PDA

View Full Version : Voodoo Lab GCX; program change



Sj03rd
14 maart 2008, 11:33
Ik heb een GCX gekocht om mn pedalen in te hangen en mn kanalen van mn amp te schakelen. Ik gebruik als midipedaal een Ernst navigator. Het probleem is als volgt: ik krijg het niet voor elkaar om de GCX te laten reageren op program changes. Hij reageert dus alleen op Control changes op kanaal 16 terwijl het met de ground control wel kan (weet niet hoe maar er staat zoiets vaags in de handleiding). Hierdoor ben ik dus per preset al 3 Control change knoppen op de navigator kwijt. Namelijk OCD aan/uit, lead/clean, lead 1/lead 2. Want bij elke preset moet ik aangeven of deze aan/uit staan anders blijven ze aan/uit. Sowieso is dit niet handig want ik moet elk pedaal wat ik in een loop heb nu programmeren als C-knop anders kan ik m met een program change niet aan/uit zetten. moeilijk verhaal maar ik hoop dat het enigszins duidelijk is.
Heb Ernst al gebeld maar die weet er ook geen raad mee.....
iemand die het weet? of een GCX gebruikt icm met een andere footcontroller zoals de Skrydstrup of FX-1?

BeeJee
14 maart 2008, 20:27
De GCX werkt alleen op control changes. In de combi met de GCP wordt er geen program change verzonden, maar een soort sysex. Is geen oplossing voor. Helaas...

Liquid_Metal
31 maart 2009, 11:03
ff een oud topic bumpen hoor jongens, maar ik heb toch een vraag over de GCX. Als ik deze zou aanschaffen met een MIDI controller anders dan de GCP, zou ik dan via patches de loops kunnen schakelen die ik wil? Volgens mij is het zo dat als je eenmaal een CC stuurt de loop aangaat, en een tweede keer de loop weer uit gaat. Als ik dan bv dit gebruik:
patch 1: loop 1, 2, 3
patch 2: loop 2, 3, 4

Als ik eerst patch 1 selecteer gaan loop 1, 2 en 3 aan doordat ik CC's stuur. Als ik doorschakel naar patch 2 blijven loop 1 en 3 aan, gaat 4 aan, en gaat 2 uit. Ik werk met patches (bv Overdrive Rythm is FX Processor patch 4, loop 3 (noise gate) uit de GCX en loop 6 en 7 geactiveerd voor m'n preamp schakeling.
Als ik een GCX zou halen voor dit gebruik, ben ik dan gebonden aan de GCP, omdat die met sysex werkt?
Ik gebruik 8 patches (van Rythm Clean naar Epic Lead). Kan de GCP die met de onderste 2 rijen als sysex (naar GCX) en PC's (naar G-Major) versturen. Als dat mogelijk is overweeg ik de koop :D.

LordRiffenstein
31 maart 2009, 14:07
De loops werken toch even anders op de GCX. Je stuurt op midikanaal 16 CCs 80 tem 87 uit voor de verschillende loops. De waarde die je uitstuurt (0 of 127) bepaald de stand van de loop, aan of uit.

Je kan de GCX met ieder midipedaal dat CCs kan versturen gebruiken, hoe handig dit werkt hangt af van je midipedaal. De meeste mensen werken met Instant Access switchen en bedienen per switch 1 loop op de GCX. Je hebt dus voldoende IAs nodig om je loops te switchen.

Het programmeren kan dan vrij simpel, je maakt een preset op je midi pedaal en je slecteert de IAs die je nodig hebt en dan save je die preset. En zo maak je de presets. Selecteer je een preset dan gaan de loops die je geselecteerd heb aan, de andere uit. Loops die uitstonden blijven uit, die aanstonden maar in die preset niet geselecteerd zijn zullen uit gaan.

Dit werkt niet anders op de GCP, hij is alleen wat meer geintegreerd met de GCX.

Liquid_Metal
31 maart 2009, 14:52
OK duidelijk. Dat met CC's versturen klinkt logisch en simpel. De controller die ik nu heb (Behringer FCB 1010) kan maar 2 CC's versturen per patch dus dat is sowieso te weinig. De expressionpedalen gebruik ik niet en echt 'cool' ziet ie er ook niet uit, dus wellicht komt er een andere.
Die Instant Access knoppen, zijn dat MIDI CC's waarbij de LED aangaat als ze een 127 sturen en de LED uitgaat als ze een 0 sturen? Dus de LED laat zien of de loop aan of uit staat?
Ik gebruik vooralsnog 8 patches en zou bij de GCP de bovenste vier knoppen als Instant Access kunnen gebruiken om bijvoorbeeld phaser, delay, chorus en compressor te schakelen. Of zijn de bovenste acht knoppen enkel als Instant Access te gebruiken en niet als patch change? Ik zou wat minder patches kunnen gebruiken, maar 4 is écht te weinig. Eventueel zou ik natuurlijk met 2 banks kunnen werken (2x4 is ook 8 ;)) Ik las in de manual dat je kunt kiezen tussen 10 patches per bank en 4 patches per bank. Keuzes, keuzes...

hole
31 maart 2009, 15:20
(Behringer FCB 1010) en echt 'cool' ziet ie er ook niet uit, :eek: Echt wel...!!


Die Instant Access knoppen, zijn dat MIDI CC's waarbij de LED aangaat als ze een 127 sturen en de LED uitgaat als ze een 0 sturen? Dus de LED laat zien of de loop aan of uit staat?
Dat zijn de fysieke knoppen op de Ground Control met ledje erboven!!! (niet op de GCX!!)



Ik gebruik vooralsnog 8 patches en zou bij de GCP de bovenste vier knoppen als Instant Access kunnen gebruiken om bijvoorbeeld phaser, delay, chorus en compressor te schakelen. Of zijn de bovenste acht knoppen enkel als Instant Access te gebruiken en niet als patch change?
Het is of alle 12 patches, of bovenste 8 IA, onderste 4 patches


Ik zou wat minder patches kunnen gebruiken, maar 4 is écht te weinig.
Als je meer dan 4 patches per nummer nodig hebt....anders kun je met banks werken toch?


Eventueel zou ik natuurlijk met 2 banks kunnen werken (2x4 is ook 8 ;))
dat zeg ik!

Liquid_Metal
31 maart 2009, 15:31
Werken met 2 banks is wel iets onhandiger, maar het kan wel. Alleen vraag ik me af of ik 8 IA's nodig heb. Gebruiken kan ik ze natuurlijk altijd, maar eigenlijk werk ik nooit buiten m'n patches (daarom heb ik er ook 8, ze zijn supercompleet :D)

hole
31 maart 2009, 15:38
Als je de Gordius module zou aanschaffen, kun je je FCB blijven gebruiken,maar wordt de functionaliteit van je FCB echt enorm uitgebreid.

In principe kun je dan elke knop aanwijzen als IA of patch change.... (onder andere). Yek1 kan je er meer over vertellen. (d'r is ook een topic over trouwens)

De Liquid Foot controller is ook wel gaaf (wel ander prijskaartje)

Liquid_Metal
31 maart 2009, 15:56
Tja, $800 is nogal teveel. En de extra functies in vergelijking met bv de GCP zijn voor mij niet nodig. Misschien leuk om tweedehands een combi van GCP en GCX te zoeken. Een erg goedkope mogelijkheid blijft het behoud van de FCB en een tweetal G-Lab MIDI Switchers aan te schaffen.

Liquid_Metal
1 april 2009, 11:10
In de manual hebben ze het over een Expressiepedaal en een volumepedaal toevoegen. Het volumepedaal krijgt 1 output en 2 inputs. Gebruik je dan een volumepedaal als expressiepedaal, of als volumepedaal? M.a.w. zit er in de GCX een graduele volumefunctie?

hole
1 april 2009, 11:25
Je haalt GCX en GCP weer door elkaar?

GCX is een looper/switcher, verder niks. Bij de GCP kun je een volume pedaal als expressie pedaal gebruiken (met Y-splitter kabel).

Zowel de GCX als GCP hebben geen ingebouwde volumecontrolfunctie.

(En de GCP kan de Voodoolab VCA besturen..dat staat ook nog ergens in die manual)

Liquid_Metal
1 april 2009, 11:28
Nee nee, ik haal ze niet door elkaar. Ik begrijp alleen niet hoe je een volumepedaal als expressiepedaal kunt gebruiken. Of zijn beide eigenlijk hetzelfde in bouw? Maar je kan dus bij de GCP een volumepedaal als expressiepedaal gebruiken, om MIDI aan te sturen. Ik hoopte dat er een manier was om op een of andere manier volume te regelen dmv de combi GCP/GCX ;)

hole
1 april 2009, 11:30
Nee nee, ik haal ze niet door elkaar. Ik begrijp alleen niet hoe je een volumepedaal als expressiepedaal kunt gebruiken. Of zijn beide eigenlijk hetzelfde in bouw? Maar je kan dus bij de GCP een volumepedaal als expressiepedaal gebruiken, om MIDI aan te sturen. Ik hoopte dat er een manier was om op een of andere manier volume te regelen dmv de combi GCP/GCX ;)

Weet de techniek erachter niet, maar het werkt volgens mij met de weerstand van het (passieve!) volumepedaal die wordt vertaald naar een CC.
(GCP stuurt een signaal naar het pedaal, en meet wat er weer van terugkomt, zet dit om naar Midi)

Liquid_Metal
1 april 2009, 11:37
Klinkt indd logisch. Vooralsnog heb ik dat dus niet nodig. Ik heb nog geen volumepedaal, maar denk dat ik een Ernie Ball ga aanschaffen. Niet écht nodig, maar je kan er wel gave dingen mee doen. Dan bestaat m'n pedalboard dus uit een wah (die ik nog steeds moet modden) en een volumepedaal. En een MIDI controller. De flappers van de FCB gebruik ik sowieso niet, dus ze zitten een beetje in de weg. Vandaar mijn vragen naar de GCP. Die ziet er goed genoeg uit voor mijn bedoelingen. En dan is een GCX natuurlijk een perfecte combi om een pedalentray te schakelen.

Liquid_Metal
1 april 2009, 15:32
Weet iemand of je CC sends ook kunt gebruiken op de manier zoals de IA's werken? Ik bedoel: ik switch naar een nieuwe patch (bv bank 0 patch 2 op de GCP) en daarbij naar G-Major patch 3, waar reverb, chorus en delay in zitten. Als ik dan dezelfde patch wil behouden maar een CC wil versturen om chorus uit te zetten (bv CC channel 10) dan stuur ik die. Met de Behringer FCB kan dat, maar moet ik twee keer klikken (eerste keer zend ie een 127, daarna een 0 en gaat ie pas uit). Hoe zit dat op de GCP? Kun je die zo instellen dat bv drie van de IA knoppen CC's versturen ipv IA's, maar automatisch op 'aan' gaan als ik naar de desbetreffende patch ga (dus in dit geval zouden de knoppen voor delay, chorus en reverb aangaan). Dat zou voor gebruik van een fx unit icm stompboxes (in de GCX looper) perfect zijn, want dan worden de effecten van de fx unit ook 'gezien' als losse stompboxes. Je zou dus niet een CC meesturen bij een patch-change op de GCP, maar wel de CC op waarde 127 zetten (met de LED aan) zodat hij de eerste keer dat je klikt een 0 wordt gestuurd.
Snapt men wat ik bedoel? :P

Ik zou namelijk, mocht ik m ooit aanschaffen, het volgende willen kunnen schakelen met IA's en CC's (de bovenste 8 knoppen): 1 of 2 pedalen (phaser en evt. compressor, via AI's), 3 amp settings (gain, lead, contour, via AI's) en 3 G-Major effecten (delay, reverb en chorus). Alleen de laatste 3 zouden dus CC's zijn, maar worden voornamelijk gestuurd met een PC (één patch per soundsetting/patch)

hole
1 april 2009, 15:55
onderstaande onder voorbehoud: ik heb geen GCP, maar wel de handleiding (maar die dan weer niet bij de hand)

Die IA's zijn niets anders dan CC's..
De fysieke knoppen heten Instant Acces knoppen, maar sturen CC's.

Patches kun je wel zo instellen dat er bepaalde IA's aan dan wel uit staan (dus eigenlijk: dat de desbetreffende CC's worden uitgestuurd). (De 'state' van de 'IA' wordt dus 'gesaved' in de 'patch' om het in goed Nederlands te zeggen)

Antwoord op je vraag is dan : Ja

Liquid_Metal
1 april 2009, 16:09
Dus je savet de state van de CC (hij gaat bij 1e klik een 0 of 127 sturen) maar de CC wordt niet gestuurd bij activeren van de patch. Dat is precies wat ik bedoelde en wilde weten.
Dan zijn GCX+GCP nu dus misschien wel serieus het overwegen waard, want het systeem werkt voor mij perfect.
Lastig alleen dat ik misschien ook weer een nieuwe gitaar wil hebben. Zit te denken aan een PRS Custom. Maar de PRS SE Custom vond ik ook lekker spelen en die zijn minder prijzig. Dan hou ik geld over voor m'n rack :D.

hole
1 april 2009, 16:15
Dus je savet de state van de CC (hij gaat bij 1e klik een 0 of 127 sturen) maar de CC wordt niet gestuurd bij activeren van de patch. Dat is precies wat ik bedoelde en wilde weten.
Dan zijn GCX+GCP nu dus misschien wel serieus het overwegen waard, want het systeem werkt voor mij perfect.

De CC wordt alleen gestuurd als de state van de IA bij de nieuwe patch anders is dan de state die de IA daadwerkelijk heeft.

(BV patch 1 is standaard chorus aan. Stel: je heb je chorus al aan. Als je patch 1 kiest, is de status van de IA al goed, en wordt er niets uitgestuurd...de volgende klik zet em dus uit...snappie?

Edit: kijk even naar p11 van de manual (http://www.voodoolab.com/manuals/gcpro_manual.pdf)(onderaan) en bovenaan p 12... p23: dacht dat er Piss Off stond :S


Lastig alleen dat ik misschien ook weer een nieuwe gitaar wil hebben. Zit te denken aan een PRS Custom. Maar de PRS SE Custom vond ik ook lekker spelen en die zijn minder prijzig. Dan hou ik geld over voor m'n rack :D.
Zucht...heeft niet elke gitarist dat ...ik wel tenminste....(AXEFX!)

Liquid_Metal
1 april 2009, 16:21
De CC wordt alleen gestuurd als de state van de IA bij de nieuwe patch anders is dan de state die de IA daadwerkelijk heeft.

(BV patch 1 is standaard chorus aan. Stel: je heb je chorus al aan. Als je patch 1 kiest, is de status van de IA al goed, en wordt er niets uitgestuurd...de volgende klik zet em dus uit...snappie?

Maar dat hoeft dus niet in mijn geval. Als ik van patch 1 (bv alleen delay) naar patch twee ga (chorus en delay) zou de GCP een CC 0 sturen naar de chorus, omdat ik wil dat de IA knop/LED uitgaat. MAAAR ik verander ook de patch in mijn G-Major van patch 1 (delay) naar patch 2 (chorus+delay) dus de delay staat al aan. Nou zal het vast wel zo zijn dat aan+aan=aan, toch? Dan is het niet nodig dat de GCP dat doet, maar wel handig (omdat de GCX wél CC aan (127)'s nodig heeft. Correct?


Zucht...heeft niet elke gitarist dat ...ik wel tenminste....(AXEFX!)

Soms benijd ik mijn bassist wel eens. Die man heeft 1 basgitaar en 1 versterker (z'n hi output amp is kapot, komt een nieuwe voor). Hij is totaal niet met gear bezig, vindt z'n bas prima. Dan kom ik met mijn groeiende collectie, die héél veel tijd kost :P.

hole
1 april 2009, 16:33
Ik snap wat je bedoeld, maar vind het lastig om het uit te leggen, ik doe het maar in een voorbeeld.

Patch 1:
Gmajor patch 1 : delay aan

Patch 2:
Gmajor patch 2, : delay aan chorus aan

Bij het programmeren van de GCP zet je bij patch 1 de IA voor delay op AAN.
Bij patch 2 zet je IA voor delay én chorus aan.

Als je van 1 naar 2 switched wordt alleen de chorus-aan CC uitgestuurd, en staan de LEDs bij de delay-IA en chorus-delay aan.

Mocht je tijdens je gebruik van patch 1 de delay uit hebben gezet, stuurt de GCP natuurlijk chorus-aan en delay-aan

Liquid_Metal
1 april 2009, 16:42
Waar ik nog steeds aan moet wennen, zeg me als het toch niet zo blijkt, is dat er in MIDI CC's een verschil is tussen aan en uit. Aan is 127 en uit is 0. Dus als patch 2 aanstaat (delay en chorus) en ik stuur de CC On voor chorus, dan blijft de chorus aan. Toch? Het werkt niet zoals een latching switch voor 'normale' amps. Klik: aan; Klik: uit; Klik: aan; etc. 127 is aan, 0 is uit, dus als ik van patch 1 (delay) naar patch 2 (delay + chorus) ga en dus een delay CC On stuur, blijft de delay gewoon aan, want hij wordt met de PC aangezet (in de G-Major patch staat ie aan) en daarna ook met een CC/IA, wat dus geen invloed heeft. Right? Maar volgens jouw voorbeeld wórdt er dus helemaal geen CC verstuurd. DAT is pas intelligent design :rockon:

hole
1 april 2009, 16:46
Kort verhaal: Yep

En, om een kort verhaal lang te maken; inderdaad, een CC heeft een waarde, en alleen als de (vanuit de G-major gekeken) ontvangen waarde afwijkt van de waarde die de CC heeft op moment van ontvangen, zal er actie worden ondernomen.

Daarnaast stuurt de GCP (als ik het goed heb) ook niets uit als de waarde in de nieuwe patch hetzelfde is als de waarde die de IA (dus CC) op dat moment heeft.

Liquid_Metal
1 april 2009, 16:49
Dan kan ie dus precies wat ik denk nodig te hebben. Wordt serieus overwegen. Want nieuw dik 900 euro voor een switcher en controller. Is een hoop geld. Zal m'n vriendin niet leuk vinden xD

hole
1 april 2009, 17:16
Ja,Maar je hebt die dingen toch NODIG.

Als je vrouwtje dat niet snapt, gewoon even een analogie maken met al die tassen/schoenen/kleding die zij "nodig" heeft ;) is ze zo stil.

Liquid_Metal
1 april 2009, 17:19
Tja, daar is die van mij sowieso anders in dan de meeste vrouwen. Maar goed, daar kom ik wel uit. Besides heb ik m'n financiën altijd wel op orde, dus dat komt wel goed :).

boss
1 april 2009, 17:57
Ik heb de combinatie GCX/GCP/G-Major. En het werkt als volgt:
De GCP heb je ingesteld in de 4/8 modus (4 PC, 8 CC).
Je hebt op je GCP IA switches gereserveerd voor effecten in de G-Major (toegewezen aan een bepaald CC nummer, en in de G-Major deze CC nummers toegewezen aan een effect) (als voorbeeld Delay).
Je programmeert je G-Major en slaat die preset op (in de G-Major dus) in bv. preset 1.
In deze preset heb je de Delay aanstaan.
Je schakelt vervolgens met 1 van de onderste knoppen naar een patch en preset 1 van je G-Major wordt actief.

Nu wil je dat de IA knop die je voor de Delay van je G-Major hebt gereserveerd aangaat in deze patch (op je GCP dus) want de Delay staat aan.
Dan moet je dat in de GCP zo programmeren!!!
De GCP zal niet zelf de IA aanzetten omdat in je G-Major de Delay aanstaat.
Dat heet Active Sensing, en dat zit NIET in de GCP.
Dus door handmatig de IA switch op je GCP aan te zetten, en dit op te slaan in de GCP (éénmalig dus), zal telkens als je deze patch oproept de LED aan zijn.

Schakel je nu naar deze patch, dan brandt dus de LED van de Delay.
Maar de GCP zendt helemaal niets uit, je G-Major schakelt namelijk de Delay aan (via PC).
Dit is eigenlijk een slimme manier om het Active Sensing na te bootsen, iets wat meestal enkel de dure midi controllers kunnen (werkt met midi-in + midi-uit).

Is bovenstaande een beetje te volgen??? ;)

Nog even als toevoeging...
Van de combinatie GCX/GCP heb ik nog geen moment spijt gehad!!!!

Liquid_Metal
1 april 2009, 19:13
Mja da's heel goed te volgen en da's ook waar ik op hoopte. Als je de setting met actieve LED opslaat, zal 'ie dan als eerste een CC=0 boodschap doorsturen zodat de (in dit geval) delay uitgaat? Ipv dat je twee keer moet drukken. Dat moet ik nl met de Behringer doen. Dat werkt nóg omslachtiger, want dan moet ik 2 CC boodschappen programmeren in 1 patch. De eerste CC=127, de tweede CC=0. Hij schakelt ze om en om, maar als m'n delay al aanstaat en ik wil 'm uit hebben moet ik dus twee keer drukken. Bovendien is een brandende LED veel overzichtelijker, en ziet er uiteraard veel flexer uit (daar doen we het ook een beetje voor :P)

hole
1 april 2009, 21:05
'naja, ik had het BIJNA goed....:D

Hell's Engl
3 april 2009, 06:19
Dan kan ie dus precies wat ik denk nodig te hebben. Wordt serieus overwegen. Want nieuw dik 900 euro voor een switcher en controller. Is een hoop geld. Zal m'n vriendin niet leuk vinden xD

Op gitaarnet staat er een setje te koop... :-)


Joost

hole
3 april 2009, 08:48
Hmmm...Waalwijk...da's nog te doen met de voiture...;)

Liquid_Metal
3 april 2009, 08:53
Op gitaarnet staat er een setje te koop... :-)


Joost

Ik zag inderdaad dat je er eentje aanbiedt. kHeb alleen op dit moment nog geen geld en 750 euro vind ik nog vrij veel. Wel acceptabel als het toestel slechts een paar maanden gebruikt is, maar wat mij betreft mag er wel wat meer mee gespeeld zijn, zodat de prijs tussen de 500 en 600 uitkomt :).

Hell's Engl
3 april 2009, 09:29
You've got PB....

Liquid_Metal
4 april 2009, 18:23
Voorlopig ga ik er nog geen aanschaffen. Ten eerste heb ik het geld nog niet, maar ten tweede heb ik ook nog helemaal geen pedaaltjes die ik erin zou willen stoppen. Eerst een nieuw 6HE rack en een powerconditioner. Is de Samson Powerbrite PB10 Pro (http://www.thomann.de/nl/samson_powerbrite_pb10_pro.htm) any good? Spreekt me vooral aan omdat er zowel aan de voor- als achterkant LED's zitten. Voorlopig moet 'ie 4 toestellen voeden.

Liquid_Metal
7 april 2009, 22:30
Guys, er staat inmiddels een GCX op HRI (http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?t=56377). voor $275 ex. shipping. Mocht ie naar nederland versturen dan heb je voor 300-350 euro een GCX. Ik heb nog geen geld en haal 'm eigenlijk liever met standaard 220V.

Chiel
7 april 2009, 23:56
haal 'm eigenlijk liever met standaard 220V.
Hij verwacht 9V AC dus dat maakt toch niet zo heel veel uit?

Liquid_Metal
8 april 2009, 13:33
Ja daar heb je gelijk in. Och, heb toch geen geld :P.