PDA

View Full Version : nagalm snaren



bbr
12 februari 2003, 23:59
als ik van snaar wissel tijdens het spelen, blijft de eerste snaar vaak nagalmen, heeft dit met mijn speeltechniek te maken, of kan het juist afstellen van de snaren dit ook voorkomen?

Hoe hoog moeten de snaren afgesteld worden?

MilesD
13 februari 2003, 07:43
Heeft alles te maken met "demping"; een belangrijk onderdeel van een goede speltechniek.

Neem les en je hoort waarschijnlijk van je leraar meteen wat je fout en wat je er aan moet doen.

Miles

AllodoX
13 februari 2003, 08:03
Is speeltechniek.. je laat de snaar te snel los.. je moet 'm loslaten, maar nog heel eventjes je vinger erophouden om 'm af te dempen, en daarna pas naar de volgende snaar

Phyrexian
13 februari 2003, 09:44
Yups,
exact wat Allodox zegt... toen'k onlangs meer chromatische oefeningen en scales zat te oefenen op m'n gitaar had'k ook snel door dat m'n demping niet altijd goed was (snaren die doorklinken wanneer het niet moet en dergelijke). Oefenen (correct oefenen wel te verstaan!) is het enige dat helpt. En altijd met een versterker die voldoende luid staat spelen, zonder amp klinkt het allemaal nogal snel ok... die amp is onverbiddelijk en laat je elke fout horen :razz:

jaspertomas
13 februari 2003, 16:34
aanvullende opmerking: je vinger op een snaar leggen betekent niet dat de snaar altijd goed gedempt is; je kan namelijk toevallig een boventoon pakken en die hoor je dan nagalmen.

Rhinus
13 februari 2003, 16:53
Ik bas pas net en heb geen les, dus ik zal dat ook wel fout doen. Maar, dat dempen moet met de linker hand?

MxPx_Jos
13 februari 2003, 17:17
Je kan het ook doen met rechts, maar ik denk dat links of een combinatie van beide het makkelijkst is

Phyrexian
13 februari 2003, 17:30
dempen,
eigenlijk met beide handen,
rechts doet de sound soms veranderen.

MxPx_Jos
13 februari 2003, 17:47
Ja, en ik weet niet hoe je speelt, maar het is ook slim om met je rechter hand als je met je vingers speelt, te landen op de snaar eronder. Op die manier demp je die snaar ook automatisch..

Ik bedoel dus dat als je van de E-snaar naar de A-snaar gaat dat je vingers dan landen op de E-snaar.

dikkie dik
14 februari 2003, 16:41
Op 2003-02-13 16:34, schreef jaspertomas:
aanvullende opmerking: je vinger op een snaar leggen betekent niet dat de snaar altijd goed gedempt is; je kan namelijk toevallig een boventoon pakken en die hoor je dan nagalmen.



nagalmen>???. boventoon??

harmonics heet zoiets toch???. het is het duidelijktste op de 5e 7e 12e 19e en 22e fret. toch???

jaspertomas
14 februari 2003, 20:43
yep, dat bedoelde ik. Ik gebruikte er volgens mij een natuurkundige term voor. Als je een snaar als het waren door 2en deelt door je vinger boven het midden van de snaar te houden, krijg je een zogenaamde knoop (12e fret: 1e boventoon) Neem je de helft van de helft: 2e boventoon. Enz. Ik geloof dat die lengten inderdaad overeenkomen met die fretjes ja :smile:

Semafoor
14 februari 2003, 21:46
Niet helemaal... bij 3.25 zit er ook 1 en er zijn er nog een paar.
Harmonics zijn trouwens wel geweldig om in een rustig melodietje te verwerken.

basswasp
15 februari 2003, 09:06
Portrait of Tracy

dikkie dik
15 februari 2003, 20:53
Op 2003-02-14 21:46, schreef Semafoor:
Niet helemaal... bij 3.25 zit er ook 1 en er zijn er nog een paar.
Harmonics zijn trouwens wel geweldig om in een rustig melodietje te verwerken.



en als je heel geweldig ben dan kun je als je je versterker vol uit zet. laten we zeggen zon 300 watt. dan kun je dat op alle plaatsen. :wink:

Semafoor
15 februari 2003, 23:22
Mits je een geweldige bas hebt en een setje goeie snaren :wink:

jaalst
17 februari 2003, 12:54
Tis inderd. je speeltechniek.
Demp je toon na de aanslag door het licht optillen van je linker positie of demp de snaar met de volgende vinger in lijn van je rechterhand.

ff oefenen dan komt alles goed.
Het zo laag mogelijk afstellen van je snaren is wat mij betreft zeker geen overbodige luxe...het bevorderd je snelheid en je speelcomfort.

gr John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-17 14:29 ]</font>