PDA

View Full Version : gitaar afgesteld??



bassej
14 maart 2008, 19:20
ik las in mn gitaarboekie dat je snaren op de 12e fret 1,3mm tot 2mm van de fret af zouden moeten zitten. nu is het bij mij niet helemaal zover maar anders krijg ik last van fretbuzz.
de zadels zitten bijna zover dat ze niet dieper kunnen! ligt dit aan mijn hals??
ik heb gelezen dat een hals een beetje hol moet zijn. bedoelen ze dan dat het een kom vormt met de snaren ( denk aan een half-pipe) of een halve kom :satisfie: ( denk aan quarter-pipe):D. De toets is dus hol!

Zeld heb ik een halve, klopt dit of moet/kan ik hier wat aan doen?

barno
14 maart 2008, 19:31
teneerste: there are no rules. de afstanden die ze geven in dat boekje slaan op een soort gemiddelde. Dus als ie voor jou goed speelt, is het ook goed. imo hoe hoger je actie, hoe beter de tone maar speelt wel moeilijker.

Hals moet een beetje hol staan (tussen halsvoet en topkam), met nadruk op een beetje. dit kan geregeld worden met de truss rod, metalen staaf in de hals die kan aan of losgedraaid worden (schroef op headstock of halsvoet): voorzichtig hiermee.

Eko
14 maart 2008, 19:34
Je zou kunnen kijken of de hals te hol staat. Dit kun je verhelpen door de halspen te verstellen. Bij een Fender zit er ook een macrotilt op de hals. Daarmee kun je de gehele hals iets kantelen.
Als je het te eng vind, laat het dan doen dat is veiliger. Als alles goed staat hoeven je zadels niet helemaal naar beneden te staan.

Toon DW
16 maart 2008, 01:17
trukendoos:

1) Kijk je hals na op het zicht. Dit doe je door vanaf de kop langs de hals naar beneden te kijken. Let vooral op de zijkant van de hals. Frets zouden parallel moeten liggen en de hals moet vrij recht lijken. De kromming mag op het zicht niet al te duidelijk zijn.

2) Check de relief. De bedoeling is dat de hals zo recht mogelijk staat, met een lichte kromming zodat je net geen fretbuzz krijgt. De relief checken doe je door een capo op de eerste fret te plaatsen en dan de fret te fretten waar je nek samenkomt met de body, waar de nek dus vastgevezen of gelijmd zit. Er zou nog een minimale speling moeten zijn tussen de snaar en de 7e, 8ste, 9de fret. Bij mijn Fenders vind ik het ideaal dat er nog ongeveer 0.3 mm tussen de fret en de snaar is. Dit kan je alleen maar meten met voelermaatjes, maar een goed alternatief is een plectrum van 0.38 mm of een businesskaartje of zo. Dat zou er nog net tussen moeten kunnen. Is de afstand te klein moet je de halsstelpen of trussrod een tikje losser zetten, is de afstand te groot moet de trussrod wat aangedraaid worden. Doe dat altijd met kleine beetjes (maximaal een kwartdraai per bijstelling) en controleer opnieuw. Houd er rekening mee dat de nek zich later toch altijd nog een beetje anders zet.

3) Als de nek goed staat, dan kan je de zadeltjes pas afstellen. Die moeten de kromming van de hals volgen, maar de hoogte kan je naar eigen smaak afstellen. Sommigen spelen liever met een lage actie, anderen dan weer liever met een wat hogere. Hier moet je de fretbuzz dus gaan vermijden. Hangt ook af van je aanslag (hoe hard?) de dikte van de snaren, enz.

4)Vergeet niet te intoneren na dit alles! Anders klinkt je gitaar bij de hogere frets wat vals.

5) Een beetje ratelen heb je altijd, dat is onvermijdelijk tenzij je met een hoge actie speelt. Fretbuzz moet je altijd door de versterker controleren. Wat akoestisch rammelt, hoor je niet altijd door de versterker; trust me, ik had vroeger ook altijd het bijna autistische idee dat mijn gitaar rammelde, maar door een versterker hoor je dan helemaal niets. Vaak zit het gewoon in je hoofd. Zolang ze maar lekker aanvoelt zit je goed.

6) Als je je hier echt ongemakkelijk bij voelt, neem je gitaar dan gewoon naar een reparateur en laat hem je gitaar afstellen. Zorg er dan wel voor dat je bij de afstelling bij bent, want een afstelling is persoonlijk en dat kan dus nooit goed gedaan worden als je er niet bij bent.

Rinze
16 maart 2008, 09:51
Klik (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) voor een handleiding voor het afstellen.

Zie de rest van mijn site voor achtergrondinfo. Succes!