PDA

View Full Version : Nieuwe ENGL amps!



AART
13 maart 2008, 17:28
http://images4.thomann.de/pics/prod/206979.jpg

http://www.thomann.de/de/engl_steve_morse_signature_top.htm

http://images4.thomann.de/pics/prod/206981.jpg

http://www.thomann.de/de/engl_raider_100.htm

zo.

Daniël_san
13 maart 2008, 17:32
leuke combo. Weet iemand waar je ze in Nederland kan testen?

Powerchordschuiver
13 maart 2008, 18:05
Ziet er weer mooi uit allemaal.
Maar waarom is er op de Engl-website nog niks van te zien?
Zal, Engl kennende, wel weer minstens een half jaar duren...

Ever Dying
13 maart 2008, 19:01
Best leuk...
Al ergens clips te vinden?
En die combo is niet eens zo duur.. :chicken:

artnaz
13 maart 2008, 19:02
Inderdaad vaag dat er niks op de site staan. Ben benieuwd hoe ze gevoiced zijn. Hoewel ik Morse zijn sound veel te steriel vind, zal de amp wel veelzijdig zijn.

JohnLord
13 maart 2008, 20:24
Ze zullen ongetwijfeld steengoed zijn, maar ik vind ze in ieder geval lelijk!

skabouter
13 maart 2008, 20:27
wel vet, al die opties! heerlijk dat de nieuwe generatie amps allemaal MIDI heeft, en veel opties!

Wel jammer dat hij weer zo duur is, kwam Engl maar met een klein 2 kanaals midi-buizen scheur topje met zulke opties voor onder de E1000

Jellyfish00
14 maart 2008, 15:39
Wat houdt dat midi eigenlijk in?

gerrekat
14 maart 2008, 16:02
Zeker die Morse ziet er interessant uit, zeker met EL34's, wie weet als ik mijn Invader ooit eens wegdoe....

AART
14 maart 2008, 16:06
Zeker die Morse ziet er interessant uit, zeker met EL34's, wie weet als ik mijn Invader ooit eens wegdoe....

Nouja, over uitzien gesproken, ik vind hem er niet uitzien, dat blauwe frontpaneel is echt lelijk. Maar lijkt me wel een interessante amp om eens te checken.

Raffel
14 maart 2008, 16:12
zo heel belangrijk vind ik looks nou ook weer niet. Als die Morse klinkt is ie het hebben zeker waard. Hij heeft in ieder geval opties genoeg. Vooral met de mids zie ik. Ik vind dat veel amps daar ook een gebrek aan hebben.

Zijn sounds is tegenwoordig niet meer zo vet als in de tijd van Guitar Battle. Ik hoop dat deze Engl's de oude sound dan weer een beetje bij hem terug brengen.

artnaz
14 maart 2008, 16:16
wie weet als ik mijn Invader ooit eens wegdoe......... kan ie bij mij terecht.

;)

AART
14 maart 2008, 16:17
Hij heeft in ieder geval opties genoeg. Vooral met de mids zie ik. Ik vind dat veel amps daar ook een gebrek aan hebben.


Dat lijkt me ook erg vet inderdaad. Mijn Mark heeft gelukkig meer opties dan de gemiddelde amp en dat bevalt goed, misschiend at die amp me ook wel bevalt(wel prijzig ding though).

Daemon
15 maart 2008, 01:06
Wat houdt dat midi eigenlijk in?

Midi houdt eigenlijk in dat je ipv. te tapdansen op teveel pedalen om de kanalen van je amp, je pre-gain pedalen en fx-zooi etc. etc. te schakelen, je op 1 midi pedaal 1 knop indrukt die een midi signaal stuurt waardoor alles in 1x schakelt (mits je stuff op midi kan reageren).
(zie 't rack gear sub-forum en dan de faq's).

In het geval van veel amps en waarschijnlijk ook deze kun je midi gebruiken om je kanalen te schakelen en/of fx loop aan/uit te zetten.

arjanb01
15 maart 2008, 09:41
zo heel belangrijk vind ik looks nou ook weer niet. Als die Morse klinkt is ie het hebben zeker waard. Hij heeft in ieder geval opties genoeg. Vooral met de mids zie ik. Ik vind dat veel amps daar ook een gebrek aan hebben.

Zijn sounds is tegenwoordig niet meer zo vet als in de tijd van Guitar Battle. Ik hoop dat deze Engl's de oude sound dan weer een beetje bij hem terug brengen.

In zn guitarbattle tijd speelde hij altijd op Peavey 5150's live en op oude Marshall jubilee's in de studio als ik het goed heb ! Hele andere sound dan Engl dus. Engl's klinken strak dus zn sound zal een wat minder grove korrel hebben (qua gain sound), dan een Marshall of Peavey.

marc_o
15 maart 2008, 10:34
Ik heb ze van de week gezien op de Frankfurter Messe en ach.....weer meer van hezefde....het is niet lelijk, maar gewoonweg niet goed genoeg, het blijft Engl....je slaat de plank nooit echt mis met dat spul, maar een eigen sound kun je wel vergeten...het is middle of the road.



Gaat allen de nieuwe Diesel Schmidt maar testen.....dat is andere koek 9mocht dik anderhalf uur et prototype mishandelen, samen met het nieuwe 212 tonetubbiecabinet van Diesel, beide waren nog geen dag oud.

artnaz
15 maart 2008, 11:49
Ik heb ze van de week gezien op de Frankfurter Messe en ach.....weer meer van hezefde....het is niet lelijk, maar gewoonweg niet goed genoeg, het blijft Engl....je slaat de plank nooit echt mis met dat spul, maar een eigen sound kun je wel vergeten...het is middle of the road.Je hebt ze gezien, en wat je zag is niet "goed genoeg"? En geen eigen sound? :stop:

arjanb01
15 maart 2008, 17:30
Ik denk dattie bedoelt dat die Engls zn ding niet zijn, dat kan, he ? Smaken...
Elke gitarist heeft een ander beeld van zijn 'ideale' amp. Ik denk dat hij ook bedoelt dat hij ze te steriel vind klinken, vind ik ook trouwens....

marc_o
16 maart 2008, 13:50
Nou, ik heb meer dan 10 jaar Engl gebruikt hoor, en was daarover best tevreden. Het is goed gemaakt en degelijk spul, garantievoorwaarden waar andere merken nog wat van kunnen leren, en het geluid is degelijk, het heeft me dan ook nooit in de steek gelaten. Ik denk dat je voor metal weing versterkers kunt vinden die instant hun ding doen...daar zijn ze goed in. Qua karakter blijven ze achter bij héél veel versterkers met een actievere toonregeling. Ze doen hun ding, en dat doen ze degelijk. Is dat je ding, dan zul je er blij van worden....zet ze naast bijvoorbeeld een Bogner of een Rivera, dan is het gewoon uit met de pret.Ze lijken steeds weer dezelfde versterker uit te brengen, maar als ik daar langer over nadenk, doet Rivera dat ook hoor, dus dat is geen excuus.
Neem nou de classic-range van een aantal jaar terug, kijk, dat is nou een "vergeten"Engl-versterker met veel meer in huis dan waar ie bekend om staat..

marc_o
16 maart 2008, 13:53
Je hebt ze gezien, en wat je zag is niet "goed genoeg"? En geen eigen sound? :stop:

Komt het wellicht in je op, dat er ook op werd gespeeld tijdens de vele clinics?

Overigens is het altijd hetzelfde liedje met die clinics, ongeacht welk merk (kleine uitzondering bij Hughes & Kettner en Fender)...waarom altijd maar alleen die volle bak leadsounds met appargioregens en delay??? Het moeilijkste geluid uit een goede versterker zijn juist de half clean/ grommende sounds die gaan leven bij harder aanslaan en mooi opschonen bij zachter spel (dit niet om Engl te dissen, dit doen helaas bijna alle merken, zelfs Orange, en daarover was ik echt verbaasd)

caliban
21 maart 2008, 12:27
Net dit ergens gevonden, ENGL kennende scheppen ze normaal nogal op met welke ultrasuperbrootalgain toestanden hun amps kunnen maken en bij deze helemaal niet, blijkbaar dus wat meer een rockamp.
http://img138.imageshack.us/img138/6976/englraider100smallkb9.jpg

artnaz
21 maart 2008, 14:48
Marc, ok, je hebt de amps bij een clinic gehoord, en je kan er wel aardig wat over zeggen misschien. Maar waar het me om ging is dat je zei dat je "het kan vergeten om een eigen sound te krijgen met ENGL". Ik vind juist dat de ENGL een heel karakteristieke sound hebben, en bovendien zeer breed inzetbaar zijn. ;)

Kellet
21 maart 2008, 15:56
Net dit ergens gevonden, ENGL kennende scheppen ze normaal nogal op met welke ultrasuperbrootalgain toestanden hun amps kunnen maken en bij deze helemaal niet, blijkbaar dus wat meer een rockamp.
http://img138.imageshack.us/img138/6976/englraider100smallkb9.jpg

Komt door die 5881 pre-amp buisjes. Die zijn niet gemaakt voor extreem scheur werk. Gooi er wat 12ax7's of ECC83's in en hij scheurt als de duivel xD.

Ik vind de Sovereign toch de meeste aantrekkelijke Combo uit het Engl assortiment.

Speeddemon
22 maart 2008, 09:54
Ik vind dat blauw ook echt lelijk, maar ik wil 'm wel es testen.

Voorlopig voldoet m'n Invader 100 prima en verlang ik hooguit naar een S.E. :rockon:

marc_o
22 maart 2008, 12:21
Marc, ok, je hebt de amps bij een clinic gehoord, en je kan er wel aardig wat over zeggen misschien. Maar waar het me om ging is dat je zei dat je "het kan vergeten om een eigen sound te krijgen met ENGL". Ik vind juist dat de ENGL een heel karakteristieke sound hebben, en bovendien zeer breed inzetbaar zijn. ;)

Juist, hiermee zeg je precies wat ik bedoel, ze hebben zo zeer hun eigen sound, en dan moet ik wel bekennen dat dit vooral bij de souvereign, screamer en thunder het geval is, die sound staat min of meer vast en als je dat mooi vindt, is er natuurlijk niets mis mee, maar er is weinig anders van te maken. Wat ik wel een te gekke Engl vind bijvoorbeeld, is de Blackmore.
Ze zijn dus absoluut breed inzetbaar en...ze komen mits goed gebruikt erg goed door een mix, met uizondering van de ultralaedsounds, maar dat is voor ieder merk moeilijk. Maar hey, mijn mening telt niets meer of minder dan die van een ander natuurlijk, zoeel is wel duidelijk.

Ga je voor een betrouwbare versterker die lekker tekeer kan gaan, kun je bij Engl weinig verkeerds kopen, dat dan weer wel. Ze hebben natuurlijk ook voorop gestaan bij features te introduceren die geweldig zijn, zeker toen zij ermee kwamen, zoals 2 schakelbare masters, een systeem waarbij de versterker gewoon doorspeelt wanneer een eindbuis klapt en meer van die zaken, dat vind ik echt geweldig vanze. Het is niet dat ik ze geen warm hart toedraag hoor, want je krijgt een hoop versterker voor je geld. het zit 'm bij mij in het mid, ik vind het niet zo mooi en daarom vervelen ze me.

artnaz
22 maart 2008, 12:41
Juist, hiermee zeg je precies wat ik bedoel, ze hebben zo zeer hun eigen sound, en dan moet ik wel bekennen dat dit vooral bij de souvereign, screamer en thunder het geval is, die sound staat min of meer vast en als je dat mooi vindt, is er natuurlijk niets mis mee, maar er is weinig anders van te maken. Wat ik wel een te gekke Engl vind bijvoorbeeld, is de Blackmore.
Ze zijn dus absoluut breed inzetbaar en...ze komen mits goed gebruikt erg goed door een mix, met uizondering van de ultralaedsounds, maar dat is voor ieder merk moeilijk. Maar hey, mijn mening telt niets meer of minder dan die van een ander natuurlijk, zoeel is wel duidelijk.

Ga je voor een betrouwbare versterker die lekker tekeer kan gaan, kun je bij Engl weinig verkeerds kopen, dat dan weer wel. Ze hebben natuurlijk ook voorop gestaan bij features te introduceren die geweldig zijn, zeker toen zij ermee kwamen, zoals 2 schakelbare masters, een systeem waarbij de versterker gewoon doorspeelt wanneer een eindbuis klapt en meer van die zaken, dat vind ik echt geweldig vanze. Het is niet dat ik ze geen warm hart toedraag hoor, want je krijgt een hoop versterker voor je geld. het zit 'm bij mij in het mid, ik vind het niet zo mooi en daarom vervelen ze me.Ok, dat begrijp ik volledig! :)

Mij ligt de sound dan wel weer goed. Al mochten de meeste ENGL's van mij een wat grotere korrel hebben, en wat onvoorspelbaarder zijn qua sound. De Blackmore en Invader hebben dat al wel heel mooi vind ik...

Sarco
22 maart 2008, 17:35
Komt door die 5881 pre-amp buisjes. Die zijn niet gemaakt voor extreem scheur werk. Gooi er wat 12ax7's of ECC83's in en hij scheurt als de duivel xD.

Ik vind de Sovereign toch de meeste aantrekkelijke Combo uit het Engl assortiment.

Er zitten ECC83's (aka 12ax7's) in de pre-amp. Die 5881 buizen zitten in de eindtrap.

caliban
22 maart 2008, 21:45
Er zitten ECC83's (aka 12ax7's) in de pre-amp. Die 5881 buizen zitten in de eindtrap.
Ik dacht ook al zo iets.

gerrekat
23 maart 2008, 10:00
Marc, ok, je hebt de amps bij een clinic gehoord, en je kan er wel aardig wat over zeggen misschien. Maar waar het me om ging is dat je zei dat je "het kan vergeten om een eigen sound te krijgen met ENGL". Ik vind juist dat de ENGL een heel karakteristieke sound hebben, en bovendien zeer breed inzetbaar zijn. ;)


helemaal mee eens, ze hebben net zo'n karateristieke sound als bijvoorbeeld een Marshall of Mesa. Ik vond Marshall trouwens juist heeel vlak klinken, maar dat komt waarschijnlijk omdat vroeger iedereen op een marshall speelde waardoor ik ze niet echt bijzonder vond klinken. Trouwens een amp zonder eigen karakter (minder gekleurde sound) lijkt me de ideale amp om je eigen sound op te creeeren........

Speeddemon
23 maart 2008, 14:47
Trouwens een amp zonder eigen karakter (minder gekleurde sound) lijkt me de ideale amp om je eigen sound op te creeeren........
Ben ik 't niet mee eens.

Hoeveel shredgitaristen kennen we niet die op Ibanez racemonsters spelen, en allemaal datzelfde over-gepolijste ultralead geluidje hebben?

Vergelijk dat eens met de gasten die op een Strat of LP spelen. Of je nou Knopfler, Gary Moore, Clapton, Slash, Page of Hendrix hoort, die pik ik er zo uit qua sound.

En natuurlijk maken de versterkers uit.

Even terzij; maar wat ik wel merk aan m'n Invader 100 is, dat de High Gain mode ook extra laag erbij douwt. Dit maakt 't wat moeilijker om de EQ per channel dusdanig af te stellen, dat een channel in beide gain-modi even goed klinkt. Daarbij blijf ik het moeilijk vinden om met Channel 3 (mids op 8!) door de mix te prikken. Klinkt me iets te scooped.

Ik gebruik CH2 het meest (verbeterde hotrodded Marshall sound) en nu steeds vaker CH4 voor leads (beetje Judas Priest geluid, vóór "Screamin").

Komt dat effe goed uit aangezien ik sinds een week in Judas Rising (www.judasrising.com) zit. :cooler: :rockon:

Misery Signals
23 maart 2008, 19:36
IK vind het raar dat ze in zo'n Raider combo van 100 Watt één Vintage 30 speaker duwen die maar 60 watt aankan...

Ga je die speaker niet opblazen bij luid gebruik met veel bass erbij?