PDA

View Full Version : Tokai LP uit Japan halen?



Bernstien
13 maart 2008, 22:21
Zo'n mooie Tokai LP reborn/love rock van eind jaren zeventig/begin jaren tachtig, die wil iedereen wel hebben. Ik dus ook.

http://www.japanguitars.co.uk/page%206%20Tokai.html

Ik weet dat die Mark Fletcher met zijn Japanguitars-zaakje die dingen verkoopt (als ik me niet vergis heeft Lord Riffenstein er daar laatst nog eentje gekocht), alleen vraagt die kerel aardig steile prijsies.

Omdat ik nog wel eens in Japan kom vroeg ik me af:

Heeft heel toevallig iemand ervaring met het kopen van Vintage gitaren in Japan (Tokio/Osaka)?

De Yen is relatief goedkoop en ik vroeg me af of het niet mogelijk was om er daar een te vinden voor een zachter prijsje. Het probleem is een beetje dat ik geen idee hebt hoe je Tokai in het Japans schrijft en zodoende al snel uitgegoogeld ben wat dat betreft. :satisfie:

macwilliams
14 maart 2008, 06:56
Zoek by google naar een online translator wellicht dat die het woord voor je kunnen vertalen.

Pepe
14 maart 2008, 10:48
Ja, je kan of van Mark een gitaar kopen of ze zelf uit Japan halen. Ik heb voor dat laatste gekozen wegens prijs maar ook omdat ik het leuker vind om zelf een beetje te shoppen.
Er zijn op Ebay een paar japanners waar je terecht kan. Ze kennen elkaar allemaal, klein wereldje en weten ook van elkaar wie wat heeft en zijn niet te beroerd om je door te sturen naar iemand die wel heeft liggen wat je zoekt.

Weet je zeker dat het een Tokai moet zijn? Die gitaren zijn zo gehyped.. het enige modelnummer wat nog betaalbaar is is een 50.

Bernstien
14 maart 2008, 11:28
Ja, je kan of van Mark een gitaar kopen of ze zelf uit Japan halen. Ik heb voor dat laatste gekozen wegens prijs maar ook omdat ik het leuker vind om zelf een beetje te shoppen.
Er zijn op Ebay een paar japanners waar je terecht kan. Ze kennen elkaar allemaal, klein wereldje en weten ook van elkaar wie wat heeft en zijn niet te beroerd om je door te sturen naar iemand die wel heeft liggen wat je zoekt.

Weet je zeker dat het een Tokai moet zijn? Die gitaren zijn zo gehyped.. het enige modelnummer wat nog betaalbaar is is een 50.


Bedankt voor de tip pepe! Zijn die dingen in Japan dus in het algemeen vriendelijker geprijsd dan in Europa?
Ik ken in Tokio een leuke gitaarkoopgoot met onwijs veel gitaarwinkeltjes. Ik heb daar alleen nog nooit specifiek naar een Tokai gezocht. Wat me zo nog bijstaat is dat ze daar erg veel vintage fenders hebben maar zoals gezegd Tokai's kan ik me niet herinneren. Ik denk dat ik gewoon een keertje moet gaan kijken als ik er weer ben.

Voor wat betreft Tokai zelf: Ik heb al jaren LP GAS maar ik heb eigenlijk nog nooit een echt goed klinkende Gibson oid in handen gehad (analoog aan dat verhaal van Lord Riffenstein elders op het forum eigenlijk). Ik heb zelf (erg) goede ervaringen met Tokai, ik heb zelf een oude tele en een maat van mij heeft een ls-120 uit '80 meen ik die erg goed klinkt. Vandaar.

Heb jij nog andere tips voor goede LP's dan?

@Mac Williams:Thanx, kom ik helaas niet ver mee (misschien ben ik te onhandig).

Pepe
14 maart 2008, 20:27
Op de site van Mark staan de pareltjes.
Je hebt de topmodellen van Greco, Tokai, Burny en als het wat nieuwer mag zijn een hele rits o.a Bacchus, Navigator, Duncan, Moon enz enz.
Ikzelf wilde een oude gitaar, oud hout klinkt gewoon beter.

De modelnummers staan voor de verkoopprijzen in Yen. Een Tokai 120 uit 1980 was een topmodel maar 120.000 yen was ongeveer de prijs van een Gibson Les Paul dus zo'n Tokai mag ook wel goed zijn. Een tokai 120 uit 2007 is een andere gitaar, wegens devaluatie. De japanners zijn niet gek. Het equivalent van een oude 120 zal nou meer een Tokai 250 zijn.

Ik wilde beslist een gitaar uit de Fuji Gen Gakki stal. Dat moest dus een Greco worden. Lage modelnummers zijn geen solids dus ik koos voor een 850 F. Die japanners behandelen gitaren als auto's. Je hebt een standaard gitaar bijv. 800. Heeft ie een flame maple top dan is dat optie van 5000 yen dus 850 F. Nog hoger krijgt hij Di marzio's. Nog hoger brazillian toets. Nog hoger een lacquer ipv poly. Suit yourself.

In die tijd, begin 80, copieerden de japanners nog minitieus de LP's uit de fifties terwijl Gibson allang kostenbesparende maatregelen had genomen, zoals zwaar -goedkoper- mahonie, geen brazillian, geen fret edge, geen alumunium bruggen. Dat biedt Gibson tegenwoordig weer wel maar dan ben je 4000 euro kwijt.

Dat die gitaren in Japan goedkoop zijn komt door de aard van de japanner. Het moet glimmen. Een oude versleten gitaar wordt -hoe goed ook- veel ingeruild voor iets dat nieuw is. Er is nauwelijks een 2e hands markt in Japan zelf voor oude meuk.

Bernstien
14 maart 2008, 20:49
Ok, Origato!

Naar wat ik begrijp zijn die pre 1982 Tokai's welliswaar niet gebouwd in die Fuji Gen Gakki hut, maar van zeer vergelijkbaar vakmanschap. Die LS-120 die ik noemde kostte overigens destijds maar zo'n 800 NLG nieuw. Die tele van mij trouwens hoogstens 300 NLG ofzo, en daar vragen ze tegenwoordig ook al snel ijskoud zo'n 1000 eu voor. Wat dat betreft dus inderdaad een hype hier...

Even voor de duidelijkheid: Jij hebt dus via E-bay contact gekregen met wat Japanners, hebt uiteindelijk een plank gekocht en bent 'm persoonlijk gaan halen? Of weet jij toevallig in Tokio goede winkeltjes?

Ik denk dat ik maar snel even Tokio aanvraag. Ik ben erg benieuwd wat ze daar hebben liggen.

Edit: Dat van dat glimmen is dus niet helemaal mijn ervaring. In genoemde koopgoot zijn heel wat oude planken (vooral fenders dus heb ik gezien) die ook aardig aan de prijs waren.

Petekay
14 maart 2008, 20:58
Deze aanbieder zit in engeland, scheelt je de invoerrechten!
http://www.japanguitars.co.uk/

Zelf bleef ik maar gluren naar 1 van zijn Tokai ST80 Springy Sound, maar vond ik toch te prijzig. er moeten toch 'goedkopere' high end' japannertje zijn dacht ik?
Jawel! Ik ben nu gegaan voor een Bacchus, MIJ strat. Gekocht van een ebayer uit Amerika. Jammer genoeg ligt ie nog bij de douane, inmiddels 1,5 week al, ik blijf in spanning!

Edit: lees nu pas dat je af en toe in Japan ben... Misschien dat er op www.tokaiforum.com Japanse handelaars zitten?

Pepe
14 maart 2008, 21:03
Ok, Origato!

Naar wat ik begrijp zijn die pre 1982 Tokai's welliswaar niet gebouwd in die Fuji Gen Gakki hut, maar van zeer vergelijkbaar vakmanschap. Die LS-120 die ik noemde kostte overigens destijds maar zo'n 800 NLG nieuw.

Da's een goeie deal. Mijn Burny RLG 60 kostte destijd 1160 gulden in Nederland. Het modelnummer maal 2 was de prijs in guldens bij Fernandes.

Thirsa
14 maart 2008, 21:06
Pfff,
Dat je soms wel eens in Japan komt,
Gelukshebber,,,,,+___+

Sorry voor offtopic,,,,,^-^

Bernstien
14 maart 2008, 21:10
Ja, die Japanguitars is dus die Mark Fletcher. Verzendkosten wel 60 eu...

Gefeliciteerd met je Bacchus! Die douane zijn boefjes, daar heb ik ook al wat fijne dingetjes mee beleefd.

Bedankt voor de link, ik zal daar eens wat rondneuzen :)

Edit: darn, men was me voor, bovenstaande @Petekay dus.

@Pepe: Ja, hij wist zich te herinneren dat dat een aanbieding ofzo was, bij Staffhorst in A'foort nota bene. Hij heeft geen bon meer maar is vrij zeker van het bedrag bij benadering.

@Thirsa: Ja, is een mooi land, maar een bezopen tijdsverschil :)

Pepe
14 maart 2008, 21:29
Volgens mij staan de gitaren van Flechter in Frankrijk. Maakt verder niet uit.
Als je japans kent dan is Google shopping pages een idee, daar haalt Mark ze ook vandaan. En anders Ebay. Tokai kan prijzig zijn door de hyping, de Burny's zijn lastig op waarde te schatten wegens het niet hanteren van yen modelnummers, de Greco's zijn nog relatief onbekend bij de westerse kopers.
Nadeel daarvan is dat je waarschijnlijk er ook niet veel voor krijgt bij verkoop in Europa.

Bernstien
14 maart 2008, 21:41
Volgens mij staan de gitaren van Flechter in Frankrijk. Maakt verder niet uit.
Als je japans kent dan is Google shopping pages een idee, daar haalt Mark ze ook vandaan. En anders Ebay. Tokai kan prijzig zijn door de hyping, de Burny's zijn lastig op waarde te schatten wegens het niet hanteren van yen modelnummers, de Greco's zijn nog relatief onbekend bij de westerse kopers.
Nadeel daarvan is dat je waarschijnlijk er ook niet veel voor krijgt bij verkoop in Europa.

Klopt, zit in Frankrijk. Nogmaals bedankt voor de info. Heb ik wat aan bij mijn zoektocht. Het kan wel even duren, maar als ik tzt slaag in Japan post ik uiteraard ff wat.