PDA

View Full Version : 1ste zelfbouw plank



Pagina's : 1 [2]

barno
8 november 2008, 11:56
voor de zekerheid: de mensuurlengte die je moet meten: van de plaats waar de snaar de brug verlaat tot waar de snaar de topkam raakt.

Ik zou zeker niet enkel vertrouwen op een papiertje dat je hebt afgeprint (kan wel es wat verschil opzitten)

Denk erook aan dat je de zadels in principe naar voor en achter (maar vooral naar voor) moet kunnen bijstellen vanaf de mensuurlijn van de brug ifv intonatie

aaronstonebeat
8 november 2008, 12:05
Het brugzadel van de dunne e-snaar staat het dichtst bij de werkelijke mensuur; de rest staat allemaal wat verder naar achter. En hoe hoger de snaren staan, hoe sterker dit effect is. Het wordt heel vervelend als je straks bij het intoneren een zadel zover naar achter moet draaien dat je de snaar niet of nauwelijks meer door de body kunt steken.
Goed meten! Bezint eer ge begint.

grizzly
8 november 2008, 12:41
Ok, Daar kan ik mee verder.
Papiertje weggeschoven en exact vanaf de rand van de topkam gemeten naar de rand van de brug zadeltjes, komt uit op 64,77mm (of zo dicht mogelijk in de buurt).
Een (rood) hartlijntje op 64.77mm getekend door de rand van de brugzadeltjes en de dunne E er iets voor laten lopen en aflopend naar de dikke E er iets achter.
Zo moet het goed zijn en naar alle kanten verstelbaar.

http://grizz.smugmug.com/photos/412441439_8T3JM-M.jpg

aaronstonebeat
8 november 2008, 12:52
Ik geloof dat alle snaren in de praktijk een fractie langer zijn dan de werkelijke mensuur (correct me if I'm wrong, en laat het niet alleen van mij afhangen), ook de dunne E. Als je een snaar tegen een fret drukt, wordt hij altijd een klein beetje extra aangespannen en dus hoger van toon; dat moet aan de brug gecompenseerd worden.

grizzly
8 november 2008, 13:46
Geen probleem Aaron,
Jouw opmerking en die van Barno snijden hout en komen ook uit op de plek die de tekening aangaf.

Dus het is voor mij een goed advies gebleken en een bevestiging van dat wat ik eerst op papier had zitten fröbelen.
Jullie methode van meten vanaf de topkam tot de rand van de brug zadel is eigenlijk zoals het hoort.

Als ik iets verpruts ben ik zelf de enige die ik een schop onder zijn kont kan geven :+),

grizzly
8 november 2008, 18:58
Ziezo, gaten in de boven body geboord voor de brug en de snaren.
Daarna direct door met het frezen van de sleuven voor de pups.
Eerst een gat van 13 mm geboord zodat de frees er netjes in gaat.
http://grizz.smugmug.com/photos/412575532_8p9MC-M.jpg

Door die dikke aluminium mal is het frezen wel erg eenvoudig geworden.
Wel wat werk om die mal te maken, maar het resultaat is prima.
De plaat is groot genoeg om vast te klemmen met een lijmtang.
Daarbij heb ik de hele plaat met dubbelzijdig tape bewerkt, zodat hij nooit kan verschuiven (ik kreeg hem er bijna niet meer af :+)

http://grizz.smugmug.com/photos/412575493_57KwG-M.jpg

Direct ook maar een 3-hoekige mal voor de binnenkant van de body gemaakt.
De pups hebben door een print plaatje een driehoekige vorm. Ik had een plastic malletje meegekregen van Langcaster. (heel netjes en compleet pakket trouwens.)

aaronstonebeat
8 november 2008, 19:15
Begint erop te lijken hé!

Zitten die doorvoergaten voor de snaren in de brug al in 2 diagonaaltjes van 3, of heb je dat zelf zo gedaan?
Ik zou zeggen: daar is hoe dan ook vantevoren over nagedacht.

grizzly
8 november 2008, 19:42
Begint erop te lijken hé!

Zitten die doorvoer gaten voor de snaren in de brug al in 2 diagonaaltjes van 3, of heb je dat zelf zo gedaan?
Ik zou zeggen: daar is hoe dan ook van te voren over nagedacht.

Dat zou te veel eer zijn. :sssh:
Die 2 diagonaaltjes zijn 1 op 1 overgenomen van de tekening die bij de Hannes brug hoort.

Ik ben blij dat dit gedeelte achter de rug is. Het luistert allemaal zo kritisch.
Nu alleen nog aan de achterkant van de onderbody de sleuf frezen waar het houdertje van de snaren verzonken in komt.

Daarna het grotere gat maken aan de achterzijde met de toegang tot de pup's en alle knoppen. (en iets van hout als afdek fabriceren)
En natuurlijk de onder body op maat maken en verlijmen aan de bovenbody. Daarna de definitieve vorm beitelen/gutsen/frezen en schuren.)

Een paar gaten voor de knoppen en schakelaars boren is geen zorg, daar heb ik ruimte voor artistieke vrijheid.

grizzly
11 november 2008, 19:32
Hi gitaarbouw broeders,

Alle foto's die ik hier post staan op mijn online smugmug account (foto en film upload site)

Vandaag viel mij onderaan mijn foto collectie ineens iets heel erg leuks op.

http://grizz.smugmug.com/gallery/3914669_B4nsD#408939493_ytihZ

Een reactie van de bedenker ontwikkelaar zelf....:+) geeft toch wel een apart soort voldoening.
Thanks Joh

pueblo
11 november 2008, 20:11
what the hell, nice

aaronstonebeat
11 november 2008, 21:46
Ja, wat attent !
Ik ben alleen al fan van z'n spullen omdat ik het zo'n leuke gast vind.

Hedge
11 november 2008, 22:46
Ik geloof dat alle snaren in de praktijk een fractie langer zijn dan de werkelijke mensuur (correct me if I'm wrong, en laat het niet alleen van mij afhangen), ook de dunne E. Als je een snaar tegen een fret drukt, wordt hij altijd een klein beetje extra aangespannen en dus hoger van toon; dat moet aan de brug gecompenseerd worden.

Beetje late reactie, maar toch even mijn ervaring delen. Ik heb op mijn eerste gitaar de mensuur exact afgemeten (acoustisch, dus stellen is er niet bij, behalve dat je de brug naar achter kunt schuren). En ik kom op de B-snaar echt iets lengte te kort en hij is daardoor net niet zuiver. Dus ik ga nu uit van de scale +2mm voor de hoge E.

grizzly
11 november 2008, 23:31
Hi Hedge,
Bedankt voor je reactie, elk stukje info is meer dan welkom.
Onze samengestelde kennis zorgt voor mij in ieder geval voor het best haalbare resultaat.

http://grizz.smugmug.com/photos/412441439_8T3JM-M.jpg

Zoals je ziet, heb ik op de B-snaar nog stel ruimte naar achter en voor. Hij zit nu precies in het midden.
Wat ik nog niet helemaal vat, is hoe ik de juiste stand moet krijgen via het stellen op de brug.
Dat is nog iets waar ik me in moet verdiepen als ik klaar ben met de gitaar.

Hedge
12 november 2008, 08:38
Hier alvast hoe ik het gedaan heb.

Op de twaalfde fret moet de flageolet gelijk klinken aan de noot die klinkt als je die snaar op die fret indrukt (en in oktaaf gelijk aan de open snaar). Dit kan op gehoor, maar ik gebruik ook altijd een stemapparaat.
Helemaal gelijk heb ik het niet gekregen, maar heb gezocht naar de gulden middenweg.

aaronstonebeat
12 november 2008, 11:34
Dezelfde truc werkt ook bij de 19de fret; sinds ik dat besef, check ik de 12de en de 19e. Als je er 24 had, zou het daar ook kunnen.

Yoshida
12 november 2008, 12:42
Hier alvast hoe ik het gedaan heb.

Op de twaalfde fret moet de flageolet gelijk klinken aan de noot die klinkt als je die snaar op die fret indrukt (en in oktaaf gelijk aan de open snaar). Dit kan op gehoor, maar ik gebruik ook altijd een stemapparaat.
Helemaal gelijk heb ik het niet gekregen, maar heb gezocht naar de gulden middenweg.

De dunne E snaar krijg ik niet op oktaaf (12e fret), zit er net iets onder in beide uiterste standen. Omwille van de barré grepen alle snaren maar iets eronder gestemd. Ideaal is het niet maar liever geen valse accoorden.

barno
12 november 2008, 12:53
Dezelfde truc werkt ook bij de 19de fret; sinds ik dat besef, check ik de 12de en de 19e. Als je er 24 had, zou het daar ook kunnen.


ik doe het ook op 24 fret positie hoor, je hebt er geen fret voor nodig.

Hedge
12 november 2008, 13:14
ik doe het ook op 24 fret positie hoor, je hebt er geen fret voor nodig.

Graag een uitleg, een flageolet op 24 snap ik, maar hoe gebruik je dit voor het afstellen van je zadels?

aaronstonebeat
12 november 2008, 13:17
Graag een uitleg, een flageolet op 24 snap ik, maar hoe gebruik je dit voor het afstellen van je zadels?

Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.

Kakihara
12 november 2008, 13:26
Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.

Is de 17de er ook geen ?

aaronstonebeat
12 november 2008, 13:32
Is de 17de er ook geen ?

Nee, wel zit ong. boven de 15de een kleine septime, maar die is voor intonatie niet bruikbaar.
Die boven de 24ste is als flageolet gelijk aan die boven de 5de; de flageolet boven de 19de is gelijk aan die boven de 7de.

Hedge
12 november 2008, 13:34
Zoals de gefrette toon op de 12de fret gelijk moet zijn aan de flageolet aldaar, zo moet ook de gefrette toon op de 24ste fret gelijk zijn aan de flageolet in die positie.
Bij 24 frets heb je dus 3 punten om de intonatie te controleren: frets 12, 19 en 24.

Logisch, dat snap ik ook, maar Barno meldt dat er geen fret voor nodig is. En dat is wat ik niet begrijp, want voor mijn gevoel is er dan geen toon om mee te vergelijken.

aaronstonebeat
12 november 2008, 13:41
Logisch, dat snap ik ook, maar Barno meldt dat er geen fret voor nodig is. En dat is wat ik niet begrijp, want voor mijn gevoel is er dan geen toon om mee te vergelijken.

Dat snap ik dan ook niet.

grizzly
12 november 2008, 17:06
Ik ben blij dat ik net op gitaarles heb gehoord wat een flageolet is :) anders had ik dat ook moeten vragen.
Maar alles valt nu ineens op zijn plek en ik weet hoe ik mijn mensuur exact moet stemmen.

Nu nog uitvinden wat Barno bedoelt met die flageolet op zijn niet bestaande 24ste fret :+)
(dat rijmt want Sinterklaas komt dichterbij)

Orpheo
12 november 2008, 17:29
je legt gewoon je vinger op de plek waar de 24e fret normaliter zou zitten.

barno
12 november 2008, 17:34
ken der theorethisch niet veel van maar ik dacht dat een flageolet werd gespeeld door de snaar op bepaalde plaatsen licht te dempen en tegelijk aan te slaan, waardoor enkel harmonische boventoon hoorbaar is. Dat kan op verschillende plaatsen, ook daar waar de 24ste fret staat of zou moeten staan. of op die positie nu een fret staat of niet maakt niets uit, enfin bij mij toch niet :)

aaronstonebeat
12 november 2008, 17:40
ken der theorethisch niet veel van maar ik dacht dat een flageolet werd gespeeld door de snaar op bepaalde plaatsen licht te dempen en tegelijk aan te slaan, waardoor enkel harmonische boventoon hoorbaar is. Dat kan op verschillende plaatsen, ook daar waar de 24ste fret staat of zou moeten staan. of op die positie nu een fret staat of niet maakt niets uit, enfin bij mij toch niet :)


Klopt helemaal, al had je helemaal geen frets. Maar als er wel een 24ste fret is, kun je die (mede) gebruiken om je intonatie te controleren.

madman
13 november 2008, 15:47
Om even nog een late reactie te geven:

Ik geloof dat alle snaren in de praktijk een fractie langer zijn dan de werkelijke mensuur (correct me if I'm wrong, en laat het niet alleen van mij afhangen), ook de dunne E. Als je een snaar tegen een fret drukt, wordt hij altijd een klein beetje extra aangespannen en dus hoger van toon; dat moet aan de brug gecompenseerd worden.
Als dit zo zou zijn zou het probleem zo opgelost zijn door de nut een fractie verder 'omhoog' te plaatsen (verder van de 1e fret).

Volgens mij waren alle snaren behalve de hoge E iets langer dan de 'officiele' mensuur...

Verder, ik ben echt helemaal wild van de bodyshape!, vind 'm echt geweldig, doet me beetje denken aan een Ibanez S!

aaronstonebeat
13 november 2008, 16:58
Om even nog een late reactie te geven:

Als dit zo zou zijn zou het probleem zo opgelost zijn door de nut een fractie verder 'omhoog' te plaatsen (verder van de 1e fret).

Volgens mij waren alle snaren behalve de hoge E iets langer dan de 'officiele' mensuur...

Verder, ik ben echt helemaal wild van de bodyshape!, vind 'm echt geweldig, doet me beetje denken aan een Ibanez S!

Voor zover ik weet, wordt er aan de topkam ook wel gecompenseerd, maar dit heeft mn effect op de allerlaagste posities. Stel je dunne e is goed gestemd maar de g in de 3de positie is een fractie te laag, dan moet de topkam een heel klein beetje richting de stemmechanieken.

Maar je kunt er geen tekort aan ruimte op de brug mee compenseren.

grizzly
16 november 2008, 17:16
Ziezo, vandaag wat cavity's gefreesd en een reparatie gedaan.De reparatie van een pup cavity was nodig omdat de frees min of meer stuk ging en te diep had uitgefreesd. Daardoor was de dikte om de pups in vast te zetten geen 4mm maar 1.5 mm geworden.
Plaatje Padouk van ruim 2.5 mm gemaakt en erin gelijmd. (bedankt voor de tip Aaron)

http://grizz.smugmug.com/photos/418153437_H9BWv-M.jpg

achterzijde (binnenkant body)
http://grizz.smugmug.com/photos/418153448_fmiPR-M.jpg

en verder de cavity's voor de potmeters gemaakt.
http://grizz.smugmug.com/photos/418153407_RTFxe-M.jpg

Leuk zo een beetje freubelen op de zondag.
Tevens sidedots gemaakt voor de hals (M.O.P. foto's komen nog wel).

grizzly
21 november 2008, 16:05
Vandaag weer wat verder gegaan met de body.
Wat goed ging met het vlakken van de halsdelen, moet ook lukken met een hele body.....het ging, maar vraag niet hoeveel energie het kost :+)

Eerst 2 grote vellen schuurpapier korrel 120 vast geplakt met 2zijdig tape aan een vlakke tafel.

Daarna de 2 body gedeeltes die uiteindelijk tegen elkaar gelijmd worden, zo goe en kwaad als ging, gevlakt.

http://grizz.smugmug.com/photos/421584624_8nobg-M.jpg

de donkere gedeeltes raakten het schuurpapier niet, dus doorgaan tot overal contact gemaakt werd.

Het Padouk deel, heb ik met viltstift lijnen op gemaakt zodat het makkelijk te zien was welk gedeelte nog niet geraakt werd.
http://grizz.smugmug.com/photos/421584107_4dgxx-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/photos/421584162_LtSBH-M.jpg

die druppels zijn eerlijk zweet, had ook bloed kunnen zijn en tranen, want er ging de laatste tijd aardig wat mis, vooral met het splinteren van het Wenge
:(

http://grizz.smugmug.com/photos/421584125_9V4QJ-M.jpg

G.G.
21 november 2008, 16:09
Wow... wat is dat wenge gruwelijk mooi............

grizzly
21 november 2008, 16:16
Wow... wat is dat wenge gruwelijk mooi............

Thanks, maar ik gebruik het waarschijnlijk nooooooooit meer voor een body.
Zo makkelijk als het Padouk is met elke bewerking, zo weerspannig is het Wenge.
Schuren is het enige wat uitstekend gaat, maar boren, schaven en frezen wordt je wanhopig van.
Tijdens het frezen sloegen er stukken weg zo groot als mijn duim, en op volkomen onverwachte plekken. Soms waren het schilvers zo groot als je duim nagel en net zo dik. Die vielen dan weer uit elkaar zodat je niets had om terug te lijmen.
Ik moest regelmatig met houtvul middelen werken.

Alles in de lengte richting, zoals de hals, ging wel goed. En als het eenmaal lukt is het afwerken wel weer een droom. Zijdezacht gevoel en toch steenhard.

aaronstonebeat
21 november 2008, 16:35
Hey Grizzly,

Ik ken het gevoel helemaal, inclusief het zweet op het werkstuk. En wenge splintert bij mij ook als de ziekte; best maf dat iets tegelijkertijd zo sterk en zo zwak kan zijn.

Maar het loont want het begint er allemaal erg fraai uit te zien !

barno
21 november 2008, 16:50
chapeau dat je dat schuurwerk manueel doet ... ik zou ermee naar het houtbedrijf gegaan zijn en even in de vlakbank met als (geldig) excuus dat het slecht zou zijn voor mijn hernia

pueblo
21 november 2008, 18:20
dat wenge ziet er echt goed uit

aaronstonebeat
21 november 2008, 18:44
Ik zit even vooruit te denken. Je zult de 2 bodyhelften redelijk precies op elkaar moeten lijmen ivm de frezingen en boringen. Heb je daar al een methode voor? Als je geen voorzorgsmaatregelen neemt, verschuift de zaak altijd 'n beetje tijdens het lijm- en klemproces.

pueblo
21 november 2008, 19:08
Ik zit even vooruit te denken. Je zult de 2 bodyhelften redelijk precies op elkaar moeten lijmen ivm de frezingen en boringen. Heb je daar al een methode voor? Als je geen voorzorgsmaatregelen neemt, verschuift de zaak altijd 'n beetje tijdens het lijm- en klemproces.
er kan altijd iets door de gaten voor de snaren gestoken worden, of hem ook aan de zijkant klemmen zodat hij niet verschuift

grizzly
21 november 2008, 21:33
Ik gebruik idd de gaten van de snaren, maar ook de gaten van de nekpocket met een stukje nep hals om in vast te zetten.

MAAR...ik heb mezelf dik in de problemen gemanoeuvreerd.Zoals ik al ergens aangaf, wil ik de gitaar ook kunnen laten kletsen met mijn VG99, dus moets er een Roland GK inbouw element in.
Dat kwam vandaag binnen. Natuurlijk zonder handleiding voor de inbouw. Alleen een briefje met de maten en de elektronische connecties.

http://grizz.smugmug.com/photos/421707931_Eu8cp-M.jpg
even showen als teaser hoe het er ongeveer uit komt te zien.

Daarna de GK pup net als elke andere pup behandeld, (er zitten 2 schroeven bij met veertjes voor het afstellen).
Afmetingen opmeten, aan de achterzijde materiaal uitfrezen voor de inbouw...
Ik ben weer eens te snel geweest met veronderstellingen. Ik ging er van uit dat het vanaf de achterzijde moest, kennelijk niet.

Het probleem is, Als ik hem vanaf de achterzijde erin doe, blijft hij veel te laag. (ik heb de wanddikte zelfs terug gebracht tot 1.5 mm en nog is het niks).
http://grizz.smugmug.com/photos/421713036_qoBfX-M.jpg

Andersom geprobeerd, (waarschijnlijk was dat ook de bedoeling van de ontwerper van dat ding)
Zo zijn die veren veel te lang. Zelfs helemaal ingedrukt, komt de bovenzijde hoger dan de brug in de onderste stand. Daarbij komt dat het er natuurlijk niet uit ziet die losse pup met draden eronderuit hangend.
http://grizz.smugmug.com/photos/421707903_S4Hcw-M.jpg

De gaten zijn inmiddels al gefreesd, dus daar kom ik niet meer onderuit. Ik zie even geen oplossing.
Gezien de bijbehorende schroeven en veertjes is hij natuurlijk wel verstelbaar, maar hoe?

Op de tekening zou je er van uitgaan dat het gewoon van bovenaf er tegen aan geschroefd moet worden. Belachelijk gezicht.
http://grizz.smugmug.com/photos/421717767_a7yMr-M.jpg

Ik had verwacht het zelfde systeem te krijgen als bij mijn Roland Ready Fender met inbouw GK element.
http://grizz.smugmug.com/photos/421717795_tmmw4-M.jpg

aaronstonebeat
21 november 2008, 21:58
Als je nu 'ns die sleuf in de top breder maakt zodat de veren er ook in vallen?
Evt. weer iets erachter plakken om tekort aan dikte op te vangen.

grizzly
21 november 2008, 22:16
Tja, daaronder heb ik alles al weg gefreesd. Er staat nog 1.5 mm over en daarna is het leeg.....Ik had hem dus kennelijk van boven moeten verzinken en niet vanonder af moeten aanvoeren???
Ik zal denk ik nu eerst het hele gat moeten opvullen met hout.....

aaronstonebeat
21 november 2008, 22:21
Gewoon weer van onder opvullen en van boven de frees erin!
Misschien kom je iets hoger met je top uit dan standaard de bedoeling voor dat ding?

grizzly
21 november 2008, 22:40
Gewoon weer van onder opvullen en van boven de frees erin!
Misschien kom je iets hoger met je top uit dan standaard de bedoeling voor dat ding?

Dat zou best wel eens kunnen.
Alleen is, volgens mij, mijn brug al best wel laag met die 10.5 mm.

Maar ik krijg door je opmerking ineens een brainwave.
Ik ga bovenop de body een balkje hout maken, deels verzinkt in de body en deels erbovenuit stekend.
Daarin laat ik dan de GK pup verzinken zodat de schroeven en de draden niet meer zichtbaar zijn.
Zo maak ik mijn eigen huisje waarin de GK omhoog en omlaag kan.?
Zou dat een oplossing kunnen zijn?

aaronstonebeat
21 november 2008, 22:47
't Kan allemaal verkeren; ik kom met mijn brug op 25 mm en daarmee is de achterste P90 te dun :)
Ik zou zeggen dat je de goede oplossing hebt.

grizzly
21 november 2008, 23:05
ik kom met mijn brug op 25 mm en daarmee is de achterste P90 te dun :)


Kun je de P90 niet omhoog zetten, blokje hout eronder of zoiets? ( ik ben een nono wat betreft de diverse soorten pups)
Is dat ding eigenlijk wel in hoogte verstelbaar?
Ik zie niets om te stellen.

aaronstonebeat
21 november 2008, 23:18
Jawel, die P90's worden geleverd met 2 strips schuim (13 mm dik) ter breedte van bijna de elementen ipv veren; de vraag is nog of ik voor de achterste pup wat ruimte voor dat schuim moet frezen.
Waarschijnlijk wel want uiteindelijk is het toch wel prettig om wat afstelruimte voor alle pups te hebben.

In eerste instantie laat ik de achterste pup (deels) boven de body zweven; mocht dat er niet uitzien, verzin ik wel iets.

barno
21 november 2008, 23:51
ik ken niks van dat element (weet eerlijk gezegd niet eens wat het is ...) maar toch lijkt hetme sterkt dat je het omgekeerd zou moeten monteren vergeleken met dat voorbeeld op die strat.

verder herken ik het gevloek bij dit soort onvoorziene omstandigheden wel goed maar het zoeken naar oplossingen is part of the game en dat lukt zo te zien wel goed :)

no 1 hops
22 november 2008, 07:45
zeg grizz, je maakt het je natuurlijk ook niet makkelijk voor zo'n eerste keer, maar je hebt het geluk met hout dat je het vaak weer met een stuk hout en lijm weer aardig oplossen kan.
dat opzetstukje waar je aan denkt lijkt mij de meest handige alleen zou ik hem nog niet vastlijmen
doe het net zo als met de brug van aaronstonebeat, houd hem los en evt als de gitaar in elkaar zit en afgesteld is kun je finetunen en hem daarna nog vastzetten.
maar mijn respect heb je zeker voor je vasthoudendheid.

grizzly
22 november 2008, 18:19
Thanks mannen,
af en toe een hart onder de riem kan geen kwaad, (want op dit moment zijn er alleen maar steeds meer problemen met de bouw.)

Hi Barno, Dat GK element bestaat uit 6 magneetjes (net als een gewone pup).
De signalen van de magneetjes worden naar een printplaatje gestuurd die de boel digitaliseert (denk ik) en het verder stuurt naar een 13pins aansluiting.
vanaf de 13 pins aansluiting kan ik de gitaar aansluiten op mijn Roland VG99 gitaarcomputer, om er zo elk gewenst effect en geluid uit te krijgen.

Tot zover de uitleg met mijn beperkte kennis.

In ieder geval heb ik het idee rond het GK elementje verder uitgewerkt.
Geen Wenge gebruikt, want met deze afmeting is dat vragen om ellende. Ik had nog een stukje Cocobolo wat mooi te bewerken is.
http://grizz.smugmug.com/photos/422125431_QcxpZ-M.jpg

Laten verzinken in de body tot het goed te verstellen is.
http://grizz.smugmug.com/photos/422125454_KmX24-M.jpg

Zoals je ziet brak er natuurlijk een stuk van het Padouk af. Het stukje tussen de pups werd te dun.
http://grizz.smugmug.com/photos/422125857_UT3bX-M.jpg

Voorlopig even een stukje in terug gelijmd, wordt later afgewerkt.

Het "huisje" voor het GK element blijft voorlopig los (al zit het strak pasgemaakt in de body).
Het GK elementje is uiteindelijk met 2 schroefjes in het hout, met veertjes eronder, goed te stellen tot vlak onder de snaren.

niekb
22 november 2008, 18:26
Vandeweek heb ik op een zelf bouwer van iemand gepingeld, ook van padouk maar met een maple neck.
Deze gitaar klonk erg helder maar toch ook warm. Dat had ik niet verwacht. Ik denk dat je een fijn klinkend instrument krijgt!

Ik ben erg gecharmeerd van padouk, het is hard en stabiel maar het bewerkt erg fijn.

grizzly
22 november 2008, 19:09
Ik ben erg gecharmeerd van padouk, het is hard en stabiel maar het bewerkt erg fijn.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.
En je ervaring met het geluid stemt me tevreden en gerust ;)

grizzly
24 november 2008, 19:48
Ok, ik heb wat kennishulp nodig.
Inmiddels heb ik wat ruimtes gemaakt voor de batterijhouder en de gaten voor de Jackplug en de 13 pins connector.
In die omgeving is nog maar weinig plaats, door al die pluggen, schakelaars, het printje voor de Langcaster Overdrive, batterijhouder etc.
Voor het computer printje (50 mm x 40 mm) van het GK element, vond ik de binnenkant van de grote deksel een goede plek.
Daardoor is de print met de wirwar van aansluitingen altijd bereikbaar.

http://grizz.smugmug.com/photos/423737579_G8cbL-M.jpg


http://grizz.smugmug.com/photos/423737496_stvKH-M.jpg

Helaas had ik geen rekening gehouden met de lengte van de draden van de plug naar de printplaat.
Mijn vraag, kan ik deze zonder problemen allemaal verlengen? Dus gewoon doorknippen, stuk van 20 cm ertussen solderen, isoleren en klaar?

Zal wel een rommeltje worden met mijn kennis van elektra.......:???:

Oh ja,
Kan het eigenlijk kwaad om die printplaat zo vlak boven de Pickups te plaatsen? Ik bedoel, er staat al in de beschrijving van die printplaat dat ik hem niet met mijn vingers mag aanraken ivm statische elektriciteit en zo. Kan magnetisme dan geen kwaad?
Ik ben echt een volslagen nono op dit gebied en ik ploeter maar voort met vallen en opstaan.

grizzly
24 november 2008, 20:19
Hoezo druk van binnen . . . .

http://grizz.smugmug.com/photos/423763535_TdDc3-M.jpg

De middelste pup is ongeveer de diepte zoals ze uiteindelijk komen te liggen.
Dus de printplaat ligt er een paar mm boven, ondersteboven hangend in de afdekplaat.
http://grizz.smugmug.com/photos/423763491_duLUa-M.jpg

aaronstonebeat
24 november 2008, 20:36
Inderdaad een indrukwekkende drukte :)

Ik weet niet of je die draden straffeloos kunt doorknippen. Vanuit mijn systeembeheerdersverleden en ervaringen met netwerken zou ik daar wat huiverig voor zijn; allemaal erg storingsgevoelig, die digitale signaaltjes. Maar misschien is dat in dit geval ook totale onzin; uiteindelijk zijn het ook maar elektrische verbindingen.

Ik zou wel dat printje afschermen, bv in een metalen kastje of tussen twee lagen folie (en dan ook weer beducht zijn voor evt. teveel aluminium in de buurt van de pickups).

grizzly
24 november 2008, 21:27
Hi Aaron,
Ik weet het ook niet, en er zijn nu te veel dingen waar ik rekening mee moet houden.
Er zijn zo veel onbekende variabelen, dat ik toch maar naar een andere plek ben gaan zoeken.

Het meest eenvoudig is eigenlijk de cavity van de batterijhouder wat groter te frezen in de richting van dat langwerpige witte printje van de Overdrive.

http://grizz.smugmug.com/photos/423798762_aUGSL-M.jpg

Wanneer ik die 15mm naar achter verschuif, krijg ik genoeg ruimte om het GK printje (50mm x 36mm) in het midden van de ruimte te plaatsen.
Dan past het precies voor de batterijhouder en krijg ik geen probleem als ik de Jackplug erin doe.
Zo hoef ik geen kabeltjes door te knippen.

Alleen kan ik erg moeilijk bij het printje als de body's op elkaar verlijmd zijn.

http://grizz.smugmug.com/photos/423737496_stvKH-M.jpg

Eigenlijk zit hij dan op een plek waar ik wel net met mijn vingers bij kan. Ik zou iets moeten bedenken met een sleetje, waarop ik hem naar binnen kan schuiven en weer naarvoor kan trekken als het nodig is.

aaronstonebeat
24 november 2008, 21:34
Lijkt me een goede oplossing, eenvoud is vaak het beste.

EDIT:
Ik geloof dat jij nog iets bijtypte terwijl ik ook zat te schrijven. Zo'n sleetje is wel weer een gedoe hé. Zou dat niet gaan trillen of rammelen?

grizzly
24 november 2008, 21:43
Ik geloof dat jij nog iets bijtypte terwijl ik ook zat te schrijven. Zo'n sleetje is wel weer een gedoe hé. Zou dat niet gaan trillen of rammelen?

Hmm ja, niet aan gedacht.
Ik weet ook nog niet hoe ik die printplaat vast krijg in de body. Er zitten geen bevestigingspunten aan.
Ik ben bang dat als ik het met 2zijdig tape doe, dat dit dan na een poosje ook loslaat en de boel ook gaat liggen rammelen (en stuk gaat).

Bailey
24 november 2008, 22:01
Hmm ja, niet aan gedacht.
Ik weet ook nog niet hoe ik die printplaat vast krijg in de body. Er zitten geen bevestigingspunten aan.
Ik ben bang dat als ik het met 2zijdig tape doe, dat dit dan na een poosje ook loslaat en de boel ook gaat liggen rammelen (en stuk gaat).

Is er geen mogelijkheid om op bepaalde stukjes van de printplaat wat klitteband te bevestigen? Ik weet namelijk niet hoe groot dat plaatje is, maar lijkt mij vooralsnog als het mogelijk is best een betrouwbare optie. Zeker wanneer er veel kleine puntjes met klittenband opzitten.

pasqual
24 november 2008, 22:09
hoi Grizzly,

ten eerste, mooi project. om een of andere reden had ik hier nog niet gekeken. ik beloof beterschap!
wat je printplaat betreft: moeilijk geval, grote kans dat het gaat storen als het te dicht bij de pups zit. en je zit natuurlijk met je kabellengte en dat verlengen is ook niet zo'n voor de hand liggende oplossing.

ik was aan het denken om de printplaat via een plaats in de rand erin te schuiven en vast te klikken, net zoals bij een SD geheugenkaartje. daar moet best wel iets op te verzinnen zijn. dan kun je 'm ten alle tijden er weer uit krijgen en weer vast zetten zonder te rammelen. dan moet natuurlijk wel de/het kabelboom(pje) dit toestaan.

groeten Pasqual.

pasqual
24 november 2008, 22:11
Is er geen mogelijkheid om op bepaalde stukjes van de printplaat wat klitteband te bevestigen? Ik weet namelijk niet hoe groot dat plaatje is, maar lijkt mij vooralsnog als het mogelijk is best een betrouwbare optie. Zeker wanneer er veel kleine puntjes met klittenband opzitten.


ook klittenband zal je met dubbelzijdige tape vast moeten zetten, dus dat is lood om oud ijzer.

groeten Pasqual.

Saf
24 november 2008, 22:14
moet je nog perse bij het printje zijn als de gitaar eenmaal klaar is? of heb ik over de reden daarvan heen gelezen?

Bailey
24 november 2008, 22:18
ook klittenband zal je met dubbelzijdige tape vast moeten zetten, dus dat is lood om oud ijzer.

groeten Pasqual.

Ik heb het over de klittenband voor bijvoorbeeld een pedalenbak, dat zijn vaak zelfklevende strips die erbij zitten die echt goed vast zitten. Daarmee schat ik de kans heel klein in dat het los zal komen, als het immers ook een pedaal in een bak op zn plek houdt

pasqual
24 november 2008, 22:29
@Bailey,

dat begrijp ik. maar grizzly is bang dat dubbelzijdige tape of zelfklevende klitteband ( komt op het zelfde neer, tape is tape ) op den duur gaat loslaten door uitdrogen of whatever.

groeten Pasqual.

HaroldA
24 november 2008, 22:30
Ik heb het over de klittenband voor bijvoorbeeld een pedalenbak, dat zijn vaak zelfklevende strips die erbij zitten die echt goed vast zitten. Daarmee schat ik de kans heel klein in dat het los zal komen, als het immers ook een pedaal in een bak op zn plek houdt

Tesa Klitteband/Velcro. Duur maar laat nooit meer los!

Bailey
24 november 2008, 22:32
Tesa Klitteband/Velcro. Duur maar laat nooit meer los!

Daar doelde ik op hehe!

Orpheo
24 november 2008, 23:11
het is ook nog eens mogelijk dat in die draadjes nog eens coax kabels zitten; meerde draadjes in iets dat lijkt wat maar 1 draad is. dat is dus kut te solderen, helemaal als het gewaxte draden zijn. ik zou het zo doen dat je niet hoeft te knippen en solderen.

verder, ziet er mooi uit!

grizzly
25 november 2008, 00:53
moet je nog perse bij het printje zijn als de gitaar eenmaal klaar is? of heb ik over de reden daarvan heen gelezen?

Pff dit houdt me echt bezig, kijk eens naar de plaatsings tijd :+) het is al bijna 01.00 uur

Hi Saf

Ik hoef er niet perse bij te kunnen, maar ik ga er van uit dat zaken stuk kunnen gaan en reparatie soms nodig kan zijn. Daarom wil ik niet het risico lopen dat ik de boel onbereikbaar wegberg.
Misschien is het onzin. ik heb er te weinig verstand van.

Tesa Klitteband/Velcro.....lijkt me een uitstekend plan. Dat klittenband kan ik nog extra vast zetten met bijv. aan iedere kant een klein schroefje in het hout of zoiets. Hoe ik het aan het print[plaatje vast zet moet ik nog even bedenken.

Achterkant
http://grizz.smugmug.com/photos/423925708_3KaoH-M.jpg

Voorkant
http://grizz.smugmug.com/photos/423925839_NP83Q-M.jpg

Kan ik ongestraft tegen de onderzijde met al die soldeer puntjes, iets vast tapen ?

Allemaal bedankt voor jullie hulp en input broeders, daardoor is het voor mij allemaal een stuk beter te behappen, en ook een stuk leuker project.

aaronstonebeat
25 november 2008, 02:27
Ik vind het altijd lekker als 't laat is.

Ik zou zeker rekening houden met het gemak van demonteren. Er kan idd iets kapot gaan, of misschien wil je ooit iets veranderen.

Tape over die solderinkjes lijkt me een hachelijke zaak; ik zou me zorgen maken over het effect op lange termijn van de lijm op de print. Misschien kan het ook geen kwaad maar dan zou ik nog eerder zo'n stukje velcro met wat eindjes dun touw om de print binden, en de knoopjes vastlijmen. Kun je er altijd uitkrijgen, zelfs als bijvoorbeeld dat klitteband veel te sterk voor zijn taak blijkt te zijn. Ik weet het niet, ik denk maar hardop.

grizzly
25 november 2008, 13:28
:dance: Denk vooral hardop, want dat is geen verkeerde gedachte.
Ik ga op die gedachte eens verder freubelen en kijken wat een haalbare oplossing is.

Bailey
25 november 2008, 19:07
Heb je al een passende oplossing gevonden Grizzly? :)

charlotte
25 november 2008, 19:44
Hey Grizzly, :)
Ziet er allemaal goed uit.
Wat de elektronica betreft,ik zou zeker het zo maken ,dat je er later nog bij kan,en bij losse prints plaats ik de print altijd tussen 2 laagjes schuimrubber in,zit het shokproof,kan er niets mis gaan.

Succes verder,groetjes Charlotte :lp:

grizzly
25 november 2008, 21:17
Heb je al een passende oplossing gevonden Grizzly? :)

Hi Bailey,

Ik denk dat ik er uit ben. Ik heb de cavity wat groter gemaakt en klittenband tape aangebracht.
http://grizz.smugmug.com/photos/424457874_MFPBb-M.jpg
Dat hoekje linksboven haal ik denk ik ook nog weg, dan kan ik er makkelijker bij als de body delen op elkaar gelijmd zijn.
Ik wilde niet nog meer dekplaatjes maken aan de achterzijde, 1 grotere voor de pups en een kleintje voor de pots en schakelaars vond ik genoeg.

Daarna het printje omwikkeld met klittenband. eerst dacht ik even om de eindjes aan elkaar te naaien, maar daar kan ik natuurlijk ook weer klittenband voor gebruiken :+)))
http://grizz.smugmug.com/photos/424457705_JJdKo-M.jpg
Dat is zelfs makkelijker, omdat ik nu de boel redelijk eenvoudig los kan maken en weer via de grote cavity eruit kan halen.

Ik ergerde me al een poosje over de flimsie plastic knopjes die standaard bij de pup schakelaar wordt geleverd.
Wat een belachelijk dom ding. Ik begrijp eigenlijk niet waarom men daarvoor heeft gekozen. Ze zitten zelfs op mijn Fender.
Gelijk maar even iets zelf gefabriceerd. Ik had nog een klein balkje ALU liggen van 1 cm dik. Stukje vanaf gezaagd, schroefdraad in getapt, op een schroefje in de boormachine gedaan, Al draaiend tegen de slijpsteen en schuurband, daarna fijn schuurpapier en ten slotte tegen de polijstmachine.
Stukje eraf gezaagd en voila, een knopje. Het gaatje is 3.5mm en pas strak over de schakelaar. Alles bij elkaar 15 minuten werk.
http://grizz.smugmug.com/photos/424457727_WbDfC-M.jpg

ps. dit is een 3 standen schakelaar die ik er als reserve bij de Langcasters kreeg. De andere schakelaar is natuurlijk een 5 standen model.

pueblo
25 november 2008, 21:21
dat knopje ziet er zeker beter uit dan het orgineel, mooi gevonden

grizzly
25 november 2008, 21:50
Hey Grizzly, :)
bij losse prints plaats ik de print altijd tussen 2 laagjes schuimrubber in,zit het shokproof,kan er niets mis gaan.
Succes verder,groetjes Charlotte :lp:

Goed idee, ik zal aan beide zijden een stukje schuimrubber doen, en dan pas het klittenband er omheen. Geeft inderdaad wat meer schokbestendigheid.
thanks.

aaronstonebeat
25 november 2008, 22:07
Mijn gelukwensen. Lijkt me hartstikke goed opgelost. Bijzonder fraai knopje ook!

Bailey
25 november 2008, 23:04
Mooi opgelost :) En zeker met dat schuimrubber zal het echt wel blijven zitten.

Succes nog :)

thijser
25 november 2008, 23:06
ziet er goed uit! Mooi contrast tussen dat padoek en wenge.
Mooi project!

grizzly
26 november 2008, 09:50
Niet alleen mijn garage werkplaats straalt GITAARBOUW uit
Ook mijn computerkamer is zo langzamerhand omgetoverd tot gitaar werkruimte

http://grizz.smugmug.com/photos/424879927_jFVub-M.jpg

(hebben jullie dat ook, dat er iemand steeds staat te roepen dat je je troep moet opruimen ? ) :seriousf:

RonnyV
26 november 2008, 10:19
Da heb ik al als ik alleen snaren vervang :)
De ellende is dan ook dat mn katten er steeds met mn snaren vandoor gaan :D

Orpheo
26 november 2008, 11:05
nog maar even, dan is ie af! te gek man :)

Hedge
26 november 2008, 12:07
(hebben jullie dat ook, dat er iemand steeds staat te roepen dat je je troep moet opruimen ? ) :seriousf:

Heel herkenbaar. Heb ondertussen een grote kast getimmerd waar alles opgeslagen kan/mag worden onder normale atmosferische toestand.

Saf
26 november 2008, 12:38
idd herkenbaar. heb inmiddels de computerkamer in beslag genomen en tot gitaarkamer verklaard. Hier komt mij nvrouw niet meer zo vaak en let ze niet meer op de in haar ogen romeel en in mijn ogen gesorteerde chaos/ lekker werkbare situatie

grizzly
27 november 2008, 20:17
Ok, de hardware past in de body, maar ik blijf toch een beetje met een probleempje zitten.
Ik heb eigenlijk 2 verschillende soorten systemen in 1 gitaar.
1. de Langcaster kit (3 pups + overdrive) aansluiting naar Jackplug
2. de GK kit (Roland Ready pup voor aansluiting VG99 computer) 13pins.

De body bestaat uit 2 helften (voor en achterzijde.)
Eigenlijk zou ik voor de afwerking de 2 body delen eerst moeten verlijmen om echt perfect te kunnen afwerken. Uiteindelijke vorm en de mooie rondingen schuren. Dan zou de hardware geplaatst moeten worden.

Ik heb mezelf echter in een moeilijke positie gemanoeuvreerd.
Ik kan bijna alles aansluiten als de body in elkaar zit. Toch blijft het goed plaatsen van GK print met de vele aansluitingen een probleem als de body in elkaar zit.
Het is eigenlijk al aardig moeilijk om die componenten goed te plaatsen als de boel nog open is.
http://grizz.smugmug.com/photos/425643806_3rZJK-M.jpg

Ik zit er aan te denken, om toch maar eerst de body tijdelijk op elkaar te schroeven (is nooit helemaal zoals het gelijmd zit), en zo goed als mogelijk bijna af te werken.
Dan de GK spullen zover mogelijk monteren en solderen (print (preamp board) + ledje + schakelaar gitaar/GK + GK volumeknop + 13pin connector)
De up/down schakelaar laat ik weg, geen plek meer.

Daarna maak ik de cavitys dicht en plak aan de binnenzijde alle pup gaten etc af.
Werk de body verder af tot perfectie en plaats de Langcaster kit.

Uiteindelijk moet het er ongeveer zo uit komen te zien.

http://grizz.smugmug.com/photos/425643726_xxezh-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/photos/425643282_7jPja-M.jpg

Het solderen en al die stroomschema's ben ik geen held in. Daar ga ik iemand voor zoeken die me kan helpen.

http://grizz.smugmug.com/photos/425655557_WkeTh-M.jpg

wie het begrijpt mag het zeggen :+)

Ik weet niet of bovenstaand verhaal begrijpelijk is en of haalbaar met die body. Ik zit eigenlijk een beetje tegen een dood eind aan.

Orpheo
27 november 2008, 20:43
het is net lego. gewoon juiste draadje naar het juiste dingetje doorlussen.

aaronstonebeat
27 november 2008, 21:33
Blijft alles wel demontabel in jouw plan? Sommige dingen wil je toch niet definitief inbouwen?

Ik vind de body mooi met de hardware erop!

grizzly
27 november 2008, 22:13
Blijft alles wel demontabel in jouw plan? Sommige dingen wil je toch niet definitief inbouwen?


Theoretisch blijft het wel demontabel, maar ik heb ernstige twijfel of ik het preamp board van de GK kit ooit weer ingebouwd en aangesloten krijg.

Uiteindelijk is dat in het extreme wel oplosbaar. Als ik aan de achterzijde een extra gat zaag kan ik altijd weer de preamp board print terugplaatsen en aansluiten. Dan zit ik echter wel met een extra gat en afdekplaat aan de achterzijde.....:seriousf:

aaronstonebeat
27 november 2008, 23:08
Ik zou zelf geen enkele moeite hebben met een extra deksel als dat nodig is. Gitaren met veel elektronica hebben ook meer afdekplaat.

grizzly
27 november 2008, 23:31
Ik zou zelf geen enkele moeite hebben met een extra deksel als dat nodig is. Gitaren met veel elektronica hebben ook meer afdekplaat.

Hmm nooit over nagedacht. Ik wilde hem zo clean mogelijk houden, maar gaandeweg maak ik het misschien wel moeilijker dan het is.
Ik kan misschien beter nu al een extra gat maken zodat ik er gewoon bij kan....
dus ipv zoals het nu is......
http://grizz.smugmug.com/photos/425744798_iqfjc-M.jpg

wordt het zoiets, alleen dan mooier, want ik ben niet handig in fotosoepen:seriousf:
http://grizz.smugmug.com/photos/425744471_TKHYz-M.jpg

Of ik trek hem door en maak er 1 wat grotere afdek plaat van, in een gehoekte vorm.?
zoiets als dit?

http://grizz.smugmug.com/photos/425748938_TJ8BV-M.jpg

barno
27 november 2008, 23:39
zoals aaron al zei: pragmatisch denken: extra gat nodig? doen. Het is trouwens aan de kant van de gitaar die bijna niemand ooit te zien krijgt.

en +1 om de drie platen te verbinden tot 1 plaat, gaat stijlvoller zijn, minder hectisch qua zicht.

thijser
27 november 2008, 23:41
+1 zeker weten een stuk mooier en ook gemakkelijker om 1 afdekplaat te hebben. :)

barno
28 november 2008, 00:01
zoiets bv, slordige photoshop maar soit
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/groteslagplaat.jpg

door de felle kleur van het hout feature je natuurlijk wel die slagplaat, ikzelf zou ze durven maken in het zelfde materiaal als de back zelf, maar da's smaak. zou het rustiger houden.
Ik zou zelfs de batterijhouder en de hele zwik durven integreren in de slagplaat. maar waarschijnlijk heeft iedereen hier zijn idee over, gelukkig maar, anders zouden we allemaal dezelfde gitaren maken :)

aaronstonebeat
28 november 2008, 02:10
Ik vind dat een heel mooie oplossing van barno! Eenvoudig, weinig onderdelen, weinig werk. Fraai en functioneel.

Bailey
28 november 2008, 12:22
http://grizz.smugmug.com/photos/425748938_TJ8BV-M.jpg
Vind ik toch mooier als 1 hele grote afdekplaat. Vindt dit toch iets minder storend dan zo'n hele grote plakaat hout.

Wordt erg cool die gitaar

Saf
28 november 2008, 12:37
ik zou voor een grote plaat zijn, word het geheel veel harmonischer cq vloeiender van mijn inziens. Zou het batterij vakje idd ook in de slagplaat verwerken. Vind meerdere plaatjes meteen zo rommelig.

grizzly
28 november 2008, 18:43
Dat is ook geen verkeerd idee Barno, op die manier kwam het bnog niet in me op.
Ik zat al wel te denken om dat nieuwe gedeelte van Wenge te maken, zodat het minder opviel.
Mijn keuze voor 2 houtsoorten kwam oorspronkelijk voort uit het 2-tone model, maar wordt steeds minder aantrekkelijk.

Het batterij vakje is niet alleen maar een ruimte waar je een batterij in doet, maar een soort slim kantel systeem. Het kantelt eerst open en ontvouwt zich dan verder zodat je er een batterij in kan leggen. Die maakt direct contact zonder dat je er verder iets mee hoeft te doen. Voordeel is, dat de batterij niet ergens los in je gitaar ligt, die je dan weer moet vastmaken.

Ik neig er nu naar, om eerst de nieuwe cavity met de bestaande kleine te vergroten en als afdek plaat Wenge te gebruiken. Als de boel dan niet echt mooi afsteekt tegen de centrale grote pup cavity van Padouk, kan ik die eventueel ook van Wenge maken.
Dat featured idd veel minder.

Thanks voor het meedenken, ik kom steeds verder.

ps.Barno,

daar heb je aardig wat werk aan besteed om het zo mooi te maken, je bent duidelijk beter dan ik met die programma's :)
dank je

Orpheo
29 november 2008, 10:26
zoiets bv, slordige photoshop maar soit
http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/groteslagplaat.jpg

door de felle kleur van het hout feature je natuurlijk wel die slagplaat, ikzelf zou ze durven maken in het zelfde materiaal als de back zelf, maar da's smaak. zou het rustiger houden.
Ik zou zelfs de batterijhouder en de hele zwik durven integreren in de slagplaat. maar waarschijnlijk heeft iedereen hier zijn idee over, gelukkig maar, anders zouden we allemaal dezelfde gitaren maken :)

dit is zeker mooi, maar als je het echt 'clean' wilt hebben, gewoon wenge dus :)

grizzly
29 november 2008, 13:14
Hmm waar ik bang voor was gebeurde promt. Ik was met een bijtel de verzonken rand van de nieuwe cavity aan het bijwerken en het Wenge spleet over de cavity dwars door midden in de lengte richting van de body. Staat weer in de lijmtangen, maar het schiet niet echt op.
Wenge is mooi hout, maar erg splinter en scheur gevoelig.
Ik zie er al tegenop om de afdekplaat van Wenge te maken. Dat wordt een groot stuk met vereemde vormen en niet veel dikker dan 5 a 6 mm.......?

grizzly
29 november 2008, 18:52
Weer een paar uurtjes bezig geweest met het verlijmen van de gebroken delen en een afdek plaatje kunnen maken van Wenge. Viel dit keer mee.
http://grizz.smugmug.com/photos/426744479_bkiCj-M.jpg


Nu ga ik zsm de cavity's met ALU beplakken en de 2 bodydelen op elkaar verlijmen.
Dan is dat Wenge niet meer zo gevoelig.

no 1 hops
29 november 2008, 20:55
ziet er goed uit alleen zou ik dan die middelste ook in dezelfde houtkleur proberen te krijgen als je daarvan nog wat over hebt
dit knalt er nogal in vind ik persoonlijk

Orpheo
29 november 2008, 21:16
kijk, dit is nu nog eens prachtwerk! raar dat 'mijn' luthier het niet erg vindt om met wenge te werken.

grizzly
30 november 2008, 00:01
kijk, dit is nu nog eens prachtwerk! raar dat 'mijn' luthier het niet erg vindt om met wenge te werken.
Hangt er sterk vanaf waarvoor hij het gebruikt.

Voor de hals vind ik het perfect om mee te werken. Daar is het verschrikkelijk sterk en stijf in de lengterichting.
Maar op bijvoorbeeld een groot oppervlak wat niet dik is heeft het de neiging om langs de nerf te splijten. Hele grote lange spleten langs de nerf breken soms ineens open.
Daar waar het Wenge een wat warrige nerf heeft en dus wat kronkeliger verkoopt, is het probleem veel minder.
Het ligt dus sterk aan de nerf. Wenge is daar gevoelig voor.
2 voorbeelden:
http://grizz.smugmug.com/photos/426905578_2RZD4-M.jpg
vervelend en splijtgevoelig hout, maar wel uitstekend voor een hals


Slecht voor een hals, maar prima voor de body.
http://grizz.smugmug.com/photos/426905663_xYJGw-M.jpg

aaronstonebeat
30 november 2008, 00:26
Ik ben het er helemaal mee eens. Ik heb nu een toets, een brug en een snaarhouder van wenge gemaakt en het is een redelijke ramp om mee te werken; je hoeft er maar naar te kijken of er splijt een stuk vanaf. Maar als je de zaak bij mekaar weet te houden is het prachtig spul. Keihard en heel dicht van structuur; en het oogt en ruikt als chocolade.

Ik heb er zoveel van over dat ik nog een complete hals zou kunnen maken. Maar ik huiver om dat te doen.

Tof dat het gelukt is, Grizzly!

Orpheo
30 november 2008, 11:38
mijn bouwer gaat er een complete top van maken, ongeveer anderhalve centimeter dik :)

grizzly
30 november 2008, 12:24
mijn bouwer gaat er een complete top van maken, ongeveer anderhalve centimeter dik :)

Het kan....maar het is moedig, Ik wens hem warrig hout :+)))

Hij staat in de lijmtangen !!!
http://grizz.smugmug.com/photos/427258560_wRErW-M.jpg

en om er maar een traditie van te maken om tijdens het werkproces je favoriete Whiskey te laten slingeren.......

Voor diegene met oog voor detail..... het is voor mij een bijzondere fles :+)
(de foto staat in origineel format op mijn account http://grizz.smugmug.com/gallery/3914669_B4nsD#427258071_xmEb9)

sjoerd5
30 november 2008, 12:35
Staat de hele boel nou op een wielershirtje?

barno
30 november 2008, 13:16
Glenfiddich is quite awright :)

edit, ola, zie nu de grote foto: da's een mooie ...

grizzly
30 november 2008, 13:56
Staat de hele boel nou op een wielershirtje?
Neah, das een oud katoenen werk shirtje merk Erima (kwaliteit beroerd )

Hi Barno,

http://grizz.smugmug.com/photos/427279771_65Y2Y-M.gif
blurb

grizzly
30 november 2008, 20:04
Ik kon het niet laten. Na 3 uur uit de lijmtangen, randje frezen en het eerste schuurwerk.
Nog lang niet klaar, maar ik het is een begin van hoe het eruit komt te zien.....
http://grizz.smugmug.com/photos/427450348_57YwW-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/photos/427450216_Fu5NQ-M.jpg

nu maar weer eens een paar dagen rust met het project.

Hedge
30 november 2008, 20:24
Het leven is mooi. Glenfiddich van twaalf jaar, Tidebond om te snuiven en een gitaar. Ik zou het een stilleven willen noemen.

Mooi project, ik zou alleen die afdekplaat op de achterkant ook van Wenge maken.

Orpheo
30 november 2008, 20:32
@grizzly: deze man heeft al veel meer gemaakt met wenge, en weet precies wat ie doet. komt wel goed :)

grizzly
30 november 2008, 20:35
Het leven is mooi. Glenfiddich van twaalf jaar, Tidebond om te snuiven en een gitaar. Ik zou het een stilleven willen noemen.

Mooi project, ik zou alleen die afdekplaat op de achterkant ook van Wenge maken.

Ik denk dat het ook wel een plaat Wenge gaat worden :)
Het ziet er nu ineens anders uit dan ik aan het begin in mijn hoofd had en ik heb nog genoeg wenge om een plaat te maken.

grizzly
6 december 2008, 20:32
Het werd idd een stukje Wenge.
De achterkant ziet er zo een stuk beter uit.
De hals heb ik er ook maar op gezet. Halsplaatje had ik al gefabriekt en nu een beetje aangepast. De hals heb ik eerst met 2 iets kleinere schroeven (verzonken) vast gezet.
Daarna de halsplaat en de 4 andere schroeven. De schroeven waren 5 mm diameter, met een kern van 4. Dus de body heeft gaten van 45 mm en de hals heb ik 4 mm voorgeboord.

De "snake" staat nu ook in de eerste laag DanishOil.

http://grizz.smugmug.com/photos/431352867_xNFHK-M.jpg http://grizz.smugmug.com/photos/431352911_fZpRg-M.jpg

pueblo
6 december 2008, 20:42
ziet er mooi uit, ook die achterkant:)

aaronstonebeat
6 december 2008, 20:55
Dat wordt erg mooi Grizzly! Prachtig, dat rood van de voorkant.
Heb je een soort handgreep in de bovenste hoorn gemaakt?

grizzly
6 december 2008, 22:11
Heb je een soort handgreep in de bovenste hoorn gemaakt?
http://grizz.smugmug.com/photos/431397705_9K23T-M.jpg

Yep, ik vind zo'n handgreep wel functioneel.
En voor mij geldt over het algemeen "Function over Form"

Ik zal hem hierna als de olie droog is, met 400 grid na behandelen en nog 2 x in de Danish zetten.
Wat is jullie ervaring, moet ik nog fijner gaan dan 400 grid?

aaronstonebeat
6 december 2008, 22:14
Origineel, heb ik nooit eerder gezien.

grizzly
17 december 2008, 23:01
Ben een paar dagen op vakantie geweest en kom fris terug om met hernieuwd plezier aan mijn gitaarbouw te beginnen.......
Bij mijn eerste blik valt me al iets merkwaardigs op.
Het is natuurlijk niet iets mega grappigs als een toets aan 2 zijden radiussen, maar toch,................

http://grizz.smugmug.com/photos/438563520_zqxjK-M.jpg

hoe KRIJG ik het voor elkaar.

En hoe repareer ik het??? :+((((

barno
17 december 2008, 23:09
Ben een paar dagen op vakantie geweest en kom fris terug om met hernieuwd plezier aan mijn gitaarbouw te beginnen.......
Bij mijn eerste blik valt me al iets merkwaardigs op.
Het is natuurlijk niet iets mega grappigs als een toets aan 2 zijden radiussen, maar toch,................

http://grizz.smugmug.com/photos/438563520_zqxjK-M.jpg

hoe KRIJG ik het voor elkaar.

En hoe repareer ik het??? :+((((

dual side radius: okee, dat was ik, maar deze vind ik toch ook wel high ranking hoor! zag onlangs nog ergens foto's van spelfouten in tattoo's, dit zit een beetje in die categorie.
Is wel herstelbaar maar zal wel voor eeuwig getuigen dat dit je eerste zelfbouwgitaar was ... :)

Orpheo
17 december 2008, 23:20
Ben een paar dagen op vakantie geweest en kom fris terug om met hernieuwd plezier aan mijn gitaarbouw te beginnen.......
Bij mijn eerste blik valt me al iets merkwaardigs op.
Het is natuurlijk niet iets mega grappigs als een toets aan 2 zijden radiussen, maar toch,................

http://grizz.smugmug.com/photos/438563520_zqxjK-M.jpg

hoe KRIJG ik het voor elkaar.

En hoe repareer ik het??? :+((((

ik zie 't niet....

st.robot
17 december 2008, 23:22
hint: ik denk dat het iets met side-dots te maken heeft :cheerup:

Orpheo
17 december 2008, 23:28
hint: ik denk dat het iets met side-dots te maken heeft :cheerup:
dan nog; ik zie 't niet.

aaronstonebeat
17 december 2008, 23:32
Ik moest ook even kijken voor ik zag.
Tja, ik zou hier wel heel flink van balen.
Misschien zo: sidedots in alle posities; bruin of zwart en alleen daar wit waar dat zo hoort. Zoiets zou ik zelf zo doen, alleen al omdat het raar is :)

Orpheo
17 december 2008, 23:44
ooooooh is het dat plekje bij de 12e fret, dat t daar niet klopt bij de frets?

aaronstonebeat
17 december 2008, 23:49
4-6-8-10-12 ipv 3-5-7-9-12.
Het is in ieder geval een geweldige in de categorie 'wat klopt er niet in dit plaatje?' :seriousf:

no 1 hops
18 december 2008, 08:07
wat betreft danish, in poetsen met 3 liefst 4 x 0 staalwol
schuren zou ik persoonlijk niet doen.

jammer van de side dots, maar ach een 'snake' zet wel eens vaker en prooi op het verkeerde been voordat die toeslaat ;-)

Daan_B
18 december 2008, 08:47
4-6-8-10-12 ipv 3-5-7-9-12.

Misschien wel revolutionair!:)

no 1 hops
18 december 2008, 11:48
Misschien wel revolutionair!:)
of speciaal voor lage stemming ;-)

pueblo
18 december 2008, 11:50
of speciaal voor lage stemming ;-)

lijkt wel handig daarvoor, half toontje lager dan gewoon alles he

grizzly
18 december 2008, 15:26
4-6-8-10-12 ipv 3-5-7-9-12.
Het is in ieder geval een geweldige in de categorie 'wat klopt er niet in dit plaatje?' :seriousf:

Nee Aaron, het is nog erger...
het is 3, 5, 7, 9, 11 en dan keurig verkeerd verder vanaf de 11 naar 14, 16, 18 en 20.
Dus de eerste oneven serie zit goed, dan heb ik ipv de 12 de 11 gedaan en daarvandaan verder gerekend.
Dus vanaf de 11 is alles fout. Als alles fout was kon ik op de juiste plaatsen een goede dot zetten, maar dat gaat nu niet op.
Misschien op de 12 een rijtje van 3 dots en dan op de 15 etc een dubbele.
Het blijft een rotzooitje.
Ik kan mijn haren wel uit mijn kop trekken zo stom :+)
Hoe deze fout erin is geslopen is mij een giga raadsel.
Mag ik met deze opgenomen worden in de Wall of Subzero Fame. ?

G.G.
18 december 2008, 17:56
Binding maken en opnieuw dots plaatsen? Misschien een mooie bubinga binding om het wenge heen?

grizzly
28 december 2008, 17:16
Kerstkadot is iets verlaat, maar ik heb hem toch alvast onder de boom.
http://grizz.smugmug.com/photos/444168022_K4trK-M.jpg

Ik heb zo goed en kwaad als het ging de verkeerde dots uitgeboord en opgevuld. Daarna nieuwe dots geplaatst.
Ik ben niet tevreden, maar het kan er voorlopig mee door.

Het analoge gedeelte (alles behalve de Roland GK set) heb ik in elkaar gezet en getest. Het werkt.
De Langcasters klinken onvoorstelbaar helder en met een heerlijk volume.

Alleen is de actie nog helemaal verkeerd. Eerst stond de hals iets teveel omhoog. Dat heb ik verholpen door heel ligt iets uit de de nekpocket weg te schuren.
Nu is de stand wel aardig, maar in het geheel is de hals iets te laag. De snaren staan dus te ver van de Frets af, +/- 1.5mm.
Ik heb dus een plaatje Padouk gemaakt van 2 mm dat ik weer in de nekpocket ga verlijmen.
De kam heb ik zitten verprutsen evenals de batterij houder (tijdens het solderen smolt het plastic weg) Die moet ik beiden dus opnieuw bestellen.
Dan, met wat hulp, ga ik de Roland GK3 onderdelen plaatsen en aansluiten op het analoge gedeelte. Er komen dus nog in de bovenste 2 lege gaten 1 schakelaar en 1 ledje, plus onderaan in het lege gat 1 keuze schakelaartje voor GK only, GK + Langcasters, of Langcasters only.
Voor die GK inbouw pickup moet ik eens iets anders verzinnen, of het netter in elkaar prutsen, want cosmetisch bevalt het me niet.

De rest van de gitaar is aardig geworden wat ik me ervan had voorgesteld en het geluid overtreft mijn verwachtingen.
Even wat sfeer plaatjes

Bijna een 3D diepte tekening in het Padouk
http://grizz.smugmug.com/photos/444163475_EtbDd-M.jpg

De achterzijde met het contrast van het Padouk in de hals. het knalt er mooi uit.
http://grizz.smugmug.com/photos/444163512_rceEk-M.jpg

Onderaan de gitaar 2 aansluitingen, links de 13polige midi aansluiting en rechts de standaard plug.
http://grizz.smugmug.com/photos/444163334_Cgznj-M.jpg

http://grizz.smugmug.com/photos/444163071_25QP6-M.jpg

De snaren lopen mooi recht over de kam naar de tuners, zonder echt een hoek te maken.
http://grizz.smugmug.com/photos/444163119_atwue-M.jpg

barno
28 december 2008, 17:48
mooi!! ik vind het ook goed dat het padoek door de afwerking blijkbaar iets minder oranje is geworden (die felle kleur is mss wat anderen juist mooi vinden aan padoek, not me)
ik hoop dat je de gitaar goed krijgt afgesteld, want dit is echt zo een gitaar waarvan je verwacht dat hij supersoepel speelt (met die speciale electronica candy etc...)
Hele dikke proficiat!

JacquesLeDick
28 december 2008, 18:10
mooi!! ik vind het ook goed dat het padoek door de afwerking blijkbaar iets minder oranje is geworden (die felle kleur is mss wat anderen juist mooi vinden aan padoek, not me)
ik hoop dat je de gitaar goed krijgt afgesteld, want dit is echt zo een gitaar waarvan je verwacht dat hij supersoepel speelt (met die speciale electronica candy etc...)
Hele dikke proficiat!

Jammer genoeg zal na verloop van tijd de padouk donkerder kleuren.
Mooie gitaar man!
Respect,
Hilko

aaronstonebeat
28 december 2008, 18:41
Hoera! Te gek Grizzly! Echt wel een heel bijzonder ding.
Hij ziet er zwaar uit; is ie dat ook? Van mij mag een gitaar wel wat wegen.

Het verloop van de snaren over de topkam naar de mechanieken heeft ook goed uitgepakt.
Ik ben heel erg benieuwd naar het geluid. Kun je dat laten horen?

grizzly
29 december 2008, 19:08
Bedankt voor de complimenten broeders, als resultaat van mijn eerste gitaar ben ik er ook wel redelijk tevreden over.
Hij is nog niet echt af, maar ik weet nu al dat een 2de gitaar beter zal worden.
Het gewicht is rond de 7,5 kg, dus best wel heavy. Voor mij echter geen probleem want ik speel alleen zittend.

Het geluid zal ik zeker nog laten horen, maar eerst wil ik de elektronica helemaal af hebben.
Ergens in het nieuwe jaar zal ik voor YouTube een filmpje schieten.

superfly
29 december 2008, 21:01
Grizzly, gefeliciteerd! Heel mooie gitaar geworden en een geheel eigen model, petje af. Zowat 9 maand bevalling als ik goed geteld heb. Succes bij het afronden van de electronica. En die dots.... ach, over een tijdje is het alleen nog een leuke anekdote.


Wim

calfie
29 december 2008, 21:07
Grizzly, dat heb je mooi gedaan.

no 1 hops
29 december 2008, 21:19
grizz, je hebt je er in vastgebeten en je hebt het voor elkaar gekregen.
dat het misschien op sommige punten wat anders is gelopen dan gedacht is logisch.
maar het is een uniek en mooi instrument geworden!

Woml
29 december 2008, 22:13
Die ziet er erg geslaagd uit! Prachtig!

Brewskie
29 december 2008, 23:04
Grizzly,

Ik had al een tijdje het topic niet gevolgd, dus was het mooi om te zien hoe goed je vorderingen waren. Mooi eindresultaat. Prachtig hout. Mooie hals. Mooi hardware. Leuk detail in dat handvat, net als Steve Vai, maar dan anders.

Gefeliciteerd !

Mijme
4 januari 2009, 17:40
Ik ben nieuw hier en het heeft me even wat tijd gekost om de door deze topic heen te lezen. Maar ik wil even zeggen dat ik je zelfbouw gitaar erg mooi vindt. Ziet er echt super uit en dat voor een eerste keer! Dit geeft aspirant-bouwers veel moed :)

grizzly
19 januari 2009, 21:56
Thanks Mijme,

Ik ben nog steeds bezig om tijd te vinden voor het fine tunen.
Ik zit even in een giga drukke tijd en kom haast niet toe aan de computer.

Wanneer er nieuws is kom ik het melden (met geluidsclip).

grizzly
11 februari 2009, 16:44
Helaas nog niet versterkt, maar alvast een filmpje over hoe de gitaar loopt en ongeveer klinkt.
Ik kan al wel oordelen dat er een werkelijk giga sustain in zit en dat hij ook onversterkt een mooie helder toon en volume heeft.
De hals voelt snel en natuurlijk aan.
Alle elektronica werkt naar behoren en ook de GK pickup werkt volledig.
De behuizing van de GK zal ik nog wat mooier maken.
Ook de kam kan beter.
Ik ben zeker tevreden over het gehele project, al laat ik hem in de komende tijd wel een keer helemaal perfect afstellen.
http://www.youtube.com/watch?v=OaHOfXHfYCY

Volgende week komt een geluidsopname over mijn Cube20X

barno
11 februari 2009, 17:23
dat klinkt erg goed hoor, ik kan me voorstellen dat ie versterkt heel mooi klinkt.

grizzly
18 februari 2009, 21:05
It is ALIVE :+)

Luister en huiver :gitarist:

http://www.youtube.com/watch?v=psqO36km8jE

aaronstonebeat
18 februari 2009, 21:48
Da's mooi man :) Echt te gek!

Sanderltd
18 februari 2009, 22:31
Heel erg mooi gedaan!
Nu valt heel erg goed op hoe een grote handen je hebt zeg; je hebt de hals al ietsje breder gemaakt en je lijkt nog steeds met gemak met je duim aan de A snaar te raken. :p

aaronstonebeat
18 februari 2009, 22:35
Maar hij is het niet :???:

grizzly
18 februari 2009, 22:47
Hi Sander,
Te veel eer :+),
De gene die speelt is Harry Schat. Als ik 5 % kon spelen wat hij kan prees ik mezelf gelukkig.
Mijn handen zijn echter nog net ff groter dan de zijne.
De hals is 48mm breed bij de kam. Als vergelijk is mijn Strat 42 mm.

Zoals gezegd, het spelen is voorlopig nog echt werken. De snaren liggen nog te hoog en de hals moet iets voorover.
De sustain is echter waanzinnig. Ook Harry was er onder de indruk van, en die leeft muziek, ademt gitaar en heeft snaren in plaats van aderen. Nooit zoveel natuurlijke sustain in een gitaar gehoord.
Misschien een beetje geluk, maar het zal ook wel te maken hebben met de hout keuze.

Orpheo
18 februari 2009, 22:51
omdat grizzly naar eigen zeggen niet kan spelen :P hij heeft pas kort les, vandaar (nar zijn zeggen).

Kakihara
19 februari 2009, 08:40
Godsamme Grizzly, wat zingt die slang van jou mooi ! Het gezicht van Harry Schat spreekt ook boekdelen :)

flanders
19 februari 2009, 09:39
YEAAAAAA...

Ik moet zeggen Grizzly.. hij klinkt wel lekker...
en als ik je zo zie spelen, gaat dat ook precies heerlijk flotjes.
Het ziet er naar uit dat de hals is wat je wilde.. en de rest ook natuurlijk

in ieder geval....
KNAP man... respect... mooi .. wooooo..

grizzly
20 februari 2009, 00:08
Thanks voor de complimenten mannen.
Uit de mond van medebouwers is het meer waard dan 1000 vrienden en kennissen.
Jullie weten waar je het over hebt :+)

Ik kreeg zelfs een mailtje van Joh Langcaster, goeie gozer en altijd in voor een reactie.
Hij is natuurlijk ook van huis uit een ras Amsterdammer.

Nu nog wat meer oefenen en leren spelen zoals het hoort op dat ding, en dan..... op naar de volgende.
Het begint nu al weer te kriebelen

sjaak1990
20 februari 2009, 01:03
Echt super! Denk dat hij in het echt geweldig zal klinken, super project, echt erg netjes. Zou niet zeggen dat dit een eerste project gitaart is, als ik hem in een winkel zou zien hangen zou ik hem ook zeker pakken, goed bekijken en er op willen spelen. En super die reactie van langcaster, lekker persoonlijk bedrijf.

Orpheo
20 februari 2009, 11:27
te gek instrument. kijk d'r nu weer naar, effe wat rustiger dan paar dagen geleden.

@grizzly: eigenlijk zouden we eens een soort-van minimeet moeten doen met onze exotic-wood-guitars :P mijn koa-lp en jou wenge/padouk strat. kijken hoe die 2 zich naast elkaar houden.

grizzly
20 februari 2009, 20:39
Dat zou leuk zijn Orpheo,

Meeting for exotic-wood-guitars....hmm klinkt wel interessant.

Die van jouw wil ik zeker een keer in levende lijve zien.
en.....ik kan nog wel een berg tips gebruiken voordat ik een 2de maak :+).
De actie kan zoiezo nog veel aan verbeteren,

Bedankt voor je leuke reactie op Youtube, altijd cool als mensen er tips, ideeën of andere opmerkingen onder schrijven.

Ik kom niet vaak in de richting van Den Haag, maar als ik die kant uit warrel geef ik een mailtje naar je,
Hier ben je altijd welkom als je in de buurt bent. Met of zonder gitaar.

Orpheo
20 februari 2009, 20:55
Dat zou leuk zijn Orpheo,

Meeting for exotic-wood-guitars....hmm klinkt wel interessant.

Die van jouw wil ik zeker een keer in levende lijve zien.
en.....ik kan nog wel een berg tips gebruiken voordat ik een 2de maak :+).
De actie kan zoiezo nog veel aan verbeteren,

Bedankt voor je leuke reactie op Youtube, altijd cool als mensen er tips, ideeën of andere opmerkingen onder schrijven.

Ik kom niet vaak in de richting van Den Haag, maar als ik die kant uit warrel geef ik een mailtje naar je,
Hier ben je altijd welkom als je in de buurt bent. Met of zonder gitaar.

ik kan me herinneren dat je wel eens bij amsterdam in de buurt ben toch? nja ik kom graag eens langs. Ik Pm je effe :)

grizzly
20 februari 2009, 22:09
Ik werk daar op een training centrum
Ge zijt welkom :)