PDA

View Full Version : Pluggen en Kabels???



groovieguitarguus
13 maart 2008, 22:30
Er wordt her en der het nodige geschreven over kabels en pluggen. Ik sta op het punt om mijn spullen in een nieuw rack te schroeven.
- Triaxis
- Mesa 20/20
- TC G-System
- 4 pedalen (Fulltone OCD - FullDrive - FatBoost - Boss CE2)

Graag jullie mening over onderstaande...

Op dit moment gebruik ik Tasker C128 (microphone cable) en Neutrik pluggen.
Volgens enkele op dit forum is 'Mogami' de beste kabel (maar slecht verkrijgbaar) of werken met George-L kabel (echter blijft mijn voorkeur solderen)
Ook is de ervaring dat Neutrik pluggen qua gewicht de chassisdelen te zwaar zouden belasten.
Door de ondiepte van mijn huidige rack, gebruik ik haakse pluggen. Natuurkundig gezien hebben deze een veel kleinere 'hefboom' waardoor belasting minder zou moeten zijn. Echter ik koop nu een dieper rack. Dus wil de onhandige haakse pluggen ook veranderen.
Doordat de pluggen voornamelijk vast blijven zitten, kan ik dan niet beter goedkope, kunststof pluggen gebruiken? Het gaat er tenslotte om dat het contact goed wordt gemaakt, maar dat ze niet zeer robuust hoeven te zijn omdat ze niet veel zullen worden losgemaakt.
Zal een kwalitatievere kabel een stuk beter zijn dat de Tasker kabels die ik nu gebruik? Het gaat om allemaal korte afstanden.

Nitefly7
13 maart 2008, 23:24
Je kan George L's ook solderen volgens mij..
Mogami is ook bij Feedback Eindhoven te koop (maar mss niet in kortere lengtes..)
Wat je kan proberen is idd George L's, of ipv Neutrik-pluggen, Switchcraft-pluggen gebruiken, die zijn misschien wat lichter..

afhankelijk van de afstanden binnen je rack, moet je wel alle lengtes optellen..
Zelf vind ik Tasker ook erg ok, misschien zelfs 'beter'-anders dan bijv. Planet Waves..

George L's dus, of gewoon Tasker..
wat je ook kan proberen is Bill Lawrence kabel; goedkoper dan George L (je moet wel even internationaal bestellbn bij Bill en Becky zelf.. en misschien wat invoerrechten betalen, maar de kabels zijn echt goed aangeschreven en niet duur; 10pluggen (klein, dus recht/haaks is vrijwel 't zelfde) + 15m kabel = $48...)
check ook lavacable.com, of ga bij Van der Haar ff langs...

ik zou wel investeren in 'degelijke kwaliteit' kabel en stevige pluggen die niet te snel lostrillen of storingsgevoelig zijn..

zelf heb ik -nog- geen ervaring met Neutriks in 'n rack, maar die nieuwere 'smallere' Np2c (??) serie is toch weer wat lichter dan de 'classic' Neutrik?
is dat geen optie?


Er wordt her en der het nodige geschreven over kabels en pluggen. Ik sta op het punt om mijn spullen in een nieuw rack te schroeven.
- Triaxis
- Mesa 20/20
- TC G-System
- 4 pedalen (Fulltone OCD - FullDrive - FatBoost - Boss CE2)

Graag jullie mening over onderstaande...

Op dit moment gebruik ik Tasker C128 (microphone cable) en Neutrik pluggen.
Volgens enkele op dit forum is 'Mogami' de beste kabel (maar slecht verkrijgbaar) of werken met George-L kabel (echter blijft mijn voorkeur solderen)
Ook is de ervaring dat Neutrik pluggen qua gewicht de chassisdelen te zwaar zouden belasten.
Door de ondiepte van mijn huidige rack, gebruik ik haakse pluggen. Natuurkundig gezien hebben deze een veel kleinere 'hefboom' waardoor belasting minder zou moeten zijn. Echter ik koop nu een dieper rack. Dus wil de onhandige haakse pluggen ook veranderen.
Doordat de pluggen voornamelijk vast blijven zitten, kan ik dan niet beter goedkope, kunststof pluggen gebruiken? Het gaat er tenslotte om dat het contact goed wordt gemaakt, maar dat ze niet zeer robuust hoeven te zijn omdat ze niet veel zullen worden losgemaakt.
Zal een kwalitatievere kabel een stuk beter zijn dat de Tasker kabels die ik nu gebruik? Het gaat om allemaal korte afstanden.

Kaïn
14 maart 2008, 00:04
Maken die patch kabels nou zo ontzettend veel uit voor je sound? Het neigt mijns inziens een beetje naar audiofilie.

Nitefly7
14 maart 2008, 00:18
Maken die patch kabels nou zo ontzettend veel uit voor je sound? Het neigt mijns inziens een beetje naar audiofilie.

ja en nee, IMHO is het 'minder dan men zegt' en 'meer dan je zou denken'

vergelijk de regenboogkabeltjes maar eens met 'merk'-kabels tussen pedaaltjes, dan zul je vaak verrast zijn van het verlies aan hoog dat je soms hebt... 'ja, dat draai je dan toch erbij', maar zodra je dan 'n pedaal aantrapt, ga die weer iets doen met dat hoogverlies, zodat je weer 'terug' moet draaien..

in 'n rack kan 't nog vervelender worden, omdat je eigenlijk gewoon kabels verlengt tussen gitaar-> amp en amp-> fx...
dus daar zul je soms last van storingen hebben, of lostrillende pluggen door transport en natuurlijk beschadiging/robuustheid in het algemeen..

net zoals een 'lagere' kwaliteit gitaarkabel, onnodig hoogverlies, of getik ('handling noise' bij 't aanraken van de kabel) kan vertonen, of zelfs radio-ontvangst, is het verstandig om alle kabels 'in orde' te hebben..
Van Den Hul's en Evidence Audio etc, zijn hun prijs wel waard, maar niet iedere gitarist heeft deze kabels nodig in zijn of haar setup... ik vind ze erg duur, maar niet 'te' duur..

Zelf ben ik ook 'n Tasker/Planet Waves man, heb bij Lavacable destijds Van Damme gekocht, omdat die 't goedkoopst waren om ze in 't wit te hebben en ook erg goed klinken...

Zodra ik mijn 'rackje' ga bouwen, denk ik Sommer Spirit te gaan gebruiken (goed getest en erg betaalbaar..)

Chiel
14 maart 2008, 08:48
Juist de kabels in het rack moeten van goede kwaliteit zijn omdat het één groot magnetisch veld is. Goede afscherming is dus uitermate belangrijk (daarnaast natuurlijk ook de routing van de bekabeling). Ik heb zelf geen goede ervaringen met George L in een rack. Geluid en afscherming zijn in orde, maar na een tijdje kreeg ik toch last van losse contactjes e.d. De Switchcraft pluggen zijn echt heel erg goed en een stuk lichter t.o.v. het oude type Neutrik pluggen. In mijn huidige rack heb ik echter de nieuwe Neutriks en die zijn een stuk verbeterd, terwijl ze nog steeds voorzien zijn van een uitstekende trekontlasting. Ik gebruik nu Tasker en Mogami door elkaar heen en ik heb tot op heden nog steeds een bromvrij rack.

Kaïn
14 maart 2008, 11:22
Binnekort toch maar ens wat goede kabeltjes halen dan :) Heb al een tijdje inderdaad met van die 'regenboog' kabeltjes gewerkt, maar het is misschien een leuk idee om wat anders te proberen.
Nu we het er toch over hebben, kan iemand uitleggen wat precies "balanced' outputs zijn? In mijn rack heb ik een G major hangen en die heeft die zogenaamde balanced outputs. Is dat een luxe of is het echt noodzakelijk, en hoe dien ik daar mee om te gaan?

Chroxy
14 maart 2008, 12:40
ik zoek me helemaal suf naar Tasker kabel (liefst de dikkere C285).. waar kan ik deze in Nederland/Duitsland of omgeving Maastricht/Tilburg per meter kopen!?

groovieguitarguus
14 maart 2008, 21:14
Al vast thanx voor de reacties.
Nu zijn de kabels die ik nu heb deels als volgt gesoldeerd:
- Mantel als aarde
- een van de 2 aders als signaal
Leek me onlogisch, maar iemand die veel in radio studio's aan het werk is doet het op deze manier.
Toch zou ik persoonlijk denken, de 2 aders gebruiken en de mantel als bescherming... of maakt dit allemaal weinig uit???

gr. Guus

Chiel
15 maart 2008, 12:25
Beter is nog om de mantal aan één kant van de kabel aan één van de aders vast te maken (de gnd uiteraard). Bij voorkeur aan de inputkant van de kabel. Op deze wijze maken ze ook de 'richting gevoelige' kabels in de highend audio. Niet aan beide kanten doen overigens, anders maak je een aardlus.

Lenweë Míriel
16 maart 2008, 02:16
Beter is nog om de mantal aan één kant van de kabel aan één van de aders vast te maken (de gnd uiteraard). Bij voorkeur aan de inputkant van de kabel. Op deze wijze maken ze ook de 'richting gevoelige' kabels in de highend audio. Niet aan beide kanten doen overigens, anders maak je een aardlus.

Nu heb ik het idee 'm niet helemaal te vatten. 2 aders en een mantel doet mij denken aan een stereokabel, kan je niet gewoon beter een mono nemen.
En bedoel je met het bovenstaand nou dat je dus de mantel as gnd gebruikt en dan 1 ader ook nog aan 1 kant met de gnd verbind en aan de andere kant niet. Waarom zou je dit doen, k snap de logica er achter niet.

Chiel
16 maart 2008, 13:53
...aan 1 kant met de gnd verbind en aan de andere kant niet. Waarom zou je dit doen, k snap de logica er achter niet.

Hiermee worden interferenties die door de afscherming worden opgevangen naar de GND van de plug afgevoerd. Wanneer je dit niet doet werkt de mantel als een soort van opslagplaats van allerlei interferentiebronnen zodat je binnenliggende aders er uiteindelijk nog last van kunnen krijgen. Als je de 'afvoer' aan twee kanten gaat aanbrengen krijg je onherroepelijk interferentie stromingen over de gehele mantel met het gevolg een ruis/brom.
Stereo is 2 hot en massa, terwijl wij het hier hebben over 1 hot en een GND/massa. Om de hele achterliggende gedachte nog verder uit te diepen over de kabel constructie gaat een beetje te ver. Maar ik heb hier veel mee geexperimenteerd bij mijn oude werkgever Siltech (http://www.siltechcables.com/) en die weten wat kabels maken is. Overigens heb ik nu zelf ook bij hoge gain instellingen een vrijwel brom/ruisvrij rack en dat met single coils.

groovieguitarguus
16 maart 2008, 17:55
Bedankt voor jullie reacties.
Binnenkort ga ik aan de knutsel met bovenstaande adviezen en zal dan mijn 'nieuwe' rack posten...

Gr. Guus

jacobhdejong
19 maart 2008, 19:19
ik ben eigenlijk nog opzoek naar een paar korte patch kabels.
Uiteraard van een goede kwaliteit.
Weten jullie miss een bedrijfje die dit op maat voor je maakt?
Ik kan zelf namelijk niet solderen.

Nitefly7
19 maart 2008, 19:58
ik ben eigenlijk nog opzoek naar een paar korte patch kabels.
Uiteraard van een goede kwaliteit.
Weten jullie miss een bedrijfje die dit op maat voor je maakt?
Ik kan zelf namelijk niet solderen.

George L's of Planet Waves gebruiken; hebben 'solderless' kabels;
zelf heb ik goede ervaringen met de Planet Waves Pedalboard Cable Kit's (3m kabel met 10 pluggen, goed voor 5 kabels van 30cm, maar kabel + pluggen zijn ook los te koop)
Bij George L's kun je ook losse kabel + pluggen krijgen (o.a. bij Van der Haar of zelfs Feedback..)
draad strippen (met scherp mesje), kabel in plug duwen en.. klaar !

jacobhdejong
19 maart 2008, 21:27
George L's of Planet Waves gebruiken; hebben 'solderless' kabels;
zelf heb ik goede ervaringen met de Planet Waves Pedalboard Cable Kit's (3m kabel met 10 pluggen, goed voor 5 kabels van 30cm, maar kabel + pluggen zijn ook los te koop)
Bij George L's kun je ook losse kabel + pluggen krijgen (o.a. bij Van der Haar of zelfs Feedback..)
draad strippen (met scherp mesje), kabel in plug duwen en.. klaar !

Ok bedankt voor de tip!
Heb je ook een idee qua prijs?

want ik kwam op internet ook iemand tegen die kabels op maat maakt.
Hier heb ik een linkje
http://www.uwkabelopmaat.nl/Op%20Maat%20Gemaakt.html

Dat kabeltje op de foto kost 8,25. Maar schijnt wel erg goed te zijn.
Ik heb alleen geen idee qua prijzen

Nitefly7
19 maart 2008, 21:45
Ok bedankt voor de tip!
Heb je ook een idee qua prijs?

want ik kwam op internet ook iemand tegen die kabels op maat maakt.
Hier heb ik een linkje
http://www.uwkabelopmaat.nl/Op%20Maat%20Gemaakt.html

Dat kabeltje op de foto kost 8,25. Maar schijnt wel erg goed te zijn.
Ik heb alleen geen idee qua prijzen


...ik heb je wat opties gegeven, de weg er naar toe dien je zelf te zoeken..

(pssst: Google is je vriend...)

jacobhdejong
20 maart 2008, 13:30
...ik heb je wat opties gegeven, de weg er naar toe dien je zelf te zoeken..

(pssst: Google is je vriend...)

Ja je hebt gelijk. Alleen was nieuwsgierig. Misscien wist jij nog wat jij er voor had betaald.

Nitefly7
20 maart 2008, 21:44
Ja je hebt gelijk. Alleen was nieuwsgierig. Misscien wist jij nog wat jij er voor had betaald.

PW-setje ongeveer zoveel als dit (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=ACC0002210-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

Nitefly7
25 maart 2008, 18:56
Ok bedankt voor de tip!
Heb je ook een idee qua prijs?

want ik kwam op internet ook iemand tegen die kabels op maat maakt.
Hier heb ik een linkje
http://www.uwkabelopmaat.nl/Op%20Maat%20Gemaakt.html

Dat kabeltje op de foto kost 8,25. Maar schijnt wel erg goed te zijn.
Ik heb alleen geen idee qua prijzen

even 'n update'je, niet als echte reclame, maar ik heb dit weekend opgetreden met een van de uwkabelopmaat.nl-kabels; en het zijn werkelijk waar een paar van de beste kabels die je voor dit geld (en ver daarboven) kunt krijgen...

enige voordeel van Lava-, PW- en George L's t.o.v deze kabel is dat je ze zelf op maat kan maken, met kleinere pluggen..

als je echter plek hebt voor Neutriks (die nieuwere serie Neutrik is sowieso 'n stuk kleiner), dan is dit tot nu een van de meeste flexibele (het lijkt wel 'n dun stuk touw..!), goedklinkende (ik hoorde minder demping en de kabel liet meer hoog door dan ik gewend was bij 'n Parker-kabel en misschien zelfs wel Tasker...) en betaalbare kabel die er is..

De service is ook uitstekend..!

BartL
16 juni 2008, 20:41
ik zoek me helemaal suf naar Tasker kabel (liefst de dikkere C285).. waar kan ik deze in Nederland/Duitsland of omgeving Maastricht/Tilburg per meter kopen!?
Ik bump deze even, omdat ik graag hetzelfde wil weten. Heb reeds C285 en vind hem erg fijn (lekker soepel voor tussen pedaaltjes). Echter, Ik wil nu dus ook 3 kabels (fx-out, fx-in, input) gaan leggen tussen pedalen en versterker en deze samenbinden met tie-wraps. Dus wil wel een metertje of 30 hebben (kan ik al misschien beter een hele rol kopen :) )

Tussen gitaar en pedalen gebruik ik nu Cordial (wat stugger), maar zit ook te denken om die te vervangen voor wat dunners/soepelers.

vidar
19 juni 2008, 00:11
Ik heb sinds kort al mijn kabels vervangen door Klotz LaGrange. Heb gewoon 24 meter kabel gekocht en ze netjes op maat gemaakt en gesoldeerd met Switchcraft pluggen (die vindt zijn imo compacter en mooier dan die neutriks en in ieder geval goedkoper (mits uit de usa gehaald)).
De kabels klinken uitstekend maar ik merk dat ze wel flink stug zijn. Dat vind ik over het algemeen geen probleem maar soms is het wel lastig. Vooral tussen mn pedaaltjes is dat stugge niet echt ideaal.
Ben verder wel helemaal tevreden. Nu mn pedalboard afmaken en de drie kabels tussen mn amp en mn pedalen bundelen tot een snake en dan is het helemaal af.