PDA

View Full Version : ik wil een gitaar kopen



anoniem
4 december 2001, 19:31
ok.. ik hoop niet dat er op dit forum een soort vreemdelingenhaat is zoals bij vele anderen.

Ik wil een gitaar kopen. Ik speel al ongeveer anderhalf jaar (niet zo intensief) op de spaanse gitaar van m'n moeder. Ik 'beheers' de gitaar wel aardig en ik ken redelijk wat accoorden.

anyway. ik wil nu een eigen gitaar kopen.
Eerst wilde ik gewoon een westerngitaar kopen, omdat het geluid beter is dan dat van een spaanse. (vind ik dan)

Maar toen kreeg ik het idee om een electrische te kopen.

Ik hoop dat jullie een paar vraagjes kunnen beantwoorden:

1. Zijn er nadelen verbonden aan het kopen van een electrische i.p.v. een akoestische?

2. Wat zijn de hoofdvoordelen?

3. Is electrisch veel moeilijker?

4. Hoeveel van de effecten (zoals overdrive -zo heet dat geloof ik) zijn de gitaar zelf. ik bedoel, moet je daar speciale versterkers voor hebben ofzo? Hoeveel kan je met een gitaar en een simpele versterker.

5. Hoe veel duurder zou een electrische gitaar zijn. Is het mogelijk om voor 600 een 'redelijke' gitaar met versterker te krijgen? heb je nog meer nodig of zijn die twee de enigen?

Ik hoef natuurlijk niet per se een gitaar van superkwaliteit of een hele goede versterker.
Wat voor kwaliteit kan ik krijgen voor (maar) 600 gulden? tweedehands mag ook?

6. waar moet ik op letten? Zijn er verschillende electrische gitaren? Zijn er bepaalde modellen die ik beslist niet moet nemen? zijn er dingen die ik er het beste meteen bij kan kopen?

7. verder nog tips?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen

The Albaniac

gangsta
4 december 2001, 19:59
Op 2001-12-04 19:31, schreef anoniem:
1. Zijn er nadelen verbonden aan het kopen van een electrische i.p.v. een akoestische?

2. Wat zijn de hoofdvoordelen?

3. Is electrisch veel moeilijker?

4. Hoeveel van de effecten (zoals overdrive -zo heet dat geloof ik) zijn de gitaar zelf. ik bedoel, moet je daar speciale versterkers voor hebben ofzo? Hoeveel kan je met een gitaar en een simpele versterker.

5. Hoe veel duurder zou een electrische gitaar zijn. Is het mogelijk om voor 600 een 'redelijke' gitaar met versterker te krijgen? heb je nog meer nodig of zijn die twee de enigen?

Ik hoef natuurlijk niet per se een gitaar van superkwaliteit of een hele goede versterker.
Wat voor kwaliteit kan ik krijgen voor (maar) 600 gulden? tweedehands mag ook?

6. waar moet ik op letten? Zijn er verschillende electrische gitaren? Zijn er bepaalde modellen die ik beslist niet moet nemen? zijn er dingen die ik er het beste meteen bij kan kopen?

7. verder nog tips?

Ik hoop dat jullie mij willen helpen

The Albaniac


1 ja er is wel een nadeel en dat is dat je ook een versterker moet kopen.

2.voordeel? ik vind het geoon leuker en beter klinkn en je kan veel verschillende geluiden krijgen

3.electrisch vind ik niet moeilijker (ben met allebei tegelijk begonnen)

4.als je begint zul je geen of bijna geen goede overdrive/distorsion uit je gitaar + versterker halen. daarvoor moet je dan pedalen of effecten kopen.
(met een goede gitaar + goede versterker kan t wel)

5.Ik denk dat je voor 600 (of miskien 700) een squier beginnersset hebt: een stratocaster met een kleine versterker, kabel plectrum enz.

6. om te beginnen is er niets mis mee, maar als je echt serieus gaat spelen wil je denk ik binnen 1, 2 jaar iets nieuwe (BETERS)

ga gewoon naar een gitaarzaak en vraag die verkopers gewoon alles wat je wil weten, meestal helpen ze beginners wel.

ok ik hhop dat je er wat aan hebt.

anoniem
4 december 2001, 20:04
dank je wel!

is een tweedehands gitaar bij een gitaar zaak wat?

Ik woon bij amersfoort in de buurt en ik hoorde dat Kees Dee goed was. Is het te vertrouwen als ik daar een tweedehands gitaar zou kopen? (aangenomen dat hij tweedehands gitaren heeft)
of zijn tweedehands meestal goede (=dure) gitaren?

gangsta
4 december 2001, 20:11
kees dee is zeker goed en betrouwbaar met goede service, kzou daar zeker ff langs gaan. en als je voor 600 gulden 2e hands kijkt heb je wel iets beters dan nieuw maar nog niet echt goed natuurlijk.

ps kijk ook eens naar fernandes ik heb gehoord dat die veel waar voor hun geld geven, (Ik heb er geen, maar er zijn op dit forum een paar die er wel 1 hebben, maar dat moet je dan maar aan hen vragen)

Skidrow
4 december 2001, 21:30
In Gaanderen hebben ze een beginnerset van Ibanez (GRX40/GRX70) Gitaar met een Ibanez Amp van 10 watt,verder alles wat erbij hoort
voor 595 gld

Ik heb deze gitaar inmiddels ook gekocht, omdat ik achteraf zwaar ontevreden was met mijn squier, En ik vind deze echt lekkerder klinken.

http://www.brugmanmuziek.nl

BRiet
4 december 2001, 22:16
Elektrisch is zeker niet moeilijker, zelfs een stuk makkelijker vind ik. Maar ik vind om zelf thuis te spelen akoestisch leuker en huislijker, maar het is net wat je wilt.

ekkerman
5 december 2001, 08:48
als je tweedehands gaat kopen neem dan wel even iemand mee die er een beetje kijk op heeft want een miskoop is zo gedaan en zou zonde zijn toch ?

Mitchel_12000
5 december 2001, 15:46
Ik raad je aan geen squier te kopen. Ik vind het geluid van de squier tegenvallen en ik vind het niet lekker spelen. Natuurlijk moet je dat zelf ondervinden maar ik raad het je niet aan. Ik denk dat je beter een semi-accoustische gitaar kan kopen. Je hebt dan al een goeie voor rond de 400 gulden. Dan nog een leuk versterkertje via bijvoorbeeld marktplaats.nl of ebay.nl en dan ben je al compleet. Een electrische gitaar speelt overingens minder met slag, maar dat is persoonlijk.

anoniem
5 december 2001, 17:19
semi-acoustisch? Dat is toch acoustisch met een aansluiting voor versterker?
Maar dat is toch gewoon acoustisch? Is een electrische gitaar dan niet zo anders?
Ik wilde eerst acoustische kopen, maar ja. Waarom zou ik een semi-acoustische willen nemen i.p.v een electrische? Wat zijn de nadelen?

puvin
5 december 2001, 18:33
koop je een elektrische zou ik zeggen


en haal het "tipboek voor elektrische gitaar" uit je bib

Eko
5 december 2001, 20:42
Anoniem,
Als ik je zo lees, heb je er al over na gedacht dat je voor het spelen met een electrische gitaar een versterker nodig hebt.
Het werd inderdaad al opgemerkt.
Een nadeel van een electrische gitaar is het feit dat het geluid van een hoop factoren afhankelijk wordt. Kwaliteit van het hout , kwaliteit van de elementen , kabels ,versterker enz.
Een acoustische gitaar neem je overal mee naar toe. Tot aan de bekende kampvuren aan toe.
Om te spelen nog dit:
De meeste acoustische gitaren komen tot hun recht met een bespanning van minimaal .012 snaren. Een electrische klinkt meestal al goed met .010.( dunner=minder zwaar )
De meeste halzen van electrische gitaren zijn ook wat smaller en daardoor prettiger te spelen.Of te leren.
Hopenlijk ga je verder met spelen, iedere speler erbij is een aanwinst.
Mocht je meer vragen hebben, geef maar een brul( zo gezegd) en we kijken of we antwoorden hebben.
Groeten Martin.

anoniem
6 december 2001, 07:01
voor 600 een beginnersset...

Is dat kwalitatief erg slecht? Of zal ik er zelf wel niet veel van merken? Kijk 600 is natuurlijk niets. Dat verdien ik in ongeveer een maand (ochtendkrant). Maar als ik voor iets meer geld een stuk betere kan krijgen...

Zoals ik het nu zie koop ik eerst een beginnersset. Zo'n squier dinges voor rond de 600. Dan koop ik volgend jaar een duurdere.

suggesties? is het een goed idee?

poeyerke
6 december 2001, 08:29
Als je nu al zegt dat je volgend jaar een duurdere koopt, kun je dan niet beter ff doorsparen en dan volgend jaar gelijk een goede kopen. Anders geef je nu 600 gulden uit waar je over een half jaar niets meer mee doet, is ook zonde.
Als je bijv. 1200,- besteed kun je een betere gitaar kopen, en dan misschien een wat simpelere versterker, maar wil je echt een goede versterker moet je toch diep in de buidel tasten.

Kijk zeker eens rond voor een 2e hands Fender Strat o.i.d. en een 2e hands versterkertje.
Je kunt al spelen dus dan ik het ook wel leuk dat je een beetje een goed geluid hebt.

anoniem
6 december 2001, 16:47
Ik verdien zoals ik al zei ongeveer 600 gulden per maand. Ik kan natuurlijk twee maanden wachten, dan heb ik (ff denken :wink: 1200 gulden. Maar ja. Dan kan ik nog wel een maand wachten voor 1800 gulden enz.

Dus ik dacht ik koop eerst een goedkope. Als ik het leuk vind koop ik later een betere.
Maar als het geluid van een goedkope echt veel slechter is dan dat van een goede gitaar... Kan ik wel gewoon redelijk geluid uit een beginnersset (strat ofzo?) krijgen? Of is het echt duidelijk te horen dat het een goedkope gitaar is?

Ik wil niet een gitaar kopen waarbij telkens het gevoel krijg dat het een zoethoudertje is...

Skidrow
6 december 2001, 22:09
Ik heb nu een Ibanez GRX40 ja die beginnerset...
Maar ik vindt en wel lekker spelen en ik heb geen klachten, Ik zou eerder uitkijken naar een andere versterker dan naar een ander gitaar,ik was laatst aan het spelen met een vriend van mij en hij heeft een hele "uitgebreide" versterker, En dan klinkt zo'n gitaartje toch wel even heel anders.... :wink:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Skidrow op 2001-12-06 22:11 ]</font>

Elmo
7 december 2001, 09:57
Mijn suggestie is gewwon naar een zaak te gaan en te vragen of je beide (Ibanez en Squier) uit mag proberen. Het ligt er maar net aan wat je lekker vind spelen.

Ik vind wel dat een Squier Kwalitatief Uiterst Teleurstellend is, m.a.w. KUT! Het geluid is niet vol, echt een plank met snaren. Maar dat is mijn mening.

anoniem
7 december 2001, 14:29
Squier (affinity series) heeft een hele goede prijs/kwaliteit verhouding, kwalitatief vindt ik ze zeker niet slecht en de bespeelbaarheid is goed.
Een paar squiers proberen is handig omdat er inderdaad goede en minder goede series worden geproduceerd.


Een tevreden squier gebruiker.

puvin
7 december 2001, 20:50
ik ook!