PDA

View Full Version : minimalistische rigs



Izegrim
13 maart 2008, 11:05
Na gepiel met pedaaltjes en multifx ben ik lekker back 2 basic. Los van kabels en accesoires heb ik maar 5 dingen mee als ik moet giggen.

- gitaar (Jackson KB Rhoads)
- tuner (Korg DT-10)
- noise reduction (ISP Decimator)
- amp (Engl Fireball)
- cab (Engl 4x12)

Dat gaat allemaal mee voor mijn top 40 coverband. De cab mag ik regelmatig thuis laten dus dan heb ik maar 4 dingen. Een backup gitaar is niet nodig want snaren liggen bij de hand en ik heb een vaste brug met Schaller locking stemmers (+/- 1 min. nieuwe opleggen). Voor de rest past alles behalve m'n gitaar en cab in de flightcase.

Nou ben ik benieuwd waarmee jullie spelen als je rig uit 10 of minder onderdelen bestaat. O ja, ik heb ook nog een ultra-minimalistische rig: een klassieke gitaar zonder snaren waarop ik naar hartelust kan slaan.

Wie volgt?

Kim Wilson
13 maart 2008, 11:20
Ik heb van begin af aan al een behoorlijk minimalistische setup gehad, en afgezien van verschillende amps en gitaren en een delay is daar in de loop van de jaren niks aan veranderd.

Tegenwoordig ga ik met het volgende op pad:

- Gitaren (Fender Tele, Ibanez Artcore)
- Pedalenplankje met daarop:

Boss TU-2 Tuner
Boss BD-2 Bluesdriver
Boss DD-6 Delay
Boss GE-7 equalizer
- Versterker (Fender Bandmaster Reverb)
- Cabinet (Fender Bandmaster 2x12)

NanneennaN
13 maart 2008, 11:52
Zeer simpel.

Amp: Engl Savage 60
Cab: Marshall 4x12
Gitaar: Ibanez sz320 gitaar
Pedaal: Korg dt10 tuner.

JohnLord
13 maart 2008, 20:16
PRS SE Custom
Koch Twintone + Koch TS 112
Koch stemapparaatje


of:
Epiphone Les Paul custom
ENGL Blackmore + 2x12 V30
Boss GT-8
Sennheiser Freeport

Mr.Fingers
13 maart 2008, 20:19
Fender Strat/Tele/Jazzmaster of Epi Dot------draad---------Roland Cube/Fender Blues Deville.


Ik speel toch vooral clean, en ik heb m'n effecten die ik gebruik (beetje distortion, voor een vettig randje, en reverb) op m'n Cube staan

hendrix2
13 maart 2008, 20:50
Minimalistischer kan niet:

--> akoestische gitaar (met eventueel moest dat nodig zijn een versterker)

voor het zwaardere werk (momenteel wel geen groepje, dus dit materiaal vangt wat stof)

gitaar-->BossPS5-->cry baby-->proco rat-->BossEQ7-->bossME50-->versterker

valt dus ook wel nog mee...

Saf
18 maart 2008, 00:12
mijn main rig. (ik heb wel veel meer staan) live is

fenderm usicmaster basgitaar rechtstreeks in de mijn bassman amp that's it.

HaroldA
18 maart 2008, 00:54
Oude Gerrinez en Maya Les Paul custom kopietjes -> X2 Digital Wireless -> TU-2 Tuner -> OD-1 overdrive -> GE-7 EQ -> DD-6 delay -> JCM 800 -> Speakers -> :rockon:

De EQ gebruik ik amper...

Javaca
18 maart 2008, 01:33
Gitaar -->Morley classic wah --> DS-2 --> versterker

Af en toe een chorusje er bij.

artnaz
18 maart 2008, 02:11
Fender Strat + ENGL Blackmore met 2X12. Wel aardig wat effectjes, maar die zitten in een pedalboard. Geen backup's verder. Akoestisch gaat rechtstreeks PA in.

Al het broodnodige dus... :hippie:

Madcow
18 maart 2008, 06:47
Ik ben ookniet van dat tapdansen :)

Gitaar
Tubescreamer
Wah
Amp--fbv2 switch (een kanalen switcher)

En dit vind ik zelfs teveel

Kim Wilson
18 maart 2008, 07:57
Fender Strat + ENGL Blackmore met 2X12. Wel aardig wat effectjes, maar die zitten in een pedalboard. Geen backup's verder. Akoestisch gaat rechtstreeks PA in.

Al het broodnodige dus... :hippie:
Ik denk dat het de TS juist om die effectjes te doen is... :satisfie:

Dark_Tranquillity
18 maart 2008, 10:38
Jackson RR -> cube 30x (mic ervoor)

Geen tuner, niet nodig met FR, geen backup, 5150 stand en gain volluit.

Zit te kijken naar een ENGL Fireball, of Peavey 5150I + cab. Effecten laat ik dan achterwege. Ruizen doet ie niet met EMG's.

arcane
18 maart 2008, 11:42
Gebruikt niemand van jullie snoeren? ;)

Gitaar (J&D Les Paul of Epiphone SG of Jackson Kelly)
Snoer
Wah
Snoer
Amp: Fame VSH2-100
Snoer
Cab : Behringer BG412S

Tuner: Korg GT3

Kim Wilson
18 maart 2008, 11:46
Nee, we spelen allemaal draadloos.


Lees de openingspost nog eens door. ;)

yhcmarc
18 maart 2008, 17:54
- Gitaar: Afhankelijk van de band, Gibson The SG / Fender Telecaster Elite of Ibanez ST200

- Korg DT10
- Fulltone fulldrive II

- Amp: Afhankelijk van de band / mijn zin, JCM800 1959 / Ampeg V4
- Weber mass 100
- Cab : Sound city 4x12

artnaz
18 maart 2008, 18:06
Ik denk dat het de TS juist om die effectjes te doen is... :satisfie:Mja, of je een pedalboard hebt dat iets groter is dan een ander maakt volgens mij niet veel uit, het blijft eigenlijk nog steeds "één voorwerp". Maar als je 10 pedalen allemaal los op het podium gaat aansluiten verandert dat wel de zaak...

Ik dacht eigenlijk meer aan mensen die meerdere gitaren hebben (normale gitaar, slide gitaar (hogere actie), gitaar in Eb, gitaar in een open stemming, akoestische gitaar, twaalf-snarige gitaar, back-up normale gitaar, etc.), reserve amp, rack+pedalboard, full-stack, etc.

Tho
18 maart 2008, 19:16
Live gebruik ik:

Jackson USA SL2HT recht in mijn Powerball met 4x12 cab (totaal niks er tussen)

Wel een footswitch voor de Powerball

kenx
18 maart 2008, 19:21
rock-cover band:
gitaren: Fender tele
stratocaster (back-up)

Versterker: marshall vs 8240 stereo chorus
Draden...
Effectenbordje: korg (--> dringend apparte pedaaltjes nodig)
acc.: git.stand, hoop plectra, kabels,

klassieke band:

akkoestische gitaar
fender tele
marshall valvestate
hoop prullen

en that's it :rockon:

Izegrim
18 maart 2008, 20:23
Fender Strat + ENGL Blackmore met 2X12. Wel aardig wat effectjes, maar die zitten in een pedalboard. Geen backup's verder. Akoestisch gaat rechtstreeks PA in.

Al het broodnodige dus... :hippie:


Ik denk dat het de TS juist om die effectjes te doen is... :satisfie:

Juist. Alles waar je bij wijze van schreeuwen een draadje in steekt he he.


Jackson RR -> cube 30x (mic ervoor)

Geen tuner, niet nodig met FR, geen backup, 5150 stand en gain volluit.

Zit te kijken naar een ENGL Fireball, of Peavey 5150I + cab. Effecten laat ik dan achterwege. Ruizen doet ie niet met EMG's.

Dude, treedt je daar ook mee op? Ik heb een Cube 20X die trouwens ook prima klinkt maar ze zien me al aan komen ha ha ha!!! Mijn gouden tip is trouwens:
- schakel naar de JC Clean
- sla de G, B of E snaar aan
- luister heel goed
- draai de delay heel voorzichtig een klein stukje van z'n plek tot je een onderbreking (tikje of zoiets) in je toon hoort
- je hebt nu je delay minimaal aan staan
- schakel naar je favo ritme kanaal en je hebt een monsterlijk resonantie geluid a la 4X12 cab!! Het is subtiel maar klinkt als een tiet!!
- eet smakelijk

:rockon:

budje
24 maart 2008, 18:28
afhankelijk van wat ik moet spelen meestal of een 12 snarige segovia recht in de mengtafel of als er meer blueserig gespeeld moet worden m'n strat via een overdrivepedaaltje in een ouwe peavey tko80 basversterker... klinkt!!!

Blend
26 maart 2008, 21:06
Akoestiese gitaar 6/12 string -> Zoom G2 multi-effect -> London City transistorbakje.

Elektrische gitaar -> Zoom G2 -> Pearl Compressor -> direct in PA of eerst in LC versterkertje