PDA

View Full Version : Fender Standard Telecaster "Upgrade"?



Kristof
13 maart 2008, 11:14
Ik ben aan het overwegen om binnenkort een Fender Standard Telecaster te kopen en nu zag ik op Thomann.de (http://www.thomann.de/be/fender_standard_telecaster_midnight_wine.htm) dat ze daar de "upgrade" versie verkopen.

Wat is juist het verschil tussen een "gewone" Standard Telecaster en een "upgrade" Standard Telecaster? Ik heb al wat gegoogled maar niet meteen iets gevonden.

Kim Wilson
13 maart 2008, 11:23
Ik weet niet wat het verschil is, maar ik hoop voor je dat het een groot verschil is. De std. Mexicanen vind ik niet zo geweldig.

Als je je budget iets kunt oprekken (tot een €600,-), zou ik eens kijken bij de Classic '50s of de Baja. Daar heb je meer Tele aan dan een Standard.

Rinze
13 maart 2008, 11:25
Op gitaarmarkt staat een mooie USA Charvel Tele met ook nog een piëzobrug erop voor maar 300 euro... 't Is dat ik geen geld heb en niet van Teles houdt, anders wist ik het wel.

Kim Wilson
13 maart 2008, 11:29
Op gitaarmarkt staat een mooie USA Charvel Tele met ook nog een piëzobrug erop voor maar 300 euro... 't Is dat ik geen geld heb en niet van Teles houdt, anders wist ik het wel.
Zo, dat is idd wel heeeeeel interessant!!

Kristof
13 maart 2008, 11:32
Het probleem is dat ik linkshandig speel en jammer genoeg is het aanbod linkshandige gitaren behoorlijk beperkt.

Rinze
13 maart 2008, 11:44
Zo, dat is idd wel heeeeeel interessant!!

Hij ziet er op de foto's echt heel mooi uit, zit toch stiekem een beetje te GASsen...

Kim Wilson
13 maart 2008, 11:45
Het is dat ik er geen centen voor heb, en dat ik al in het bezit ben van een goeie Tele, maar dit is echt een goeie aanbieding. En ook nog met piëzo. Damn...

Rinze
13 maart 2008, 13:31
Balen he... Stom is dat want ik heb hem helemaal niet nodig en binnenkort heb ik al 10 gitaren, maar toch irriteert het me dat ik het ding niet ga ophalen. Ik wou dat ik hem niet gezien had :sneaky:

Maar goed, OT maar weer :D

episua
13 maart 2008, 14:44
Ik heb nu ongeveer een half jaar een std tele upgrade en deze bevalt mij prima, verkozen boven de classic/baja serie. Ze zijn natuurlijk niet zo historisch correct als de classic lijn maar dat is de bedoeling ook niet. Ook van bv een american std is dat de bedoeling niet. Net als die gitaren voelt een mex std moderner aan dan een classic. Het is maar net waar je voorkeur ligt. Maar het zijn zeker goede gitaren.

Kim Wilson
13 maart 2008, 14:46
Mag ik vragen waarom je deze hebt verkozen boven de classics?

episua
13 maart 2008, 15:21
Eigenlijk omdat ik vooral de 'moderne' hals veel lekkerder vond spelen en de sound wat steviger vond.

Kim Wilson
13 maart 2008, 15:25
Oké, die hals kan ik wel begrijpen. Die moet je liggen. Maar een steviger sound? Dan hebben ze hem wel ingrijpend verbeterd, want de gewone Standard vond ik een uitermate saaie klank hebben. Platte droge sound, geen bite, geen karakter, en zeker niet het typische Tele-karakter. Misschien moet ik die upgraded maar eens testen, ben wel benieuwd geworden. :)

episua
13 maart 2008, 15:36
Ik kan wel begrijpen dat veel de klank van de std tele niet genoeg vinden 'bijten' en dus misschien wel saai vinden. Maar het was precies het geluid wat ik zocht. Ik ben toen met 1000 euro op zak een fender gitaar gaan zoeken, gewoon voor erbij. Eigenlijk waren ze allemaal goed, en gelukkig allemaal net even anders.

Kim Wilson
13 maart 2008, 15:54
Precies, voor elk wat wils. :)

demetalenman
14 maart 2008, 10:17
ik denk dat de upgrade te maken heeft met het model wat vorig jaar (of dat jaar daar voor) vernieuwd is. De elementen zijn namelijk vervangen voor keramische elementen. Ik denk dat thomann nog "ouwe" telecasters heeft liggen en de vernieuwde. Je zou dus nog kunnen kiezen of je het ouwe model wil of het nieuwere met de keramische elementen.

episua
14 maart 2008, 11:29
Tevens is de electronica, in dit geval de potmeters en bedrading beter.

Toon DW
16 maart 2008, 02:49
De belangrijkste upgrade was dat je er vanaf dan een gigbag bij kreeg. Verder is er wellicht weinig aan veranderd.

Ik kan je wel iets vertellen over die 'upgrade' wat de strat betreft. Ik ben na 2 jaar intensief gebruik al toe aan herfretten. Dat is toch wel heel erg snel. De kwaliteit van de classics ligt wat dat betreft toch wel hoger...

Trouwens: de feel van de baja telecaster zou zowat dezelfde moeten zijn, die heeft een moderne nek

drap
16 maart 2008, 08:16
Oké, die hals kan ik wel begrijpen. Die moet je liggen. Maar een steviger sound? Dan hebben ze hem wel ingrijpend verbeterd, want de gewone Standard vond ik een uitermate saaie klank hebben. Platte droge sound, geen bite, geen karakter, en zeker niet het typische Tele-karakter. Misschien moet ik die upgraded maar eens testen, ben wel benieuwd geworden. :)

Vertel dit Tom Morello ook ff. Ik ben het ook niet met je eens. Ik zeg zelfs dat die Mexicaanse Standards onderschatte gitaren zijn. Op budget natuurlijk, maar voor die prijs heb je gewoon een goeie tele. Het was m'n eerste tele en ik heb er heel wat jaartjes spijt van gehad dat ik 'm weg heb gedaan destijds.

Kim Wilson
16 maart 2008, 22:21
Nou ja, ik kan een verkeerd exemplaar hebben getroffen, maar die ik getest heb, vond ik niet prettig. Iig niet zo'n heldere sound als die ik zocht, bij lange na niet.

Kim Wilson
16 maart 2008, 22:22
De belangrijkste upgrade was dat je er vanaf dan een gigbag bij kreeg. Verder is er wellicht weinig aan veranderd.

Ik kan je wel iets vertellen over die 'upgrade' wat de strat betreft. Ik ben na 2 jaar intensief gebruik al toe aan herfretten. Dat is toch wel heel erg snel. De kwaliteit van de classics ligt wat dat betreft toch wel hoger...

Trouwens: de feel van de baja telecaster zou zowat dezelfde moeten zijn, die heeft een moderne nek
De Baja een moderne nek? De Baja heeft juist een ouderwetse dikke V-shaped hals, die zo dik is als een honkbalknuppel!

Roy1991
19 juli 2008, 14:44
Ipv hier een nieuw topic voor de starten bump ik deze even,

Ik zit er nu ook aan te denken om een fender telecaster upgrade aan te schaffen en zijn er misschien nog mensen die er ervaringen mee hebben?
Ook las ik iets op harmony central dat iemand zei dat de frets (medium jumbo) kleiner waren als de normale standard en dat de vingers er ietwat moeilijker inpassen? ik speel nu op een richwood strat (maple neck) en die zal toch wel dezelfde frets hebben als deze tele upgrade?

bvd