PDA

View Full Version : Hoe beter oriënteren op welke snaar je zit?



VorteX[NL]
14 maart 2008, 13:53
Ik heb een beetje een probleempje. Is er een bepaalde techniek waarmee ik makkelijk kan weten/voelen op welke snaar ik zit?(met mijn picking/aanslag arm)
Ik heb er altijd problemen mee :P
Soms zet ik mijn pink/ringvinger op mn gitaar.
Maar het palmmuten gaat dan wel lastiger :P

Spitfire
14 maart 2008, 14:17
Simpelweg oefenen.

Hoe meer je oefent, hoe beter je je instrument leert kennen en hoe beter je weet wat 'de afstanden' zijn.

AutoStatic
14 maart 2008, 23:15
+1 Veel spelen. Dan gaat het als vanzelf. Met je ogen dicht oefenen kan ook helpen. Ik doe dat vaak onbewust en kan de afstanden dan ook aardig inschatten.

artnaz
15 maart 2008, 00:03
Ik ben ook nog steeds niet aan dat rotplectrum gewend, en heb wat moeite met het "overslaan" van snaren... :sneaky: Maargoed, oefenen it is, er bestaan geen truckjes of dergelijke voor zulke dingen.

Goderic
15 maart 2008, 17:36
Zoals je zelf zegt, pink/ringvinger op je gitaar zetten. Palmmuten zal ook wel lukken na wat oefenen.

Spitfire
15 maart 2008, 17:47
Zoals je zelf zegt, pink/ringvinger op je gitaar zetten.

Niet echt handig, want als je op den duur sneller wilt gaan spelen moet je je dat weer eerst afleren.

artnaz
15 maart 2008, 17:48
Niet echt handig, want als je op den duur sneller wilt gaan spelen moet je je dat weer eerst afleren.Is dat zo? Want ik heb zelf altijd een losse vuist die "in de lucht hangt", en ik was een beetje verontrust toen ik zag dat de meeste professionele gitaristen bijna allemaal de pink ergens op laten rusten...

Spitfire
15 maart 2008, 17:53
Is dat zo? Want ik heb zelf altijd een losse vuist die "in de lucht hangt", en ik was een beetje verontrust toen ik zag dat de meeste professionele gitaristen bijna allemaal de pink ergens op laten rusten...

In de meeste filmpjes die ik heb gezien van gitaristen die snel speelden, speelden ze allemaal met hand 'in de lucht', dus ik concludeerde maar dat dat een noodzaak is om snel te spelen.

Ik weet niet of het echt zo is, maar ik speel ook sneller op die manier.

artnaz
15 maart 2008, 17:54
Ach, het zal wel niet zo veel uitmaken denk, je kan alles aanleren... ;)

R.J
16 maart 2008, 00:18
In de meeste filmpjes die ik heb gezien van gitaristen die snel speelden, speelden ze allemaal met hand 'in de lucht', dus ik concludeerde maar dat dat een noodzaak is om snel te spelen.

Ik weet niet of het echt zo is, maar ik speel ook sneller op die manier.
zoek eens filmpjes van "Michael Angelo Batio"

Die speelt met niet alleen zn ringvinger en pink op de gitaar, maar ook nog eens zn middelvinger.

En hij speelt sneller dan bijna wie dan ook.

Spitfire
16 maart 2008, 11:32
Laat ik het zo zeggen, de meeste bekende gitaristen die snel spelen leggen geen pinken/ringvingers/middelvingers op hun gitaar.

De Beer
16 maart 2008, 12:47
Onzin, iedereen gebruikt op zijn of haar manier wel iets als referentie naar waar zijn hand zit tov zijn snaren of dat bij je pols is of je 3e kootje van je ringvinger, je tampeloerus of je pink is.

Het is gewoon gewenning, oefenen, en dat slijt er in, bij iedereen op zijn eigen manier. De een speelt meer vanuit zijn vingers en de andere vanuit zijn pols en weer een ander vanuit z'n elleboog. Met elke combinatie er tussen. Is maar net wat ergonomisch het lekkerste is gebleken voor die gitarist.

Spitfire
16 maart 2008, 13:28
Onzin, iedereen gebruikt op zijn of haar manier wel iets als referentie naar waar zijn hand zit tov zijn snaren of dat bij je pols is of je 3e kootje van je ringvinger, je tampeloerus of je pink is.

Mag jij me gaan uitleggen wat er onzin is aan mijn post...