zonder koffer.

P.S kan iemand me vertellen hoe ik foto's kan plaatsen?

--=HANS=--
16 maart 2008, 12:09
@ chefdaniel: plaatjes uploaden naar een of andere fotosite zoals Photobucket en dan kun je een link knippen en plakken.
Erg eenvoudig dus, je moet alleen even een accountje aanmaken.

succes ermee!

@ PRS: mooie gitaar man, en veel plezier ermee!

Groet, Hans

sanderz
16 maart 2008, 12:55
Tja... 't blijft een Blueridge... (grapje, voor alle duidelijkigheid)

Vroeger (...) vond ik die abalone inlays afschuwelijk, maar sommige gitaren 'vragen' er gewoon om, zoals deze.

By the way: ik bedacht me dat als een (voor zover ik weet) goede en bekende gitaarbouwer zijn neus niet ophaalt voor een
een onvervalst China-produkt als een/deze Blueridge, dan mag je aannemen dat het, mijns inziens onterechte, 'B-merk imago' definitief tot het verleden mag worden gerekend, of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook: heel veel plezier ervan!

jplm
16 maart 2008, 20:24
Ik was al een tijdje op zoek naar een OM om naast mijn furch D62 te gebruiken

Van de looks moet je houden, ik ging zelf nooit voor al die toeters en bellen maar ik moet zeggen dat het smaakvol en perfect gedaan is. alleen de kop is misschien een beetje te, onbegrijpelijk dat zo'n goede bouwer zo'n lelijk logo kan verzinnen.

Hallo.

Zo zie je maar, toen die gitaren pas uit waren vond ik ze juist mooi door de versiering op de kop. Trouwens, ik heb destijds geen Blueridge OM gekocht omdat de topkambreedte 43 mm was, is dat momenteel nog steeds zo?

Groet, Jan.

prs
16 maart 2008, 22:16
gefeliciteerd wat een mooie gitaar! sitka spruce geeft zo n mooie klank!zal wel mooie sustain hebben!
is het een heldere klank of meer warm en hoe issie afgesteld? veel bas of meer naar hoog (vragen vragen vragen hihi)

hij is ook prachtig afgewerkt trouwens, echt een pronkstuk! ik weet hoe blij je met zoiets kunt zijn..bennik ook met mn recente aankoop

vraagje, als t niet te onbeleefd is..maar wat betaal je nou voor zo n blueridge als deze? hoef je niet te beantwoorden hoor maar t intereseert me altijd wel

De gitaar geeft een hele mooie gebalanceerde klank, maar toch voornamelijk meer naar het hoog toe. Bas is zeker aanwezig, maar het hoog komt beter tot zijn recht (onversterkt althans).

Die Blueridge BR-180 kost nieuw 1190 euro geloof ik, maar dat is dan zonder de ingebouwde Fishman elementen en upgrades. Ik heb mijn op de tweedehands markt gekocht (maar de gitaar is vrijwel in nieuwstaat).

prs
16 maart 2008, 22:18
wat een toeval, ik heb afgelopen vrijdag de BR 183 gekocht. zeg maar het iets slankere zusje van de jouwe. ik was al een tijdje op zoek naar een OM om naast mijn furch D62 te gebruiken - wat overigens ook een geweldige gitaar is hoor - en ik heb bij blueridge eindelijk gevonden wat ik zocht, waanzinnig mooi geluid met echt fantastisch laag en een heerlijke bespeelbaarheid. van de looks moet je houden, ik ging zelf nooit voor al die toeters en bellen maar ik moet zeggen dat het smaakvol en perfect gedaan is. alleen de kop is misschien een beetje te, onbegrijpelijk dat zo'n goede bouwer zo'n lelijk logo kan verzinnen. het slagplaatje heb ik er inmiddels afgehaald omdat ik altijd het gevoel heb dat zo'n ding de trillingen dempt. ik heb trouwens 1079 euro voor de mijne betaald bij Promusic in Rotterdam, en dat was zonder koffer.

P.S kan iemand me vertellen hoe ik foto's kan plaatsen?

De inlay op de kop is inderdaad het enige wat totaal niet mijn smaak is. De abalone binding vind ik wel mooi. Geeft de gitaar net een beetje dat extra wat ik bij de BR-160 of BR-163 bijvoorbeeld mis.
Gefeliciteerd met jouw BR-183 en de foto's zijn meer dan welkom!

prs
16 maart 2008, 22:22
Tja... 't blijft een Blueridge... (grapje, voor alle duidelijkigheid)

Vroeger (...) vond ik die abalone inlays afschuwelijk, maar sommige gitaren 'vragen' er gewoon om, zoals deze.

By the way: ik bedacht me dat als een (voor zover ik weet) goede en bekende gitaarbouwer zijn neus niet ophaalt voor een
een onvervalst China-produkt als een/deze Blueridge, dan mag je aannemen dat het, mijns inziens onterechte, 'B-merk imago' definitief tot het verleden mag worden gerekend, of zie ik dat verkeerd?

Hoe dan ook: heel veel plezier ervan!

De inlay op de kop vind ik zoals gezegd erg chinees (verraad zijn herkomst), maar voor de rest vind ik de gitaar in alle opzichten kwalitatief gelijk aan, of misschien wel zelfs beter aan mening amerikaans gebouwde gitaar. Blueridge (Saga Musical Instruments) heeft dan weliswaar ook een goede reputatie, dus niet alles wat uit China komt hoeft per defenitie tegenwoordig goed te zijn. Maar de kwaliteit is lang niet meer zo belabberd zoals dat een X aantal jaren geleden nog was.
Ik moet wel zeggen....ik ben meer elektrisch gitaar georienteerd, dus relatief nieuw in de wereld van akoestische instrumenten. Maar neemt niet weg dat ik niet al menig gitaar getest heb dus over voldoende referentie beschik om hierover een oordeel te kunnen vellen.

prs
16 maart 2008, 22:25
Voila...

http://img126.imageshack.us/img126/5807/afbeelding015ac2.th.jpg (http://img126.imageshack.us/my.php?image=afbeelding015ac2.jpg)

Heel mooi!!
Gefeliciteerd...

prs
16 maart 2008, 22:29
Hallo.

Zo zie je maar, toen die gitaren pas uit waren vond ik ze juist mooi door de versiering op de kop. Trouwens, ik heb destijds geen Blueridge OM gekocht omdat de topkambreedte 43 mm was, is dat momenteel nog steeds zo?

Groet, Jan.

Volgens mij is dat nog steeds zo. Er is wel een custom run (zie adverteerder op marktplaats) die breedhalzige Blueridge gitaren aabiedt. Ik vermoed dat de gitaar van forumlid Ron Valeri daar vandaan komt??

Ron Valeri
16 maart 2008, 22:56
**********

Hennie V
16 maart 2008, 23:40
Vorige week nog op een BR 183 gespeeld bij johan de heer in Sliedrecht en nog even met de verkoper in de kataloges gekeken en voor de meeste OOO modellen van blueridge is de bredere hals gewoon te leveren en op voorraad bij de inporteur

chefdaniel
17 maart 2008, 10:12
hhttp://i269.photobucket.com/albums/jj59/cheffdaniel/LUMIX029.jpgierbij nog even de foto's van de BR183

prs
17 maart 2008, 13:13
hhttp://i269.photobucket.com/albums/jj59/cheffdaniel/LUMIX029.jpgierbij nog even de foto's van de BR183

In één woord: geweldig! Echt heel mooi...

hessepes
20 maart 2008, 16:09
Leuk om zoveel positieve berichten over Blueridge gitaren te lezen. Ik heb zelf 2 Blueridge guitaren, de 163 (die staat beneden) en de 73 (die staat boven :cooler: kan ik versterken).

Ik vind ze beide super spelen, o.a. omdat ze een prettige hals hebben, prima klank en ook omdat je een hele goed massief houten gitaar krijgt voor een ok prijs.

chefdaniel
24 maart 2008, 10:50
hoy PRS, nog even terugkomend op die brugpennen, bij mij zaten er ebbenhouten exemplaren op. ik weet niet of dat bij jou ook zo was, maar ik heb ze vervangen door een setje van hoorn dat ik nog had liggen. wat denk je, zal been of fossiel ivoor nog wat meer uitmaken voor het hoog? niet dat ik niet tevreden ben integendeel zelfs maar het hoog zou net iets knisperender (lekker vaag) kunnen zijn. ik gebruik trouwens al jaren op al mijn ako's thomastik bronze maar had een tijdje geleden om toch maar eens iets anders te proberen een setje elixers op mijn furch gezet en ik vond ze werkelijk vreselijk klinken. wel heel veel hoog maar zo'n kunstmatig geluid. misschien gewoon niet mijn ding.

prs
24 maart 2008, 20:29
hoy PRS, nog even terugkomend op die brugpennen, bij mij zaten er ebbenhouten exemplaren op. ik weet niet of dat bij jou ook zo was, maar ik heb ze vervangen door een setje van hoorn dat ik nog had liggen. wat denk je, zal been of fossiel ivoor nog wat meer uitmaken voor het hoog? niet dat ik niet tevreden ben integendeel zelfs maar het hoog zou net iets knisperender (lekker vaag) kunnen zijn. ik gebruik trouwens al jaren op al mijn ako's thomastik bronze maar had een tijdje geleden om toch maar eens iets anders te proberen een setje elixers op mijn furch gezet en ik vond ze werkelijk vreselijk klinken. wel heel veel hoog maar zo'n kunstmatig geluid. misschien gewoon niet mijn ding.

Mijn Blueridge heeft ook brugpennen die zijn vervangen door exemplaren van been. De vorige eigenaar vertelde mij trouwens dat er origineel goedkope plastic brugpennen op zaten, maar wellicht dat het ebbenhout is geweest.
Ik moet je eerlijk zeggen, ik heb nog te weinig geexperimenteerd met brugpennen van verschillende materialen. Wellicht dat iemand anders daar even op kan antwoorden.

Ik krijg van een forumlid een setje Elixers die ik eens ga proberen. Ik mis echt de volle bas uit de dreadnought op dit moment. Als ik hem versterk is het wel bij te regelen, maar akoestisch mis ik iets. Die Thomastik snaren heb ik op mijn archtop gehad. Hele fijne snaren, maar ben uiteindelijk toch weer bij roundwound d'addario's uitgekomen, ook omdat die zo lekker schel klinken en zeker na een tijdje gebruikt te zijn steeds beter klinken. Ik ga op mijn BR-180 gewoon eens wat met snaren experimenteren, te beginnen met de Elixers.

gitaarvrouwtje
24 maart 2008, 20:32
ik vind elixirs heel goed..ben benieuwd of ze je bevallen

codriez
18 januari 2009, 10:08
Dames, Heren,
Ik heb een BR 180, geintoneerd en voorzien van een Fishman door Luthier Frans van Oosterhout uit Geldrop ! De gitaar klinkt beter dan een D28 en wat ik nu even wil zeggen : tijdens een vakantie in Madrid kocht ik bij Conde Hermanos 10 sets snaren (0,11) van het (ongekende) merk CAVIA - lite-Phosphor Bronze...dit slaat alles - van Elixir tot weet ik wat : ik heb een klank die ik niet voor mogelijk hield !!! Ongelooooooofelijk ! Meer info : codriez@skynet.be Groetjes, Corneille