PDA

View Full Version : Modes Waarover ?



Bloodline
13 maart 2008, 10:48
Ik verdiep me de laatste tijd in wat kerktoonladders maar er is 1 ding wat me stoort: waar kan ik het over spelen ?

Ik weet als ik dorisch wil klinken dat ik D-e-f-g-a-b-c-D moet spelen over een C akkoord ( Dorisch in C niet waar ?)

Maar nu het punt waar ik in de war kom.

Als ik een stuk heb in A(harmonisch) mineur ( Am-F-E -G# dim) dan weet ik dat ik daarover heerlijk in a harmonisch mineur kan improviseren.

Maar stel ik heb een stuk in C Majeur en ik wil lydisch klinken.
Dan zou je oorspronkelijk op de f moeten beginnen toch ?

maar als ik die c akkoord aansla en ik speel lydisch maar begin op de c vindt ik dat er veel beter onderpassen.

Hoe weet ik nou welke mode onder welke akkoorden progressie past ?

-=JEROEN=-
13 maart 2008, 11:58
Als je D dorisch speelt over een C majeur akkoord, dan klinkt dit niet dorisch, je speelt immers gewoon C majeur en niet D dorisch. Als je het dorisch wil laten klinken, speel dan C majeur over een Dm akkoord, dan speel je dorisch.

C majeur over een F akkoord klinkt lydisch. Speel je dus C majeur over Dm - F, dan speel je afwisselend dorisch en lydisch.

EuroCinema
13 maart 2008, 13:19
Om C lydisch te spelen, gebruik je de vingerzetting van G ionisch/E aeolisch. Maar let op: dat twee ladders dezelfde noten hebben, wil niet zeggen dat de ladders gelijk zijn. De functies van de noten zijn namelijk anders. (Het zelfde elftal met de keeper in de spits zal heel anders voetballen) In Am aelolisch en G mixolydisch zitten dezelfde noten. Maar de noot f tegen akkoord Am geeft een heel ander effect dan de noot f tegen akkoord G7.

Om te ontdekken welke modus je wanneer gebruikt, moet je de toonaard bepalen. De regel is: think key, not chord. Daarvoor kijk je naar de akkoorden en de noten in de melodie. Zit er een F# in de melodie terwijl het akkoord een Am is, dan wijst die noot erop dat je wellicht A Dorisch moet gebruiken, bijvoorbeeld.

-=JEROEN=-
13 maart 2008, 14:50
Het zelfde elftal met de keeper in de spits zal heel anders voetballen
hahaha, prachtig http://www.theshower.nl/forum/images/smiles/030_GJ.gif

Guitarmania
13 maart 2008, 21:55
Ik verdiep me de laatste tijd in wat kerktoonladders maar er is 1 ding wat me stoort: waar kan ik het over spelen ?

Ik weet als ik dorisch wil klinken dat ik D-e-f-g-a-b-c-D moet spelen over een C akkoord ( Dorisch in C niet waar ?)

Maar nu het punt waar ik in de war kom.

Als ik een stuk heb in A(harmonisch) mineur ( Am-F-E -G# dim) dan weet ik dat ik daarover heerlijk in a harmonisch mineur kan improviseren.

Maar stel ik heb een stuk in C Majeur en ik wil lydisch klinken.
Dan zou je oorspronkelijk op de f moeten beginnen toch ?

maar als ik die c akkoord aansla en ik speel lydisch maar begin op de c vindt ik dat er veel beter onderpassen.

Hoe weet ik nou welke mode onder welke akkoorden progressie past ?

Ik quot je hierboven even zodat ik in mn scherm blijf zien wat je schreef ... ;-)

Hoe dan ook, ik weet niet goed waar het probleem ligt, maar voor wat betreft Am - F - E lijkt het mij goed om te blijven zien dat niet die gehele progressie per se harmonischM is. Dat wordt ie pas door de grote terts van E. Dus die HarmoM ladder komt pas aan de orde over die E. Daarvóór kun je gewoon in de standaard kerkladder blijven. Dus die Am - F is gewoon toonsoort F bijvoorbeeld. Of C. Pas op de E ga je moduleren naar g#. En naar die g# moet je ook niet eerder gaan want die klinkt klote over Am of F. Over Am is ie een hoge 7 en over F is ie een b3. Liever niet dus.

Als je over een C-akkoord lydisch wilt klinken, dan moet je je afvragen in welke kerktoonsoort C lydisch is. Dat is trap IV over G. Dus in wezen speel je daar een G-ladder over. Maar daarbij ga je natuurlijk uit van c als belangrijkste toon (en de terts en kwint van c).

-=JEROEN=-
13 maart 2008, 22:06
Ik ben het weer eens totaal niet met je eens, mania.

Over Am F E kan je prima harm.mineur spelen, klinkt juist fantastisch die gis over Am, lekker spaans. Uiteraard kan je meerdere ladders gebruiken, alles kan. Of een ander het ook mooi vindt is wat anders. Dat jij gis over Am niet mooi vindt dat kan, maar dat wil niet zeggen dat het niet mag ofzo.

En de c hoeft echt niet persee de belanrijkste toon te zijn. De modus is juist makkelijker te herkennen aan alles behalve de grondtoon. Dorisch herken je aan de grote 6, mixolydisch aan de kleine 7, lydisch aan de #4, en ga zo maar door.

appyhaan
13 maart 2008, 23:14
Pas op de E ga je moduleren naar g#. En naar die g# moet je ook niet eerder gaan want die klinkt klote over Am of F. Over Am is ie een hoge 7 en over F is ie een b3. Liever niet dus.


Ben het eens met Jeroen, alhoewel typisch Spaans vindt ik dan weer niet, maar verder. Ook je zin "pas op de E ga je moduleren naar g#" klopt niks van, hoezo ga je moduleren naar g#, moduleren is heel wat anders. Daar komt bij de dat de g# prima bij Am (leidtoon naar A) kan, en ook over F (als leidtoon naar de terts van F(is A).

EuroCinema
14 maart 2008, 11:46
Wat soms ook inzicht geeft is de akkoorden spelen met exensies. Een 13-akkoord heeft alle noten van de ladder in zich: 1 3 5 7 9(=2) 11(=4) 13(=6), dus als je de goed klinkende extensies hebt, heb je ook de tonen van het akkoord.

terrasbeest
14 maart 2008, 15:53
Wat soms ook inzicht geeft is de akkoorden spelen met exensies. Een 13-akkoord heeft alle noten van de ladder in zich: 1 3 5 7 9(=2) 11(=4) 13(=6), dus als je de goed klinkende extensies hebt, heb je ook de tonen van het akkoord.

Yep, het zijn gewoon omkeringen van elkaar.........

Bloodline
19 maart 2008, 15:42
stel ik sla een G majeur akkoord aan.

Daarover speel ik de D majeur (Ionisch) ladder, maar kom wel vaak terug op de g.

Dan speel ik Lydisch niet waar ?

-=JEROEN=-
19 maart 2008, 16:33
Ieder modus heeft z'n eigen interval verhouding, leer die uit je hoofd en je weet iedere modus zeer eenvoudig te herkennen. Veel hoef je niet uit je hoofd te leren, de modi schelen maar weinig van elkaar.

D ionisch = 1 2 3 4 5 6 7 = d e fis g a b cis

Bekijk dit vanaf g, welke intervallen krijg je dan:

g a b cis d e fis = 1 2 3 #4 5 6 7 = lydisch

Hier de intervallen van iedere modus op een rijtje, met de verschillen vetgedrukt:

Ionisch = 1 2 3 4 5 6 7 = majeur
Lydisch = 1 2 3 #4 5 6 7
Mixolydisch = 1 2 3 4 5 6 b7

Eolisch = 1 2 b3 4 5 b6 b7 = mineur
Dorisch = 1 2 b3 4 5 6 b7
Frygisch = 1 b2 b3 4 5 b6 b7
Locrisch = 1 b2 b3 4 b5 b6 b7

Locrisch is eigenlijk noch mineur noch majeur maar lijkt het meest op mineur.

Er zijn andere methodes, maar deze vind ik het snelst en eenvoudigst.

En nog even ter verduidelijking, als je D majeur speelt over een G akkoord, speel je geen D majeur, maar G lydisch. Je speelt dezelfde tonen, maar alle tonen hebben een totaal andere functie. Zoals EC zo prachtig verwoorde: Het zelfde elftal met de keeper in de spits zal heel anders voetballen...

Guitarmania
19 maart 2008, 18:37
Ik ben het weer eens totaal niet met je eens, mania.

Over Am F E kan je prima harm.mineur spelen, klinkt juist fantastisch die gis over Am, lekker spaans. Uiteraard kan je meerdere ladders gebruiken, alles kan. Of een ander het ook mooi vindt is wat anders. Dat jij gis over Am niet mooi vindt dat kan, maar dat wil niet zeggen dat het niet mag ofzo.

En de c hoeft echt niet persee de belanrijkste toon te zijn. De modus is juist makkelijker te herkennen aan alles behalve de grondtoon. Dorisch herken je aan de grote 6, mixolydisch aan de kleine 7, lydisch aan de #4, en ga zo maar door.

Ik zie dat je alweer een nieuwe post had, maar toch effe over deze...

Ten eerste: je hebt qua theorie gewoon gelijk.

Maar tweede: mijn ervaring is dat je die HarmM en MeloM scales juist hanteert vanwege tijdelijke modulaties. Stel die Am-F-E (in willekeurige volgorde), Die HarmM g# klinkt raar over Am. Dat kun je "spaans" noemen, maar vaak blijkt de componist het nummetr niet bepaald spaans te hebben bedoeld.

Neem als redelijk spaans klinkende song bijvoorbeeld "Please don't let me be misunderstood" (van wie was die ook al weer?): Schema is Am - G - F - E. Over die E krijg je een spaans klinkende riff van de gitarist. Maar als je een solo speelt over dat hele schema, incluis Am, dan zal een gitarist daarover niet snel een g# spelen maar gewoon een g. De modulatie maakt die E juist zo geinig. Die g# moet je niet al vanaf Am horen aankomen.

Guitarmania
19 maart 2008, 18:45
Locrisch is eigenlijk noch mineur noch majeur maar lijkt het meest op mineur.


Is dat zo? Volgens mij is het gewoon een mineur(7) met een lage 5.

Wel een geinig akkoord dat vaak wordt vervangen door een ander:

Als je in toonsoort C afdaalt volgens C - B - A

dan zou je zeggen: C - Bm7b5 - Am

maar wordt vervangen door:

C - G/B - Am

-=JEROEN=-
19 maart 2008, 18:50
Santa Esmeralda

Guitarmania
19 maart 2008, 18:52
Yes! Gaaf om te spelen...