PDA

View Full Version : Buizenversterker af en toe op standby zetten



Teuneu
13 maart 2008, 09:11
De titel klinkt een beetje vreemd, maar ik heb een vraagje:

Ik ben sinds begin maart in het bezit van een Fender Supersonic buizencombo, maar verblijf op dit moment zelf in het buitenland tot half april.

Inderdaad, het vergt aardig wat van je discipline als je wat leuks thuis hebt staan, maar het niet kan "bespelen".

Mijn vraag is: Heeft het zin om in de 1,5e maand die er nog is, dat ding af en toe (1x in de 2 weken o.i.d.) een uur o.i.d. op standby te zetten zodat alle circuitjes weer een keer "ge-olied" worden?

Of zou dit geen verschil moeten maken?

Alvast bedankt voor de hulp.

Gr. Toni

Nielsje
13 maart 2008, 09:15
pff, voor die paar maanden zou ik de moeite niet eens nemen.
Ik heb/had een aantal versterkers die soms maar 2 keer per jaar werden aangeslingerd, zonder problemen.

Het is geen oude auto hè?

Teuneu
13 maart 2008, 09:16
Haha, dat klopt. Maar als werktuigbouwer vraag je je soms dat soort dingen af ;)

Wabbie
13 maart 2008, 10:01
Haha, dat klopt. Maar als werktuigbouwer vraag je je soms dat soort dingen af ;)

Gheghe, als mede-werktuigbouwer kan ik daar heel goed in komen! Denk dat het voor je versterker niet zoveel uitmaakt.

Puerco
13 maart 2008, 15:28
Het enige waarvoor dat goed zou zijn is voor je caps die op stroom gezet moeten worden om zich te vormen en om in conditie te blijven MAAR die komen pas in werking als je hem van standby afhaalt (in speelstand dus).
Je kan dit doen als een amp een paar jaar gestaan heeft bv en met of zonder buizen in de amp.
Maar die dingen hebben meestal een "shelf life" (tijd dat ze zonder gebruikt te worden op de plank mogen liggen) van een jaar of vijf dus voor die paar maanden of minder hoef je je echt niet druk te maken lijkt me.
Mischien dat de experts (Chris, Franc, etc) hier nog wat aan toe te voegen hebben maar maak je niet te druk, als dat ding droog en stofvrij staat kun je als je thuiskomt gewoon weer lekker spelen :D

Negative K3 fan
13 maart 2008, 15:37
Als je dat al wilt doen, moet je hem helemaal aanzetten en niet alleen op stand by. Als je je er prettig bij voelt kun je dat gewoon doen, misschien is het zelfs wel een beetje goed voor de elco's.

the sure thing
13 maart 2008, 20:57
Voor een paar maanden zou ik idd niet de moeite doen. Zelfs een half jaar niets gebruiken is OK.

Jimwoud
14 maart 2008, 10:57
Je kunt hem ook bij mij langs brengen dan zet ik hem iets meer dan eens per week aan, hehe

Teuneu
14 maart 2008, 11:04
Haha, helaas woon ik in het te mooie BRABANT!!! Dus kan helaas aan je verzoek niet voldoen ;)....

Iedereen alsnog bedankt voor de info!

Rutger
14 maart 2008, 11:11
Te gekke amp, gefeliciteerd :)

t Maakt inderdaad niet uit, hij had net zo goed nog een half jaar in het magazijn van de muziekwinkel kunnen staan denk ik dan... Maar als je er niet vanaf kunt blijven, wat ik me goed kan voorstellen, gewoon ff aan die knopjes zitten :)

Teuneu
14 maart 2008, 11:14
Hahah, dank je :hippie: .

Omdat ik dus op buitenlandse stage zit, staat dat ding als interieur (hopelijk met nog geen plantje erop!!!) tussen de violen .e.d bij mijn ouders in de kamer. Ik kan vanaf hier (München) die knopjes al bijna "voelen", maar helaas moet het werkelijke aanraken dan door een van mijn lieftallige ouders gebeuren. Kortom, ik ben al bezig met een introboekje, haha.