PDA

View Full Version : cleane buizenamp



gerritje tralalalala
13 maart 2008, 19:23
Beste gitaarhelden.

Zoals te lezen in de titel ben ik op zoek naar een buizenamp die een goed clean geluid geeft.
Met clean bedoel ik vooral goede trebble en bass, de mid draai ik er waarschijnlijk toch uit.
Scheuren doe ik bijna niet dus dat hoeft er eigenlijk niet op te zitten, en als ik het dan toch wil gebruik ik daar eventueel wel een pedaal voor.

Optreden doe ik op het moment weinig maar ben wel van plan om het meer te gaan doen, dus om op de toekomst voorbereid te zijn wil ik in een band toch aardig mee kunnen qua volume.

Het budget staat nog niet vast maar reken er niet op dat het boven de 1000 eurotjes uitkomt, waarschijnlijk een stuk minder, nieuw of 2e hands maakt me weinig uit (mits in goede staat natuurlijk).

Van amps heb ik over het algemeen weinig verstand, dus begin niet met verhalen over klasse A enzo.

Strooi maar wat rond met ideeen, van alles mag voorbijkomen brits/amerikaans, testen moet ik zowiezo nog doen, maar op deze manier kan ik wat gerichter gaan zoeken.

Ik hoop dat alles een beetje duidelijk is, en anders vraag je het maar.

Aca Ilic
13 maart 2008, 19:34
Fender Twin Reverb (2-e hands) zou je voor dat geld makkelijk moeten vinden.....

Kim Wilson
13 maart 2008, 19:36
Fender Twin Reverb. Die heeft een goeie en keiharde clean met veel laag en veel hoog. Maar wel 100 watt, en dat is erg veel. Mag het wat minder, zou je ook voor een andere Fender kunnen kiezen. Op basis van je voorkeuren qua geluid zou ik sowieso een Fender amp adviseren. Een ouwe, want die klinken het mooist. :)

humbucker
13 maart 2008, 19:41
Vox AC15-AC30 ?

Kim Wilson
13 maart 2008, 19:44
Vox staat bekend om zijn crunch, toch? En die zijn volgens mij vrij middy, en dat zoekt de TS nou net niet.

gerritje tralalalala
13 maart 2008, 19:48
Fender Twin Reverb. Die heeft een goeie en keiharde clean met veel laag en veel hoog. Maar wel 100 watt, en dat is erg veel. Mag het wat minder, zou je ook voor een andere Fender kunnen kiezen. Op basis van je voorkeuren qua geluid zou ik sowieso een Fender amp adviseren. Een ouwe, want die klinken het mooist. :)
Aan wat voor andere fender amps moet ik dan denken.
En zijn er ook andere merken/modellen die ik zou kunnen overwegen.

humbucker
13 maart 2008, 19:48
Vind het Vox clean anders best lekker.. Maar dan moet je natuurlijk wel voldoende headroom hebben, anders wordt het lekker crunchy :)

Renin
13 maart 2008, 19:51
Zeker geen 100 watt twin reverb (tenzij je lichaamsbouw op de Oosterijkse eik lijkt). Deze is namelijk niet te tillen zo zwaar.

Even kijken:

- bandvolume
- goed clean geluid
- eventueel 2e hands
- "versterkernoob"
- max 1000 euro, eventueel minder.

Ik zeg:
- 50 watt is genoeg (100 watt is wellicht meer "headroom", maar ook zwaarder, duurder etc, en meneer is amateur, geen prof.)
- Fender (Mesa is geen versterker voor beginners, Vox zou ik niet weten?)
- proberen bij de gitaarboer, goed voorlaten lichten, forum hier afstruinen, veel vragen (niet vergeten je muziekstijl en speelniveau etc. te vermelden)
- Fender Fender Fender

Er zijn een hoop Fender versterkers die mooi clean klinken onder de 1000 euro. E.e.a. is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Ga voor een combo, dat is net zo makkelijk en handzaam.

Eventueel een Vox AC15 proberen ter vergelijking. Resultaat hangt ook af van je gitaar, speeltechniek etc.

Suc6!

Kim Wilson
13 maart 2008, 19:57
In Fender combo's ben ik niet zo thuis. Volgens mij is een Pro Reverb een 40 watt combo.

skabouter
13 maart 2008, 20:29
Music Man is ook zeer nice! Prachtige clean, net zo mooi als Fender (=zelfde bouwer). staat een combotje te koop op gitaarmarkt........

faasie
13 maart 2008, 23:51
Mid draai je er uit???
Ben zelf zeer tevreden over zowel mijn H&K Trilogy clean als de Fender Blues Deville. De Deville is iets warmer, de Trilogy sprankelt meer (als dat het goede woord is).

Eko
14 maart 2008, 08:16
Als je alleen maar heel clean wilt spelen kan een transistoramp gewoon een betere optie zijn. Als je naar een buizenbak wilt , kijk dan eens naar de hotrod serie bij Fender. Een Deville met 2 x 12 inch geeft heerlijk warm laag met sprankelend hoog. Gaat hard zat.
Peavey Valveking kan ook nog. Die zal de goedkoopste optie zijn denk ik.

almarvk
14 maart 2008, 08:31
Valveking top heeft ook een prima clean.

Je zou ook kunnen kijken naar Koch.

Kim Wilson
14 maart 2008, 08:31
Nou, tot €1000 kan ik wel iets mooiers verzinnen dan een Hotrod...

Ik zou wel kiezen voor een buizenamp. Een Fender (ligt er een beetje aan welke) kan heel lang heel mooi clean. Ik heb zelf een Bandmaster, en die krijg ik in huis niet aan het oversturen, want dan heb ik binnen de kortste keren de politie op de stoep. En dat is een 45 watt top met 2x12 cabinet. Waarde ongeveer €750-800. En die voldoet zeker aan alle eisen van de TS, qua geluid.

Wat ook nog kan trouwens, is een Fender Bassman RI. Die voldoen ook wel aan jouw eisen, denk ik. Wel vrij groot (4x10 combo), maar wel redelijk te sjouwen.

crapton
14 maart 2008, 08:36
H&K Statesman Quad EL84 - mooi helder & duidelijk clean, met 'twang' switch gaat ie op een Fender lijken.

Kosten: ruim binnen budget 800-900 €

Volume: ruim voldoende voor band

Geluid: mooi clean, vol en tegelijk helder en duidelijk, veel definitie en dynamiek, ook mooie crunch - luister maar eens op H&K website

Draagbaarheid: goed ca 22 kg

Koch Studiotone - ook heel mooi maar duurder...

the sure thing
14 maart 2008, 08:39
Als je voor VOX gaat, dan niet de AC30CC of equivalenten, want die vervormen te snel. De ouderwetse AC30 (reissue) zijn tot op een hoog volume clean.

Fender blues serie (deluxe, deville) zijn prima cleane versterkers. Je zou ook nog voor de Koch series kunnen kijken: clean heb ik de Koch versterkers altijd zwaar OK gevonden.

yalexw
14 maart 2008, 08:47
MIsschien een peavey delta blues die hebben volgens mij een heel aardig clean kanaal.

Postov
14 maart 2008, 10:24
Als het je niet om het klinische clean gaat, maar meer een vintage tone de Carvin Bel Air 212. Zelfs nog clean met volume vrijwel geheel open, niet dat je ooit zo hard speelt want dan stuitert de versterker door de kamer.

850e nieuw, 2x 12 Celestion Vintage30. 50watt, 2 kanaals, reverb, F-X loop en ook nog wel draagbaar.

http://www.carvin.com/jamroom/rooms/212belair.html voor wat sound samples. Maar daar klinkt het behoorlijk mid-achtig terwijl bij mij thuis met een Tele je echt ongeloveloos veel hoog erin hebt zitten bij default.

Vergelijking tussen de 212 en de 112 (Bass 7 Mid op 8 Treble op 4):
http://www.youtube.com/watch?v=deql3UER8ek

Er worden regelmatig Hassler mods op uitgevoerd om hem iets minder pitchy te maken en de Soak channel wat schoner te maken.

In vergelijking met een daarnaast staande Fender Hot Rod DLX vond ik de Carvin een stuk gedefinieerder en minder modderig op clean.

Luke-wannabe
14 maart 2008, 10:52
Aan wat voor andere fender amps moet ik dan denken.
En zijn er ook andere merken/modellen die ik zou kunnen overwegen.
Die '65 Deluxe reverb. 22 watt en alsnog super hard en clean. 750 E 2dehands geloof ik.

Joey Handsome
14 maart 2008, 11:15
Zeker geen 100 watt twin reverb (tenzij je lichaamsbouw op de Oosterijkse eik lijkt). Deze is namelijk niet te tillen zo zwaar.



Valt wel mee, ligt er aan wat voor speakers er in zitten. De mijne weeg 45 kilo. Best te doen, anders til je hem toch met z'n tweeën. Vaak zitten er trouwens wielen onder. 100 watt is wel hard, maar een Twin is niet te kloppen qua clean.

Ik zou zeker als ik jou was voor een silverface Fender combo of head met cab gaan. Veel moois te krijgen voor niet al teveel geld. Stukken beter dan de reissues.

Renin
14 maart 2008, 13:16
Valt wel mee, ligt er aan wat voor speakers er in zitten. De mijne weeg 45 kilo. Best te doen, anders til je hem toch met z'n tweeën. Vaak zitten er trouwens wielen onder. 100 watt is wel hard, maar een Twin is niet te kloppen qua clean.




45 kilo? Dat valt best mee inderdaad :)

En die wieltjes zijn vaak klein, fragiel als ik me niet vergis. Daarbij komt dat ik liever mijn buizenbak zelf draag aangezien in de meeste steden de klinkertjes niet netjes even hoog liggen :D

Goede oplossing is overigens wel een steekwagentje met luchtbanden (voor de vering), maar ja dat moet je ook net willen.

Joey Handsome
14 maart 2008, 13:27
45 kilo? Dat valt best mee inderdaad :)

En die wieltjes zijn vaak klein, fragiel als ik me niet vergis. Daarbij komt dat ik liever mijn buizenbak zelf draag aangezien in de meeste steden de klinkertjes niet netjes even hoog liggen :D

Goede oplossing is overigens wel een steekwagentje met luchtbanden (voor de vering), maar ja dat moet je ook net willen.

Het ligt er ook heel erg aan hoe je hem tilt. Als je hem aan het handvat gaat dragen is het inderdaad nogal zwaar. Maar gewoon met twee handen er om heen gaan het prima.

Steekwagentje werkt ook goed ja, over straat moet je ook niet op die wielen gaan rijden, maar eenmaal binnen is het wel handig.

stratestic
14 maart 2008, 13:35
Omdat ik ongeveer hetzelfde wil qua geluid maar niet veel vermogen wil hebben
(voor thuis). Zat ik te kijken naar een Fuchs. Misschien dat dat iets is voor een mooi clean. Eenkanaals in verschillende uitvoeringen van 7 watt Super seven en
de Black Jack 21 watt. De 7 watt heeft bovendien 6v6 buizen en die bleven lang clean begreep ik. Dit leken mij ook mooie versterkers.

Bovendien is Marble nog niet genoemd en die maken ook versterkers met een mooi clean.

Postov
14 maart 2008, 14:29
Omdat ik ongeveer hetzelfde wil qua geluid maar niet veel vermogen wil hebben
(voor thuis). Zat ik te kijken naar een Fuchs. Misschien dat dat iets is voor een mooi clean. Eenkanaals in verschillende uitvoeringen van 7 watt Super seven en
de Black Jack 21 watt. De 7 watt heeft bovendien 6v6 buizen en die bleven lang clean begreep ik. Dit leken mij ook mooie versterkers.

Bovendien is Marble nog niet genoemd en die maken ook versterkers met een mooi clean.

Voor onder 1000e?

gerritje tralalalala
14 maart 2008, 15:42
- Fender (Mesa is geen versterker voor beginners, Vox zou ik niet weten?)

Met wat trial en error kom ik kwa afstellen een heel eind hoor.
Met geen verstand bedoel ik meer het technische aspect van het ding, klasse A, A/B, B, ik snap globaal wel wat het allemaal doet, maar het fijne weet ik er niet van en wil ik er ook niet van weten.

Verder moet jullie er even aan denken dat die 100 eu al inclusive is, dus niet daarvoor een versterker en dan nog een cabinet.
Dus waarschijnlijk wordt het een combo (niet dat dat erg is ofzo).

Verder iedereen bedankt voor zijn of haar reacties, als er meer dingen te binnen schieten hoor ik het graag. :rockon:

Kim Wilson
14 maart 2008, 15:49
Een Bandmaster Reverb met bijpassend cabinet doet tegenwoordig zo'n beetje €750, Bassman 50 top met cab ook zoiets. De meeste silverface Fender combo's zijn duurder dan de top+cab sets. Komt waarschijnlijk ook door de achterlijk grote en onhandelbare cabs. :satisfie:

Baker
14 maart 2008, 16:02
ik vond mijn koch ook altijd een mooi clean hebben...

Studiotone?
Twintone?

Leuke handzame ampjes met een zeer goed clean.

gerritje tralalalala
14 maart 2008, 16:14
even wat reviewtjes gekeken, moet zeggen dat die peavey valveking me zeker niet tegenviel, en die prijs natuurlijk ook niet.
Bovendien zit daar zo'n gekke AB regelaar en ook nog een scheurkanaal op.
Ik ga binnenkort maar eens een dagje testen denk.

Ik zou graag nog willen weten hoeveel watts jullie denken dat er ongeveer nodig zijn.
Ik heb gelezen dat buizen-watts globaal gezien harder klinken dan transistor-watts.
100 watt lijkt me dus wat veel (heb nu een 15 watt ampje voor de slaapkamer die ik eigenlijk nooit boven de 2 zet).
50 lijkt mij meer dan zat eigenlijk.

Heb ik hier gelijk in, en wat raden jullie me aan.

Realeigo
14 maart 2008, 16:17
Ik zeg london city 2dehands op de kop tikken, zit een lekkerdere clean op dan je denkt! die dingen kosten overigens ook geen drol. Leuk cabje erbij en je bent voor 6 a 700 euro klaar.

Bâh
14 maart 2008, 18:17
Ik zou ook even naar de classic serie van Peavey kijken. Classic 30'je of Delta Bluesje ofzo. Zijn lekkere amps.

gerritje tralalalala
14 maart 2008, 18:24
Voor de tweede keer bedankt voor jullie reacties.

Nog maar een vraagje erin gooien:
Ik vind het handig als een versterker een master-volume heeft.
Al zit deze er niet op, is dit dan apart te doen (me pa is elektrieker).

Renin
14 maart 2008, 19:44
50 watt is méééér dan zat aan buizenvermogen. Dit "klinkt" anders dan een transistor. Het is veel meer in je smoel. Dikke kans als je het een keer geprobeerd hebt, je niet meer anders wil :D

Mastervolume is zeker handig en voor zover ik weet ook in te bouwen, maar dat kan je beter aan de versterker goeroes hier vragen. Ligt denk ik ook aan welke versterker het is, als het er al niet op zit (zoals bij de meeste moderne het geval is).

new deep
14 maart 2008, 20:49
Qua 'clean' clean zou ik een Koch Twintone aanraden.

Kim Wilson
14 maart 2008, 21:50
Voor de tweede keer bedankt voor jullie reacties.

Nog maar een vraagje erin gooien:
Ik vind het handig als een versterker een master-volume heeft.
Al zit deze er niet op, is dit dan apart te doen (me pa is elektrieker).
Mastervolume is idd wel in te bouwen. Ik heb het ook laten doen.