PDA

View Full Version : Tips voor positionering van m'n microfoons



Postov
14 maart 2008, 21:18
Ik kan wel wat tips gebruiken voor een thuisopname. Het is eigenlijk m'n eerste serieuze poging en uiteraard geen demo materiaal. Meer even voelen wat er bij komt kijken en hoe m'n gear nu eigenlijk klinkt als je het opneemt.

In bezit:
(2 jaar speelervaring :+ )
Fender 1998 Telecaster
Carvin Bel Air 2x12
Lexicon MPX100

+

SE Electronics SE2200 Codensator Mic + Sennheiser K3U (20 jaar oud, geen idee waarvoor het nuttig is, volgensmij percussie ?)
TC Electronics Konnekt8 interface.

En Cubase LE of Adobe Audition

Nou heb een snelle opname gedaan om m'n huidige setup even te testen:

Klikkie (http://members.home.nl/rgj.post/Mono-Pin.mp3)

Beetje pickups testen en tone etc.

Ik heb hierbij de Codensator Mic op een meter afstand gezet en de Sennheiser aan de achterkant van de Carvin gehangen zodat hij bijna in de behuizing hangt voor de lage tonen. Vervolgens met Audition opgenomen op 2 sporen en alleen wat volume onderling verandert. (CuBase heb ik 0 ervaring mee en ik kreeg het niet voor elkaar om opgenomen geluid hoorbaar af te spelen :P)

Alleen ik mis een beetje directheid in het geluid. Het klinkt wat te ver weg en niet open genoeg. Tips?

bert k
14 maart 2008, 22:32
Ja, begin niet meteen met twee microfoons tegelijk. Ga rustig met een microfoon opnames maken, en verplaats dat ding dan steeds een stukje. Dan het hele circus opnieuw met de andere mic. En schrijf bij iedere opname goed de plaatsing van het ding op. Zo kan je later de opnames vergelijken, zowel qua plaatsing als twee verschillende mics op dezelfde plek.

Twee mics tegelijk is veel moeilijker en geeft eigenlijk altijd problemen die je pas kan oplossen als je de basics beheerst.

Plaatsing: recht voor de conus, iets uit het midden, flink uit het midden, vlakbij, dus op een paar centimeter, 30 centimeter, een meter, andere eind van de kamer, je ziet, er zijn veel mogelijkheden en het is bijna onmogelijk om je op afstand te vertellen wat het beste klinkt. Gewoon proberen en luisteren.

Dat clipje wat je post klikt prima, lekker geluidje. Maar de vraag die je je moet stellen is of hij net zo klinkt als wat je uit je versterker hoort komen. De opname moet precies zo klinken als het origineel, daar streef je naar.

Postov
14 maart 2008, 22:41
Ja, begin niet meteen met twee microfoons tegelijk. Ga rustig met een microfoon opnames maken, en verplaats dat ding dan steeds een stukje. Dan het hele circus opnieuw met de andere mic. En schrijf bij iedere opname goed de plaatsing van het ding op. Zo kan je later de opnames vergelijken, zowel qua plaatsing als twee verschillende mics op dezelfde plek.

Twee mics tegelijk is veel moeilijker en geeft eigenlijk altijd problemen die je pas kan oplossen als je de basics beheerst.

Plaatsing: recht voor de conus, iets uit het midden, flink uit het midden, vlakbij, dus op een paar centimeter, 30 centimeter, een meter, andere eind van de kamer, je ziet, er zijn veel mogelijkheden en het is bijna onmogelijk om je op afstand te vertellen wat het beste klinkt. Gewoon proberen en luisteren.

Dat clipje wat je post klikt prima, lekker geluidje. Maar de vraag die je je moet stellen is of hij net zo klinkt als wat je uit je versterker hoort komen. De opname moet precies zo klinken als het origineel, daar streef je naar.

Zucht... en ik had nog wel een goeie hoop dat er que afstand een gulden snede was die gewoon altijd werkt :D
Klinkt alsof ik weer een paar dagen mag gaan inleveren van m'n studietijd. Maar in ieder geval bedankt voor de snelle reactie. Hoe zit het echter met een 2 x 12 amp? Recht voor de conus wordt een beetje lastig zo. Krijg je geen rare effecten (waterig geluid?) als je je mic tussen de 2 speakers positioneerd? En zou je eerder een dynamische microfoon zoals de SM57 aanraden, of hoort een (omnidirectionele) codensatormicrofoon prima te kunnen werken?

Han S
14 maart 2008, 22:56
De gulden snede werkt altijd, zet je microfoon op 1.66 maal de diameter van de conus en kijk wat het oplevert. En als je er toch geen tijd aan wilt besteden koop dan een modeler, ben je in een keer klaar.

Wil je echter achter de mysteries komen van de opnametechniek, verdiep je dan eerst in de eigenschappen van de vele verschillende typen microfoons en ga de drie kleeftopics eens doornemen.

bass blom
14 maart 2008, 23:05
ik wil wel advocaat worden, kent iemand ff snel ergens een 3 minuten cursus ik wil maandag beginnen?

hier wat tips over plaatsing.
http://www.soundonsound.com/sos/aug07/articles/guitaramprecordingaudio.htm

guhlenn
17 maart 2008, 09:14
De kroeg. flink uit je nek kletsen is de grote en enige vereiste. :D

bert k
22 maart 2008, 16:16
Ik zag gisteren op de tv een concert met Quincy Jones als dirigent. Groot orkest, groot koor, stuk of vier solozangers en zangeressen. En alles uitgemiked! Daar staat hij om bekend, die Jones, soms over de honderd kanalen in gebruik. Ik vraag me af hoe hij met overspraak omgaat. Aan zijn produkties te horen heeft hij er niet echt een probleem mee.


Andere tip: op zondagochtend half 11 (is vroeg, ik weet het:)) heb je het programma Vrije Geluiden. Veel klassiek, jazz en wereldmuziek, bijna alles is akoestisch en live gespeeld. Je kan daar een hoop leren over microfoonplaatsing, leuk om te zien, en om te horen als je van die muziek houdt.

guhlenn
22 maart 2008, 17:21
Deed Quincy Jones niet ook produceren voor Michael Jackson?

bert k
23 maart 2008, 12:15
Volgens mij wel, hij is echt een van de grootste producers uit amerika.