PDA

View Full Version : Als er een Fender Baja strat was......



G.G.
13 maart 2008, 11:39
Gek dat de tele er is in de Baja uitvoering, dat ie heel populair is en ...... dat er geen zelfde model strat is.

Hoe zou de strat eruit moeten zien volgens jullie? Welke hardwear, pickups etc zou erop moeten? Als je de vrije keus zou hebben, hoe zou hij moeten zijn om ongeveer dezelfde eigenschappen te hebben...

PS; Is een serieuse vraag.

Luke-wannabe
13 maart 2008, 11:41
Een Baja strat zou denk ik een instrument dat vintage met veelzijdigheid combineert. Dus bijvoorbeeld die S-1 switching en misschien een humbuckertje in de brug, maar dat wijkt weer te veel af van de vintage uitstraling.

Kim Wilson
13 maart 2008, 11:42
Ash body, dikke V-shape maple hals, customshop elementen, een headstock uit de jaren '50 en een vintage style brug. En idd de S1-schakeling.

Nielsje
13 maart 2008, 11:50
Alder Body, V-shape neck, spaghetti logo, Vintage brug, stalen block, pop in arm (geen schroefarm dus), nitro lak, graphtech topkam, kluson style lockin tuners (jahaa!).

Elementen ben ik nog niet over uit, wel 3 singles, schakeling weet ik niet (wel of geen RW?) De graphtech topkam en locking tuners is wat overdreven maar zeker geen slecht idee vind ik ;)

G.G.
13 maart 2008, 11:51
Ash body, dikke D/V-shape maple hals, customshop elementen, een headstock uit de jaren '50 en een vintage style brug. En idd de S1-schakeling.

Aantal zaken heb ik al voor elkaar, (de vetgedrukte) en alles met nitro celluloselak. Elementen, uitvoering en kleur van het plastic en schakeling zit ik nog mee te klooien. S1 is inderdaad leuk, maar welke elementen in serie/parallel? S1 pot ziet er niet uit, moet dan push/push of push/pull worden.

Meneer I.
13 maart 2008, 12:00
Dan zou ik de neck en brug in serie zetten net als bij de baja tele, ik heb dit nu middels een 5 standen schakelaar in mijn USA tele gedaan en dit is een erg lekkere combi! Geluid is wat lastig te omschrijven, geen humb, geen P90 geen echte SC maar ??? lekker in ieder geval.

Naast de 3 gewone telestanden en de seriestand heb ik door de 5 way switch ook nog een parallel out-of-phase stand, zou je ook kunnen overwegen met de neck en brug SC.

Kim Wilson
13 maart 2008, 12:01
De Baja Tele heeft ook geen nitro lak.

Ik zou denk ik de mid en de hals pu in serie zetten. Of de hals en de brug. En idd met een push-pull pot.

Anders zoek je even op de Fender site. Daar staat wel een uitleg op hoe zij die S1-schakeling hebben opgelost bij de Strat.

G.G.
13 maart 2008, 12:06
De Baja Tele heeft ook geen nitro lak.

Ik zou denk ik de mid en de hals pu in serie zetten. Of de hals en de brug. En idd met een push-pull pot.

Anders zoek je even op de Fender site. Daar staat wel een uitleg op hoe zij die S1-schakeling hebben opgelost bij de Strat.

Goeie tip, maar wel een wazig schema:

http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/stratocaster/0101400_02A/SD0101400_02APg2.pdf

Hendriks
13 maart 2008, 12:08
Gek dat de tele er is in de Baja uitvoering, dat ie heel populair is en ...... dat er geen zelfde model strat is.

Hoe zou de strat eruit moeten zien volgens jullie? Welke hardwear, pickups etc zou erop moeten? Als je de vrije keus zou hebben, hoe zou hij moeten zijn om ongeveer dezelfde eigenschappen te hebben...

PS; Is een serieuse vraag.

Er bestaat een Baja strat , stond vorig jaar in de Feedback catalogus.

sugarfish
13 maart 2008, 12:10
Is dit niet de Baja strat uitvoering?

Fender Strat 60' CP Baja RW 3TS (http://www.feedback.nl/?b=0141100300&a=)



.

Nielsje
13 maart 2008, 12:12
Is dit niet de Baja strat uitvoering?

Fender Strat 60' CP Baja RW 3TS (http://www.feedback.nl/?b=0141100300&a=)
.

Geniaal, van de feedback site:


Custom Shop Designed neck plate

Wat moeten we daar nou weer mee? Een neckplate die custom shop designed is? Wat kan dáár nou anders aan zijn ?!?!?! Geldklopperij, doe mij maar een gewone neckplate, zonder soundchambers..

Meneer I.
13 maart 2008, 12:12
Dan zou ik de neck en brug in serie zetten net als bij de baja tele, ik heb dit nu middels een 5 standen schakelaar in mijn USA tele gedaan en dit is een erg lekkere combi! Geluid is wat lastig te omschrijven, geen humb, geen P90 geen echte SC maar ??? lekker in ieder geval.

Naast de 3 gewone telestanden en de seriestand heb ik door de 5 way switch ook nog een parallel out-of-phase stand, zou je ook kunnen overwegen met de neck en brug SC.

Overigens is de USA Tele nu weer mijn favo gitaar geworden door deze aanpassing, werd voorheen wat 'saai' met standaard schakeling. Wat temeer aangeeft waar de poulariteit voor de Baja's (IMO) vandaan komt. Ik ga er denk ik ook nog een 3-brass-saddle-ashtray opzetten. Nog even kijken welke, lieft nl een Fender original.
Overigens (off topic) viel met wel op dat de control cavity erg slordig was gefreesd door Fender. Ik had voor een Fender USA wel een ietwat nettere cavity verwacht.

OK en nu weer ON-Topic :satisfie:

G.G.
13 maart 2008, 12:23
Is dit niet de Baja strat uitvoering?

Fender Strat 60' CP Baja RW 3TS (http://www.feedback.nl/?b=0141100300&a=)



.

Classic player kende ik wel, maar wist niet dat dat een zoganaamde Baja uitvoering was.

Wat ik vreemd vond was dat er niet zoiets was als de Baja tele (enige wat ik erop vond lijken was de lite ash)

CP is trouwens met een alder body

Kim Wilson
13 maart 2008, 12:34
Bij de Tele's is er nog wel wat verschil in houtsoorten. De '50 en Baja hebben een Ash body, de '60 heeft een Alder. Kan me voorstellen dat er ook bij de Strats verschillen in kunnen zitten.

G.G.
13 maart 2008, 12:41
Bij de Tele's is er nog wel wat verschil in houtsoorten. De '50 en Baja hebben een Ash body, de '60 heeft een Alder. Kan me voorstellen dat er ook bij de Strats verschillen in kunnen zitten.Haha, weer wat geleerd.

Nouja, ik vraag me dus af hoe een stratvariant van de Baja tele (zoals jij die hebt), ash dus eruit zou moeten zien.

Kim Wilson
13 maart 2008, 12:47
Nou, ik denk dat het gewoon een goeie versie van een '50s Strat moet zijn, met de S1-schakeling en de juiste elementen. Als een goeie Strat uit die periode een alder body had, moet je die nu ook gebruiken. De Baja is IMO ook niet meer dan een '50s Tele met goeie pickups.

Flipkoos
13 maart 2008, 12:51
Geniaal, van de feedback site:



Wat moeten we daar nou weer mee? Een neckplate die custom shop designed is? Wat kan dáár nou anders aan zijn ?!?!?! Geldklopperij, doe mij maar een gewone neckplate, zonder soundchambers..

Geeft gewoon aan dat de gitaar "gedesigned" is door de custom shop. Verder gewoon een metalen plaatje... :P

episua
13 maart 2008, 14:50
Die 'baja' strat van feedback bestaat niet, ze bedoelen de gewone classic player serie. En onder de classic player serie vallen de 2 strats; de 50's (met soft V shape neck) en de 60's. Dus in dit geval is je antwoord gewoon de classic player 50's strat.
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0141102344

Kim Wilson
13 maart 2008, 14:54
Nee, dat is dus niet het antwoord. De vraag is hoe een Baja Strat eruit zou zien.

Het is ook wel een beetje vreemd. Je hebt een '50s, een '60s en een Baja Tele. Waarom dan niet een '50s, een '60s en een Baja Strat? En waarom is de Baja Tele zo mateloos populair, terwijl de verschillen met de '50s vrij klein zijn? Gek is dat...

episua
13 maart 2008, 15:12
? Hoe bedoel je? Er zijn toch al genoeg strats in de mex classic lijn?
De gewone 50's, 60's en 70's classic strats én je hebt dan nog de classic Player 50's en 60's strats, die net zoals een baja tele 'gemod' zijn.

Kim Wilson
13 maart 2008, 15:14
Ja, er zijn idd wel zat Strats. Maar er is geen Baja Strat, en dát was juist de vraag van de TS. Lees anders de openingspost eens door.

kevervolks
13 maart 2008, 16:16
Kortom de classic player 50 en 60 strats zijn gewoon baja's alleen het staat er niet voor! :chicken:

Zowieso wat dan nog zou je nu niet een strat kopen omdat er geen baja bij staat boeiend ;)

Kim Wilson
13 maart 2008, 16:19
Kortom de classic player 50 en 60 strats zijn gewoon baja's alleen het staat er niet voor! :chicken:

Nee, niet dus. Bij de Tele's heb je ook de '50 en '60. Daarnaast is er ook nog de Baja. Het gekke is dat dat bij de Strats niet zo is. En omdat de Baja Tele zo mateloos populair is, wil de TS graag weten hoe een Baja Strat er dan uit zou zien.

Lezen jullie weleens een openingspost? Zo moeilijk staat het er toch niet?

Nielsje
13 maart 2008, 16:27
Ja maar, de 50's en 60's classic zijn toch gewoon hetzelfde? Boeie als er geen Baja voor staat. Ik zou trouwens gewoon een dikke vette ibanez kopuh, houd je ook nog geld over voor een metalzone, klinkt veel gaver..






zo, ff hans plagen...

Kim Wilson
13 maart 2008, 16:28
Zeg, ga jij anders even met je bootje met bejaarden tussen de bloemen varen! :angry:

Nielsje
13 maart 2008, 16:29
Zeg, ga jij anders even met je bootje met bejaarden tussen de bloemen varen! :angry:

Ja? Je komt dus toch?

:D

Kim Wilson
13 maart 2008, 16:30
Ik niet. Ik heb dat baantje niet gekregen, hè? ;)

Nielsje
13 maart 2008, 16:33
Hehehe, maar tis wel wat typisch, m'n zoveelste baan waarvoor ik niet hoef te soliciteren, maar waarbij ze me eerder smeken om er te komen werken. Blijkbaar hebben weinig jonge mensen een vaarbewijs.

episua
13 maart 2008, 17:04
@Kim, je hebt gelijk, er wordt inderdaad gevraagd naar hoe een baja strat eruit zou zien. Ik dacht dat er met andere woorden werd gevraagd of er ook strats in de classic player lijn waren.

kevervolks
13 maart 2008, 19:10
Dit gaat echt helemaal nergens over...

Als er geen baja strat bestaat kan je toch ook niet praten over hoe die eruit zal zien!

Waarom zal je praten over iets dat niet bestaat? :???:

Nielsje
13 maart 2008, 19:12
Dit gaat echt helemaal nergens over...

Als er geen baja strat bestaat kan je toch ook niet praten over hoe die eruit zal zien!

Waarom zal je praten over iets dat niet bestaat? :???:


Nou wordt ik ook een beetje kribbig...

Lees man! Er staat: "Zou moeten zien" !!

barno
13 maart 2008, 20:46
btw, is de baja tele echt zo'n fenomenaal succes? ik weet dat hier op het forum enkele zendelingen baja's word preachen maar in het blues en roots circuit waar ik kom zie ik ze weinig, terwijl ze toch een beetje voor die kringen gemaakt zijn, of niet?

Kim Wilson
13 maart 2008, 20:49
Ze bestaan ook nog niet zo lang, hè?

episua
13 maart 2008, 20:50
btw, is de baja tele echt zo'n fenomenaal succes? ik weet dat hier op het forum enkele zendelingen baja's word preachen maar in het blues en roots circuit waar ik kom zie ik ze weinig, terwijl ze toch een beetje voor die kringen gemaakt zijn, of niet?

Inderdaad. Baja's zijn heus wel erg goed, daar gaat het niet om. Maar door sommigen wordt het wel erg gehyped.

Kim Wilson
13 maart 2008, 20:58
Ja, sorry. Ik vind hem gewoon erg goed, en al helemaal voor de prijs.

Orgasmocaster
13 maart 2008, 21:15
Inderdaad gehyped!

Fender heeft al op zoveel verschillende manieren vintage en modern te combineren:
HRR (Hot Rod Reissue)
Vintage HotRod
Classic FR
Classic series
Classic Player
Baha
HW1
Vintage Modified
en dan word er zo nu en dan een stickertje 'custom shop designed' opgeplakt als verkooppunt. maar wat slaat dat op? volgens mij is de CS en Fender R&D ongeveer hetzelfde team.

Volgens mij is de Baja trouwens gewoon de Tele equivalent van de Classic Player 50s Strat.

episua
13 maart 2008, 21:18
Volgens mij is de Baja trouwens gewoon de Tele equivalent van de Classic Player 50s Strat.

Mee eens, daarom dat er geen baja strat is/komt.

barno
13 maart 2008, 23:11
ik ken de baja niet, dus mij hoor je niet over de kwaliteit, alleen krijg ik het ervan als grote bedrijven zoals fender een "nieuwe" gitaar gaan marketen terwijl ze al lang gitaren met bijna identieke specs verkopen. on second thought, het kan me geen bal schelen :) vind die baja's wel mooi

G.G.
14 maart 2008, 00:35
Ja, sorry. Ik vind hem gewoon erg goed, en al helemaal voor de prijs.

Precies, en het is duidelijk dat een hoop mensen hem nooit in handen hebben gehad.

De Baja (zoals jij die hebt Hans) is niet echt een gewone tele. Het is een ander soort instrument met een andere "feel" als de meeste tele's. Het is heel moeilijk om te omschrijven, maar Hans weet waarschijnlijk wat ik bedoel. Zo'n soort strat is er volgens mij niet.

Kim Wilson
14 maart 2008, 09:25
Inderdaad gehyped!

Fender heeft al op zoveel verschillende manieren vintage en modern te combineren:
HRR (Hot Rod Reissue)
Vintage HotRod
Classic FR
Classic series
Classic Player
Baha
HW1
Vintage Modified
en dan word er zo nu en dan een stickertje 'custom shop designed' opgeplakt als verkooppunt. maar wat slaat dat op? volgens mij is de CS en Fender R&D ongeveer hetzelfde team.

Volgens mij is de Baja trouwens gewoon de Tele equivalent van de Classic Player 50s Strat.
Helemaal niet mee eens.

De Tele equivalent van de Classic Player '50s Strat is de Classic Player '50s Tele.

En ik heb deze gitaar niet gekozen omdat het zo'n hype is, maar omdat deze gitaar er na een test met verschillende Tele's als beste uitkwam. Ik heb naast de Baja de Lite Ash, de Standard, de Highway, de USA standard en een USA RI (weet niet meer welke, ik wou gewoon weten hoe een USA RI is t.o.v. de goedkopere modellen) getest. En uiteindelijk kwam alleen de USA RI beter uit de bus dan de Baja, maar die was ook €1000 duurder. De Baja vond ik mooier, fijner en beter dan alle anderen. De Highway was trouwens een goeie tweede. Voor mij dus geen hype, maar een weloverwogen keuze.

Kim Wilson
14 maart 2008, 09:35
Precies, en het is duidelijk dat een hoop mensen hem nooit in handen hebben gehad.

De Baja (zoals jij die hebt Hans) is niet echt een gewone tele. Het is een ander soort instrument met een andere "feel" als de meeste tele's. Het is heel moeilijk om te omschrijven, maar Hans weet waarschijnlijk wat ik bedoel. Zo'n soort strat is er volgens mij niet.
Ja, ik snap wel redelijk wat je bedoelt. En toch roept hij bij mij wel het gevoel op van dé echte Tele. Een vette hals en een rauw geluid met een dikke bite. Hij ademt voor mij echt Tele, terwijl hij heel anders aanvoelt dan al die andere Tele's die ik heb vastgehouden. Dat zit hem denk ik voornamelijk in de dikke hals.

episua
14 maart 2008, 11:36
[QUOTE=Kim Wilson]Helemaal niet mee eens.

De Tele equivalent van de Classic Player '50s Strat is de Classic Player '50s Tele.
QUOTE]

Ehm, ook niet mee eens. Er is geen classic PLAYER 50's tele. Dit is een gewone classic, net zoals de gewone classic's in de strat lijn. De classic PLAYER gitaren is een andere serie. Toch?

Kim Wilson
14 maart 2008, 12:00
Je hebt gelijk, sorry. De CP '50s Strat lijkt idd in heel veel op de Baja Tele. Hij mist alleen de en de serie-parallel schakeling en de uit-fase switch, en de body is alder, maar dat hoort ook een beetje bij een Strat. Verder is nagenoeg alles gelijk. De hals is hetzelfde, de finish ook. Elementen niet, maar dat is ook niet echt te vergelijken.

Toon DW
16 maart 2008, 02:43
Inderdaad. Er zijn 2 lijnen: de classic (zowel voor strat als tele) en de classic player. In de classic player is er voor strats meer aanbod nl. een '50s classic player en een 60's classic player. Voor de tele is er alleen maar de classic player baja tele.

Ik heb een '50s tele waar ik erg tevreden over ben. Toch zijn er enkele belangrijke verschillen tussen de baja en de 50's: de pickups van de baja zijn stukken beter, de s1-switching en niet het minst: de toets van de hals. Die heeft bij de baja een grotere radius, wat de bespeelbaarheid sterk verbetert en de frets (vintage t.o.v. medium jumbo). Ik denk eerlijk gezegd dat de baja een veel betere keuze is voor ongeveer dezelfde prijs... Ik vind die blonde baja toch wel heel mooi!

rickert
16 maart 2008, 02:58
Je hebt gelijk, sorry. De CP '50s Strat lijkt idd in heel veel op de Baja Tele. Hij mist alleen de en de serie-parallel schakeling en de uit-fase switch, en de body is alder, maar dat hoort ook een beetje bij een Strat. Verder is nagenoeg alles gelijk. De hals is hetzelfde, de finish ook. Elementen niet, maar dat is ook niet echt te vergelijken.
Zelfde hals? Strat? HEBBEN!!!!